Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)

Startet av Milzit, onsdag 12. juni 2013, klokken 20:05

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Zneip på fredag 14. juni 2013, klokken 20:35
Er det noen strømnerder der ute som kan fortelle meg om jeg har 400v TN eller 230v  3-fas IT basert på disse bildene? Ser at det står 230v 3-fas der - så da er det sikkert IT? Min beste ladestrøm uten å kjøpe trafo eller "oppgradere" strømnettet mitt blir vel da 32A 1-fas på 7,4kw?

Korrekt på alle punkter. 16mm2 kobber inntakskabel er forøvrig vanligvis nok til 63A inntak om du ikke alt har det i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zneip

Takk for det Kirkebo - skulle gjerne ladet med 10kW, men 7,4 får holde til så lenge. Til min daglige drift holder det i massevis - jeg er mest bekymret for de første dagene da jeg sikkert vil kjøre (og demonstrere) bilen hele tiden :)
Nord Trøndelag | X90D

glaserud

230V IT. Inntakskabelen må ha 4 ledere for TN, og strømmålerenn skulle vært angitt med 400V og ikke 230V.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

takktakk

Har vært på tråden med Tesla delivery i dag, og de sier at om man har montert 230V 32 amp trefas (som jeg har), kan man montere HPWC. Pris på denne er ikke klar.

Forstår jeg det rett vil bilen ikke støtte denne tre fas kontakten direkte, som tidligere antydet. Via HPWC vil den det.

En fas 32 amp vil måtte lade direkte, og støtter ikke HPWC.

Dette er i alle fall som jeg tolker det. Dermed må det kjøpes inn HPWC. Hadde håpet å slippe det, men det blir vel ei pølse i slaktetida...
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

laumb

Hmm.. Interessant oppfølgingsspørsmål jeg må dra videre.. :)

Milzit

Nå må Tesla komme med noen offisiell info snart..jeg skal ha elektriker på befaringer her på onsdag, men jeg får vente til august med selve opplegget da det er nye info hele tiden >:( Har sendt en mail og spurt jeg også.

JohanH

Sitat fra: takktakk på fredag 14. juni 2013, klokken 23:07
Har vært på tråden med Tesla delivery i dag, og de sier at om man har montert 230V 32 amp trefas (som jeg har), kan man montere HPWC. Pris på denne er ikke klar.

Forstår jeg det rett vil bilen ikke støtte denne tre fas kontakten direkte, som tidligere antydet. Via HPWC vil den det.

En fas 32 amp vil måtte lade direkte, og støtter ikke HPWC.

Dette er i alle fall som jeg tolker det. Dermed må det kjøpes inn HPWC. Hadde håpet å slippe det, men det blir vel ei pølse i slaktetida...

Dette er interessant, hvis det stemmer. Det betyr at bilen i seg selv og bilens indre ladere i sånt fall faktisk støtter 230V IT 32A 3-fase (or da følgelig vel også 230V IT 16A 3-fase) men at det er UMC:n som ikke støtter 230V IT 3-fase??? For Teslas europeiske HPWC kan jo neppe være en faseomformer, som henter ut all effekten fra 3 faser og får dette til å bli en fase med høy strømstyrke (på linje med det amerikanske kundenettet)?

Frodes Tesla

Så hva skal en bestille når elektrikern kommer ? Det blir så mye frem og tilbake... 230v 32a 3 fase eller 230v 32a 1 fase ?

JohanH

Sitat fra: Frodes Tesla på lørdag 15. juni 2013, klokken 16:58
Så hva skal en bestille når elektrikern kommer ? Det blir så mye frem og tilbake... 230v 32a 3 fase eller 230v 32a 1 fase ?

Det finnes ingen 32A 1-fase kontakter i Norge. Du må derfor få satt opp en 32A 3-fase kontakt. Fra den kan du for så vidt om du vill/om bilen vill kun trekke på en fase (egentlig mellom to faser). Om elektrikern derimot vil mene at det er lov/korrekt å sette opp en 3-fase kontakt til hvilken man kun trekker kabel for trekk mellom to faser ("1 fase") må du spørre om.

OleJA

Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:02
Sitat fra: Frodes Tesla på lørdag 15. juni 2013, klokken 16:58
Så hva skal en bestille når elektrikern kommer ? Det blir så mye frem og tilbake... 230v 32a 3 fase eller 230v 32a 1 fase ?

Det finnes ingen 32A 1-fase kontakter i Norge. Du må derfor få satt opp en 32A 3-fase kontakt. Fra den kan du for så vidt om du vill/om bilen vill kun trekke på en fase (egentlig mellom to faser). Om elektrikern derimot vil mene at det er lov/korrekt å sette opp en 3-fase kontakt til hvilken man kun trekker kabel for trekk mellom to faser ("1 fase") må du spørre om.

Tror ikke dette stemmer, dette ser nå ut som en 32A 1fase kontakt:

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=pathlist

JohanH

Sitat fra: OleJA på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:13
Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:02
Sitat fra: Frodes Tesla på lørdag 15. juni 2013, klokken 16:58
Så hva skal en bestille når elektrikern kommer ? Det blir så mye frem og tilbake... 230v 32a 3 fase eller 230v 32a 1 fase ?

Det finnes ingen 32A 1-fase kontakter i Norge. Du må derfor få satt opp en 32A 3-fase kontakt. Fra den kan du for så vidt om du vill/om bilen vill kun trekke på en fase (egentlig mellom to faser). Om elektrikern derimot vil mene at det er lov/korrekt å sette opp en 3-fase kontakt til hvilken man kun trekker kabel for trekk mellom to faser ("1 fase") må du spørre om.

Tror ikke dette stemmer, dette ser nå ut som en 32A 1fase kontakt:

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=pathlist

Det stemmer nok. Feil fra min side der altså. Beklager. Dog ville jeg bli meget overrasket om UMCn kan kobles til en slik kontakt.

OleJA

Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:17
Sitat fra: OleJA på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:13
Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:02
Sitat fra: Frodes Tesla på lørdag 15. juni 2013, klokken 16:58
Så hva skal en bestille når elektrikern kommer ? Det blir så mye frem og tilbake... 230v 32a 3 fase eller 230v 32a 1 fase ?

Det finnes ingen 32A 1-fase kontakter i Norge. Du må derfor få satt opp en 32A 3-fase kontakt. Fra den kan du for så vidt om du vill/om bilen vill kun trekke på en fase (egentlig mellom to faser). Om elektrikern derimot vil mene at det er lov/korrekt å sette opp en 3-fase kontakt til hvilken man kun trekker kabel for trekk mellom to faser ("1 fase") må du spørre om.

Tror ikke dette stemmer, dette ser nå ut som en 32A 1fase kontakt:

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=pathlist

Det stemmer nok. Feil fra min side der altså. Beklager. Dog ville jeg bli meget overrasket om UMCn kan kobles til en slik kontakt.

Joda, på EU sidene er spec for laderen nå lagt ut

11 kW capable Universal Mobile Connector, IEC 60309 5 PIN Red 16A/3-phase (230/400 V) or IEC 60309 3 PIN Blue 32A/single-phase (240 V) adapter
A choice of adapter is available at time of purchase


Google 'iec 60309 connector' så er det en slik som dukker opp

JohanH

Takk for opplæringen! Jeg har en 230V IT 16A 3-fase kontakt, men kabel og sikring dimensionert for opp til 40Ax3 lagt til garasjen. Så burde være en liten jobb å få lagt om til en slik kontakt isteden, da det er mindre enn 1 m mellom kontakt og sikringsskapet i garasjen. Men må jo sikres annerledes. Og velge fase(r) å legge den opp på strategisk i forhold til øvrig opplegg i huset.

Frodes Tesla

Okay, så da kan jeg få elektriker til å sette opp 230v 32a 3 fase ? :)
Så vil bilen lade med 1 eller 2 eller 3 faser ?

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 15:55
Dette er interessant, hvis det stemmer. Det betyr at bilen i seg selv og bilens indre ladere i sånt fall faktisk støtter 230V IT 32A 3-fase (or da følgelig vel også 230V IT 16A 3-fase) men at det er UMC:n som ikke støtter 230V IT 3-fase??? For Teslas europeiske HPWC kan jo neppe være en faseomformer, som henter ut all effekten fra 3 faser og får dette til å bli en fase med høy strømstyrke (på linje med det amerikanske kundenettet)?

Det kan også bety at bilen akspterer DC som input til laderne og at Tesla kan levere en HPWC med innebygd likeretter for IT trefase. Den som venter får se...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA