Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Elmo

Det er ikke bare Otovo som kjøper strøm til overpris. Jeg har feks Ustekveikja som strømleverandør og de betaler 1 kr. pr. kWh levert. Hafslund er netteier og av dem fikk jeg bare spot før det ble åpnet for at strømleverandører som vil kan kjøpe pluss strøm
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#661
Sitat fra: lenny på søndag 29. juli 2018, klokken 01:09
PS, elektronikken mellom solcellepaneler og hjemmenettet, hvor er det vanligvis plasert, og ettersom det er en authorisert elektriker som må koble alt sammen, så man må ha litt plass et sted? Hadde gjerne sett bilder som viser hvordan det kommer å se ut. Så ca.

Mine to invertere, hver på størrelse med en desktop-PC, står på krype-loftet like over sikringsskapet.
EDIT: bilde lagt til.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amatøren

Skal vel være en bryter som brannvesenet bruke for utkobling ved behov (brann), men hvor?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmo

Sitat fra: Amatøren på søndag 29. juli 2018, klokken 12:00
Skal vel være en bryter som brannvesenet bruke for utkobling ved behov (brann), men hvor?
I sikringsskapet
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#664
(Forsøkte å skrive inn dette i forrige post, men når først bilde er lagt til så er den som kjent stengt for redigering)
Bildet er "inntakssikringene" fra inverterene. Det er også DC-brytere før inverterene (du ser dem på bildet av inverterne som jeg nå har lagt til i en tidligere post).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hårek

Sitat fra: lenny på søndag 29. juli 2018, klokken 01:09
Eneste måten jeg kan se det kan bli lønnsomt er at man blir pluskunde og selger overskuddsstrøm tilbake til strømselskapet. Ellers er det ikke noe vits med solcellepaneler.
Hvis man ønsker å tjene penger på investeringen så er kanskje ikke solceller på boligen det mest attraktive. Det er heller ikke enkelt å regne på, svært mange variabler.
Men i forhold til å ha pengene i banken så syntes jeg det går bra. De fleste av oss har også interesse for det tekniske, og tenker litt samfunnsnytte.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Elmo

#666
Sitat fra: Hårek på søndag 29. juli 2018, klokken 14:04
Sitat fra: lenny på søndag 29. juli 2018, klokken 01:09
Eneste måten jeg kan se det kan bli lønnsomt er at man blir pluskunde og selger overskuddsstrøm tilbake til strømselskapet. Ellers er det ikke noe vits med solcellepaneler.
Hvis man ønsker å tjene penger på investeringen så er kanskje ikke solceller på boligen det mest attraktive. Det er heller ikke enkelt å regne på, svært mange variabler.
Men i forhold til å ha pengene i banken så syntes jeg det går bra. De fleste av oss har også interesse for det tekniske, og tenker litt samfunnsnytte.
Stemmer nok bra det ja. Men som en sa .  . .
"jeg anser at  boligen umiddelbart stiger i verdi med mere enn det solcelleinstalasjonen kostet, så all produksjon er rent overskudd"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

lenny

Takk for tilbakemeldinger! Et dumt spørsmål til: når man som vanlig bruker strøm betaler man såklart moms på strøm (og nettleie). Når man SELGER tilbake produsert strøm, får du da betalt spotpris uten moms, eller med moms, eller noe annet igjen. I dag er spotprisen ca 0.5kr/kWt men det er med moms, uten moms er det ca 0.4kr/kWt.

Solenergiside fra NVE har mye brukbar info hvor mye produksjon man kan forvente gjennom året : https://www.nve.no/energiforsyning-og-konsesjon/solenergi/

F.e. Oslo får max ca 875kWt/m2 solinnstråling per år på horisontal flate som resulterer ca i 140kWt/m2 pr år solcelleenergi for 30gr takkvinkel og antegeligvis optimal himmelretning. Nettsiden har også en grafikk som viser hvordan solinnstråling fordeler seg for hver måned. På otovo.no får jeg en anslag at det er ca 950kWt/kWp per år som virker litt optimistisk i forhold til det som kommer fram fra NVE sin side, der er det 700-950kWt/kWp.

Selv om man klarer å produsere 140kWt/m2 pr, så vil det bli for en la vi si 30kvm solcelleanlegg (ca 4.5kWp) ikke mer enn ca 4200kWt pr år. Jeg har himmelretning på taket mot sør-sør-vest, så dermed blir det mindre, la vi se 3800kWt. Mye av strømmen går nødvendingvis til overskuddsstrøm, så la vi si at 1/3del sparer jeg inn til dagens pris 1kr/kWt og 2/3 selges til spotpris 0.4kr/kWt (mest sansynlig blir det mer salg og mindre forbruk, men tar det som utgangspunkt). Så tjener jeg inn ca 2300kr per år, til en kostnad som er minst 30 ganger det tenker jeg (med mindre man klarer å bygge hele greie selv, bortsett fra elektriker). Så det virker ikke helt sååå attraktiv, med mindre strømprisen går gjennom taket.




geear

Om solcelleanlegg i dag vil lønne seg blir bare mer eller mindre kvalifisert gjetning. Levetid på inverter(e) kan bli seks år eller 30 år, de fleste estimerer 15 år, dermed kan du få ytterligere utgifter i det øyeblikket anlegget kanskje har rukket å gå i null, men så kommer det an på om strømprisene går til himmelse - kanskje det er 2,-/kWh om ti år? I så fall vil det lønne seg. Men så øker paneler/utstyr med 10% (?) i effektivitet hvert år, og økt volum vil forhåpentligvis gi lavere priser, så kanskje det lønner seg å vente? Eller kanskje ikke...

For egen del så gjør jeg det for å kjøre med egenhøstet strøm på elbilene mine, da blir det omtrent så grønt det kan bli, og så får det heller bli en bonus hvis det også blir lønnsomt 15-20 år "down the road".

Ser noen her sier at de tror boligen øker mer i verdi enn det installasjonen kostet, selv har jeg ingen som helst tro på det overhodet. Si man har et 10kWp anlegg en har betalt 150k for, så tror jeg ingenting på at boligverdien øker med f.eks. 200k. Tror ikke folk flest innser at det koster så mye som det gjør for noe slikt, og for de som kjenner kostnadene så vet de at det bare er å ringe en leverandør så har man helt nytt anlegg på taket innen tre uker. I tillegg så syns jeg personlig at solcelleinstallasjoner flest drar ned det visuelle inntrykket av en bolig, fordi det ser jalla ut med noen paneler stikkende opp fra taket, i mange tilfeller også i hytt og pine, og gjerne gir en verdiforringelse der.

Elmo

Sitat fra: gr på mandag 30. juli 2018, klokken 10:14
For egen del så gjør jeg det for å kjøre med egenhøstet strøm på elbilene mine, da blir det omtrent så grønt det kan bli, og så får det heller bli en bonus hvis det også blir lønnsomt 15-20 år "down the road".
Jeg også.

Uttalelsen om at boligen stiger i verdi er selvfølgelig litt flåsete, men man skal ikke se bort ifra at det kan tiltrekke andre/flere interessenter ved ett eventuelt salg.
Personlig så ser jeg på det som "sunk kost". Solceller er tross alt ikke eneste investering i bolig (og andre ting for den saks skyld) som man "glemmer" straks de er gjort.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

lenny

Nok et spørsmål som jeg ikke har sett noen svar på. Når man selger overskuddsstrømmen til strømselskapet, så er det inntekter på så å si lik linje som vanlige inntekter. Er de skattepliktig??? (og i så fall, er det vel 28%). Jeg tipper heller ikke at man betaler formuskatt over installasjonen, som ellers kunne være betydelig i forhold til rene inntektene den genererer). Altså : solcelleanlegg/intekter og skatt?

lenny

Har nå send spørsmålene til skatteetaten. Her er mine tanker, så får vi se hva de svarer.

F.e. utleie av egen bil er skattefritt til 10,000 kr. Det er litt av det samme greie. Så jeg tipper det er et tilsvarende skattefriit beløpsgrense for salg av overskuddsstrøm, og hvis den ikke finnes så kan man godt argumentere for det. Det skal mye til i private solcelleanlegg før du kommer til slike årsinntekter fra salg av strøm.

Det andre er MOMS.  Som jeg skjønner er det en grense av 50,000 kr for fritak av momsplikt. Dermed antar jeg at privatpersoner blir ikke momspliktig for salg av strøm, og dermed får også betalt strømmen uten MOMS. Har fortsatt til gode at noen kan bekrefte at de får betalt spotprisen uten moms. Husk at man selv betaler for strøm (og nettleie) med moms. F.e. spotsprisen i dag ligger rundt 0.55kr/kWt uten moms, og 0.69kr/kWt med moms. Og mere skal det bli...

Kom forøvrig over en som tilbyr selvjusterende solcellepanel, som snur seg ettersola. Frittstående, så ikke på taket. 2x3m ga 3.6kWp and ca dobling av produsert strøm per dag pga optimal rettning. Vet ikke prisen. Syntes den var ganske interessant, hvis man har plass til en såklart. 


Hårek

Sitat fra: lenny på tirsdag 31. juli 2018, klokken 15:58
2x3m ga 3.6kWp
Et standard panel er på ca 1,6 m2 og 270W, dvs det trengs ca 22 m2 for å få 3600W. Hvis det skulle finnes paneler som gir den effekten på 6 m2 så ville det vært en stor nyhet.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Elmo

Sitat fra: lenny på søndag 29. juli 2018, klokken 17:37
Når man SELGER tilbake produsert strøm, får du da betalt spotpris uten moms, eller med moms, eller noe annet igjen. I dag er spotprisen ca 0.5kr/kWt men det er med moms, uten moms er det ca 0.4kr/kWt.
Min faktura fra Ustekveikja er som følger:
Kraft:            beløp (inkl moms)
Nettleie:        beløp (inkl moms)
Kraft Minus:   beløp (1kr pr kWh levert)
------------------------------------------
Å betale:       beløp   (=Kraft+Nettleie-KraftMinus)
Herav moms  beløp   (av beløpet over)

Ut fra dette så tolker jeg at Ustekjeikja betaler meg 1,00kr inkl moms pr. kWh levert til nettet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

geear

Sitat fra: Hårek på tirsdag 31. juli 2018, klokken 16:43
Sitat fra: lenny på tirsdag 31. juli 2018, klokken 15:58
2x3m ga 3.6kWp
Et standard panel er på ca 1,6 m2 og 270W, dvs det trengs ca 22 m2 for å få 3600W. Hvis det skulle finnes paneler som gir den effekten på 6 m2 så ville det vært en stor nyhet.
Og selv med de grommere panelene, gjerne opp i 200W/m2, så må du ha 18m2 for å få 3,6kW...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA