Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Amigakongen

Der er lov å dele på sola altså, trenger ikke ta alt selv. :P
Her er det bare produsert 9,2kw. Ingen sol i dag. En del regn og skyer. :/
Her står anlegget østlig retning, ca25grader på taket. Og 4,24kw anlegg.

Sitat fra: Muffinman på fredag 28. april 2017, klokken 16:42
29kWh så langt i dag, og leverer fremdeles knappe 2kW.
2015 BMW I3 - 11800km

testO

Det lokale kraftlaget skal nå begynne å levere solcellepakker. De har valgt å levere Panasonic HIT N330 paneler og ABB TRIO inverter.

https://eu-solar.panasonic.net/cps/rde/xbcr/solar_en/VBHN330_325SJ47_NOR.pdf

http://new.abb.com/power-converters-inverters/solar/string/three-phase/trio-5-8kw-7-5kw-8-5kw


Noen her som har erfaring eller synspunkter på dette oppsettet?
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

jkirkebo

Sitat fra: testO på lørdag 29. april 2017, klokken 08:44
Det lokale kraftlaget skal nå begynne å levere solcellepakker. De har valgt å levere Panasonic HIT N330 paneler og ABB TRIO inverter.

https://eu-solar.panasonic.net/cps/rde/xbcr/solar_en/VBHN330_325SJ47_NOR.pdf

http://new.abb.com/power-converters-inverters/solar/string/three-phase/trio-5-8kw-7-5kw-8-5kw


Noen her som har erfaring eller synspunkter på dette oppsettet?

Panelene er toppklasse men koster vel flesk?
Inverteren ser ut til å være for 3-fase 400V. Skal de levere trafo med oppsettet der det er 230V, eller er det bare 400V i kraftlagets område?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

testO

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. april 2017, klokken 09:28
Sitat fra: testO på lørdag 29. april 2017, klokken 08:44
Det lokale kraftlaget skal nå begynne å levere solcellepakker. De har valgt å levere Panasonic HIT N330 paneler og ABB TRIO inverter.

https://eu-solar.panasonic.net/cps/rde/xbcr/solar_en/VBHN330_325SJ47_NOR.pdf

http://new.abb.com/power-converters-inverters/solar/string/three-phase/trio-5-8kw-7-5kw-8-5kw


Noen her som har erfaring eller synspunkter på dette oppsettet?

Panelene er toppklasse men koster vel flesk?
Inverteren ser ut til å være for 3-fase 400V. Skal de levere trafo med oppsettet der det er 230V, eller er det bare 400V i kraftlagets område?

De skulle regne på ett tilbud, så har ikke fått eksakt pris enda. Men de presenterte ca. 66K for ett 4 kWp anlegg og 100K for ett 6 kWp anlegg, pluss montering.

Jeg har 230V IT, men de snakket om at de leverte til både 230V og 400V anlegg, men at det ble noe  tillegg i pris på 230V anlegg grunnet høyere pris på inverter
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

jkirkebo

Sitat fra: testO på lørdag 29. april 2017, klokken 11:07
De skulle regne på ett tilbud, så har ikke fått eksakt pris enda. Men de presenterte ca. 66K for ett 4 kWp anlegg og 100K for ett 6 kWp anlegg, pluss montering.

Jeg har 230V IT, men de snakket om at de leverte til både 230V og 400V anlegg, men at det ble noe  tillegg i pris på 230V anlegg grunnet høyere pris på inverter

Ok, det var jo ikke håpløst dyrt. Et 4kW anlegg (16x255W paneler) koster ca. 42.000,- i deler om man kjøper inn selv, så kommer elektriker i tillegg (for å koble til inverter). Om elektriker koster 6000,- og man får normal Enova-støtte (15.000,- for et 4kW anlegg) ender man på ca. 33.000,- eks. montering av paneler.

Et 6,1kW anlegg ligger på ca. 54.000,- etter støtte og elektriker, men uten montering av paneler. Forutsatt årlig produksjon på 5500kWh kan man begrene å spare oppunder 5000,- pr. år. Nedbetalt på ca. 12 år om man regner med huslånsrenten altså, men da må man montere panelene selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

https://twitter.com/elonmusk/status/862214675039010816
SitatElon Musk‏ @elonmusk

Tesla solar glass roof orders open this afternoon. I think it will be great. More in about 10 hours ...

https://twitter.com/elonmusk/status/862216356258758662
SitatElon Musk‏ @elonmusk

Solar roof can be ordered for almost any country. Deployment this year in the US and overseas next year.
Model S 85D

Amoss

Model S 85D

19quiz76

Må jo være butikk, dette? Hvis man uansett tenker å bytte til soltak?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

turfsurf

Hvis man likevel skal bytte tak for så å legge solceller så vil jeg tror det ikke er store forskjellen m.t.p innspart arbeid. Og så er det jo vesentlig mere elegant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

#549
Mulig dette har vært nevnt før, men det er så mange sider her å se gjennom....

Jeg har et spørsmål vedrørende virkemåten til nettselskapets energimåler i sikringsskapet. Jeg har tre-faset IT-nett.

Hvordan måles egentlig energien/strømmen gjennom måleren? Måles det separat på hver faseleder (L1, L2 og L3 separat) eller strømtrekket mellom fasene (L1-L2, L2-L3 og L1-L3)..?

For å konkretisere:
Min enfasete inverter fra solcellene leverer inn på fasen L1-L2
Hvis jeg da har overskudd på denne fasen(produserer mer enn jeg bruker), men samtidig har et forbruk i huset fra L1-L3 fasen, vil jeg da ha noe nytte av overskuddet på L1..? Blir jeg målt for hele forbruket på L1-L3, eller kun på L3-lederen (halve forbruket)..?

Eller er det noe slags nettomåling så det ikke betyr noe hvilken fase det er overskudd på? (Har digital måler, men ikke fått ny AMS-måler ennå. Men den kommer snart, så viktigst hvordan den fungerer)

Forøvrig bygger jeg snart ut anlegget. Da skal jeg koble slik at 1/3 av mikroinverterne kobles til L1-L2, 1/3 til L2-L3 og 1/3 til L1-L3. Da vil jeg jo levere på alle tre fasene. Problemstillingen er likevel aktuell siden husets forbruk ikke er jevnt fordelt på fasene til enhver tid
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 27. mai 2017, klokken 17:27
Mulig dette har vært nevnt før, men det er så mange sider her å se gjennom....

Jeg har et spørsmål vedrørende virkemåten til nettselskapets energimåler i sikringsskapet. Jeg har tre-faset IT-nett.

Hvordan måles egentlig energien/strømmen gjennom måleren? Måles det separat på hver faseleder (L1, L2 og L3 separat) eller strømtrekket mellom fasene (L1-L2, L2-L3 og L1-L3)..?

For å konkretisere:
Min enfasete inverter fra solcellene leverer inn på fasen L1-L2
Hvis jeg da har overskudd på denne fasen(produserer mer enn jeg bruker), men samtidig har et forbruk i huset fra L1-L3 fasen, vil jeg da ha noe nytte av overskuddet på L1..? Blir jeg målt for hele forbruket på L1-L3, eller kun på L3-lederen (halve forbruket)..?

Eller er det noe slags nettomåling så det ikke betyr noe hvilken fase det er overskudd på? (Har digital måler, men ikke fått ny AMS-måler ennå. Men den kommer snart, så viktigst hvordan den fungerer)

Måleren måler nettoen over alle fasene, så det spiller ingen rolle hvilke faser du mater ut på og hvilke du har forbruk på. Mater du ut 20A på L1-L2 og lader elbilen med 32A på L2-L3 vil måleren vise et forbruk på 2,76kW (12A*230V).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ThomasEL

Tusen takk, J Kirkebø, det var svært nyttig informasjon!
Jeg antar alle de nye AMS-målerne har denne måten å måle på, uavhengig av hvilket nettselskap det gjelder (altså at det er samme type måler eller iallfall lik virkemåte).
  Basert på noen danske diskusjonsforum har jeg nemlig fått inntrykk av at det er svært viktig å koble mest mulig av husets forbruk på samme fase som inverteren er koblet inn, men ut fra det du sier her, blir jo det helt unødvendig. (Men det virker som at danskene muligens har målere som ikke måler netto på samme måte, og at det kan være årsaken til rådene derfra..)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Til dere andre som har installert solcelleanlegg:
Har installatør stilt krav om og installert B-vern (jordfeilbryter type B) på den sikringskursen inverteren har blitt koblet inn på? Og hvis man skal fordele enfasete invertere på alle tre fasene (altså tre sikringer), kan man da i såfall bruke en felles type B jordfeilbryter for alle disse tre sikringene?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:39
Til dere andre som har installert solcelleanlegg:
Har installatør stilt krav om og installert B-vern (jordfeilbryter type B) på den sikringskursen inverteren har blitt koblet inn på? Og hvis man skal fordele enfasete invertere på alle tre fasene (altså tre sikringer), kan man da i såfall bruke en felles type B jordfeilbryter for alle disse tre sikringene?

Det skal være B-vern på nye anlegg ja, og du kan bruke felle 3-fase vern for 1-fase invertere så lenge det ikke er koblet noe annet på den kursen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ThomasEL

Bare et lite installasjonsteknisk spørsmål til her:
(Neida, jeg skal IKKE koble i sikringsskapet selv, men det er første gang installatør kobler til et PV-anlegg, så alt går mye fortere om jeg vet nøyaktig hvordan)

Normal når man bruker et B-vern (eller annen separat jordfeilbryter) så er jo rekkefølgen slik:
Innmatet strøm - jordfeilbryter - enfasete sikringer

Men her må det vel bli motsatt? Altså:
Innmatet strøm i kabel fra tre stk enfasete invertere - tre enfasete sikringer - felles jodfeilbryter type B

Eller tenker du at man rett og slett bruker én trefaset sikring i stedet for tre stk enfasete? Og kobler de tre inverterne inn på henholdsvis L1-L2, L2-L3 og L1-L3 på denne ene trefasete sikringen? Som så igjen er koblet til jordfeilbryter og deretter distribueres ut på faseskinnen?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA