Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Muffinman

Vil et solcelleanlegg har noen praktisk betydning i forhold til å stabilisere spenningen i boligen, dvs redusere spenningsfall under last?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. april 2016, klokken 07:36
Vil et solcelleanlegg har noen praktisk betydning i forhold til å stabilisere spenningen i boligen, dvs redusere spenningsfall under last?

Ja, så lenge spenningsfallet ditt skyldes inntaket eller noe før det. Om det skyldes underdimensjonerte kabler og dårlige koblinger i selve huset hjelper det ikke...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Hvilke all black paneler og festesystem er å anbefale om en ønsker en minst mulig reflekterende overflate og et anlegg som går mest mulig i ett med et sort matt tak?

RaBalder

Sitat fra: flux på mandag 11. april 2016, klokken 15:08
Hvilke all black paneler og festesystem er å anbefale om en ønsker en minst mulig reflekterende overflate og et anlegg som går mest mulig i ett med et sort matt tak?

Ta en titt på denne hytteveggen : Hyttevegg.

flux


Muffinman

Angående inverter. Jeg har trefase IT i huset, og da er vel trefase inverter tingen. Er disse intelligente nok til å levere energien til de faselederene som belastes, dvs at man ikke risikerer å ikke utnytte all solstrøm pga skjev fasefordeling i anlegget?

Viktig at all tilgjengelig egenprodusert strøm kan brukes selv om eneste last er enfaselading av bil for eksempel.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. april 2016, klokken 10:46
Angående inverter. Jeg har trefase IT i huset, og da er vel trefase inverter tingen. Er disse intelligente nok til å levere energien til de faselederene som belastes, dvs at man ikke risikerer å ikke utnytte all solstrøm pga skjev fasefordeling i anlegget?

Viktig at all tilgjengelig egenprodusert strøm kan brukes selv om eneste last er enfaselading av bil for eksempel.

Det spiller ingen rolle hvilke faser du belaster, måleren din måler bare totalen uansett.
Det finnes ikke 3-fase invertere for 230V IT så da må du evt. inn med trafo. På litt større anlegg kan man løse det som jeg har gjort, 3 stk. 1-fase invertere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ok, da skjønner jeg mer. Hvis måleren teller totalen utnyttes vel produksjonen 100% uansett, enten i form av forbruk inne i huset eller utenfor.

Men skilles det mellom forbruk inne og det som går ut på nettet? Har lest at det lønner seg å bruke det man produserer selv siden man da sparer strømpris, nettleie og avgifter mens man får kun strømprisen for det som selges. Sliter litt med å se hvordan dette henger sammen; reduserer strømmåleren farten når man produserer selv og kan i teorien gå baklengs når forbruk er mindre enn produksjon?

Amigakongen

@jKirkebo
Er det noe fordel med å gjøre det slik? Eller spiller det ingen rolle? Og hvor går grensen mellom lite og stort anlegg?
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. april 2016, klokken 11:20
På litt større anlegg kan man løse det som jeg har gjort, 3 stk. 1-fase invertere.
2015 BMW I3 - 11800km

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. april 2016, klokken 16:05
Ok, da skjønner jeg mer. Hvis måleren teller totalen utnyttes vel produksjonen 100% uansett, enten i form av forbruk inne i huset eller utenfor.

Men skilles det mellom forbruk inne og det som går ut på nettet? Har lest at det lønner seg å bruke det man produserer selv siden man da sparer strømpris, nettleie og avgifter mens man får kun strømprisen for det som selges. Sliter litt med å se hvordan dette henger sammen; reduserer strømmåleren farten når man produserer selv og kan i teorien gå baklengs når forbruk er mindre enn produksjon?

Måleren går saktere eller stopper når du produserer. Om du produserer så mye at den "stopper" (det er dog snakk om digitale målere her, så det er ikke noe som går rundt fort eller sakte;) begynner den å telle utmatet kWh i et annet register. Det registeret legger grunnlaget for det som du får betalt for det du mater ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 13. april 2016, klokken 17:43
@jKirkebo
Er det noe fordel med å gjøre det slik? Eller spiller det ingen rolle? Og hvor går grensen mellom lite og stort anlegg?
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. april 2016, klokken 11:20
På litt større anlegg kan man løse det som jeg har gjort, 3 stk. 1-fase invertere.

Nettselskapet setter grenser for 1-fase laster. Noe mer enn 32A kan du nok glemme å sikre inverteren med, mange tillater ikke såpass heller pga. skjevlast. Så å gå noe særlig over 6kW på en enkelt enfase inverter er ikke å anbefale. Den største 1-fase Sunny Boyen er vel på 6,3kW. Når én slik ikke er nok, har du valget mellom f.eks to slike eller f.eks 3 stk. 4kW. Alternativt altså trafo og 3-fase inverter.
Flere invertere gir mindre skjevlast og flere MPPT-innganger, noe som igjen betyr flere konfigurasjonsmuligheter på panelene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. april 2016, klokken 16:05
Har lest at det lønner seg å bruke det man produserer selv siden man da sparer strømpris, nettleie og avgifter mens man får kun strømprisen for det som selges.
Årsaken til at det lønner seg å bruke selv det man produserer er at prisen du får er lavest mulige spotpris.
Men de betaler både strøm (Kraftledd) og nettleie (Energiledd). Se vedlagt hva jeg solgte i februar ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Muffinman

#447
@jkirkebo: Ser på birdwiew av taket ditt i denne posten:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8156.msg229372.html#msg229372

Hvilke sikkerhetsavstander til møne og takkanter opererer du med her? Otovo insisterer på 30cm i alle retninger. Har ikke sjekket hva de begrunner det med, men kan det ha sammenheng med å sikre at snø/vann ikke havner utenfor vindskeia, funksjonen til takrenna og kanskje å begrense hvor godt vinden får tak i panelene?

Mitt anlegg blir på 15-16 paneler (kunne fått plass til 3 til ved å flytte stigetrinn, men det blir sannsynligvis rasering av Decra-platene så jeg lar det være). Om jeg skulle proppet fullt taket på egen hånd uten marginer kunne jeg sikkert presset inn 19-22 paneler (stigeflytting inkludert), men det ville ikke blitt særlig estetisk pent å se på da jeg måtte kombinert liggende og stående paneler. Det er snakk om ~265wP paneler på ca 100x160cm.

Tanker rundt de påkrevde 30cm fra Otovo?

EDIT: Slenger på et til. Hvordan er det med evt søknadsplikt for bakkemonterte paneler?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. april 2016, klokken 13:16
@jkirkebo: Ser på birdwiew av taket ditt i denne posten:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8156.msg229372.html#msg229372

Hvilke sikkerhetsavstander til møne og takkanter opererer du med her? Otovo insisterer på 30cm i alle retninger. Har ikke sjekket hva de begrunner det med, men kan det ha sammenheng med å sikre at snø/vann ikke havner utenfor vindskeia, funksjonen til takrenna og kanskje å begrense hvor godt vinden får tak i panelene?

Har ikke målt avstandene men det er såpass at vinden ikke får tak i panelene over mønet og at vannet som renner på de havner i takrenna. Det er grei klaring til vindskiene også. 30cm virker litt i overkant synes jeg, ser ikke helt poenget med å ha så mye.

Anlegget er vesentlig større nå, skal se om jeg får fyrt opp dronen og tatt noen nye biler snart ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. april 2016, klokken 14:30
skal se om jeg får fyrt opp dronen og tatt noen nye biler snart ;)
Da er det ikke bare solanlegget som er stort skjønner jeg  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA