Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: emil på mandag 04. mai 2015, klokken 07:55
Sitat fra: Griffel på mandag 04. mai 2015, klokken 00:35
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 03. mai 2015, klokken 23:59
Noen som har vurdert Tesla Powerwall til anlegget sitt?
En 10kWh powerwall kan maksimalt om den utnyttes 365 dager i året flytte 3650 kWh fra dag til natt, mange dager har en ikke så stort overskudd så 2500 kWh er nok stadig optemistisk, det en sparer som + kunde er nettleie ca. 38 øre =950 kr/år (optemistisk). Den betaler seg neppe i løpet av batterienes levetid, om alternativet er plusskunde hos nettselskapet.

Du må muligens justere regnestykket litt til enda dårlige forhold siden Powerwall for daglig cycle er på 7kWh, 10kWh utgaven er beregnet som backupstrøm. Sansynligvis samme batteripakke men litt mer buffer lagt inn for at tap grunnet daglig bruk ikke skal påvirke tilgjengelig effekt.

Men for de som bygger solcelleanlegg nå og ennå ikke har kjøpt inverter kan det kanskje være et alternativ siden man da må ta utgangspunkt i prisdifferansen mellom Powerwall og annen inverter (uten batteri) av tilsvarende kapasitet.

I informasjonen til Tesla står det at "PowerWall pairs with a growing number of inverters". Det tolker jeg som at inverter ikke er inkludert, kun lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 13:23
I informasjonen til Tesla står det at "PowerWall pairs with a growing number of inverters". Det tolker jeg som at inverter ikke er inkludert, kun lader.

Da ser jeg i hvert fall ingen grunn til å investere i noe sånt her i landet med stabil strømforsyning og jevne strømpriser hvis formålet er å spare penger.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 08:29
Et anlegg kan vel enkelt utvides senere med flere solcellepaneler også? De kobles vel bare videre i parallell?

Solcellepaneler kobles i serie. De vanligste er på ca. 30V, og man må normalt opp i en spenning som er høyere enn nettspenningen. F.eks 10 paneler i serie gir 300V. Men man kan ikke overstige maks spenning for inverteren (typisk 400-700V sånn circa) slik at om man skal ha mange paneler må man lage flere strenger som kobles i parallell. Mitt ene tar har 22 slike paneler, de er koblet i 2 strenger á 11 paneler i serie.

Vil du koble strenger med forskjellige typer paneler i parallell på samme inverter må du matche spenningen sånn circa. Om jeg f.eks har en streng med 10 stk. 30V paneler og jeg skal bruke 37V paneler på en annen streng på samme inverter bruker jeg 8 stk. som gir 296V. Stor mismatch i spenning gir bortkastet effekt.

Forskjellige typer paneler i serie i samme streng kan godt ha forskjellig spenning, men de må gi omtrent samme strømstyrke. Mitt ene tak har plass til 8 paneler på 30V, de leverer ca. 7.6A. Det er litt for liten spenning, så jeg trenger et panel til. På taket ved siden av var det plass til ett til, men ikke like stort. Fant da et mindre panel som gir 25V og 8A. Da øker spenningen i strengen med 25V og det er nok. Det siste panelet gir litt mer enn de 8 originale, det er da minste panel som bestemmer strømmen i strengen. 0.4A tapt for ett panel ganger 25V er bare 10W, ikke noen krise. Men hadde jeg satt inn et panel på f.eks 6A ville jeg tapt 1.6A på 240V, hele 384W. Lite aktuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 13:33
Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 08:29
Et anlegg kan vel enkelt utvides senere med flere solcellepaneler også? De kobles vel bare videre i parallell?
Solcellepaneler kobles i serie. De vanligste er på ca. 30V, og man må normalt opp i en spenning som er høyere enn nettspenningen. F.eks 10 paneler i serie gir 300V.
Hvorfor kan man ikke koble dem i parallell? Pga. strømstyrke og kabeltykkelse? Dette blir det jo fort høyspenning ut av, må tydeligvis bare skynde seg å installere solcellepaneler før regjeringen finner ut at dette ikke skal være lov for andre enn elektrikere lenger...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 14:24
Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 13:33
Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 08:29
Et anlegg kan vel enkelt utvides senere med flere solcellepaneler også? De kobles vel bare videre i parallell?
Solcellepaneler kobles i serie. De vanligste er på ca. 30V, og man må normalt opp i en spenning som er høyere enn nettspenningen. F.eks 10 paneler i serie gir 300V.
Hvorfor kan man ikke koble dem i parallell? Pga. strømstyrke og kabeltykkelse? Dette blir det jo fort høyspenning ut av, må tydeligvis bare skynde seg å installere solcellepaneler før regjeringen finner ut at dette ikke skal være lov for andre enn elektrikere lenger...
Det er lurt å lese hele innlegget:
Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 13:33
Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 08:29
Et anlegg kan vel enkelt utvides senere med flere solcellepaneler også? De kobles vel bare videre i parallell?

Solcellepaneler kobles i serie. De vanligste er på ca. 30V, og man må normalt opp i en spenning som er høyere enn nettspenningen. F.eks 10 paneler i serie gir 300V. Men man kan ikke overstige maks spenning for inverteren (typisk 400-700V sånn circa) slik at om man skal ha mange paneler må man lage flere strenger som kobles i parallell. Mitt ene tar har 22 slike paneler, de er koblet i 2 strenger á 11 paneler i serie.

Vil du koble strenger med forskjellige typer paneler i parallell på samme inverter må du matche spenningen sånn circa. Om jeg f.eks har en streng med 10 stk. 30V paneler og jeg skal bruke 37V paneler på en annen streng på samme inverter bruker jeg 8 stk. som gir 296V. Stor mismatch i spenning gir bortkastet effekt.
Altså han har 2 strenger i parallell hver med 11 paneler i serie.

Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 14:24
må tydeligvis bare skynde seg å installere solcellepaneler før regjeringen finner ut at dette ikke skal være lov for andre enn elektrikere lenger...
Strengt tatt er det slik, og har vært det lenge. Så du må avtale med installatør om hva du kan gjøre selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#290
Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 14:24
Hvorfor kan man ikke koble dem i parallell? Pga. strømstyrke og kabeltykkelse? Dette blir det jo fort høyspenning ut av, må tydeligvis bare skynde seg å installere solcellepaneler før regjeringen finner ut at dette ikke skal være lov for andre enn elektrikere lenger...

De må kobles i serie slik at spenningen blir høy nok for inverteren. Å lage 230V AC fra f.eks 300V DC er mye mer effektivt og krever en enklere inverter enn å lage 230V AC fra 12V DC. Grid-tie inverterne mine hjemme koster under halvparten av det off-grid inverteren på hytta (tar 48V inn) koster.

22 paneler i parallell ville også gitt en strømstyrke på nesten 170A. Det ville antageligvis krevd 70mm2 kabel, håpløst dyrt og håpløst å strekke fra taket og ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 04. mai 2015, klokken 15:04
Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 14:24
må tydeligvis bare skynde seg å installere solcellepaneler før regjeringen finner ut at dette ikke skal være lov for andre enn elektrikere lenger...
Strengt tatt er det slik, og har vært det lenge. Så du må avtale med installatør om hva du kan gjøre selv.

Panelene kan man meg bekjent koble sammen selv, de kommer med MC4-koblinger som man bare klikker sammen. Akkurat som å koble en skjøteledning. Kobling av inverter til nett er vel egentlig det eneste som krever elektriker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 17:14
Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 14:24
Hvorfor kan man ikke koble dem i parallell? Pga. strømstyrke og kabeltykkelse? Dette blir det jo fort høyspenning ut av, må tydeligvis bare skynde seg å installere solcellepaneler før regjeringen finner ut at dette ikke skal være lov for andre enn elektrikere lenger...
De må kobles i serie slik at spenningen blir høy nok for inverteren. Å lage 230V AC fra f.eks 300V DC er mye mer effektivt og krever en enklere inverter enn å lage 230V AC fra 12V DC. Grid-tie inverterne mine hjemme koster under halvparten av det off-grid inverteren på hytta (tar 48V inn) koster.
Aha, nå ble jeg litt klokere. Det betyr at det faktisk må være en minstestørrelse på anlegget, dvs. nok antall paneler til å skape høy nok spenning for inverteren. Og jeg som tenkte å kanskje begynne i det små med 4-6 paneler, det går vel ikke det?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

JBS

Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 19:16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 17:14
Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 14:24
Hvorfor kan man ikke koble dem i parallell? Pga. strømstyrke og kabeltykkelse? Dette blir det jo fort høyspenning ut av, må tydeligvis bare skynde seg å installere solcellepaneler før regjeringen finner ut at dette ikke skal være lov for andre enn elektrikere lenger...
De må kobles i serie slik at spenningen blir høy nok for inverteren. Å lage 230V AC fra f.eks 300V DC er mye mer effektivt og krever en enklere inverter enn å lage 230V AC fra 12V DC. Grid-tie inverterne mine hjemme koster under halvparten av det off-grid inverteren på hytta (tar 48V inn) koster.
Aha, nå ble jeg litt klokere. Det betyr at det faktisk må være en minstestørrelse på anlegget, dvs. nok antall paneler til å skape høy nok spenning for inverteren. Og jeg som tenkte å kanskje begynne i det små med 4-6 paneler, det går vel ikke det?

Jo, men så er du nød til at gå over i Tyndfilm celler.
Sharp laver dem.
Findes hos Solaroutlet24.de
Bruger selv 24stk ( 2 * 12 parallelt )
i et 3kwp anlæg, billige og nemt at tilslutte :-)
Desværre leverer tyndfilm kun 50% pr.m2 til forhold af andre.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 19:16
Aha, nå ble jeg litt klokere. Det betyr at det faktisk må være en minstestørrelse på anlegget, dvs. nok antall paneler til å skape høy nok spenning for inverteren. Og jeg som tenkte å kanskje begynne i det små med 4-6 paneler, det går vel ikke det?

Du får rimelige 245W paneler med spenning på 50V, så 5 slike vil fungere. Offpist her på forumet selger svært gode 327W paneler med 55V spenning så det er også et alternativ, disse er dog endel dyrere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Jfr f.eks. dette solcellepanelet: http://www.acosolar.com/topoint-solar-panel-jtm280-72p
Er det spenning ved maximum power jeg skal se på i forhold til seriekobling vs inverterens arbeidsområde? (36,86V)
Andre data som er viktige å se etter? (annet enn lxbxh og om de tåler snø..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på torsdag 07. mai 2015, klokken 12:35
Jfr f.eks. dette solcellepanelet: http://www.acosolar.com/topoint-solar-panel-jtm280-72p
Er det spenning ved maximum power jeg skal se på i forhold til seriekobling vs inverterens arbeidsområde? (36,86V)
Andre data som er viktige å se etter? (annet enn lxbxh og om de tåler snø..)

Både og. Spenning ved max power må være over inverterens mininmumsspenning mens temperaturkompensert tomgangsspenning (Voc) må være under inverterens maksimumsspenning. Dette panelet har en Voc på 44.23V grader og en temperaturkoeffisent på -0.33% per grad. Om det blir ned til -18 grader der du bor er dette 43 grader ganger 0.33% = 14.19%. 44.23V*1,1419=50.5V. Om inverteren da klarer 600V maks blir det inntil 11 paneler i serie.

De fleste inverterprodusenter har programmer eller web-sider som lar deg sette opp type inverter, type paneler og leke deg med antall og grader for å se hva som er ok.

Forøvrig har jeg bruk for ett slikt panel om du skulle finne på å bestille endel ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. mai 2015, klokken 13:24
Forøvrig har jeg bruk for ett slikt panel om du skulle finne på å bestille endel ;)
Blir nok ikke akkurat dette da jeg fant ut at "The minimum quantity allowed for purchase is 416"..  ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Reodor

#298
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mai 2015, klokken 21:51
Sitat fra: gmikkelsen2014 på søndag 03. mai 2015, klokken 21:23
Jeg har et 5,2 kWp system i Bergen, som jeg satte i drift i februar. Spennende å følge med hvor stor produksjon jeg kan klare i løpet av året. Passerte 1000 kWt for noen dager siden. I tillegg er det interessant å se hvordan produksjonen fordeler seg på egen bruk og innmating på nettet. Jeg har målt dette siden februar og målingene ligger på https://gmikkelsenblog.wordpress.com/grid-page/. Har også lagt ut et regneark hvor en kan regne på lønnsomheten for et solcellesystem.

2152kWh passerte jeg i natt, 9.67kWp. Mer sol i Østfold enn i Bergen ;)

Jeg prøver å lese meg opp på solceller og siden jeg bor Bergen blir jo da produksjonsdata fra Bergen litt ekstra interesante.
Såvidt jeg har forstått kan man sammenligne ytelse på forskjellige steder ved å dele produksjon på peak ytelse for å få en indikasjon på lokale solforhold. Her ser det ut til at anlegget i Bergen produserer 15% mindre enn det i østfold dersom anlegget i østfold ikke begynnte å produsere nevneverdig strøm før Bergensanlegget kom i drift i februar. Jeg synes forskjellen ikke er alarmerende stor i og med at Bergensværet ikke akkurat har ry på seg for å være ideellt mtp sol.

Kan dere, Kirkebo og Mikkelsen, si noe om hvordan anleggene er plasert mtp himmelretning og vinkling?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

jkirkebo

Sitat fra: Reodor på fredag 08. mai 2015, klokken 08:26
Jeg prøver å lese meg opp på solceller og siden jeg bor Bergen blir jo da produksjonsdata fra Bergen litt ekstra interesante.
Såvidt jeg har forstått kan man sammenligne ytelse på forskjellige steder ved å dele produksjon på peak ytelse for å få en indikasjon på lokale solforhold. Her ser det ut til at anlegget i Bergen produserer 15% mindre enn det i østfold dersom anlegget i østfold ikke begynnte å produsere nevneverdig strøm før Bergensanlegget kom i drift i februar. Jeg synes forskjellen ikke er alarmerende stor i og med at Bergensværet ikke akkurat har ry på seg for å være ideellt mtp sol.

Kan dere, Kirkebo og Mikkelsen, si noe om hvordan anleggene er plasert mtp himmelretning og vinkling?

Mitt anlegg produserte 67kWh i hele januar og 155kWh i hele februar. Jeg har ca. halve anlegget mot sør-øst og halve mot sør-vest. Takvinkel 23 og 31 grader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA