Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Herbie Leaf

Finnes det noen firma hvor man kan bestille komplette anlegg? Jeg har lett etter det, men sikkert ikke godt nok.

Det er tydelig at det er masse kompetanse på dette forumet, men siden jeg ikke er elektrikker så ønsker jeg å kjøpe en pakkeløsning. Jeg bor i Trondheim og har tak som vender mot sør-øst også har jeg en ide om at jeg kan montere skråstilte paneler på vegg som vender mot sør-vest. Disse vil også gjøre nytte som "tak" over veranda. Hva er isåfall optimal vinkel?
Jeg er villig til å bruke 50-100.000kr på dette.
3 år og 80.000km i Leaf. Venter på Elbil med 4WD og tilhengerfeste for å erstatte fossilbilen.

cra

Sitat fra: Herbie Leaf på fredag 27. februar 2015, klokken 22:58
Finnes det noen firma hvor man kan bestille komplette anlegg? Jeg har lett etter det, men sikkert ikke godt nok.

Fant noen her: http://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=53&Itemid=39, men jeg synes 200W er litt snautt pr panel. Det vil i alle fall ikke være plass til det 5kW anlegget på min garasje, så jeg kommer antakelig til å sette sammen noe selv.


Er det forresten noen her som har fått støtte fra enova? Må man bestille hele anlegget og få det montert av et norsk selskap? I så fall ser jeg for meg at vinninga går opp i spinninga.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

19quiz76

Er vel tillatt å dille med 12V selv, så ser for meg at elektriker bare behøves fra anlegg -> inverter -> sikringsskap. Men med de nye reglene fra 1.1.2015 om samsvarserklæring på alt som leder elektroner så kan det hende det kreves at elektriker må koble sammen alle panelene også..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 01. mars 2015, klokken 19:50
Er vel tillatt å dille med 12V selv, så ser for meg at elektriker bare behøves fra anlegg -> inverter -> sikringsskap. Men med de nye reglene fra 1.1.2015 om samsvarserklæring på alt som leder elektroner så kan det hende det kreves at elektriker må koble sammen alle panelene også..

Panelene kommer med MC4-koblinger, de er det bare å koble sammen. Det blir som å koble en skjøteledning, fullt lovlig å gjøre selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

djlarsen

Sitat fra: cra på lørdag 28. februar 2015, klokken 14:25
Er det forresten noen her som har fått støtte fra enova? Må man bestille hele anlegget og få det montert av et norsk selskap? I så fall ser jeg for meg at vinninga går opp i spinninga.

Jeg lurer også på dette. Kan man bestille paneler fra Kina, inverter fra Tyskland osv, og fortsatt få støtte fra Enova? Er det noen som har oversikt over kravene for støtte?

cra

Sitat fra: djlarsen på søndag 08. mars 2015, klokken 23:06
Jeg lurer også på dette. Kan man bestille paneler fra Kina, inverter fra Tyskland osv, og fortsatt få støtte fra Enova? Er det noen som har oversikt over kravene for støtte?

Kravene står jo her: http://www.enova.no/finansiering/privat/enovatilskuddet-/el-produksjon/914/0/

Slik ejg tolker det så burde det ikek være noe i veien for å bestille og gjøre det meste selv. Som jkirkebo sier så er det jo "plug and play" å koble sammen paneler og inverter. Det eneste man trenger fagfolk til skulle da være å koble anlegget i sikringsskapet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Vel . . det står i kriteriene du linket til:
Sitat fra: http://www.enova.no
Installering av produksjonsanlegg for elektrisitet skal være basert på fornybar energikilde.
Anlegget skal være tilkoblet elektrisitetsnettet, og det skal være inngått plusskundeavtale med nettselskapet ditt.
Installasjonsarbeidet skal utføres av personer som har nødvendig utdanning og autorisasjon.
Så da spørs det jo om Enova er nøye på om det er hele installasjonsarbeidet, eller bare sterkstrømsdelen.
Legg også merke til at du må ha plussavtale med nettselskapet. Dvs avtale om å selge strøm til nettselskapet og ny måler som takler det. Kan hende nettselskapet har krav til at autoriserte skal installere selve panelene også ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#247
Sitat fra: Elmo på mandag 09. mars 2015, klokken 17:17
Vel . . det står i kriteriene du linket til:
Sitat fra: http://www.enova.no
Installering av produksjonsanlegg for elektrisitet skal være basert på fornybar energikilde.
Anlegget skal være tilkoblet elektrisitetsnettet, og det skal være inngått plusskundeavtale med nettselskapet ditt.
Installasjonsarbeidet skal utføres av personer som har nødvendig utdanning og autorisasjon.
Så da spørs det jo om Enova er nøye på om det er hele installasjonsarbeidet, eller bare sterkstrømsdelen.
Legg også merke til at du må ha plussavtale med nettselskapet. Dvs avtale om å selge strøm til nettselskapet og ny måler som takler det. Kan hende nettselskapet har krav til at autoriserte skal installere selve panelene også ??
Dette er jo en fast installasjon, spenningen fra solcelleanlegget er over 50V og effekten er mer enn høy nok til at anlegget ikke kommer inn unner noen untaksbestemmelser.

Anlegget må nok følge de vanlige forskriftene for elektriske anlegg med krav til:
Beregning av ledninger og vern, Samsvarserklæring, Sluttkontroll rapport, Generel dokumentasjon osv.

Så det en eventuelt kan gjøres selv må nok avtales med den installatøren som går god for samsvarserklæringen. Siden utstyret leveres med dokumentasjon og knyttes sammen med et pluggsystem vil jeg tro at installatøren vil godta at den mekaniske montasjen av panelene og sammenplugging kan gjøres av en ufaglært.

Men altså forskriftene for elektriske anlegg gjelder for slike installasjoner uavhengig om det kobles til strømnettet eller ikke, og uavhengig av Enova.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: djlarsen på søndag 08. mars 2015, klokken 23:06
Jeg lurer også på dette. Kan man bestille paneler fra Kina, inverter fra Tyskland osv, og fortsatt få støtte fra Enova? Er det noen som har oversikt over kravene for støtte?
http://www.enova.no/finansiering/privat/enovatilskuddet-/el-produksjon/914/0/
Sitat
Du får tilbake penger ved å registrere kostnadene dine hos oss. Før du registrerer kostnadene, må tiltaket være ferdig gjennomført og betalt, og alle fakturaer må foreligge. På denne måten kan du dokumentere at tiltaket er utført, og dokumentere de totale kostnadene.

Merk at siste faktura må være fra 2015, og kan ikke være eldre enn fire måneder. Produksjonsanlegget kan ikke være kjøpt tidligere enn for 12 måneder siden.

Jobben må være gjennomført av et registrert firma. Dokumentasjon av kostnader skal være i samsvar med norske lover og forskrifter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 09. mars 2015, klokken 20:48
Men altså forskriftene for elektriske anlegg gjelder for slike installasjoner uavhengig om det kobles til strømnettet eller ikke, og uavhengig av Enova.

Det gjelder i og for seg for et lite 12V solcelleanlegg på hytta også. Få av disse anleggene har en makseffekt på under 200VA på levert strøm (det er bare 16A på 12V og en 12V TV trekker ofte 70-100W alene).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Så bottom line blir at det antakelig lønner seg å gjøre det selv, få elektriker til å koble til, og så søke om støtte. Får man så får man.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#251
Men husk også å sjekke med kommunen om anlegget må søkes om.
Så slipper du å rive det om naboen ikke liker fasadeendringen og kommunens bygningsetat er enig.
Dette er fra Oslo, og om Oslos egen kampanje:
Sitat
Rikke Dahl Monsen, kommunikasjonssjef i Oslo kommunes klima- og energiprogram, opplyser at 39 husstander har fått tilsagn om økonomisk støtte til solceller siden kampanjen startet. Søkerne oppfordres til å kontakte PBE for å forsikre seg om at installasjonen ikke er søknadspliktig.
.
.
Men vi har fått syv forespørsler om søknadsplikt så langt i år. Tre av disse har fått beskjed om at de må søke om fasadeendring, sier Bang.
«Minst mulig byråkratisk»
Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) understreker at de fleste solcelleanleggene ikke er søknadspliktige.
.
.
Reglene for solcellepanel
Dette er ikke søknadspliktig:
Mindre anlegg som er integrert i taket eller følger takets profil, så lenge bygget ikke er underlagt noen form for vern. Frittstående installasjoner under 50 m² hvis de er mer enn 1 meter fra tomtegrensen, med mindre de står på et bevaringsverdig areal.
Dette er søknadspliktig:
Installasjoner der bygget er underlagt vern der det foreligger en anbefalende uttalelse fra Byantikvaren angående installasjonen. Frittstående installasjoner som er under 50 m² og nærmere enn 1 meter fra tomtegrensen eller som står på bevaringsverdig areal. Installasjoner som endrer profilen på taket. Fasadeintegrerte installasjoner.
Behandlingstid: Normalt 3 uker. Det er et gebyr ved søknad til PBE på cirka 6000 kroner.
http://www.osloby.no/nyheter/Han-ville-ha-solenergi_-men-har-feil-farge-pa-taket-7929615.html

Å spørre om søknadsplikt er kostnadsfritt, å montere et anlegg det skulle vært søkt om kan bli mye penger ut av vinduet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. mars 2015, klokken 16:38
Men husk også å sjekke med kommunen om anlegget må søkes om.

Det har jeg gjort (men lurt å nevne det igjen for andre som leser denne tråden seinere), og i utgangspunktet er det søknadspliktig pga at det er en teknisk instalasjon. Kommunen har imidlertid sagt at under gitte forutsetninger kan de gi dispensasjon fra søknadsplikt. Disse er bl.a. at  det ikke bygger mer enn ca 10cm fra tak, og at refleksjoner ikke blir til sjenanse for naboer.

Ang. siste så kommer jeg selvsagt til å ta en prat med naboene uansett, men worsc case scenario blir jo i praksis at det i en (evt. to) kort periode i sesongen kan bli refleksjoner i noen få minutter, siden solen beveger seg over horisonten. I praksis tror jeg ikke vinklene er slik at det blir noe problem, men jeg tenkte å prøve å lage noen 3D modeller i sketchup som visstnok skal ha funksjoner for slikt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Har lekt litt med Sketchup for å simulere hvor mye sol jeg kan forvente (hvis været er bra). Det kan se ut til at modellen stemmer sånn noenlunde med virkeligheten. :)




Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

http://www.osloby.no/nyheter/Han-ville-ha-solenergi_-men-har-feil-farge-pa-taket-7929615.html

SitatHan ville ha solenergi, men har feil farge på taket
Einar Wilhelmsen fikk kommunal støtte til å sette opp solceller. Men da panelene skulle opp på taket, fløy tusenlappene fort tilbake dit de kom fra.

«Solcellepanelet vil bryte med de helhetlige takene i rekkehusområdet og stå i kontrast til de oransje taksteinene».
Det var beskjeden Einar Wilhelmsen fikk fra Oslo kommunes planetat da han tok imot kommunens oppfordring om å velge grønne energikilder.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA