Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ToreB på fredag 20. juni 2014, klokken 20:01
Ja, jeg fikk også $150 i frakt, 18 paneler og monteringsmateriell. Er det noe mer jeg trenger av verktøy eller lignende?

Bare en lang umbrakonøkkel, tror det er 5mm. Biltema har et passende sett. En kort en blir slitsom å bruke, og en skralle litt knotete tror jeg. Alt monteres nemlig sammen med en slik.

Jo forresten, du bør ha en kraftig loddebolt. 100W duger fint. MC4-koblingene klemmes rundt kabelen (nebbtang passer bra til jobben) men bør også fortinnes etterpå så det garantert ikke blir kontaktproblemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Ja, det er som med 3 fot syken mange båt eiere opplever.
Man vil alltid ha noe litt bedre og større.. ;)

Jeg og to andre venter på en stor leveranse med Sunpower 435w paneler.
Skal bytte ut SØR-stringen som nå har 235W paneler, med disse 425W panelene.

Sunpower 435w er 200X100 cm.. ikke 160X100 cm.

Men klart, man øker jo i praksis mest eksport av strøm ved å bygge på anlegget.
I dag er spot prisen 20.15 øre pr KWH.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ToreB

offpiste, hva er det man trenger av ekstrautstyr til SMA-oppsettet? Jeg har sett litt på SMA sine websider, men jeg blir ikke helt klok på hva jeg trenger. (SMA Sunny home manager?)

Jeg brukte forøvrig denne siden for å 'designe' oppsettet: http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Den krever registrering, men er gratis. Den foreslår naturlig nok kun SMA invertere, men er vel nyttig allikevel. Kun Oslo og Bergen lå inne som lokasjon, mulig det kan tilpasses.
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

jkirkebo

#123
Sitat fra: offpist på lørdag 21. juni 2014, klokken 08:56
Men klart, man øker jo i praksis mest eksport av strøm ved å bygge på anlegget.

Eksporten øker nok endel ja, men min "fase 2" av anlegget blir også liggende mot sør-øst, mens "fase 1" peker mot sør-vest. Dermed vil jeg få produksjon vesentlig tidligere på dagen. Dessuten gjelder det med eksport i hovedsak penværsdager i sommerhalvåret, med overskyet vær eller på kaldere dager går nok økningen i hovedsak til eget forbruk.

Sunpower-panelene er vel ellers ganske dyre? Jeg har nok av takareal å ta av, så jeg går utelukkende etter billigste type panel. Dessuten var det veldig høy spenning på det, jeg kunne hatt maks 6 stk. pr. streng ser jeg. Det hadde blitt en del ekstra kabling. Men for de som har begrenset takareal og der det passer med f.eks 3 strenger á 6 paneler vil jeg tro det er et av de beste valgene ja.

Jeg skal vurdere de til "fase 3", der er plassen litt mer begrenset og 2x6 kan passe bra både plassmessig og effektmessig. Med 24 på pallen kan det også passe med 6 stk. på hytta og 6 stk. til "fase 4" om jeg gjennomfører den (blir da liggende i relativt slakk vinkel mot nord-øst for produksjon ennå tidligere på dagen).

Hva måtte dere gi for panelene, og hvor ble de bestilt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: Ebbe på lørdag 05. april 2014, klokken 11:54
Jeg tenker på å sette opp et solcelle anlegg som kan gi meg en årsproduksjon i Oslo: ...9884 kWh. Har også tilgang til et Leaf batteri. (en batteripakke fra en kondemnert bil som er tatt ut og kan brukes som mellomlagring) Er det store jobben å bruke dette som mellomlagring, vil tapet bli stort? (dette i stede for å selge overproduksjonen for en billig penge) Strømmen skal brukes i hovedsak til en enebolig pluss 2 elbiler.
Har fulgt med litt her i tråden, må si jeg er imponert over hva offpist og jkirkebo har fått til!

Etter at vi fikk oss elbil nr. 2 og er begrenset av en enkelt 16A kurs i garasjen, øyner jeg muligheten for et ladeanlegg basert på solceller som en ekstra "kurs". Det går faktisk endel ekstra strøm til lading av elbil. Det er nok av areal på garasjetaket til solcellepaneler som vender mot sørøst, og helningsvinkelen på taket er ca. 30 grader. Skulle passe bra. Dette anlegget trenger ikke være koblet til strømnettet, og kan bestå av en "hytteinverter" + batteri. Det er da interessant med et batteri fra kondemnert Leaf/trilling som buffer slik som nevnt i innlegget over. Trillingbatterier er basert på 3,7V celler, så da antar jeg at et 48V anlegg er det ideelle siden 3,7V * 13 = 48,1V? Og det går da også fint med moduler av 4 stk seriekoblede 12V AGM-batterier.

Men offpist og jkirkebo, sånn praktisk - hvordan fester dere solcellepanelene til taket? Og hvordan fører dere ledningene gjennom?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

offpist

#125
Det du beskriver er et "off grid" anlegg med batterier som buffer lager.
Ikke for å være gledesdreper, men noe slikt er langt mer komplisert og dyrere enn et rent "on grid" anlegg.

Det finnes mange forskjellige produsenter av monterings skinner, men konseptet er stort sett likt.







Kjører:
Grå 2013 Model S P85

tomrh

Geniale skinner! Tåler dette en storm? Vi hadde jo Ivar på besøk i desember i fjor...

Har "off grid"-anlegg på hytta, som de fleste med strømløs hytte har i en eller annen form. Det er ikke særlig komplisert synes jeg da, men batterier er jo dyrt. Det som virker komplisert for meg med on-grid anlegg på hustaket er at sikringskapet er i kjelleren vår (vi har har hus med 2 etasjer + kjeller). Ser for meg endel kompleksitet ang. det å trekke ledninger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

offpist

Dette skal tåle en storm ja.
Men klart, jeg biter tennene litt sammen når jeg hører vinden ule ute i vinterstormene.

Utstyret er bra nok, svikter det så er det som oftest pga dårlig montering.

Burde ikke være uoverkommelig å trekke noen kabler ned til kjelleren.
Disse kablene kan man legge på utsiden av huset.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

testO

Har også startet å se på dette med solceller på taket. Har ett solfanger anlegg på deler av taket fra tidligere. Dette trenger nå en oppgradering, så vurderer å heller montere solceller. Har ca 36 kvm takflate som peker rett sør, med 45 graders heling. Så dette skulle kunne fungere.

Har Decra på taket, og har ikke funnet ut hvordan jeg kan få festet panelene.
Noen av dere som har noe forslag?
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

tomrh

En idé/drøm har i grunnen begynt å ta form om det å faktisk kunne være 100% selvforsynt med energi. Rett og slett koble seg av det offentlige strømnettet. Kanskje langt fram i tid, men et dedikert off-grid anlegg til elbil-lading kunne kanskje være en begynnelse. Med et 47-timers strømbrudd under stormen Ivar friskt i bakhodet, ser jeg fordelene med å være selvforsynt med drivstoff til elbilene selv om det skulle bli massivt strømbrudd. På sikt å være helt frakoblet strømnettet vil også kunne spare oss for minst 25.000 kroner i året med nåværende strømpriser, så investeringen er verdt endel penger også.

Problemet er vinteren, det er sørgelig lite produksjon å se i grafene for anlegget ditt i november-januar, offpist. Men et slikt energiprosjekt må ha løsninger for vinteren også. For oppvarming går det greit, vi fyrer med ved og disponerer arealer vi kan la vokse trær på (bor på landet). Trær er jo også et slags "batteri" for solenergi, ganske effektivt faktisk, og fornybart. Og man kan etterisolere tak og vegger, redusere forbruk etc. Men strøm er vanskelig å få til på vinteren. Det blåser heller ikke særlig mye og jevnt her vi bor bortsett fra en og annen kuling/storm, så vindmølle er heller ikke noe godt alternativ. Mulig 100% er uoppnåelig, men kan implementere noe ihvertfall i små steg. Svært morsomt at du er opp mot 60% grad av selvforsyning! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

offpist

Ja, jeg ville nok gått en mørk og kald vinter i vente om vi "klippet kabelen" inn til huset.
Solen gir nesten ikke energi de få timene den er oppe, og taket er dekket med snø.
Det er den harde realiteten ;)

Samtidig er det overflod om sommeren.. Har ligget jevnt mellom 30 og 45 KWH pr dag nå i juni.

Jeg liker også tanken på å være selvforsynt, men det er så mange faktorer å tenke på ved offgrid at jeg lar det ligge.
Bare det å fylle opp kjelleren med en 20 KWH batteripakke kan være en potensiell brannfelle.

Her fyres det ikke med noe fossilt.. verken i hus eller bil, så det er jo et viktig mål.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

TorC

Sitat fra: tomrh på lørdag 21. juni 2014, klokken 13:46
En idé/drøm har i grunnen begynt å ta form om det å faktisk kunne være 100% selvforsynt med energi. Rett og slett koble seg av det offentlige strømnettet. Kanskje langt fram i tid, men et dedikert off-grid anlegg til elbil-lading kunne kanskje være en begynnelse. Med et 47-timers strømbrudd under stormen Ivar friskt i bakhodet, ser jeg fordelene med å være selvforsynt med drivstoff til elbilene selv om det skulle bli massivt strømbrudd. På sikt å være helt frakoblet strømnettet vil også kunne spare oss for minst 25.000 kroner i året med nåværende strømpriser, så investeringen er verdt endel penger også.

Problemet er vinteren, det er sørgelig lite produksjon å se i grafene for anlegget ditt i november-januar, offpist. Men et slikt energiprosjekt må ha løsninger for vinteren også. For oppvarming går det greit, vi fyrer med ved og disponerer arealer vi kan la vokse trær på (bor på landet). Trær er jo også et slags "batteri" for solenergi, ganske effektivt faktisk, og fornybart. Og man kan etterisolere tak og vegger, redusere forbruk etc. Men strøm er vanskelig å få til på vinteren. )

Off grid kan "aldri" bli økonomisk i Norge ene alene fordi investeringene er astronomiske. Man kan imidlertid ha andre begrunnelser for å leve uten at nettselskapet skal ha et sugerør rett inn i lommeboken.

Har man tilgang til mye trær kan man jo lage seg en ovn med TIG (termoelektrisk generator). Bruker man det om vinteren vil jo spillvarmen være null. Og det er folk som har laget seg ovner som gir ganske grei effekt for en billig penge.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 21. juni 2014, klokken 13:08
Geniale skinner! Tåler dette en storm? Vi hadde jo Ivar på besøk i desember i fjor...

Har "off grid"-anlegg på hytta, som de fleste med strømløs hytte har i en eller annen form. Det er ikke særlig komplisert synes jeg da, men batterier er jo dyrt. Det som virker komplisert for meg med on-grid anlegg på hustaket er at sikringskapet er i kjelleren vår (vi har har hus med 2 etasjer + kjeller). Ser for meg endel kompleksitet ang. det å trekke ledninger.

Nei, hvorfor det? Så lenge du begrenser deg til maks 3,7kW output fra inverteren kan du bare benytte den kursen du alt har til garasjen. Sett opp et lite sikringsskap på den i garasjen, og sett inn en jordfeilautomat som du deretter kobler inverteren til. Det lønner seg å overdimensjonere litt mhp. paneler i forhold til inverterstørrelse, så om du har begrenset inverteren til 3.7kW ville jeg satset på omkring 4,5kW med paneler. F.eks 20 stk. 225W ToPoint som er de jeg har fått tak i billigst nå. Jeg tipper 26.000,- for paneler ferdig importert. Inverter kanskje 12-13.000,- og monteringsmateriell ca. 7.000,- (alt inkl. mva. og fortolling). I tillegg kommer litt elektrikerarbeid med å sette opp en kapsling med jordfeilautomat i samt koble denne til inverteren. Alt i alt gjennomførbart for under 50.000,- for et 4.5kW anlegg.

Nettselskapet må også inn og bytte måleren din, her i Fredrikstad gjør de dette kostnadsfritt. Andre steder kan det koste penger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 21. juni 2014, klokken 12:51
Men offpist og jkirkebo, sånn praktisk - hvordan fester dere solcellepanelene til taket? Og hvordan fører dere ledningene gjennom?

Jeg bruker monteringsmateriell fra Grace Solar, kjøpt via ACOSolar og shippet direkte fra Kina. Her er en PDF som beskriver de forskjellige delene:

http://midsummerwholesale.co.uk/pdfs/Gracesolar-GS-system-solar-mounting.pdf

Ang. kabler så har jeg bare lagt de under toppraden av takstein bort til enden av taket, ned i enden på innsiden av vindskiene og inn på loftet derfra. Har ikke noe godt bilde av det tilgjengelig her og nå, men det er mange måter å løse dette på. Valmet tak gjør det dog litt mer komplisert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: testO på lørdag 21. juni 2014, klokken 13:30
Har Decra på taket, og har ikke funnet ut hvordan jeg kan få festet panelene.
Noen av dere som har noe forslag?

Du må nok bruke samme type takkroker som vi som har taksten benytter. Så skjærer du et lite hakk i framkant av platen der kroken kommer ut. Men du må nok påregne ganske mye mer demonteringsjobb enn på et takstenstak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA