Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

JUL ZOE 240

Takk, det var en nyttig side som det er mange år siden jeg har vært innom sist.

Jeg fant en hybrid-inverter på Finn i går som jeg kjøpte. Føles litt bortkastet når man ikke får brukt solcelledelen til inverteren, men fikk den sikkert billigere enn hva en dedikert grid-inverter hadde kostet uansett. Så da er den utfordringen løst og batteribygging står for tur.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JUL ZOE 240 på onsdag 22. januar 2025, klokken 19:23Takk, det var en nyttig side som det er mange år siden jeg har vært innom sist.

Jeg fant en hybrid-inverter på Finn i går som jeg kjøpte. Føles litt bortkastet når man ikke får brukt solcelledelen til inverteren, men fikk den sikkert billigere enn hva en dedikert grid-inverter hadde kostet uansett. Så da er den utfordringen løst og batteribygging står for tur.

Kult.
Mener han hadde brukt et gammelt Leaf-batteri ved en anledning. Er veldig mye han kan gjøre som ikke er på nettet.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Sitat fra: JUL ZOE 240 på tirsdag 21. januar 2025, klokken 21:34Ref diskusjon over; nå tillatt så lenge det er egen dedikert kurs.
https://www.tu.no/artikler/na-kan-du-plugge-solceller-rett-i-stikkontakten/554366

I standarden for lavspenningsanlegg (NEK 400) sto det svart på hvitt at en strømforsyningsenhet «ikke kan være tilkoblet en forbrukerkurs ved bruk av stikkontakt og plugg».

Nå har NK64 gitt en tolkning som sier at «solcellepaneler som leveres med en pluggbar enhet for tilkobling direkte inn i den elektriske installasjonen, kan, i samsvar med [henvisning til standard], bare benyttes dersom de plugges inn i en dedikert kurs for hver pluggbar enhet.»

Kravet er altså at solcellene har en egen kurs fra sikringsskapet. Presiseringen i tolkningen innebærer at en slik dedikert kurs ikke betraktes som en forbrukerkurs.

Dette kan fort gi deg overspenning på ditt anlegget og brenne utstyr om du ikke blir kvitt overskuddsstrøm - skitt der gikk forsterkeren til 100' og vaskemaskinen.... For å levere strøm må du ha tillatelse til å levere av netteier, et autorisert firma må søke for deg å stå for installasjon og du må ha pluss abonnement. Mye dill for lite..og strømmen er billig på sommeren..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 23. januar 2025, klokken 17:10Dette kan fort gi deg overspenning på ditt anlegget og brenne utstyr om du ikke blir kvitt overskuddsstrøm - skitt der gikk forsterkeren til 100' og vaskemaskinen.... For å levere strøm må du ha tillatelse til å levere av netteier, et autorisert firma må søke for deg å stå for installasjon og du må ha pluss abonnement. Mye dill for lite..og strømmen er billig på sommeren..
Dette er jo bare tull. Strømmen flyter dit spenningen er lavest. Om huset trekker null strøm går alt ut på nettet. Du får bare ikke betalt for det om du ikke er plusskunde.

Går hovedsikringen slutter mikroinverterne å levere strøm. Eneste som er potensielt farlig er om solcellene kobles på en kurs med høy last.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. januar 2025, klokken 19:39
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 23. januar 2025, klokken 17:10Dette kan fort gi deg overspenning på ditt anlegget og brenne utstyr om du ikke blir kvitt overskuddsstrøm - skitt der gikk forsterkeren til 100' og vaskemaskinen.... For å levere strøm må du ha tillatelse til å levere av netteier, et autorisert firma må søke for deg å stå for installasjon og du må ha pluss abonnement. Mye dill for lite..og strømmen er billig på sommeren..
Dette er jo bare tull. Strømmen flyter dit spenningen er lavest. Om huset trekker null strøm går alt ut på nettet. Du får bare ikke betalt for det om du ikke er plusskunde.

Går hovedsikringen slutter mikroinverterne å levere strøm. Eneste som er potensielt farlig er om solcellene kobles på en kurs med høy last.

Vel det har vært argumentet til netteier, nettet har ikke altid kapasitet til å ta i mot det du produserer og derfor må du søke så det kan vurderes. Greit et balkong anlegg leverer ikke rare greiene men om hele blokka har slike...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 24. januar 2025, klokken 11:49Vel det har vært argumentet til netteier, nettet har ikke altid kapasitet til å ta i mot det du produserer og derfor må du søke så det kan vurderes. Greit et balkong anlegg leverer ikke rare greiene men om hele blokka har slike...
Det er greit om lokalnettet er underdimensjonert, men det er ikke det samme som at ett par solcellepaneler skaper overspenning og ødelegger apparatene i huset ditt. Det er omtrent null mulighet for at det skal skje.

Det skal veldig mye til for at "balkong paneler" i det hele tatt skal greie å kompensere for forbruket til en blokk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. januar 2025, klokken 12:31
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 24. januar 2025, klokken 11:49Vel det har vært argumentet til netteier, nettet har ikke altid kapasitet til å ta i mot det du produserer og derfor må du søke så det kan vurderes. Greit et balkong anlegg leverer ikke rare greiene men om hele blokka har slike...
Det er greit om lokalnettet er underdimensjonert, men det er ikke det samme som at ett par solcellepaneler skaper overspenning og ødelegger apparatene i huset ditt. Det er omtrent null mulighet for at det skal skje.

Det skal veldig mye til for at "balkong paneler" i det hele tatt skal greie å kompensere for forbruket til en blokk.
Tenker det skal heftig kraftig sollys til for at slike balkonganlegg skal komme i nærheten av å gi så store effekter at det overgår hva lokalnettet klarer andre veien på en vinterdag med sprengkulde, som det tåler greit.

Selv om alle balkonger fylles til randen med slike anlegg, og kanskje og dekker til noen vinduer som egentlig ikke hører til balkonger, så tror jeg man kan være temmelig sikker på at det fremdeles er kapasitet igjen i lokalnettet!

;)

At det blir en annen sak med flere hundre og kanskje flere tusen kW fra større anlegg på tak og vegger med kraftige solpaneler, er en annen sak, når det begynner å gjelde mange boliger i et geografisk begrenset område!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Ser at Sparlys.no sitt 800W balkonganlegg er utsolgt så da kan det bli noen og fort levere det samme som mitt tak leverer max - 10-12 kW. Ser ut som det bare er å montere selv så håper folk vet hva en dedikert kurs er mm. Vet ikke om jeg er enig i "at det går nok bra" tankesett holder... brann ett sted så er det bare å kaste de for de andre som har handlet.

Forstå meg rett, mener det er fint med med solenergi så lenge det er sikkert. Stat og kommuner klarer dog nok å sette en stopper for dette og. For de er det viktigere at prisen holdes oppe enn at vi får masse grønn energi nesten gratis  :-1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. januar 2025, klokken 07:32Ser at Sparlys.no sitt 800W balkonganlegg er utsolgt så da kan det bli noen og fort levere det samme som mitt tak leverer max - 10-12 kW. Ser ut som det bare er å montere selv så håper folk vet hva en dedikert kurs er mm. Vet ikke om jeg er enig i "at det går nok bra" tankesett holder... brann ett sted så er det bare å kaste de for de andre som har handlet.

Forstå meg rett, mener det er fint med med solenergi så lenge det er sikkert. Stat og kommuner klarer dog nok å sette en stopper for dette og. For de er det viktigere at prisen holdes oppe enn at vi får masse grønn energi nesten gratis  :-1:
Man må ha elektriker for å koble til, så det er ikke så veldig annerledes enn andre ting man kan koble til. Selv om man kobler det til med stikk-kontakt i en delt kurs på 10A er risikoen forsvinnende liten.

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 09:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. januar 2025, klokken 07:32Ser at Sparlys.no sitt 800W balkonganlegg er utsolgt så da kan det bli noen og fort levere det samme som mitt tak leverer max - 10-12 kW. Ser ut som det bare er å montere selv så håper folk vet hva en dedikert kurs er mm. Vet ikke om jeg er enig i "at det går nok bra" tankesett holder... brann ett sted så er det bare å kaste de for de andre som har handlet.

Man må ha elektriker for å koble til, så det er ikke så veldig annerledes enn andre ting man kan koble til. Selv om man kobler det til med stikk-kontakt i en delt kurs på 10A er risikoen forsvinnende liten.
Kun for å få satt opp en ny dedikert kurs. Men for mange kan den begrensningen være ille nok, dersom det ikke er "kapasitet" til ny kurs innen det man har tilgjengelig, slik som kravene er. Er dyrt å få skrudd opp totalkapasiteten på inntaket.

Selve påkoblingen gjøres med å plugge i stikkontakten, og det kan nå heldigvis alle gjøre. Hadde blitt litt styr om man må ha elektriker til det! :D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 09:52

Greit, da er det en fagmann som kan ta stilling til det faglige. Ser man på Sparelys så ser det ut som noe man kan installere selv - "DIY-Installation"
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA