Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. mai 2024, klokken 09:51
Sitat fra: JUL ZOE 240 på onsdag 01. mai 2024, klokken 21:36Komiteen har ett poeng, så lenge det ikke er krav til dedikert kurs vil "noen" brenne av kablene.

 "Noen" vil sikkert dekke hele balkongen med slike anlegg. På eneboliger kan man da sikkert få fire anlegg uten problemer. Anleggene kobles av "noen" i nærmeste tilgjengelige stikk (som da antagelig er på samme kurs). Da er man oppe i 4x3,5=14 A ekstra. Da er det ikke mye annen belasting man skal ha før utfordringer oppstår.


Jeg har ikke problemer med å se for meg slike scenarioer hvis man ikke har regler på dette.

Bra at det tas opp. Da kommer det muligens en løsning også. Jeg ser at det kan bli dyrt per kwh hvis man kun har 2 panel og må legge opp egen kurs og kabling for dette, men har man plass til 6-8 panel, så går det fremdeles på en kurs og kostnaden per kwh reduseres med 3-4 gangen og blir absolutt gunstig.
.
JUL...  :+1: spot on



Her er dette med balkonganlegg omtalt i en åpen artikkel, så alle kan lese.
https://www.energiogklima.no/nyhet/derfor-gar-tyskerne-mann-av-huse-for-solceller-pa-balkongen

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor dette skulle være så farlig å implementere i Norge hvis det er helt OK (og anbefalt/støttet av myndighetene) i Tyskland?

Og hvorfor er det ingen organisasjoner eller politiske partier i Norge som arbeider for slike ting som dette?

Selv bor jeg i leid leilighet og har god plass og førsteklasses solforhold på sydvendt terrasse.
Og jeg har en ledig 16A kurs etter å ha gått over fra gulvvarme til varmepumpe.
Med et slikt anlegg på 800Watt kunne jeg ha produsert en betydelig del av energien jeg trenger til elbilen i løpet av året.
Nei; det ville nok ikke være veldig lønnsomt, men jeg hadde gladelig gjort det likevel bare for å kunne skryte av at jeg produserer min egen "bensin" :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vidar_S

Sitat fra: goggo på fredag 31. mai 2024, klokken 10:16Her er dette med balkonganlegg omtalt i en åpen artikkel, så alle kan lese.
https://www.energiogklima.no/nyhet/derfor-gar-tyskerne-mann-av-huse-for-solceller-pa-balkongen

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor dette skulle være så farlig å implementere i Norge hvis det er helt OK (og anbefalt/støttet av myndighetene) i Tyskland?

Og hvorfor er det ingen organisasjoner eller politiske partier i Norge som arbeider for slike ting som dette?


Jeg antar en av grunnene er at det i Norge er krav om at solcelleanlegg skal koble av fra nettet ved strømbrudd. Dette vil ikke uten videre være tilfelle med denne type anlegg. Men de lover en oppfølgingsartikkel på energiogklima.no om norske regler rundt dette, så man får vente og se hva de skriver.

Ingeniøren

Sitat fra: Vidar_S på lørdag 01. juni 2024, klokken 21:22
Sitat fra: goggo på fredag 31. mai 2024, klokken 10:16Her er dette med balkonganlegg omtalt i en åpen artikkel, så alle kan lese.
https://www.energiogklima.no/nyhet/derfor-gar-tyskerne-mann-av-huse-for-solceller-pa-balkongen

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor dette skulle være så farlig å implementere i Norge hvis det er helt OK (og anbefalt/støttet av myndighetene) i Tyskland?

Og hvorfor er det ingen organisasjoner eller politiske partier i Norge som arbeider for slike ting som dette?


Jeg antar en av grunnene er at det i Norge er krav om at solcelleanlegg skal koble av fra nettet ved strømbrudd. Dette vil ikke uten videre være tilfelle med denne type anlegg. Men de lover en oppfølgingsartikkel på energiogklima.no om norske regler rundt dette, så man får vente og se hva de skriver.

Slik jeg forstår deg, har lurt litt på det..., så kobler inverteren anlegget fra om strømmen går. Mao trenger jeg ikke gå å slå den av med bryteren på inverteren ved strømbrudd? Og dermed har jeg ikke strøm om strømmen går ? Her har det vært mangelfull info fra leverandør...Kunne jo googlet men Norge er litt spesielt mht strøm..

Har ikke slike anlegg og en inverter som trenger strøm for å fungere ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ferry

Alle invertere skrur seg av når nettspenningen faller fra. Balkongsol bruker typisk samme type microinverter som du ellers ville kunne bruke på hvert panel på et større anlegg. Så det er sånn sett ingen forskjell på om det er en egen fastkoblet kurs eller om det går over en schuko e.l.

Skal man ha strøm når nettet faller fra trengs det batteri og en off-grid inverter.

hemi

hvem har paneler i 6-700w klassen til okish pris? altså industripaneler, de passer perfekt på pergolaen da de er mye større enn vanlige

Hjortefot

Balkongsolpaneler har to problemer i Norge, slik jeg ser det:

Ulovlig: Elsikkerhet er opp til en gruppe sakkyndige i hver enkel nasjonalstat, det så vi jo med Easee. De er ikke påvirket i særlig grad av internasjonale organisasjoner eller hva vi måtte mene er sunn fornuft. Og de bryr seg ikke om miljøvern, økonomi eller noe som helst annet som ikke har med elsikkerhet å gjøre.

Ulønnsomt: Med strømstøtten er strøm for private husholdninger i Norge subsidiert til den er så godt som gratis, så det betaler seg ikke tilbake innen en fornuftig levetid for flyttbare elektriske apparater. Om vi tar artikkelen for god fisk og regner tilbakebetaling på 4-8 år på 3,50-4,50 kr/kWh, er det økonomisk sett bare tull ved 1 kr/kWh.

(Jeg ville jo ha hatt det likevel, men vi som leser dette er noen raringer.)
Model 3 LR - 2019

goggo

Ja nå har det i alle fall blitt en del fokus på dette, og det er jo bra.
Her er en ny artikkel om saken.
https://www.energiogklima.no/nyhet/balkongkraftverk-i-norge-kan-ikke-innesta-for-sikkerheten

Ser ut fra artikkelen som det kan være en enkelt person ( Eirik Selvik ) som er så sterk motstander av dette i Norge.
Det jeg personlig har vanskelig for å forstå/akseptere er at en byråkrat i Norge kan gis så stor makt at han kan nekte saker som er tillatt og tilsynelatende ikke har gitt problemer i mange andre land både i Østen og Amerika og i Europa. Er vi Nordmenn ( og svensker, ref Easy saken ) virkelig ekstra dumme og uforsiktige så vi trenger flere lover og regler for å beskytte oss mot oss selv, eller er det bare slik at vi har flere maktsyke byråkrater rundt omkring i systemet?

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Uavhengig av om det blir godkjent eller ikke, så er det jo bare å kjøpe og henge opp. Blir det eltilsyn er det jo ikke værre enn at man plugger de ut, da er de jo ikke en del av anlegget. Er vel ikke ulovlig å ha to solcellepaneler hengende på verandaen (eller veggen)...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hjortefot

Det kan fort være mot husordensreglene å henge opp solceller på balkongen i et borettslag. Fasaden og balkongen er fellesareal, selv om det er din del av fellesarealet. (Bare for å tenke litt mer negativt, her.) :D
Model 3 LR - 2019

goggo

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. juni 2024, klokken 12:48Uavhengig av om det blir godkjent eller ikke, så er det jo bare å kjøpe og henge opp. Blir det eltilsyn er det jo ikke værre enn at man plugger de ut, da er de jo ikke en del av anlegget. Er vel ikke ulovlig å ha to solcellepaneler hengende på verandaen (eller veggen)...

Hehe, jeg er kanskje stor i kjeften men når det kommer til action så vil jeg nok helst være lovlydig 🙂

Dessuten regner jeg med at jeg ikke ville få trukket fra "minus forbruk" på strømregningen uten å ha inngått avtale om leveranse av strøm. Eller?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Nå vil ikke levering av strøm til nettet fra 800W solceller være noe vesentlig uansett, hvis man ikke har ett veldig passivt hus da. Nok produksjon til å drive varmepumpe for å kjøle ned huset på varme dager.

Vi har ett minimumsforbruk på ca 400Wt her hjemme, på hytta er vi nede i 100Wt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Det ville vært genialt å ha et par slike panel på samme kurs som elbilen lader. Kunne tatt oss ned i lavere nettleie-nivå også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA