Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Toalmar

Tipper at det står noe i kontrakten/avtalen vedrørende sånne ting.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Elmo

Sitat fra: Phantom3D på tirsdag 16. juli 2019, klokken 10:22
Var jordfeil her ja. Da vente vi på at Norges Nett skal utbedre feilen. :)
Hvor er "her" ??
Hos deg,  i nabolaget, eller i trafo etc ??

Du kan nok ikke regne med noen kompensasjon, særlig ikke hvis det er hos deg selv eller hos en nabo.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Phantom3D

Feilen er ikke hos meg, men i området. Testet med å måle fasen samtidig som alle sikringer ble skudd av.
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Mdah

Gammel tråd, men det er av interesse å vite om dere som har hatt solceller noen år nå får noe ut av anleggene i februar. Det er lite snø og endel sol. Noen som kan dele reelle data?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Hårek

Svært lite. I dag har jeg fått 0.33 kWh. Kom mellom 11:15 - 13:00.
Men jeg har en del snø på panelene, og det er for kaldt til å få det av.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Electric cars in Norway

Men panel er fremtiden... mener jeg leste et sted nå nylig at celle veggpanel nå snart er like billig som vanlig veggpanel. Da snakker vi! Fremtiden er sol.

Mdah

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 13. februar 2021, klokken 20:44
Men panel er fremtiden... mener jeg leste et sted nå nylig at celle veggpanel nå snart er like billig som vanlig veggpanel. Da snakker vi! Fremtiden er sol.

Solceller som en slags kledningsimitator, eller blir det "industriplater"? Har jeg ikke lest om.

@jkirkebo Du bor vel litt sørpå uten nevneverdig snø om dagen? Får du noe reelt ut av anlegget?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

jkirkebo

Sitat fra: Mdah på søndag 14. februar 2021, klokken 11:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 13. februar 2021, klokken 20:44
Men panel er fremtiden... mener jeg leste et sted nå nylig at celle veggpanel nå snart er like billig som vanlig veggpanel. Da snakker vi! Fremtiden er sol.

Solceller som en slags kledningsimitator, eller blir det "industriplater"? Har jeg ikke lest om.

@jkirkebo Du bor vel litt sørpå uten nevneverdig snø om dagen? Får du noe reelt ut av anlegget?

Ja, begynner å bli bra nå. 6,8kW effekt fra anlegget akkurat nå. Blir nok en god dag, -14 grader og strålende sol ;)

11kWh hittil i dag, kl. 11:41.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#713
10,5 kWh igår. 7,3 kWt jeg hittil idag. 2,2 kW akkurat nå.
8,3 kWp anlegg på Vettre i Asker
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

HeltElektrisk

@jkirkebo og dere andre som var litt "pionerer" her for noen år siden.... :)
Hva er status for anleggene deres nå etter noen år? Jeg regner kanskje med at økonomien er blitt enda bedre enn dere trodde da dere investerte?

Full av inspirasjon fra denne tråden har jeg brukt ganske mange timer de siste to ukene på å lese meg opp på paneler og invertere... og jeg vet ikke hva.. Har beregnet takvinkler, arealer, retninger osv.. og tegnet opp et anlegg på ca 30 paneler (360w) som økonomisk ser lovende ut... Bare for å oppdage nå i kveld at Agder Energi (min nettleverandør) har lagt ganske strenge føringer knyttet til hvor mye +kunde jeg får lov til å bli..

På hjemmesidene deres står det at jeg kan etablere et enfase produksjonsanlegg på inntil 3,7 kw, eller et trefase produksjonsanlegg på inntil 6,4 kw, uten at jeg trenger å foreta en konkret effektmåling på mitt anlegg. Jeg har (tror jeg - er fanden ikke enkelt å vite for oss ikke-elektrikere-vanlige-folk) et enfase IT 230v anlegg i huset mitt... Hvis dette stemmer... er det da slik at jeg kun kan installere et enfase produksjonsanlegg også? Eller kan jeg velge å installere et trefase produksjonsanlegg på mitt anlegg?

Dernest har Agder Energi laget en "Effektkalkulator" på hjemmesiden sin som lar meg knotte inn Måler-ID'n min, og som konkluderer med at jeg kan få lov til å installere et enfase 4kw anlegg...
Så: Er det noen andre av dere som har møtt på tilsvarende problemer og evt. vet om en workaround?

Er utrolig frustrerende å ha gått rundt å dagdrømt om solceller på taket i et par år nå, - og når en endelig ser at det for alvor er liv laga - også økonomisk - blir man stoppet av slike ting som dette... Et anlegg på 4kw vil jeg vel knapt merke at jeg har på taket engang...
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

TB

Å endre fra enfase til trefase kan være enkelt, om det er fremført tre ledere til husvegg, via jord, eller luft.

Se om hvor mange ledere det er i kabel som kommer inn.
230 V IT trefase er tre kabler. 400 V TN er fire kabler, fem med jord.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HeltElektrisk

Hmmm.... det er ikke helt enkelt å se. Gammelt og trangt skap i kombinasjon med "grønn" eier er en dårlig kombo...

Strøm er ført frem til stolpe ca 3 meter fra husvegg, og derfra gravd ned og inn til.. og tatt opp under kledning - over loft og ned i sikringsskapet ser det ut til. Der er det veldig vanskelig å se noe sikkert, - men de "kraftigste" ledningene jeg finner der er to sorte + gul/grønn (jord).. så om jeg skal gjette er det inntakskabelen. Har en 63A hovedsikring.

Kan netteier evt. svare meg på dette dersom jeg spør?
Og: hvis det viser seg at jeg har tre ledere inn til skapet mitt. Hva skal til for å endre dette til trefase?
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

geear

Hvis du tar bilde av hovedsikring så kan nok noen her mest sannsynlig svare...

Men ja, netteier kan også svare.

Har du Tibber med pulse vil du også kunne se om du har 1-fas eller 3-fas i appen, men tror ikke du ser om det er 230 IT/TT eller 400 TN.

Elmo

Sitat fra: HeltElektrisk på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:22
.... de "kraftigste" ledningene jeg finner der er to sorte + gul/grønn (jord).. så om jeg skal gjette er det inntakskabelen. Har en 63A hovedsikring
Du ser vel om du har to eller tre hovedsikringer ?!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

HeltElektrisk

230 v enfas TT nett er faktisk det jeg har...  :o

To ledere uten jord og 16mm tverrsnitt inn på hovedbryter (63A).
Da antar jeg at jeg er litt "stuck" i forhold til valgmuligheter og må forholde meg til enfas produksjonsanlegg også?
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA