Lut flekker under overløp etter vannservice..

Startet av torle, tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:42

« forrige - neste »

torle

Etter noen månder som fornøyd Partner 1999 El bil eier, ble min andre vannservice utført. Denne gangen fulgte jeg ikke helt boken men, bilen ble programert og lading slått på. Hadde lest på forumet at enkelte utførte vannfylling nå spenningen sank og temperaturen var over 25grader C. Fulgte med, spenninggen var oppe i 243 volt, temperaturen la seg på 28grader C. Ventet en stund når så spenningen sank til 235volt og temperaturen lå på 28, ble vannfylling utført. Det gikk ikke så mye vann på, 18 liter minus overløp gav forbruk på ca 0,4 l pr batteri (totalt 12 liter forbruk og 6 liter spillvann). Hadde 520 Amper overlading.
Neste gang bilen ble ladet kom det flekker av lut på bakken undr overløpene. Rekkevidden er ca det samme som den har vert siden jeg begynte å bruke bilen ca 75 km i starten mens nå klarer den ca 85km før ladelyset tenner.

Bør jeg fylle lut ved neste vannservice?
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Pera L

Hej! Did you blow the watering hoses free from extra water after watering? If not then there comes little amount of water at next charging after it. Watering hoses are quite long.
It is not good idea do a watering with electrolyte because KOH and water balance will be out of order after it.
When you do watering charge the cell´s which have most of water will rise up and the cell´s with stronger mixture staying low. So, it is going just opposite from the purposed.

This next is just my opinion; If you charge these old batteries so that the temperatures will getting higher rapidly, then "electrons amount" in the anode will rise up suddendly (especially if there is formation big "chrystallium", as memory effect) and the situation for the battery getting bad and they can not handle situation. It starts produce lot of hydrogen and maybe blow up. It´s better to do a normal charge and then watering charge just some three hours and that´s it. Then there is time to do watering some 1 hour until levels start to getting lower.

Hälsningar
Pera L
Helsinki

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA