Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Burde ikke jeg kjøpe elbil?

Startet av RoundTrip, tirsdag 04. juni 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

RoundTrip

Hei folkens, min første post her. Er ganske fasinert av elbil, og det som vekket meg opp var Tesla sin Roadster og nå Model S. Nå har jeg sett en del på Leaf også, som er mer i min prisklasse.

Jeg pendler 30km hver vei (60km pr dag) til jobb. Pluss typisk vertfall en tur på 10-20 km utenom daglig.
1/3 av veien er 60km svingete, resten er 90-100 km så og si motorvei standard.

Det er en bompenger på 3900 kr pr 3. mnd for meg, altså ca 1300 pr mnd. ca 1300 kr i diesel pr mnd.
2500 spart i veiavgift = 200 kr pr mnd

Det blir besparelser på 2700 pr mnd på rene løpende faste utgifter. Jeg reknet at om jeg kjøpte en ny Leaf til 250000 ca så kosta det meg 3500 pr mnd i 8 år. Så istedenfor å kjøre 2000 mod passat stv min som jeg gjør i dag, kunne jeg bytta til en ny bil som så og si betaler seg selv.

Er det noe jeg ikke har tenkt på her eller burde jeg bare gjøre dette byttet så snart som mulig?

Har noen spm angående Leaf:

Er det bare 2013 Euro versjonen (er den sluppet ennå) som har skinninteriør, økt kjørelengde osv?
Er det bare den som har halvert ladetid til 4 timer med vanlig stikkkontakt hvis jeg forstod rett?

I garasjen min er det trekt opp en 10 ampere sikring som kommer fra "stue liten del".
Er den for liten til å lade løvet med? Tv stue (med tuner og div) og lys soverom er på samme sikring.

Har ikke lyst å kjøpe noe importert og heller egentlig ikke brukt. Vil ha en ny bil som bare jeg har kjørt, kjøpt av norsk forhandler så alt er på stell. Spm er hva er en god pris, og skal eg gå for 2013 Euro, eller 2013, eller 2012 til og med? Er forskjellen stor på 2012 og 2013?

Takker for all tilbakemelding :)
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

Trond Arve

Du burde helt klart kjøpe elbil ;D

>> Er det bare 2013 Euro versjonen (er den sluppet ennå) som har skinninteriør, økt kjørelengde osv?
Ja, men er ikke sluppet ennå.

>> Er det bare den som har halvert ladetid til 4 timer med vanlig stikkkontakt hvis jeg forstod rett?
Ja, har 6.6 kW lader, men kan ikke lades fra vanlig stikkontakt; krever sterkere strømtilførsel.

Forskjellen er mellom 2013 Euro og resten. 2011, 2012, 2013 er like, men har ulik garantitid. Du bør ha en egen kurs for å unngå overbelastning, eventuelt installere en hjemmelader.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Ja, egen kurs er absolutt å foretrekke, og installer (i alle fall kabler) som holder til litt mer enn bare dagens lademuligheter. Du kan evt. klare deg "til nød" om du har en slik lader som kan stilles ned til 6A, men den koster vel omtrent like mye som det vil koste deg å få installert egen kurs, tenker jeg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RoundTrip

Ok. Så om eg lader i garasjen så bruker den hele 10 ampere sikringen,
så hvis eg slår på TV i stua så slår det ut ? :)

Hvis eg lader om natta er den kursen så og si ubrukt.
kan det gå? Evt ut av kjøkkenvindu som har 16 ampere
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

silverwrx

Og skjøtekabler bør være 2,5mm2 og ikke 1,5. Det går stor strømlast over lengre tid i disse ledningene. Ulikt annet elektrisk utstyr man normalt har i huset.

En 10A kurs er ikke dimensjonert for 16A, og det går ut over brannsikkerheten.

Jeg prøvde meg på en 2,5mm skjøteledning, som er over 5år gammel. Det er ikke bra. Den ble varm. Kjente på tilførselsledningen som er 2,5mm2 og den var kald. Så det er greit med skjøteledninger som er "ferske" før du får lagt opp et fast opplegg. Fast, dimensjonert opplegg er det trygge og riktige svaret. 

Er eier på 4de dagen nå, så ser jeg og fordelen med egen hjemmelader (slik at 220v/16A laderen kan være med i bilen), kanskje man og skal ha i tankene dimensjonering på 32A til større kommende batteripakker.

Elbil er kommet for å bli hos oss.. Men investeringen i lader hjemme kommer litt senere. Bil først.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

jkirkebo

Sitat fra: RoundTrip på tirsdag 04. juni 2013, klokken 11:53
Ok. Så om eg lader i garasjen så bruker den hele 10 ampere sikringen,
så hvis eg slår på TV i stua så slår det ut ? :)

Hvis eg lader om natta er den kursen så og si ubrukt.
kan det gå? Evt ut av kjøkkenvindu som har 16 ampere

Ladekladden som følger med bilen er på 10A så den kan du fint bruke på 10A-kursen om natten.

Endel importerte trillinger kom med 8A kabel, et alternativ er å prøve å bytte til seg en slik mot 10A kabelen. Da kan du nok fint lade på dagtid også mens TVen er på ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RoundTrip

Ok. Selgeren eg nettop snakka med mente at den ville slå ut sikringen etter en liten stund fordi den trekker gjerne 11-12 ampere, går litt i svingninger..
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

Trond Arve

Sitat fra: RoundTrip på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:27
Ok. Selgeren eg nettop snakka med mente at den ville slå ut sikringen etter en liten stund fordi den trekker gjerne 11-12 ampere, går litt i svingninger..
Tviler på at selgeren vet hva han snakker om, bare sludder spør du meg.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

TB

Sitat fra: RoundTrip på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:27
Ok. Selgeren eg nettop snakka med mente at den ville slå ut sikringen etter en liten stund fordi den trekker gjerne 11-12 ampere, går litt i svingninger..
Alle sikringer har ein toleranse over det den er merka med, både den gamle typen "skrusikringar", og nyare automat sikring. Dermed kan det ta ei tid før sikringen slår ut, det er heilt normalt.

Lading som eg har målt (på trilling) går gradvis opp til det nivå kabel er stilt inn til, og held seg jamt her til lading er (nesten) ferdig. Trekker aldri meir enn 6, 8, 10, 16(13) A - dvs. det nivå kabel er stilt til.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

laumb

Liten tanke, er inntaket ditt stort nok?
Kjenner en som ville ha Leaf, men har bare 1x35A inntak. Når han lada Leaf på natten - og varmtvannsberederen slo inn etter dusjing - da holdt ikke sikringen.

Det ble hele 1 mil med strøm den natta. Kjekt når han parkerte med 2 mil igjen på "tanken".

RoundTrip

Ett spm.

Så på el. anlegget i dag at stua har en 16 ampere som bare blir brukt til en varmekabel gulv, og lys. Kan legge stikk herfra ut til garasjen ganske enkelt. Da er vertfall 10 ampere lading i boks uten problemer.

Vurderer også å legge ut en ny 32 ampere kurs fra skapet på vaskerommet til en kontakt på utsiden av husveggen. Snakk om ca 5 meter kabel. Har noen ca peil på hva det vil koste? Med kabel, trekking, kontakt osv. Da vil jeg lade Euro leafen på 4 timer ikke sant?

Ett annet spm. Kan du sette noe instillinger på hvor mye den standard 10 amp normal stikk (som følger med bilen) skal trekke. for eks skru den ned til å trekke bare 6 amp?
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

Arha

Sitat fra: RoundTrip på onsdag 05. juni 2013, klokken 02:19
Ett annet spm. Kan du sette noe instillinger på hvor mye den standard 10 amp normal stikk (som følger med bilen) skal trekke. for eks skru den ned til å trekke bare 6 amp?
Den som følger med bilen er fast innstilt til å trekke maks 10A.  Ønsker du å kunne justere strømstyrken har chargeamps.com en kabel som kan stilles til 6, 10 eller 16A til ca 5000 kr.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

RoundTrip

Understellsbehandling. Hva koster det ca og er det viktig?
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

TB

Sitat fra: laumb på tirsdag 04. juni 2013, klokken 23:38
Liten tanke, er inntaket ditt stort nok?
Kjenner en som ville ha Leaf, men har bare 1x35A inntak. Når han lada Leaf på natten - og varmtvannsberederen slo inn etter dusjing - da holdt ikke sikringen.
Ein slik situasjon er tanken Smart Grid skal hjelpe til med - om enn litt fram i tid. Virkar ved at dei ulike komponentar kommuniser. Dvs, vv tank ikkje er aktiv samtidig som lading av bil skjer - samme ved bruk av komfyr, varmeomner og andre komponenter som treng mykje straum.

Ved automatisk straum målar vil dette bli meir aktuelt - då pris for straum vil variere i løpet av døgnet.

Det er t.d. alt i bruk for automatisk veksle mellom elektrokjele / oljefyr i bedrifter / borettslag.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

thoru

Har du mulighet til å lade på jobb?

Jeg har 16amp ladeplass på jobb og 6amp ladestassjon i garasjen. fungerer helt fint for meg som pendler 10 mil tur/retur. bruker å ha kjøre av ca 9-10Kilowatt på 5mil. så da har jeg litt over halv tank når jeg går på 6ampen.
og jeg kjører noen småturer i tillegg til pendlingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA