Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer bestilling av S

Startet av amuso, tirsdag 28. mai 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

Bjoris

Lurer også på den der luftfjæringen, det er sikkert en bra pris, men skeptisk ifht holdbarhet. Samme gjelder egentlig taket, begge deler er ting jeg kunne tenkt meg, men så er det jo fordømt å kjøpe seg evt trøbbel også. Ikke noe trøbbel i USA med dette? Tenker lekkasje spesielt, det står jo urørt i 6 mnd og så skal det fungere... Kjører mye tilfjells og ser absolutt en fordel å kunne løfte bilen av og til, den ser jo veldig lav ut og med så lang akselavstand er det vel lett å sette midten nedpå en issvull feks.

Ellers er fruen skeptisk til å sitte tilbake med to elbiler, en Leaf og en Tesla...

TS

Sitat fra: bjoris på søndag 01. september 2013, klokken 00:52
Lurer også på den der luftfjæringen, det er sikkert en bra pris, men skeptisk ifht holdbarhet. Samme gjelder egentlig taket, begge deler er ting jeg kunne tenkt meg, men så er det jo fordømt å kjøpe seg evt trøbbel også. Ikke noe trøbbel i USA med dette? Tenker lekkasje spesielt, det står jo urørt i 6 mnd og så skal det fungere... Kjører mye tilfjells og ser absolutt en fordel å kunne løfte bilen av og til, den ser jo veldig lav ut og med så lang akselavstand er det vel lett å sette midten nedpå en issvull feks.

Ellers er fruen skeptisk til å sitte tilbake med to elbiler, en Leaf og en Tesla...

Les diskusjoner på forumet her om luftdemperere her.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6927.msg96573.html#msg96573
(det er vel dem , ikke fjærene) Jeg har sett og hørt mye problemer om det på andre biler som MB E klasse som har rullet noen år først.
Jeg endte opp på luftfjæring pga hev/senk og comfort . Skal visst være å bytte noe belger etc med noen års mellomrom for å unngå at det smeller.
Håper Tesla gjør det ved service.  Ellers er de fra Continental, visstnok den største produsenten.

Panotak valgte jeg rett og slett fordi det er eneste måten å få fester til takstativ .
Ellers hadde jeg ikke valgt det i dette landet...
Noen har nevnt bedre plass til hodet, men jeg har aldri sittet i en uten Pano.

Det med kona kan jeg ikke svare konkret på, men har dere ofte langvarige strømbrudd eller lite strømkapasitet til lading, så kan hun få rett... ::)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Jærbuen

Kona nekter å ha 2 el.biler, så Leaf'en må selges.
Kjører mye med henger, drar 21" båt, da er det ikke bare å låne seg en liten Golf med hengerfeste.
Og så gir det en aldri så liten trygghet.....

Jeg valgte også pano pga takstativ. Har hund, og er da avhengig av skiboks om hele fam skal på helgetur. Men det finnes takstativ som settes rett på taket og klype inn i døråpningene- Men ser det som en dårlig patent.

Ang luftfjæring, har for mange skrekkhistorier fra MB, belger som lekker, og utslitte kompressorer som følge av dette. Blir fort dyrt
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Lanber

Å velge bort luftfjæring finnes en god parallell til. For 100 år siden så de likedann på vindussviskere

Kallagtunet

Sitat fra: bjoris på søndag 01. september 2013, klokken 00:52
Lurer også på den der luftfjæringen, det er sikkert en bra pris, men skeptisk ifht holdbarhet. Samme gjelder egentlig taket, begge deler er ting jeg kunne tenkt meg, men så er det jo fordømt å kjøpe seg evt trøbbel også. Ikke noe trøbbel i USA med dette? Tenker lekkasje spesielt, det står jo urørt i 6 mnd og så skal det fungere... Kjører mye tilfjells og ser absolutt en fordel å kunne løfte bilen av og til, den ser jo veldig lav ut og med så lang akselavstand er det vel lett å sette midten nedpå en issvull feks.

Luftfjæring og hodbarhet er debatert til døde i tråden om temaet. Konklusjonen kort oppsummer i sitatet under:

Sitat fra: glaserud på søndag 07. juli 2013, klokken 21:26
Sitat fra: TS på søndag 07. juli 2013, klokken 19:14
Jeg velger Tesla for å redusere bla. for å driftskostnader og behov for driftsstopp som følge av slitedeler. Ønsker rett og slett minst mulig risiko .

Risikobetraktningen virker å være litt rar, siden:

1. Risiko ved gjennomprøvd luftsystem (Continental) vs.
2. Risiko ved blodfersk bilprodusent (Tesla)

;)

Bjoris

Sitat fra: Jærbuen på lørdag 31. august 2013, klokken 23:29
Da er vurderingsfasen omsider over, og bestilling lagt inn med ønske om levering Jan 14. :)
...

Har du bestemt deg endelig for alt utstyr? Jeg ble litt skepisk når jeg ser at bilen automatisk blir bekreftet etter 14 dg og det ser ikke ut til at du kan endre på utstyr etter det. Når en da ikke har sjans til å komme i kontakt med noen via telefon eller epost må jeg snart vurdere å reise til Bergen for å få snakket med noen:)

oroeltoro

Bjoris
Det skal la seg gjøre og endre konfigurasjon etter "finalize", så fremt bilen da ikke allerede har gått i produksjon.
en mail til : buildmymodelsEU@teslamotors.com bør holde, bare pass på eller purr til de bekrefter endringen.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

Brede

Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. september 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Jærbuen på lørdag 31. august 2013, klokken 23:29
Da er vurderingsfasen omsider over, og bestilling lagt inn med ønske om levering Jan 14. :)
...

Har du bestemt deg endelig for alt utstyr? Jeg ble litt skepisk når jeg ser at bilen automatisk blir bekreftet etter 14 dg og det ser ikke ut til at du kan endre på utstyr etter det. Når en da ikke har sjans til å komme i kontakt med noen via telefon eller epost må jeg snart vurdere å reise til Bergen for å få snakket med noen:)

Jeg bekreftet utstyrsvalg i begynnelsen av juli, men har gjort noen forandringer i ettertid. Gjennom buildmymodelsEU (alfakrøll) teslamotors.com har jeg kommet i kontakt med to personer i England som har vært svært behjelpelige og svarer nesten umiddelbart.

Red: Oroeltoro er litt kjappere enn meg ser jeg. :)

Jærbuen

Sitat fra: Brede på tirsdag 03. september 2013, klokken 11:05
Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. september 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Jærbuen på lørdag 31. august 2013, klokken 23:29
Da er vurderingsfasen omsider over, og bestilling lagt inn med ønske om levering Jan 14. :)
...

Har du bestemt deg endelig for alt utstyr? Jeg ble litt skepisk når jeg ser at bilen automatisk blir bekreftet etter 14 dg og det ser ikke ut til at du kan endre på utstyr etter det. Når en da ikke har sjans til å komme i kontakt med noen via telefon eller epost må jeg snart vurdere å reise til Bergen for å få snakket med noen:)

Jeg bekreftet utstyrsvalg i begynnelsen av juli, men har gjort noen forandringer i ettertid. Gjennom buildmymodelsEU (alfakrøll) teslamotors.com har jeg kommet i kontakt med to personer i England som har vært svært behjelpelige og svarer nesten umiddelbart.

Red: Oroeltoro er litt kjappere enn meg ser jeg. :)

Må mail til denne adressa stiles på engelsk?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

oroeltoro

Jærbuen
Det er nok en fordel, det var en engelskmann som svarte meg.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

tho

Jeg bruker denne tråden til å spør et dumt spørsmål som sikkert er spurt tusen ganger. Jeg bestilte en (Se Sig). Bestilling ble bekreftet 1 sep (Står nå "Sourcing Parts"). Er det virkelig realistisk at bilen blir levert i Januar 2014? Fossilbilen min er egentlig allerede solgt men hvis det blir mars før jeg ser snutten av teslaen er det ikke noe vits å selge den enda.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

OleJA

Sitat fra: tho på tirsdag 03. september 2013, klokken 19:25
Jeg bruker denne tråden til å spør et dumt spørsmål som sikkert er spurt tusen ganger. Jeg bestilte en (Se Sig). Bestilling ble bekreftet 1 sep (Står nå "Sourcing Parts"). Er det virkelig realistisk at bilen blir levert i Januar 2014? Fossilbilen min er egentlig allerede solgt men hvis det blir mars før jeg ser snutten av teslaen er det ikke noe vits å selge den enda.
Tror Tesla bør ha rimelig bra kontroll på logistikken når det er snakk om såpass langt frem. På den andre side så har vi sett i det siste at de driver med 'kvartals optimalisering'. Dvs. unngår å ha mange biler i transitt til EU ved kvartalsslutt. Du bør derfor ta høyde for at bilen blir produsert helt i slutten av desember, starten av januar. Det vil isåfall tilsi levering i februar.

tho

Ok det høres fornuftig ut. Takk for svar!  :)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Luniboy

Heisann

Har fulgt med en 'god del' i skyggen her på forumet, (kona mener jeg ikke er helt god med tanke på dette her ... og ja, jeg har lest 'Tesla psykosen', godt å se at jeg ikke er alene ... :o

Uansett, så ser jeg jo at bilen ikke er 'perfekt' med tanke på denne tråden;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9112.120.html

Ser jo at man får 'bil for alle pengene' her, da det ikke finnes noe avgifter av noe slag på denne bilen, og i 'alle andre' land kan man velge mellom Audi S7/S8, MB S, BMW 5/7 serie, samt Porsche Panamera ... og da ikke 'ribba' versjoner av disse
Det er klart at de sikkert ikke er HELT feilfrie de heller fra fabrikk, men ser jo at det begynner å bli en del på listen til 'kallagtunet' ...
'Problemet' mitt er jo at jeg fremdeles vil ha denne bilen, og ja, jeg regner med jeg kommer til å få noe av disse problemene, samt at mange av mine 'gode venner' selvsagt kommer til å fyre på meg når det er et eller annet .....

Følger mye med på tråden med feil, og ja, enig i at den bør låses øverst på forumet ...

Uansett, et fantastisk bra forum her inne !
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

daggad

Når er det forventet levering for de som bestiller i disse dager ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA