Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Understellsbehandling- eller ikke?

Startet av Havebigfun, mandag 27. mai 2013, klokken 15:14

« forrige - neste »

teslaslaven

Kommer til å selge før den ruster, så nei. Ikke at jeg tror den ruster heller, og jeg ville aldri ha klisset til en Model S med olje under.

eledille

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 28. august 2013, klokken 11:43
Fikk tilbake en relativt omfattende mail fra tekniske teamet i USA

Jeg er veldig interessert i å lese den mailen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Dr.Ling

Lanolin = sauefett? Blir det å lukte lammestek da? Eller fårikål?

Jeg tenker at det garantert kommer til å bli rust på denne bilen, mtp den saltlaken vi kjører i hele vinteren. Men i utgangspunktet vil jeg følge rådene til Tesla vedr å ikke understellsbehandle hele bilen, og i tillegg få det skriftlig bekreftet. Var det ikke noe i garantien om at saltskader ikke er del av garantien? Skulle gjerne også sett den dokumentasjonen fra Tesla.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

eledille

#33
Når det gjelder ramma er jeg er mest bekymret for galvanisk korrosjon. Aluminium er et ekstremt uedelt metall, hvis rustfritt stål, eller til og med sakterustende stål, kommer borti så blir aluminiumet om til lysegrått pulver på kort tid. I fjor vinter datt en tynn aluplate som dekket til en del av eksosanlegget på fossilet vårt av, den hadde rett og slett blitt borte under skruehodene, som var av stål. Det fantes ikke spor av korrosjon annet enn der stål og aluminium hadde vært i kontakt.

Aluminium tåler salt ganske så bra alene, litt avhengig av legering. Men sammen med andre metaller blir det problemer. Det er to måter å unngå det på: Holde metallene elektrisk adskilt, eller holde saltlaken unna metallet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lars-bgo

Jeg har bedt den største aktøren i Bergen/Vavoline om å komme med en anbefaling, legger denne inn så snart jeg har fått den.

Forløpig : Det vil ikke  være aktuelt med hullborring, her en det evnt. en begrenset overfatebehandling konsentrert rundt hjuloppheng/hjulhus som er aktuelt. Forkus er å begrense potensielle skader fra salt og mekanisk slitasje.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

eledille

Strålende, venter i spenning på rapport.

Det er viktig at de er spesielt oppmerksom på kontaktpunkter mellom stål og alu. Helt foran sitter det en støtfanger i stål, denne ser på chassiset som står på Alna ut til å bare være boltet direkte på aluminiumet. I tillegg er det diverse stålbolter som ser ut til å være skrudd inn i aluminiumet. Hvordan er det med fjærbeinfestene, f.eks?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Hjulopphenget (fjærbein, broer,stag, kuler,osv.) er garantert i stål. Aluminium er ikke sterkt nok. Det samme gjelder bjelker og forsterkninger i det selvbærende karrosseriet.
Her er det hulrom med stål i alle kanter (for at det skal være bæring) og dette er ikke tette rom, kanalene på selvbærende karrosserier heter kanaler nettopp fordi de leder vann vekk fra plasser det ikke skal være vann.
Disse er laget i stål da de har en bærende funksjon i tillegg.
Og dette ruster, og hos meg skal de få lov til å få litt sauefett. Samme om bilen går på strøm eller ei.
Justmytwocents.

OddB

Så vidt jeg husker sa Musk at hele karosseriet er aluminium  bortsett fra noe stål i vindusstolpene. Det ville bli erstattet av aluminium etterhvert.
Hjuloppheng er nok i stål ja.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

executive

Veldig mange biler har bruer og såkalte subframes og hubs & knuckles i aluminium. Bl.a Volvo 70 og 80 serien. Made in Norway :-)  Lett, sterkt og kan formes til en optimal geometri. Hvorfor Tesla har valgt stålfanger er for meg en gåte. Mange europeiske biler har stålkarrosseri og aluminiumfanger fra Raufoss. Litt motsatt på en måte ;-)

Bjørn

#40
Sitat fra: executive på lørdag 31. august 2013, klokken 23:35
Veldig mange biler har bruer og såkalte subframes og hubs & knuckles i aluminium. Bl.a Volvo 70 og 80 serien. Made in Norway :-)  Lett, sterkt og kan formes til en optimal geometri. Hvorfor Tesla har valgt stålfanger er for meg en gåte. Mange europeiske biler har stålkarrosseri og aluminiumfanger fra Raufoss. Litt motsatt på en måte ;-)

Jepp..! nedre bærebruer er av aluminium.. øvre av formpresset stål, ellers er alt av linker og hubber i alu.

Det ble meg fortalt av forhandler i Tr.heim at stålfangere (og stålrør i dørene) var noe Tesla ikke kom utenom. pga krav fra myndighetene!
Dem kunne lage bedre, og sterkere fangere i alu.. men det fikk dem altså ikke lov til.

P85_Norway

Sitat fra: Larssen-bgo på torsdag 29. august 2013, klokken 20:53
Jeg har bedt den største aktøren i Bergen/Vavoline om å komme med en anbefaling, legger denne inn så snart jeg har fått den.

Forløpig : Det vil ikke  være aktuelt med hullborring, her en det evnt. en begrenset overfatebehandling konsentrert rundt hjuloppheng/hjulhus som er aktuelt. Forkus er å begrense potensielle skader fra salt og mekanisk slitasje.
Noen som hat fått anbefalinger ang. understellsbehandling?
Tesla M3 Performance

kjølholdt

#42
Jeg tenker slik vedrørende unerstellsbehandling: ønsker å ha bile i mange år dvs 15 år."Model S does therefore not require any additional corrosion inhibitors and we do not recommend adding any aftermarket products to the car."
Hvis vi ser bort i fra denne kommentaren fra tesla. Vi snakker om ingeniører fra California som ikke kjører rundt i saltlake på Vestlandet 4-5 mnd i året, litt flåsete sagt.
Satser på å skifte batteri etter 10 år?
Tror neppe at jeg kan ha råd til å kjøpe denne om 10år. Ergo må bilen reddes fra saltlake.
Noen andre som tenker som meg?
Ja kommer til å gå for understellsbehandling venter spent på svar hva som anbefales her på Vestlandet
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

kjølholdt

Er det egentlig noen grunn til ikke å tectyl behandle bilen?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

petersv

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:31
Er det egentlig noen grunn til ikke å tectyl behandle bilen?

Ville hørt med Tesla først om de vil ta service etter behandling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA