Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nøkkel til besvær?!

Startet av bjodnes, torsdag 23. mai 2013, klokken 11:12

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: DonPedro på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:35
Det var en fyr på TMC som postet en anbefaling om å ha ekstranøkkel i hanskerommet (med batteriet tatt ut). Er kanskje ikke så dumt...
Det hjelper ikke med en nøkkel uten batteri i hanskerommet når bilen er låst- i såfall må den gjemmes eksternt ( i noseconen??).
Kanskje den lykkelige eieren kan få implantert nøkkelen under huden- analog til chipmerking av hunder. Utfordringen blir da batteriskiftene. ;D

den12mann

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:42
Det forutsetter at nøkkelen kontinuerlig kommuniserer med bilen. Det må da være strømkrevende?

Min fossile keyless idag mener jeg er koblet mot dør åpen.. den piper hvis førerdøren åpnes og motoren er i gang med varsel om at nå må du ikke stikke av med nøkkelen for da får du et problem på sikt ;)

DonPedro

Sitat fra: Bonefish på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:37
Sitat fra: DonPedro på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:35
Det var en fyr på TMC som postet en anbefaling om å ha ekstranøkkel i hanskerommet (med batteriet tatt ut). Er kanskje ikke så dumt...
Blir kanskje litt for lett for en som vil tyvlåne bilen :)

Ja, ville unngått å sette lapp på vinduet med opplysninger om denne ordningen... ;-)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

stianrod

Sitat fra: den12mann på torsdag 23. mai 2013, klokken 13:53
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:42
Det forutsetter at nøkkelen kontinuerlig kommuniserer med bilen. Det må da være strømkrevende?

Min fossile keyless idag mener jeg er koblet mot dør åpen.. den piper hvis førerdøren åpnes og motoren er i gang med varsel om at nå må du ikke stikke av med nøkkelen for da får du et problem på sikt ;)

Slik er min keyless bil også (yaris hybrid). Den piper 3 ganger om jeg åpner døren med bilen på.  Har aldri prøvd å kaste nøkkelen ut i fart for å skje hva som skjer, og det har jeg ikke tenkt å gjøre heller. 

Mitt tips for de som er engstelig for å stikke av uten bilnøkkelen, er å feste husnøkkelen sammen med bilnøkkelen.  Dermed glemmer du ikke av bilnøkkelen. Forutsett at man låser huset da...
Tesla Model S P85 2014

laumb

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:57
Sitat fra: DonPedro på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:35
Det var en fyr på TMC som postet en anbefaling om å ha ekstranøkkel i hanskerommet (med batteriet tatt ut). Er kanskje ikke så dumt...
Det hjelper ikke med en nøkkel uten batteri i hanskerommet når bilen er låst- i såfall må den gjemmes eksternt ( i noseconen??).
Kanskje den lykkelige eieren kan få implantert nøkkelen under huden- analog til chipmerking av hunder. Utfordringen blir da batteriskiftene. ;D

Åpnes med mobilapp. ;-)

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:57
Det hjelper ikke med en nøkkel uten batteri i hanskerommet når bilen er låst- i såfall må den gjemmes eksternt ( i noseconen??).
Du må ikke glemme at Model S er litt mer moderne enn andre biler  :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. mai 2013, klokken 14:59
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:57
Det hjelper ikke med en nøkkel uten batteri i hanskerommet når bilen er låst- i såfall må den gjemmes eksternt ( i noseconen??).
Du må ikke glemme at Model S er litt mer moderne enn andre biler  :)
Jaja- det er ikke lett å løse seg fra gammel tankegods :-\- bra dere er våken :D

Cato76

Sitat fra: laumb på torsdag 23. mai 2013, klokken 14:06
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:57
Sitat fra: DonPedro på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:35
Det var en fyr på TMC som postet en anbefaling om å ha ekstranøkkel i hanskerommet (med batteriet tatt ut). Er kanskje ikke så dumt...
Det hjelper ikke med en nøkkel uten batteri i hanskerommet når bilen er låst- i såfall må den gjemmes eksternt ( i noseconen??).
Kanskje den lykkelige eieren kan få implantert nøkkelen under huden- analog til chipmerking av hunder. Utfordringen blir da batteriskiftene. ;D

Åpnes med mobilapp. ;-)

Tenkte også samme tanke! Bruke mobil som allerede er koblet opp mot bilens Bluetooth. Selvfølgelig da kun ved nødstilfeller (kode sendes feks fra TM)  ;)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

gbzdoc

PS! Den bruker 3G/edge, så du kan strengt tatt åpne den fra andre siden av jorda... ;)

Cato76

Sitat fra: gbzdoc på fredag 24. mai 2013, klokken 00:28
PS! Den bruker 3G/edge, så du kan strengt tatt åpne den fra andre siden av jorda... ;)

Bluetooth for å verifisere at du er i nærheten...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

gbzdoc

Hvilken rolle spiller det om du er i nærheten? BT øker uansett ikke sikkerheten, snarere tvert i mot. Dessuten kan det være kjekt å kunne låse opp bilen for en stakkar som har lånt den og ringer deg for å be om hjelp. :)

Sisyfos

#26
I går hadde jeg en litt selsom opplevelse. Jeg parkerte ved garasjen for å åpne garasjeportene. I det jeg kom tilbake til bilen, fikk jeg beskjeden "Key is not detected", og bilen ville ikke starte. Jeg gikk ut av bilen, og da låste den seg og jeg kom ikke inn i bilen igjen. Jeg henta ekstranøkkelen og fikk starta den og alt gikk bra, men satt igjen med en litt uggen følelse:

1: Nøkkelen hadde gått tom for batteri på bare tre uker (pluss tiden fra produksjon til levering)
2: Bilen hadde ikke gitt beskjed om at nøkkelen var eller nærmet seg tom for batteri.
3: Heldigvis var jeg på hjemlige trakter, hadde jeg derimot stått på fjellet i minus 20 så hadde det vært litt verre. Spesielt uten mobildekning til å åpne bilen med app.

Jeg ringte support, og de skulle rapportere inn hendelsen og jobbe med å legge inn varsling for tomt nøkkelbatteri på framtidige SW-oppdateringer. De tipsa også om at nøkkelen kontinuerlig kommuniserer med bilen hvis avstanden mellom dem er for kort, og at det kan tappe nøkkelen for strøm. Det kan hjelpe å legge nøkkelen i en nøkkelboks av metall e.l.

Nå har jeg uansett kjøpt inn et lite lager med CR2032-batterier som jeg skal ha i bilen, i frunken og i lommeboka - sånn for sikkerhets skyld ::)
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

Epleskreller

Husk at du også kan åpne bilen med app'en om det skulle være til hjelp. Da får man hvertfall tak i nøkkelen og kan bytte batteri.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Byttet batteri i mine FOB`er, men det tok ikke mange dagene før "key not detected" dukket opp igjen. Forsvant riktignok ved å flytte på nøkkelen som tidligere, men jeg ville ikke tatt det som en selvfølge at det er bare dårlig batteri som forårsaker alle problemene her.

el-fanboy

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. desember 2013, klokken 13:28
Byttet batteri i mine FOB`er, men det tok ikke mange dagene før "key not detected" dukket opp igjen. Forsvant riktignok ved å flytte på nøkkelen som tidligere, men jeg ville ikke tatt det som en selvfølge at det er bare dårlig batteri som forårsaker alle problemene her.
+1

Det står i intruksjonsboka at med tomt batteri i keyfob kan du fortsatt åpne bilen ved å plassere nøkkelen midt på, nederst på frontruta. Har ikke fått til det, men har heller ikke prøvd så mye.

Når det gjelder start med tomt batteri i keyfob; hold foben inntil midtkonsollet rett under 12V-uttaket. Funker 100% for meg hvertfall.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA