Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endring på lydsystem - DAB standard, og musikklagring tatt vekk?

Startet av glaserud, tirsdag 21. mai 2013, klokken 18:55

« forrige - neste »

Muffinman

Det er GREIT at Tesla er et nytt selskap med voksesmerter og utfordringer med kommunikasjonen innad og utad, men dette går jo over alle grenser. Når vårens rot toppes av dette framstår det så langt som ekstremt uprofesjonelt.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:19
Det er GREIT at Tesla er et nytt selskap med voksesmerter og utfordringer med kommunikasjonen innad og utad, men dette går jo over alle grenser. Når vårens rot toppes av dette framstår det så langt som ekstremt uprofesjonelt.

Jeg ser ikke hva som er det store problemet? Hvis Tesla velger å oppgradere std.lydpakke til å inkludere DAB så er vel det fint og dessuten rett og rimelig - lydpakken blir jo ikke noe dårligere av det? Flisespikking spør du meg.

(For ordens skyld: jeg har bestilt med lydpakke, og kommer ikke til å endre det)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OleJA

De lover vel kanskje litt mer en de kan holde ellers også:

...lydstudiopakken forvandler kabinen til en konsertsal :o

Det kan jo være betimelig å rette et spørsmål til Tesla om hvor mange musikere som følger med bilen, og om dirigenten må sitte foran eller bak. Er vedlikehold av konsersalen inkludert i servicekontrakten på 6.000,- /år 8)

Ala 'Sitronbrus' vs. 'Brus med sitronsmak'

Lanber

Vurderte å ta vekk lydpakken, men det får da være måte på hva man skal spare på.  Kongle lyd er bra for opplevelsen

Muffinman

Sitat fra: fonberg på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:26
Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:19
Det er GREIT at Tesla er et nytt selskap med voksesmerter og utfordringer med kommunikasjonen innad og utad, men dette går jo over alle grenser. Når vårens rot toppes av dette framstår det så langt som ekstremt uprofesjonelt.

Jeg ser ikke hva som er det store problemet? Hvis Tesla velger å oppgradere std.lydpakke til å inkludere DAB så er vel det fint og dessuten rett og rimelig - lydpakken blir jo ikke noe dårligere av det? Flisespikking spør du meg.

Du må lese en gang til. Mitt innlegg handler overhodet ikke om hva Tesla _velger_ å gjøre, men derimot kvaliteten på kommunikasjonen mot kundene. Det at man får forskjellige svar tyder også på at det er dårlig kommunikasjon internt i selskapet, og det er dette min kritikk adresserer.

Noen eksempler:

- Informasjon om støttet lading varierer ut fra hva hvem man spør og når man gjør det

- Innholdet i vinterpakken viser seg å ikke inneholde det som det ble inngått kontrakter på, og avklaringer først kommer på plass etter mye fram og tilbake på grunn av en god innsats fra forumbrukere

- Innholdet i lydpakken varierer - her har enkelte bestilt pga DAB, og avbestilt når det blir kjent at det medfølger på standardpakken, hvorpå informasjon om det siste igjen trekkes.


Synes du at dette er god kommunikasjon?

EDIT: Ikke at det har noe som helst relevans til mitt innlegg, men jeg har for ordens skyld ikke bestilt lydpakke.

OleJA

Når jeg spurte om DAB støtte i den nye Tesla butikken i Trondheim, så fikk jeg til svar at Model S ikke kom til å støtte DAB men heller satset på satelitt radio ???
... Så det ser desverre ut til å være like mange varianter av hva pakkene inneholder som Tesla ansatte.
Jeg krysset av på alt for å helgardere ::)

glaserud

OleJA: Dette var svaret jeg fikk tidligere også (i vinter en gang), så det betyr antakelig at kommunikasjonskanalene ut til de ansatte er litt... treg.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Amper

jeg fikk min første prøvekjøing i dag.. ikke lange svippen.. men pratet litt om tesla generelt og Tesla-repen sa at de var gode på ingeniørsiden, men var litt umodene på salgsiden.. og enn kunne få inntrykk av at US medarbeiderne trodde nærmest at eurpoa er et land..

Så jeg er enige med de som ser at info. forandrer seg. Men det er nå slik at de retter det opp og at ingen er skadet av det foreløpig.. og de lar oss forandre bestillingene enkelt også.. og de gjør så godt de kan.. ikke lett å takle 1000 kunder slengen heller.. det tar tid..

Lydpakken valgte jeg pga. lyden.. DAB var et plus.. men det er jo internet radio også.. er det ikke.. ?  ::)
P85D :o)

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. mai 2013, klokken 14:34
Sitat fra: fonberg på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:26
Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:19
Det er GREIT at Tesla er et nytt selskap med voksesmerter og utfordringer med kommunikasjonen innad og utad, men dette går jo over alle grenser. Når vårens rot toppes av dette framstår det så langt som ekstremt uprofesjonelt.

Jeg ser ikke hva som er det store problemet? Hvis Tesla velger å oppgradere std.lydpakke til å inkludere DAB så er vel det fint og dessuten rett og rimelig - lydpakken blir jo ikke noe dårligere av det? Flisespikking spør du meg.

Du må lese en gang til. Mitt innlegg handler overhodet ikke om hva Tesla _velger_ å gjøre, men derimot kvaliteten på kommunikasjonen mot kundene. Det at man får forskjellige svar tyder også på at det er dårlig kommunikasjon internt i selskapet, og det er dette min kritikk adresserer.

Noen eksempler:

- Informasjon om støttet lading varierer ut fra hva hvem man spør og når man gjør det

- Innholdet i vinterpakken viser seg å ikke inneholde det som det ble inngått kontrakter på, og avklaringer først kommer på plass etter mye fram og tilbake på grunn av en god innsats fra forumbrukere

- Innholdet i lydpakken varierer - her har enkelte bestilt pga DAB, og avbestilt når det blir kjent at det medfølger på standardpakken, hvorpå informasjon om det siste igjen trekkes.


Synes du at dette er god kommunikasjon?

EDIT: Ikke at det har noe som helst relevans til mitt innlegg, men jeg har for ordens skyld ikke bestilt lydpakke.

Svaret på spørsmålet ditt er nei; jeg synes ikke dette er udelt god kommunikasjon. Jeg ser imidlertid de mange detaljjusteringene som en naturlig konsekvens av at både organisasjonen (utvikling, marked og salg) og produktet til Tesla både er nyskapende på det meste fortsatt i støpeskjea. Vi som forbrukere kan fritt velge om vi ønsker å være early adopters og dermed må tåle litt ekstra spenning, usikkerhet og risiko med tanke på produktet vi kjøper - eller om vi vil være "late adopters" og vente til neste norske batch skal selges i 2014, og ting antakelig har satt seg litt mer.

Vil man ha en bil raskest mulig og 100% forutsigbarhet mtp. hva man får er nok f.eks. Skoda et mer adekvat valg enn TMS ;)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Vi er nok veldig enige i det meste, men jeg mener at det er en grense for hvor uprofesjonell en organisasjon kan tillate seg å framstå selv om den er i støpeskjeen eller hva man måtte foretrekke å kalle det. I mine øyne er den grensen overskredet.

Et annet aspekt med dette er jo at de som jobber i organisasjonen gjerne blir satt i en vanskelig posisjon. Min prøvekjøring inkluderte at Tesla-representanten ble satt i forlegenhet på grunn av at han hadde fått feilaktig informasjon tjenestevei fra sin arbeidsgiver og serverte den til meg som kunde, samtidig som jeg satt på annen informasjon som var bekreftet fra øverste hold i Tesla. Det tyder jo på at man mangler prosedyrer for informasjonsflyt internt, og det er ikke bra.  Jeg kommuniserte min informasjon så skånsomt som mulig til representanten og han tok det tilsynelatende greit, men jeg kan ikke tenke meg at det var en ønskesituasjon for ham.

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være vanskeligere for Tesla enn andre virksomheter som startes opp. En viss kvote synes jeg at man skal akseptere, men når det nærmer seg å heller bli regelen enn unntaket er det på sin plass med litt kritikk - vel og merke så lenge det ikke blir for usaklig.

Kristian

Jeg er overveldet over hva Tesla har fått til, tempoet på de stadige forbedringer og de har forbauset meg gang på gang. Oppskalering til full produksjon har gått over all forventning. Spesielt positiv overraskelse var det lille pålegget de har fra USA priser til norske priser, her legger ALLE andre på fett (Tipper også Tesla kommer til å øke marginene i Europa, her har de nok forregnet seg). Elon & Co har gjort en fantastisk jobb, at det er noen uklarheter omkring et par detaljer ved den europeiske versjonen frem til produksjon, det blir som bagateller å regne. Glem det, gjør de ikke større tabber enn dette, er det helt fantastisk. Vi har nok av bilprodusenter som er forutsigbare.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.


Nuvolari

Sitat fra: Kristian på onsdag 22. mai 2013, klokken 20:26
Jeg er overveldet over hva Tesla har fått til, tempoet på de stadige forbedringer og de har forbauset meg gang på gang. Oppskalering til full produksjon har gått over all forventning. Spesielt positiv overraskelse var det lille pålegget de har fra USA priser til norske priser, her legger ALLE andre på fett (Tipper også Tesla kommer til å øke marginene i Europa, her har de nok forregnet seg). Elon & Co har gjort en fantastisk jobb, at det er noen uklarheter omkring et par detaljer ved den europeiske versjonen frem til produksjon, det blir som bagateller å regne. Glem det, gjør de ikke større tabber enn dette, er det helt fantastisk. Vi har nok av bilprodusenter som er forutsigbare.

Enig!

Jeg tror det er de 10% mest intresserte, altså vi som er her på forumet som registrerer alle disse tingene. De resterende 90% tror jeg ikke registrere dette.

Dette utgjør jo egentlig ikke noe problem for oss så vidt jeg kan se. Vi får all info tidsnok og vi endrer bestillingen om vi ønsker. Hadde vært fint å visst lade spek men vi får jo infoen tidsnok til å ha alt på plass før bilen kommer.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

bb

Jeg bestilte lydpakken for lydens skyld. Sist gang jeg var på Alnabru skrudde jeg lyden opp til 7-8. Lydbildet var pent, med ingen hørbar forvregning. Bassen var fast og fin.

Da jeg fikk høre at alle demobilene var utstyrt med lydpakken ble jeg overbevist. I min BMW 5-serie E61 er det Hi-Fi System Professional med 420 W totalt fordelt på 13 høyttalere. Lyden i bimmeren er i mine ører et lite hakk diggere enn i Teslaen faktisk. Så lydpakken er et must for meg.

Husk at lydpakken ikke bare er for DAB. Du får også kraftigere forsterker og flere høyttalere og subwoofer. Standardpakken ser slik ut:
1x senter
2x diskanter foran
2x mellomtoner foran
2x fulltoner bak

Mens lydpakken ser vel omtrent slik ut:
1x senter
2x diskanter foran
2x mellomtoner foran
1x subwoofer
2x diskanter bak
2x mellomtoner bak
2x ??

De to siste elementene er jeg usikker på hva er. Mulig det er 2 stk subwoofer, et under hvert sete. Men det kan høres ut som lydpakken gir bedre lyd for de bak fordi de også får diskanter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Balrog

Hele denne tråden bunner i at det ble meldt at "standardpakken" skulle ha DAB, og folk blir fra seg av frustrasjon, for deretter at DAB "fjernes" fra standardpakken igjen og alt er som det var for et par dager siden. Deretter tar det helt av og vi opplever et illsinne på linje med gatekampene i Stockholm for tiden.

Eller er det noe jeg fullstendig har misforstått?

Jeg glemte mobilen hjemme i dag og måtte kjøre til jobben med radio på i stedet. Grusomt. Jeg føler oppriktig med alle de stakkarne som lider seg gjennom "Radio Pjatt" og alle de andre grusomme kanalene med innholdsløst tomprat og grusom muzak "som alle liker". Jeg klarte 7 minutter med febrilsk zapping på jakt etter noe interessant eller hørbart, men uten å lykkes. Det var som å bli sperret inne i en evigvarende coca cola-reklame.

Sånn sett skulle jeg gjerne hatt en lydpakke helt uten radio.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA