Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Da har jeg fått tak i litt mer info om Aurland, innsyn i forslag til intensjonsavtale.

Etter hva jeg skjønner legger de opp til 6 ladeplasser, hvorav 3 (!) bygges ut i første omgang.

Ny info fra denne er at de to normalladeplassene også bygges ut av Tesla. Tør vi håpe på 22kW Mode 3 på disse, som en backup om SCene er opptatt? Dette gjelder nok da for de andre lokasjonene også.

Ellers det vanlige, trafo oppgraderes og det settes av 4 hurtigladeplasser som kan bygges ut av annen aktør. Plassering rett ved rundkjøringen, ved Sognaporten.

Slang med et annet innsynskrav i samme omgang, det viser seg at en av demobilene kjørte i et stort hull mellom Strand og avkjøringen til Fornebu, på vei inn til Oslo (i kollektivfeltet). Resultat: Vraket felg og punktert dekk samt erstatningskrav mot Vegvesenet.

Noen som vet hvilket hull det er snakk om og hvor stort det er?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: valvolainen på søndag 30. juni 2013, klokken 18:47
Vært litt frekk å laget (kopiert) et kart med hensyn til europa.
http://www.zeemaps.com/map?group=605206&location=Europe

Postet dette på http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/what-will-be-locations-superchargers-europe
Kanskje vi får flere lokasjoner. Blir spennende å se om det er flere der ute som vet noe.

Burde ikke kreve mer enn 4 SC mellom Kiel og Nice så har man etablert en korridor mellom nord og sør europa. Da er det 38 mil mellom hver SC. Da vil man vel kunne ligge i 120-130km/t.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Yagi

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juli 2013, klokken 09:22
Noen som vet hvilket hull det er snakk om og hvor stort det er?

Mener at det var et større hull på denne strekningen for en tid tilbake som nå er reparert (omtrent ved havarilommen?) Om det var dette hullet de falt ned i skjønner jeg godt at felg og dekk gikk fyken..

Det hullet som har vært der i det siste (og som fortsatt er der?) ligger omtrent ved skiltet til Bogstad camping. (kjører der hver dag, men har vært mer opptatt av å styre unna hullet enn å se på omgivelsene så jeg er ikke helt sikker på nøyaktig plassering...) Vet at jeg har tenkt at jeg må passe meg når jeg kjører Think - men at dersom jeg hadde kjørt en bil med litt større hjul hadde det sikkert ikke gjort noe..

Google street view
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på mandag 01. juli 2013, klokken 09:33
Da er det 38 mil mellom hver SC. Da vil man vel kunne ligge i 120-130km/t.
38 mil i 120-130km/t? Det var optimistisk må jeg si :) Nesten 40 mil i den farten mellom superchargers gir ikke akkurat rom for hindringer eller uøkonomisk kjøring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 11:35
Sitat fra: Nuvolari på mandag 01. juli 2013, klokken 09:33
Da er det 38 mil mellom hver SC. Da vil man vel kunne ligge i 120-130km/t.
38 mil i 120-130km/t? Det var optimistisk må jeg si :) Nesten 40 mil i den farten mellom superchargers gir ikke akkurat rom for hindringer eller uøkonomisk kjøring.

Du har rett, man må ned i 112km/t for å nå 38mil.

Så da trenger man 5 SC mellom Kiel og Nice. Da skal man iflg denne kilden kunne ligge i 130km/t.

http://www.plugincars.com/tesla-model-s-range-exceeds-even-teslas-expecations-121253.html
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på mandag 01. juli 2013, klokken 11:46
Du har rett, man må ned i 112km/t for å nå 38mil.

Så da trenger man 5 SC mellom Kiel og Nice. Da skal man iflg denne kilden kunne ligge i 130km/t.

http://www.plugincars.com/tesla-model-s-range-exceeds-even-teslas-expecations-121253.html

Fortsatt svært liten margin. Tesla satser på ca. 200km mellom SC-stasjonene, det er nok ganske smart. Husk at lading tar svært lang tid om du skal lade helt opp.

200km mellom betyr bruk av 2/3 av batterikapasiteten om man ligger i 130 (rekkevidden er oppgitt til ca. 320km i 130km/t uten bruk av AC eller varme). Man bør også ta hensyn til vinter, motvind, regn, tap av batterikapasitet osv. Så noe mer enn 200km/t avstand bør det ihvertfall ikke være mellom stasjonene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Marmolada

Ifølge denne artikkelen planlegges 10 SC i Tyskland så da er vel sydlige strøk innen rekkevidde neste år? :)
http://www.autobild.de/artikel/interview-mit-tesla-vorstand-jb-straubel-4236342.html

valvolainen

Bekrefter jo også at det stopper i første omgang med våre 6:
'In Norwegen haben wir in ein paar Monaten sechs davon.'

Havebigfun

Sitat fra: valvolainen på onsdag 03. juli 2013, klokken 09:13
Bekrefter jo også at det stopper i første omgang med våre 6:
'In Norwegen haben wir in ein paar Monaten sechs davon.'
Vel å merke at "paar" på tysk ikke betyr "to" men "noen"- desverre  :o

valvolainen

Joda, men om det er to eller fem..... de blir stående i noen år:=)
Og byggingen er jo igang rundt forbi. Hadde derimot håpet at detektivarbeidet ikke hadde avdekket alt, slik at vi hadde etpar overraskelser i vente.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på onsdag 03. juli 2013, klokken 11:44
Joda, men om det er to eller fem..... de blir stående i noen år:=)
Og byggingen er jo igang rundt forbi. Hadde derimot håpet at detektivarbeidet ikke hadde avdekket alt, slik at vi hadde etpar overraskelser i vente.

Jeg har ikke hørt noe om at fysisk bygging er i gang noe sted. Om noen ser dette så gi beskjed her slik at jeg får endret farge i kartet. Legg gjerne ved bilder av byggingen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jimpec

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:43
Sitat fra: valvolainen på onsdag 03. juli 2013, klokken 11:44
Joda, men om det er to eller fem..... de blir stående i noen år:=)
Og byggingen er jo igang rundt forbi. Hadde derimot håpet at detektivarbeidet ikke hadde avdekket alt, slik at vi hadde etpar overraskelser i vente.

Jeg har ikke hørt noe om at fysisk bygging er i gang noe sted. Om noen ser dette så gi beskjed her slik at jeg får endret farge i kartet. Legg gjerne ved bilder av byggingen ;)

Du fikk med mine bilder fra Lyngdal?
Jeg skal henge rundt der som en klegg i juli for å monitorere fremgangen..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 03. juli 2013, klokken 14:13
Du fikk med mine bilder fra Lyngdal?
Jeg skal henge rundt der som en klegg i juli for å monitorere fremgangen..

Ja, men det er vanskelig ut fra bildene å se om det er SC-bygging på gang. Hele området er jo en diger byggeplass. Flott om du sjekker mer etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Neemaz


Jeg var på Marche Lillehammer idag, ingen oppstart der ennå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA