Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: KnutGol på lørdag 25. mai 2013, klokken 13:09
Jeg har fra to kilder at det blir Supercharger ved Jafs på Gol. Den første kilden ba meg om å ikke fortelle det videre, men det gjorde ikke den andre; en i Hallingdal Kraftnett. De skal sette opp en 1000 kVA trafo for Tesla ved Jafs i sommer.

Da er det bare å søke etter Hallingdal Kraftnett i diverse dokumenter. Og så blir det Jafsburgere på hele familien på tur vestover.  ;D
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

JohanH

Sitat fra: KnutGol på lørdag 25. mai 2013, klokken 13:09
Jeg har fra to kilder at det blir Supercharger ved Jafs på Gol. Den første kilden ba meg om å ikke fortelle det videre, men det gjorde ikke den andre; en i Hallingdal Kraftnett. De skal sette opp en 1000 kVA trafo for Tesla ved Jafs i sommer.

Nice! 1000 kW trafo bør da kunne støtte opp til 8 ladeplasser x 120 kW? Så lenge den er dedikert Tesla kun.

toS

Mulig dette blir for generelt men ifølge karene på Alnabru så vil E18 til Kristiansand, både rv3 og E6 til Trondheim samt alle de viktigste fjellovergangene til Bergen dekkes med SC i første runde. Mulig det er mer også men det spurte jeg ikke om.
For meg er rv3 viktigst.
Virker som de har tenkt å oppfylle sine løfter mht til SC.

fonberg

Sitat fra: laumb på lørdag 25. mai 2013, klokken 11:49

Sitat fra: fonberg på lørdag 25. mai 2013, klokken 11:01
Sitat fra: mrm på lørdag 25. mai 2013, klokken 10:01
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 25. mai 2013, klokken 08:44
Hadde ikke Otta vært bedre da?  Via Stryn og den nye Kvivsveien?

Min påstand er at for de aller fleste ville Otta vært like bra eller bedre enn Dombås.

Det er (i følge google maps) i nærheten av 2 timer mellom oslo-Lillehammer (2:20), Lillehammer-Dombås (2:08) og Dombås-Trondheim (2:35).
Lillehammer-Otta er 1:35, og Otta-Trondheim 3:12.

Det bør gå greit å kjøre Trondheim - Lillehammer (ca. 350 km) uten ladestopp på Dombås om man ønsker - i hvert fall om sommeren. Samme gjelder nordover. Oslo - Dombås non stop bør gå greit (340 km).

"Greia" til Tesla er at man skal klare det både sommer og vinter - og at 60kWt også skal klare det :)
Da må man ha 2 og nærme.

Ja heldigvis tenker Tesla sånn. Men mitt poeng er at man greit kan kjøre Trondheim - Oslo med bare en kort ladestopp hvis man har en TMS med største batteripakken. Når dette blir kjent blant "folk flest" tror jeg det vil bidra til bredere interesse for Tesla.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Epleskreller

Sitat fra: toS på lørdag 25. mai 2013, klokken 14:59
Mulig dette blir for generelt men ifølge karene på Alnabru så vil E18 til Kristiansand, både rv3 og E6 til Trondheim samt alle de viktigste fjellovergangene til Bergen dekkes med SC i første runde. Mulig det er mer også men det spurte jeg ikke om.
For meg er rv3 viktigst.
Virker som de har tenkt å oppfylle sine løfter mht til SC.

Jeg legger dette i hylla "Teslarepresentant sa" ;)
De har sagt mye om mye, jeg stoler ikke på at både Østerdalen OG Gudbrandsdalen  blir dekket i første runde.

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

toS

Epleskreller, jeg synes vi skal gi Teslakarene litt mer cred. De er nok i høyeste grad involvert i planleggingen av superladerne. Uansett ikke så mye vi kan gjøre fra eller til men jeg tror nok de ser at begge dalførene bør dekkes for å gi et godt tilbud. Når de offentliggjør rv3 så spretter ihvertfall jeg sjampagnen:-)

glaserud

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 25. mai 2013, klokken 08:57
Mulig jeg virker litt muggen :o  -langt over halvparten av innleggene her er ren spekulasjon og synsing som hører hjemme her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7142.0.html

Jeg synes denne tråden skal forbeholdes fakta og informasjon som er nær opptil det. På den måten vil alle lett få tilgang til relevant info om SC i nærheten av deres reiseruter. 8)

Bifalles.

Laumb, kan du moderere litt her? Vi har allerede en synsetråd.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: KnutGol på lørdag 25. mai 2013, klokken 13:09
Jeg har fra to kilder at det blir Supercharger ved Jafs på Gol. Den første kilden ba meg om å ikke fortelle det videre, men det gjorde ikke den andre; en i Hallingdal Kraftnett. De skal sette opp en 1000 kVA trafo for Tesla ved Jafs i sommer.

Har lagt til denne på kartet (virket seriøs nok).
Dombås er også lagt til, venter på innsynsdokumenter.
Tyinkrysset er tatt vekk foreløpig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#68
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 25. mai 2013, klokken 08:57
Mulig jeg virker litt muggen :o  -langt over halvparten av innleggene her er ren spekulasjon og synsing som hører hjemme her:
Jeg synes denne tråden skal forbeholdes fakta og informasjon som er nær opptil det.

90% av alt som sies på Tesla-delen av forumet er da spekulasjon og synsing,
hvorfor skal denne tråden holdes utenfor?  ;D ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Oreo

#69
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. mai 2013, klokken 00:29
Fant denne på oep.no:

Nabovarsel - Søknad om ladestasjon for elbiler på Dombås    1    22.05.2013    FRA:
Civitas

Gjelder Dombåstunet. Jeg har bestilt dokumentet. En passering som passer meg bra på mine årlige turer til Ålesund :)
Jeg kjørte Stavanger-Trondheim idag og stoppet på Dombås for en burger og for å snoke litt rundt ( :-[).
Ironisk nok leste jeg ikke de siste oppdateringene på denne tråden ang Gol, da jeg også gjorde et stopp der.
Vel, uansett, når det gjelder Dombås trodde jeg Dombåstunet kanskje var den store parkeringsplassen foran Kiwi/Rimi/div Kafeteriene på østsiden av E6.
Det var pågående arbeid i enden av "Restaurangbyggningen" litt til venstre for Kiwi, men dette så mer ut som legging av nye steinheller.

Da jeg spurte en lokalkjent mente han Dombåstunet måtte være oppe ved Hotellet, på andre siden av E6 (bak Statoil stasjonen). Der holder de på og rehabilitere hele huset samt plassen utenfor. Der står det samtidig en trafostasjon rett utenfor hotellet. Tok noen bilder, men tror ikke de er mer beskrivende enn det jeg nevner her.

Edit: Må si meg enig med Havebigfun, Elmo, Altså denne tråden er dedikert til synsing og om dedikert detektivarbeid og rykter om SC'ere. IKKE synsing om HVOR de skal være for å passe best inn i hver enkelts behov som det som nevnt finnes en egen tråd om.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Elmo

Sitat fra: Oreo på lørdag 25. mai 2013, klokken 23:33
Må si meg enig med Havebigfun, Elmo, Altså denne tråden er dedikert til synsing og om dedikert detektivarbeid og rykter om SC'ere. IKKE synsing om HVOR de skal være for å passe best inn i hver enkelts behov som det som nevnt finnes en egen tråd om.

Ja, misforstå meg rett!
Det er nettopp det jeg mener. Alt for mange tråder som skulle/burde være forbeholdt objektive opplysninger er fulle av personlige ønsker og ytringer og tullprat - her i Tesla avdelingen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

thoru

Sitat fra: Oreo på lørdag 25. mai 2013, klokken 23:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. mai 2013, klokken 00:29
Fant denne på oep.no:

Nabovarsel - Søknad om ladestasjon for elbiler på Dombås    1    22.05.2013    FRA:
Civitas

Gjelder Dombåstunet. Jeg har bestilt dokumentet. En passering som passer meg bra på mine årlige turer til Ålesund :)
Jeg kjørte Stavanger-Trondheim idag og stoppet på Dombås for en burger og for å snoke litt rundt ( :-[).
Ironisk nok leste jeg ikke de siste oppdateringene på denne tråden ang Gol, da jeg også gjorde et stopp der.
Vel, uansett, når det gjelder Dombås trodde jeg Dombåstunet kanskje var den store parkeringsplassen foran Kiwi/Rimi/div Kafeteriene på østsiden av E6.
Det var pågående arbeid i enden av "Restaurangbyggningen" litt til venstre for Kiwi, men dette så mer ut som legging av nye steiheller.

Da jeg spurte en lokalkjent mente han Dombåstunet måtte være oppe ved Hotellet, på andre siden av E6 (bak Statoil stasjonen). Der holder de å rehabilitere hele huset samt plassen utenfor. Der står det samtidig en trafostasjon rett utenfor hotellet. Tok noen bilder, men tror ikke de er mer beskrivende enn det jeg nevner her.

Edit: Må si meg enig med Havebigfun, Elmo, Altså denne tråden er dedikert til synsing og om dedikert detektivarbeid og rykter om SC'ere. IKKE synsing om HVOR de skal være for å passe best inn i hver enkelts behov som det som nevnt finnes en egen tråd om.
aha. her det?
http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/dombas-16amp.JPG
der ligger det allerede vanlige ladeplasser 16amp på siden av statoil.eller er det flere statoiler på dombås?
https://maps.google.com/maps?q=domb%C3%A5s+statoil&hl=no&ie=UTF8&ll=62.073846,9.125186&spn=0.001044,0.004128&sll=62.076713,9.129652&sspn=0.001044,0.004128&t=h&hq=statoil&hnear=Domb%C3%A5s,+Oppland,+Norge&z=19&layer=c&cbll=62.07394,9.125273&panoid=dLgoKPUWrT2aw7l3CqqibA&cbp=12,260.2,,0,8.33

Oreo

#72
Denne ved Kiwibutikken tror jeg ikke blir noen SC av, men ser mer ut som vedlikehold av fortau/inngangsparti.

Men derimot bak Statoilstasjonen (ja tror det kun finnes en og er den samme du ref. til thoru), ved hotellet er det mye byggeaktivitet og rett ved en trafo:

Edit: skriveleifer fra tlf tastatur
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

JonI

Da har jeg fått innsyn i dokument rundt SC på Lillehammer og det ser jo tilforlatelig ut. Har limt inn det mest vesentlige fra dokumentet under:

Denne foreleggingen gjelder ny nettstasjon / strømforsyning for ny ladestasjon for TESLA
biler
Informasjon om tiltaket
 Anleggstype, tegning, målskisse: (se vedlegg) : Prefabrikkert nettstasjon
 Spenning: 12 kV / 400 V
 Tverrsnitt: TSLF 3x1x240 mm2( kabel)
 Mastetype: -
 Ryddebelte: -
 Byggeforbudssone: Ordinære ; dvs. 5 m til nærmeste bygning.
 Plassering/ kart m. gnr/bnr.: Gnr. 200/ Bnr.1889 / Strandtorget.
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

jkirkebo

Jeg har fått innsynsdokumentene fra Dombås. Plasseringen blir på baksiden av Dombås Senter Nord, dvs. bygningen nord for Frichs kafé, inntil E6 på vei videre mot Trondheim (etter krysset).

Det dimensjoneres for lading av 10 biler samtidig, dvs. 5 SuperChargere. Ting kan tyde på at bare 4 plasser vil bli operative i starten da kun 4 av plassene foreløpig blir reservert for Tesla. De 6 andre kan alle parkere på, med 45 minutters begrensning.

Det avsettes også 4 plasser til annen hurtiglading (CHAdeMO/CCS/AC) som nok må bygges ut av annen operatør. Det avsettes dessuten to plasser til normallading.

Ny trafo skal opp i tillegg til eksisterende (begge skal brukes), den nye blir på hele 1250kVA. Nok effekt med andre ord, og dette kan kanskje tyde på at vi får en ny generasjon SuperChargere med høyere installert effekt pr. boks? 5x120KW SC + 4xCHAdeMO/CCS/AC + 2xMennekes 22kW (får vi håpe det blir på normalladingsplassene) blir nemlig neppe mer enn 850kVA.

De 5 SuperCharger-boksene blir plassert samlet på eget fundament med overbygg for værbeskyttelse. Selve SuperCharger-uttakene blir de hule boksene vi har sett i USA, med de litt lengre kablene.

Alt i alt ser det meget proft utført ut, og vi kan nok regne Dombås som sikker plassering. Derfor håper jeg alle som skulle være på vei forbi tar en titt bak der og ser om det pågår konstruksjon så vi evt. kan oppdatere kartet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA