Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Andrewas

Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 14:06
Ny Supercharger kommer ved Vestby kjøpesenter
Nok en Supercharger som ikke står på Tesla sine offisielle kart over nye ladestasjoner.
Noen som kan regne på hvor mange ladestolper vi kan anta her? 2000kVA = 2000kW effekt = 8 ladere á 250kW hver. Men de regner vel ikke med at alle 8 står i max effekt samtidig? Hvordan fordeler de lasten - og dermed hvor mange ladere kan de sette på denne? 16?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Andrewas

Sitat fra: Andrewas på torsdag 10. september 2020, klokken 23:27
Nok en Supercharger som ikke står på Tesla sine offisielle kart over nye ladestasjoner.
Noen som kan regne på hvor mange ladestolper vi kan anta her? 2000kVA = 2000kW effekt = 8 ladere á 250kW hver. Men de regner vel ikke med at alle 8 står i max effekt samtidig? Hvordan fordeler de lasten - og dermed hvor mange ladere kan de sette på denne? 16?
Fant det ut selv basert på konsesjonssøknaden for Leira. Den var på 1600kVA og det rekker til 16 ladeplasser. Da antar jeg at det på Vestby vil bli 20.
2023 Model X Plaid

Andrewas

Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. september 2020, klokken 16:39
Er kjøpesenteret med på å betale for laderne muligens?
Ja, det er vanlig at grunneier betaler en pris pr ladeøkt, .f.eks 10 kr pr ladeøkt.
Tror ikke de dekker noe av utbyggingskostnad.
At grunneier betaler for ladeøkt på superlader var nytt for meg. Har du dette fra sikkert hold? For destinasjonsladere er det slik at "vertskapet" dekker strømmen. For superladere vil jo alle (som ikke har en urTesla med gratis lading på livstid) betale for strømmen selv. For kjøpesenteret er dermed laderen bare enda en ting som trekker folk til senteret - altså positivt - men jeg blir overrasket om de betaler pr. ladeøkt? Men bevares - får Tesla noen til å betale for at vi kommer til et sted å lader så er jo det bare mer inntjening for Tesla.
2023 Model X Plaid

geear

Sitat fra: Andrewas på torsdag 10. september 2020, klokken 23:59
Ja, det er vanlig at grunneier betaler en pris pr ladeøkt, .f.eks 10 kr pr ladeøkt.
At grunneier betaler for ladeøkt på superlader var nytt for meg. Har du dette fra sikkert hold? For destinasjonsladere er det slik at "vertskapet" dekker strømmen. For superladere vil jo alle (som ikke har en urTesla med gratis lading på livstid) betale for strømmen selv. For kjøpesenteret er dermed laderen bare enda en ting som trekker folk til senteret - altså positivt - men jeg blir overrasket om de betaler pr. ladeøkt? Men bevares - får Tesla noen til å betale for at vi kommer til et sted å lader så er jo det bare mer inntjening for Tesla.
Det stemmer at det er tilfelle med kronebeløp per ladesesjon NOEN steder. Det er forskjellige avtaler om grunn og betaling.

sjokomelk

Sitat fra: Andrewas på torsdag 10. september 2020, klokken 23:48
Sitat fra: Andrewas på torsdag 10. september 2020, klokken 23:27
Fant det ut selv basert på konsesjonssøknaden for Leira. Den var på 1600kVA og det rekker til 16 ladeplasser. Da antar jeg at det på Vestby vil bli 20.
Det står i konsesjonssøknaden hvis man bare leser nøye nok. Se på feltet for "Antall sikringer á 630A (480V) - 5". Tallet 5 der betyr 5 ladere. Og hver lader betjener 4 stolper på SuC v3. Så det blir 20 stolper/plasser totalt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ellemelle

At grunneier betaler for ladeøkt på superlader var nytt for meg. Har du dette fra sikkert hold?
Jeg har det ihvertfall fra sikkert hold, jeg kjenner noen serveringssteder som samarbeider med Tesla, og de betaler for bruken.
Men jeg husker ikke om det var pr sesjon eller om de bare betalte en del av strømregningen.

Otkristo

Dette fikk jeg vite direkte fra leder av et kjøpesenter som forhandlet avtalen med Tesla. Dette kan sikkert variere.

kodax

Sitat fra: Andrewas på torsdag 10. september 2020, klokken 23:59...For superladere vil jo alle (som ikke har en urTesla med gratis lading på livstid) betale for strømmen selv...
Akkurat nå får man vel ikke gratis lading ved kjøp av TMS/TMX, men det har vært gitt tidligere i år (og jeg fikk det i fjor), og er noe Tesla stadig tilbyr som intensiv for å få solgt biler. Riktignok følger det ikke bilen ved videresalg lenger, og selges vel aldri med TM3 og TMY.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Otkristo på fredag 11. september 2020, klokken 09:32
Dette fikk jeg vite direkte fra leder av et kjøpesenter som forhandlet avtalen med Tesla. Dette kan sikkert variere.

Gode nyheter dette. Det betyr at det er mest attraktivt for Tesla å montere ladere der de kan hente inn penger. Dvs. helst utenfor kjøpesentre fremfor på øde steder langs veien uten særlig andre tilbud. Bra for alle oss som gjerne vil ha spise- eller handlemuligheter mens vi lader.

Om det skal flyttes på flere SuC nominerer jeg Lillehammer. Bort med v2 utenfor Burger King og opp med v3 utenfor Strandtorget ;) Tar gjerne noen v3 utenfor CC Gjøvik også...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Simen1

Jeg håper eksisterende v2 blir supplert med v3 i tillegg, ikke som erstatning. Sånn at bakoverkompatibilitet med pre-CCS plugg beholdes uten at det fratar folk med v3 kapable biler å lade med høyere effekt. Skulle tro det ble både billigere for Tesla (slipppe å demontere v2) og bedre for kundene å ha flere ladestolper.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Leafy

Sitat fra: Simen1 på fredag 11. september 2020, klokken 12:39
Jeg håper eksisterende v2 blir supplert med v3 i tillegg, ikke som erstatning. Sånn at bakoverkompatibilitet med pre-CCS plugg beholdes uten at det fratar folk med v3 kapable biler å lade med høyere effekt. Skulle tro det ble både billigere for Tesla (slipppe å demontere v2) og bedre for kundene å ha flere ladestolper.

Alle nye lokasjoner blir V3. De som er V2 forblir slik for å opprettholde tilbud til de som ikke vil eller ønsker å oppgradere til CCS. Kjører man endel så er CCS oppgradering en no-brainer...  ;)
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Øyvind.h

Sitat fra: Leafy på fredag 11. september 2020, klokken 14:25

Alle nye lokasjoner blir V3. De som er V2 forblir slik for å opprettholde tilbud til de som ikke vil eller ønsker å oppgradere til CCS.
Nylig så vi første eksempel hvor en V2 stasjon nedlegges i sin helhet og erstattes av V3. Dvs kutt i tilbudet uten CCS oppgradering.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. september 2020, klokken 14:31
Nylig så vi første eksempel hvor en V2 stasjon nedlegges i sin helhet og erstattes av V3. Dvs kutt i tilbudet uten CCS oppgradering.

Det er fordi denne V2-plassen skulle brukes av kjøpesenteret, og tror neppe det skaper presedens.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ToWalkOrDrive

Sitat fra: o.b.lix på fredag 11. september 2020, klokken 14:49
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. september 2020, klokken 14:31

Det er fordi denne V2-plassen skulle brukes av kjøpesenteret, og tror neppe det skaper presedens.
....og da snakker dere sikkert om Aksdal utenfor Haugesund.... hvor Tesla bekrefter at de ikke kommer til å stenge andre V2-ladere....men slike sannheter er alltid sanne bare en viss tid...og 3550,- for å oppgradere til å kunne lade med V3 er jo ikke veldig dyrt...
https://www.tu.no/artikler/tesla-stenger-supercharger-stasjon/498608
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. september 2020, klokken 12:16
Tar gjerne noen v3 utenfor CC Gjøvik også...
Hvis du har fulgt med på Facebook-gruppene i dag, så vet du at bønnene dine har blitt hørt. Tesla har søkt om å sette opp ladere på CC Gjøvik.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA