Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: VegarHenriksen på onsdag 09. september 2020, klokken 01:17
litt overraskende å se at de har flyttet olderfjordladerene til Skaidi.
Kan det ha noe å gjøre med at Skaidi hotel fikk nye eiere i april, og at de nå planlegger helårsdrift?
https://www.tocn.no/2015/08/skaidi/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Otkristo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. september 2020, klokken 10:58
Sitat fra: jonasali på mandag 07. september 2020, klokken 13:48Virker som om de ikke ser ladenettverket som en helhet, men heller bygger ut en sammenhengende kjede av SUC. Det er uproblematisk å komme seg til Alta, fortumlade, og videre fra Alta.
Ikke helt uproblematisk. Det er bare 2 stk Fortum-ladere i Alta.

Jeg vet en av disse var ute av drift en periode, men de var heldigvis begge i drift når jeg dro til Nordkapp i sommer, og jeg fikk ladet uten problemer på veien nordover. På veien sørover derimot var begge opptatt og det var en bil som sto i kø.

Jeg droppet å lade ettersom jeg kunne komme meg til superladeren. Men om jeg hadde trengt å lade, så hadde det blitt et langt stopp.

Laderene i Alta kunne bli en enorm flaskehals om det var superladere med f.eks 8 plasser lengre nord. Da ville folk forvente å kunne kjøre til den nordligste superladeren, og forvente å kunne lade i Alta. Om det da kommer 8 Teslaer samtidig til Alta, så ville det kunne være en fullstendig tragedie.
Derfor er det bra at Alta Kraftlag nå setter opp hurtigladere/lynladere ved siden av Tesla sin fremtidige ladestasjon i Alta.

Caffe

Sitat fra: jlan på onsdag 09. september 2020, klokken 12:50
Sitat fra: VegarHenriksen på onsdag 09. september 2020, klokken 01:17
litt overraskende å se at de har flyttet olderfjordladerene til Skaidi.
Kan det ha noe å gjøre med at Skaidi hotel fikk nye eiere i april, og at de nå planlegger helårsdrift?
https://www.tocn.no/2015/08/skaidi/

Jeg overnattet på campingplassen i Olderfjord i sommer på vei til Nordkapp. Der fikk jeg vite at det ble fort dyrt å opparbeide et område hvor laderene kunne stå siden det ikke var noe annet tilgjengelig areal. Derfor har Tesla valgt en lokasjon med lavere kostnader. Litt kjedelig for de i Hasvik og Honningsvåg som skal østover. Et plaster på såret er at Nordkyn kraftlag skal bygge hurtiglader i Olderfjord.
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

Otkristo

Ny Supercharger kommer ved Vestby kjøpesenter
Nok en Supercharger som ikke står på Tesla sine offisielle kart over nye ladestasjoner.

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 14:06
Nok en Supercharger som ikke står på Tesla sine offisielle kart over nye ladestasjoner.
Plassering. Se vedlegg.

kodax

Det er jo allerede 10 destinasjonsladere der, så Tesla bruker vel kanskje disse til å se hvor det er behov for SuC.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Enda en merkelig plassering. Kun 27km fra Rygge SuC og 41km fra Solli SuC. Den burde helt klart ligget lengre nord, på Vinterbro (enten ved senteret eller ved McDonalds). Da ville man dekket E18 også og økt avstanden til Rygge&Solli med 17km.

Men klart, litt mer nyttig for meg denne enn Rygge eller Solli siden den havner 58km hjemmefra. Prioriteringene er dog merkelige når det er så mange andre ruter som ikke er dekket i det hele tatt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

MeTesla

Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 14:53

Sitat
Hvordan ser man at dette er en supercharger og ikke en destination charger?

Otkristo

Sitat fra: MeTesla på torsdag 10. september 2020, klokken 15:46
Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 14:53

Sitat
Hvordan ser man at dette er en supercharger og ikke en destination charger?
De trenger ikke egen spesial nettstasjon for destinasjonsladere.

Magnus Hansen

Er kjøpesenteret med på å betale for laderne muligens?

Otkristo

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. september 2020, klokken 16:39
Ja, det er vanlig at grunneier betaler en pris pr ladeøkt, .f.eks 10 kr pr ladeøkt.
Tror ikke de dekker noe av utbyggingskostnad.

Magnus Hansen

Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 16:42
Ja, det er vanlig at grunneier betaler en pris pr ladeøkt, .f.eks 10 kr pr ladeøkt.

Men det kan være med å forklare plasseringen. Holmestrand er jo heller ikke helt logisk plassert

Otkristo

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. september 2020, klokken 17:05
Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 16:42

Men det kan være med å forklare plasseringen. Holmestrand er jo heller ikke helt logisk plassert
Nettopp, plassering ved kjøpesenter gir Tesla best «payback».

jkirkebo

Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. september 2020, klokken 17:29
Nettopp, plassering ved kjøpesenter gir Tesla best «payback».

Best for kundene også. Ihvertfall de av oss som gjerne tar en matbit mens vil lader. Etter hva jeg kan skjønne er det en smule bedre tilbud på Vestby enn på Rygge eller Solli. Sånn sett er jeg fornøyd med at den kommer der, selv om jeg neppe kommer til å bruke den mye. Blir vel stort sett på vei hjem fra hytta vinterstid.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

automat

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. september 2020, klokken 15:10

Enda en merkelig plassering. Kun 27km fra Rygge SuC og 41km fra Solli SuC. Den burde helt klart ligget lengre nord, på Vinterbro (enten ved senteret eller ved McDonalds). Da ville man dekket E18 også og økt avstanden til Rygge&Solli med 17km.

Plasseringen er bra i forhold til nærhet til E6. Vinterbro senter er en omvei. Og Nygårdskrysset er jo langt unna E6. E18 er jo uansett dekket av Spydebergladeren.

Nærmere Oslo hadde vært fint det, men det kryr jo ikke av gode lokasjoner.

Når man ser hvor tett laderne ligger langs E18 vestover, så syns jeg ikke det gjør noe med større tetthet mot Svinesund heller.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA