Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

geear

Da ser det ut for at Tesla sin dispensasjonssøknad for Vikeså skal innom formannsskapet i Bjerkreim kommune. Rådmannen anbefaler at dispensasjon blir gitt, som omsøkt.

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_bjerkreim/wfinnsyn.ashx?response=journalpost_detaljer&journalpostid=2018004343&;

Kristian O

Sitat fra: Øggen på mandag 30. april 2018, klokken 13:20
Da blir det kanskje Supercharger på Fjellstua ved Ørskogfjellet.
Veit ikkje utfallet av brev enda, men bedt om innsyn i saken.
Hadde foretrukket Sjøholt eller Digernes, men heilt greit. Hold oss oppdatert  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

goggo

Arbeidet går sin gang på Kjerlingland, var innom der i dag og tok en kikk.
Grave/asfaltarbeidet ser ut til å være ferdig, trafoen er montert, det er gravet grøft og lagt kabler fra SC trafo og rundt hele stasjonen til den lille (i sammenligning) trafoen som ser ut til å forskyne hele resten av bensinstasjonen, fundamenter for SC likeretterne og for 23 SC stalls er montert.

Så da er det vel bare "litt" montasje- og elektrikerarbeid igjen ;)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Bra dette, nå blir E18 godt dekket.

Men jeg håper virkelig de begynner nord for Oslo igjen snart. Der er det glissent. Setter man passerspissen på Holmestrand og drar en sirkel på 55km radius dekker den 9(!) SC-lokasjoner. Setter man passerspissen på Nebbenes og drar samme sirkel dekker den 1... (man må faktisk opp på 70km før neste lokasjon havner innenfor sirkelen).

Strekningen Rygge-Nebbenes og Nebbenes-Lillehammer er også av de aller lengste på de mer trafikkerte veiene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øggen

Søknad godkjennt og videresendt for SC Ørskogfjellet. 12 plasser etter ny standard.
Regna med graving starta temmelig snart.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

afitch80

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. mai 2018, klokken 16:43

Men jeg håper virkelig de begynner nord for Oslo igjen snart. Der er det glissent. Setter man passerspissen på Holmestrand og drar en sirkel på 55km radius dekker den 9(!) SC-lokasjoner. Setter man passerspissen på Nebbenes og drar samme sirkel dekker den 1... (man må faktisk opp på 70km før neste lokasjon havner innenfor sirkelen).

Strekningen Rygge-Nebbenes og Nebbenes-Lillehammer er også av de aller lengste på de mer trafikkerte veiene.

Setter man passerspissen på Aksdal så dekker man ingen andre på 70 km. Der må man opp i det doble før man finner en til, Haukås i Bergen. Det er på Vestlandet det trengs utbygging. Det er 149 km fra Aksdal til Haukås. Og foreløpig er det 235 km til nærmeste superlader sør for Aksdal (Lyngdal). Det blir kuttet til 124 km når Vikeså åpner. Altså like langt som mellom Nebbenes og Lillehammer/Rygge. En strekning man fint kan kjøre uten lading. Og med tanke på kø ved laderne, så skal vel Nebbenes bygges ut.. Det skal ikke Haukås, som bare har 6 plasser, og er konstant full. Mer behov for en lader på Stord eller Os.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

geear

Og både Lyngdal og Aksdal har det kun vært åtte ladeplasser, inntil Lyngdal fikk åpnet 12 til (tror jeg) rett før påske. Begge har vært tungt belastet og ofte kø. Neste så har vært Brokelandsheia ved Arendal. Hele østlandet er pepret med SuC i forhold til hva Bergen - Stavanger - Kristiansand har vært.

Hordaland og Rogaland alene er en million innbyggere, og Vest-Agder er vel et par hundre tusen til.

Håper virkelig de får til Vikeså nå, det kommer til å gjøre en stor forskjell, men syns fortsatt ikke synd på østlendingene... ;)

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på onsdag 02. mai 2018, klokken 13:38
Søknad godkjennt og videresendt for SC Ørskogfjellet. 12 plasser etter ny standard.
Regna med graving starta temmelig snart.

Ligger ikke på supercharge.info men det fikser du kanskje om du har eksakt lokasjon?

Muffinman

jkirkebo

Sitat fra: afitch80 på onsdag 02. mai 2018, klokken 13:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. mai 2018, klokken 16:43

Setter man passerspissen på Aksdal så dekker man ingen andre på 70 km. Der må man opp i det doble før man finner en til, Haukås i Bergen. Det er på Vestlandet det trengs utbygging. Det er 149 km fra Aksdal til Haukås. Og foreløpig er det 235 km til nærmeste superlader sør for Aksdal (Lyngdal). Det blir kuttet til 124 km når Vikeså åpner. Altså like langt som mellom Nebbenes og Lillehammer/Rygge. En strekning man fint kan kjøre uten lading. Og med tanke på kø ved laderne, så skal vel Nebbenes bygges ut.. Det skal ikke Haukås, som bare har 6 plasser, og er konstant full. Mer behov for en lader på Stord eller Os.

Nå tok jeg med de som er under planlegging/bygging da, dvs. Vikeså og Lillesand. Fergestrekninger gjør også avstandene "mindre" enn på Østlandet der man må kjøre hele veien. Kan godt hende det trengs noe på Stord eller Os, for meg virker dog Skare (sør for Odda) å være det opplagte stedet på Vestlandet.

Problemet nord for Oslo er at så få ruter er dekket. Ingenting via Rv4 for eksempel, som er tungt trafikkert. Kommer man på Rv7 vestfra og skal østover er det ingenting på de "normale" rutene etter Gol. Fra Hønefoss kan man kjøre E16 (Rv35) til Gardermoen, videre til Kløfta og mot Kongsvinger, eller over Sollihøgda og gjennom Oslo. Ingen SC på noen av disse rutene, uten å ta større omveier. Gol-Gardermoen-og tilbake går dårlig med 75kW på vinterføre for å si det pent, da må man belage seg på CHAdeMO-lading. Samme gjelder f.eks Moss-Gjøvik og tilbake, eller evt. Dokka. Så sant man ikke vil kjøre drittveien på vestsiden av Mjøsa da, noe som ikke er å anbefale i telehiv-perioden ihvertfall.

Man må tenke på at folk ofte ikke skal på gjennomreise, de skal et sted og tilbake igjen. Ofte uten lademulighet på destinasjonen. Så avstandene bør være under halvparten av vinterrekkevidde på en X75D ladet til 90%. Sånn grovt sett. Ihvertfall i de mer befolkede og trafikkerte strøkene av landet, noe områdene nord for Oslo definitivt er. Derfor mener jeg en utvidelse av Nebbenes er helt feil løsning. Nebbenes er dårlig plassert, den ligger ikke i noe knutepunkt av viktige veier. Bedre flatedekning, dvs. flere lokasjoner, er det som behøves. Bl.a må veien mot Kongsvinger og Rv4 dekkes. Plasseres SC på Roa har man også dekket Hønefoss-Gardermoen.

Kø har jeg forøvrig aldri opplevd på Nebbenes, men Lillehammer er til tider ganske så tungt belastet. Jeg var nr. 9 i kø der onsdag før påske.

Selv ferdes jeg mest nord for Oslo og ladet i fjor vesentlig mer på CHAdeMO enn på SC.

Muffinman

Ser ikke ut til at jeg får redigert innlegg igjen nå...

Andrewas

2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

afitch80

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 16:12

Nå tok jeg med de som er under planlegging/bygging da, dvs. Vikeså og Lillesand. Fergestrekninger gjør også avstandene "mindre" enn på Østlandet der man må kjøre hele veien. Kan godt hende det trengs noe på Stord eller Os, for meg virker dog Skare (sør for Odda) å være det opplagte stedet på Vestlandet.

Problemet nord for Oslo er at så få ruter er dekket. Ingenting via Rv4 for eksempel, som er tungt trafikkert. Kommer man på Rv7 vestfra og skal østover er det ingenting på de "normale" rutene etter Gol. Fra Hønefoss kan man kjøre E16 (Rv35) til Gardermoen, videre til Kløfta og mot Kongsvinger, eller over Sollihøgda og gjennom Oslo. Ingen SC på noen av disse rutene, uten å ta større omveier. Gol-Gardermoen-og tilbake går dårlig med 75kW på vinterføre for å si det pent, da må man belage seg på CHAdeMO-lading. Samme gjelder f.eks Moss-Gjøvik og tilbake, eller evt. Dokka. Så sant man ikke vil kjøre drittveien på vestsiden av Mjøsa da, noe som ikke er å anbefale i telehiv-perioden ihvertfall.

Man må tenke på at folk ofte ikke skal på gjennomreise, de skal et sted og tilbake igjen. Ofte uten lademulighet på destinasjonen. Så avstandene bør være under halvparten av vinterrekkevidde på en X75D ladet til 90%. Sånn grovt sett. Ihvertfall i de mer befolkede og trafikkerte strøkene av landet, noe områdene nord for Oslo definitivt er. Derfor mener jeg en utvidelse av Nebbenes er helt feil løsning. Nebbenes er dårlig plassert, den ligger ikke i noe knutepunkt av viktige veier. Bedre flatedekning, dvs. flere lokasjoner, er det som behøves. Bl.a må veien mot Kongsvinger og Rv4 dekkes. Plasseres SC på Roa har man også dekket Hønefoss-Gardermoen.

Kø har jeg forøvrig aldri opplevd på Nebbenes, men Lillehammer er til tider ganske så tungt belastet. Jeg var nr. 9 i kø der onsdag før påske.

Selv ferdes jeg mest nord for Oslo og ladet i fjor vesentlig mer på CHAdeMO enn på SC.

Jeg sier ikke at Tesla ikke skal bygge ut på østlandet. Jeg sier bare at vestlandet må få adekvat dekning på i hvert fall E39 før alle mulige rutealternativer på østlandet dekkes.

Ja, ferger tar litt av avstanden. Men man treffer ikke alltid på fergen. Kanskje bommer man med få min på den og må vente 30, kanskje 60 min på neste. For ikke å snakke om når man kommer en helt vanlig søndag eller fredag og køen står 2 km fra fergekaien. Da går det litt KM på å holde varmen i gang. I tillegg sitter man kanskje i bilen under overfarten. Da kan det gå nesten 21 km i rekkevidde, som er avstanden Halhjem-Sandvikvåg.

Drittveien på vestsiden av Mjøsa er nok minst like god som de fleste veier på vestlandet. NRK kåret nettopp Norges verste vei. Det ble E16(ja, en Europavei) Bergen-Voss.

Det finnes befolkede og trafikkerte strøk vest for fjellene og. Og Tesla'er. Så lading trenger vi og.
Skal man kjøre Stavanger-Førde har man bare dårlige alternativer. Man kan enten stoppe på Aksdal, etter kun 75 km, og få elendig fart fordi man fortsatt har høy SOC. Man kan kjøre rett til Haukås superlader(edit: som er 223km) og stå i kø nesten uansett når tid man kommer på døgnet eller året. Eller man kan gamble på at man rekker frem til Lavik som er 321 KM fra Stavanger. For at siste alternativet skal i det hele tatt være mulig må man minimum ha et 90 eller 100 batteri. Eventuelt et smekkfullt 85 batteri, tørre veier, 20 grader, medvind og gode nerver. Og hvor ofte er det 321 KM med tørr E39..?
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

jkirkebo

Sitat fra: afitch80 på torsdag 03. mai 2018, klokken 17:38
Skal man kjøre Stavanger-Førde har man bare dårlige alternativer. Man kan enten stoppe på Aksdal, etter kun 75 km, og få elendig fart fordi man fortsatt har høy SOC. Man kan kjøre rett til Haukås superlader(edit: som er 223km) og stå i kø nesten uansett når tid man kommer på døgnet eller året. Eller man kan gamble på at man rekker frem til Lavik som er 321 KM fra Stavanger. For at siste alternativet skal i det hele tatt være mulig må man minimum ha et 90 eller 100 batteri. Eventuelt et smekkfullt 85 batteri, tørre veier, 20 grader, medvind og gode nerver. Og hvor ofte er det 321 KM med tørr E39..?

Høres ut som det er samme greia som her da. Jeg har 283km til hytta, de siste 40km suger strøm da det er 800m stigning og 13km med dårlig grusvei (der brøytingen vinterstid ofte er så som så).

SC-alternativer raskeste vei er Rygge, etter 31km. Ubrukelig altså. Ellers er det ingen SC på veien. Alternativt kjører jeg om Nebbenes, en omvei på 23km som både tar en del lengre tid og bruker en del mer strøm. Men Nebbenes er også ganske langt sør, et dårlig alternativ når hytta ikke har innlagt strøm. Eneste brukbare SC-løsning nordover (sørover er Nebbenes greit) er derfor å kjøre om Lillehammer, en omvei på hele 61km. Lillehammer er dog et dårlig alternativ på dager med mye utfart da det ofte er kø der.

Slik har egentlig statusen vært siden de første 6 SC kom tilbake i 2013, i praksis ingen større forbedringer (Nebbenes var en liten forbedring når den kom i 2016). Imens har det poppet opp SC av en annen verden i områdene rundt Drammen og sørover.

Siden det ikke er noen kjente planer nord for Oslo ser det vel an til å bli rimelig mye CHAdeMO-lading i år også. Håper bare ikke det drar seg på med for mye kø på de aktuelle stedene (Dokka, Roa, Gran, Gjøvik osv.). Elbilsalget skyter jo i været, og bruken av hurtigladestasjonene øker sterkt. Heldigvis har jeg fordelen av å svært sjelden kjøre på høytrafikkdagene.

Andrewas

Dukket opp planer om supercharger på Åndalsnes, nærmere bestemt ved Raumasenteret. Litt uklart hvor mange plasser.

Noen som har mer info?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA