Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Ellemelle

Dette må jo være kjedelig for YX på den andre siden av veien.
De har jo virkelig gjort en innsats for å bli noe mer enn en bensinstasjon. Stort loungeområde og overbygde ladeplasser. Får håpe Cirkle-K gjør noe tilsvarende.

krl

Sitat fra: Peppa gris på tirsdag 10. april 2018, klokken 11:13
Noen som vet ca når dette anlegget åpner? Synes det går fort når de setter i gang.
Det var godt med aktivitet i dag også, så basert på utbyggingshastigheten i Porsgrunn, så gjetter jeg på at det er klart her før 17. mai.

krl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. april 2018, klokken 21:07
Ganske sikker på at det blir største hurtigladestasjon i Europa. I hvert fall i en stund. :)
I følge representanten for Ionity, som er intervjuet av Fædrelandsvennen (i artikkelen det linkes til noen poster før denne), så planlegges det opp mot 40 Ionity-punkter på Rygge.. Hvis dette stemmer, så forblir nok Rygge blant de aller største frem til utbyggingen starter for alvor i Tyskland...!

Amoss

Sitat fra: krl på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:07
I følge representanten for Ionity, som er intervjuet av Fædrelandsvennen (i artikkelen det linkes til noen poster før denne), så planlegges det opp mot 40 Ionity-punkter på Rygge.. Hvis dette stemmer, så forblir nok Rygge blant de aller største frem til utbyggingen starter for alvor i Tyskland...!

Nå var den bak en betalings-mur så vi andre fikk ikke sett den...

Men dette er interessant, her søker Tesla om 26 plasser i Lillesand, og Ionity søker om 26 plasser på samme stasjon. Tesla har 40 plasser på Rygge, og Ionity planlegger å bygge 40 plasser samme sted.

Som jeg kommenterte i en annen tråd for en tid tilbake ser det ut som om Ionity ser svært nøye etter hva Tesla har gjort, og prøver å duplisere dette - evnt. at det er en form for samarbeide? Bare se på kartet over planlagte Ionity stasjoner i Norge og sammenlign med Tesla superladekart så ser dere hva jeg mener...
Model S 85D

weaverwaver

Her er hele teksten i artikkelen :)

Gravingen i gang på Sørlandets største ladestasjon

Lillesand får Norges nest største ladestasjon for elbiler. Gravingen er allerede i gang.

– Fantastisk nyhet. Jeg visste ikke at omfanget var så stort. Dette betyr mye for oss. Husk at det fra 2025 bare skal selges elbiler i Norge, sier ordfører Arne Thomassen i en kommentar.

Til sammen er det søkt om å bygge 53 ladepunkter for elbiler ved Circle K-stasjonen på Kjerlingland. Mandag startet Br. Thorkildsen gravingen på tomta. Det er Tesla som er først ute. Den amerikanske elbilgiganten fikk like før helgen byggetillatelse til 24 ladepunkter. Det er snakk om såkalte super-ladepunkter. Ionity, det nye samarbeidet mellom de tyske bilprodusentene og Ford, vil også bygge 24 punkter, mens Grønn Kontakt skal ha fem.

– Vi ønsker å begynne med seks, men 24 er planen på sikt. Området på Kjerlingland er veldig bra. Et flott sted å stoppe, og med greie fasiliteter for spising og en pause, sier Jan Ihle, som er representant for Ionity. I Tesla er ting mer lukket. De har policy om ikke å kommentere sine planer og utbygginger.

Ihle sier det kun er Rygge i Østfold som er en større ladestasjon i Norge. Der har Tesla 40 punkter og Ionity holder på med omtrent det samme. – Den i Lillesand blir landets nest største. Vi snakker stort i europeisk målestokk, sier Ihle. Både Tesla og Ionity skal bygge egen trafoer på Kjerlingland. Det er Circle K som leier ut grunn på langsiktige kontrakter. Robert Butler er stasjonsansvarlig, men sier han har fått beskjed om ikke å kommentere saken. I søknadspapirene til byggesaksavdelingen i Lillesand kommune står det at Circle K ser ladestasjoner som en fin måte å knytte til seg en ny kundegruppe på.

Anlegget på Kjerlingland blir Teslas første store ladeplass langs E 18 i Aust-Agder. Fra før har Tesla ladeplasser i Lyngdal og Bygland. Fædrelandsvennen skrev mandag om en ny stor ladeplass på Vikeså i Rogaland. Ordfører Arne Thomassen mener ladestasjonen i Lillesand på sikt vil føre til økt handel og økt besøk i Lillesand sentrum. – Det er mye snakk om lokalbusstilbud. Om to år skal vi ha på plass en miljøbuss som kan ta folk fra Kjerlingland og inn til vår vakre by, mens de lader. Tenk hvor bra det blir, sier ordføreren.
___________________________

Jan Haugen Ihle har jo mye erfaring fra når han jobbet i Fortum, og hvis Ionity etter hvert skal betjene flere av de tyske merkene ligger de dårlig an hvis de har færre punkter. Men absolutt interessant at de velger mange av de samme stedene.


Amoss

Sitat fra: weaverwaver på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:25
Her er hele teksten i artikkelen :)

Tusen takk, interessant lesning :)

Sitat fra: weaverwaver på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:25
SitatOm to år skal vi ha på plass en miljøbuss som kan ta folk fra Kjerlingland og inn til vår vakre by, mens de lader. Tenk hvor bra det blir, sier ordføreren.
Vel, tror ikke han har fått med seg hverken hvor raskt Ionity laderene skal kunne lade bilene, og ei heller tror jeg han har fått med seg gebyret Tesla opererer med dersom man blir stående etter at bilen er ferdigladet. Tipper han blir skuffet når dette går opp for ham :p
Model S 85D

goggo

#3351
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 10. april 2018, klokken 19:47
Dette må jo være kjedelig for YX på den andre siden av veien.
De har jo virkelig gjort en innsats for å bli noe mer enn en bensinstasjon. Stort loungeområde og overbygde ladeplasser. Får håpe Cirkle-K gjør noe tilsvarende.

Den YX stasjonen skal jo få både hydrogen stasjon og EON/CLEVER Lynladere.   
Eller kanskje det med Reitan (YX) sine hydrogenstasjoner endelig har "gått over" nå ;) , det begynner å bli en stund siden vi hørte om det. Men det har vært sagt tidligere at denne stasjonen skulle få hydrogen anlegg.
https://www.tu.no/artikler/her-kommer-de-nye-uno-x-hydrogenstasjonene/277582


https://yx.no/ultra-raske-elbilladere
YX stasjonene ligger langs hovedfartsårene i Norge, og gjennom avtalen blir det ultra-raske ladestasjoner på strekningene fra Oslo til Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim. Innledningsvis vil 20 YX stasjoner få ultra-raske ladere med en effekt på 150 kW, som har en mulig oppgraderingsmodul med effekt på 350 kW. Ladepunktene i Norge blir satt opp i perioden 2018-2020.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Siggen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:16


Men dette er interessant, her søker Tesla om 26 plasser i Lillesand, og Ionity søker om 26 plasser på samme stasjon. Tesla har 40 plasser på Rygge, og Ionity planlegger å bygge 40 plasser samme sted.

Som jeg kommenterte i en annen tråd for en tid tilbake ser det ut som om Ionity ser svært nøye etter hva Tesla har gjort, og prøver å duplisere dette - evnt. at det er en form for samarbeide? Bare se på kartet over planlagte Ionity stasjoner i Norge og sammenlign med Tesla superladekart så ser dere hva jeg mener...

Vil tro netteier også har hatt ett ord med i bilde når det gjelder plassering for å få de store "ladestasjonene! nær avgangene på transformatorstasjonene fra regionalnettet for å kunne bygge sterk radial til hhv Tesla og Ionity i distribusjonsnettet. Det vil også tjene Tesla og Ionity i form av lavere anleggsbidrag vil en tro.

MrBacardi

Sitat fra: weaverwaver på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:25
Sitat
Ordfører Arne Thomassen mener ladestasjonen i Lillesand på sikt vil føre til økt handel og økt besøk i Lillesand sentrum. – Det er mye snakk om lokalbusstilbud. Om to år skal vi ha på plass en miljøbuss som kan ta folk fra Kjerlingland og inn til vår vakre by, mens de lader. Tenk hvor bra det blir, sier ordføreren.

Tanken fra ordføreren er god, men dette vil som flere er inne på her ikke fungere i samband med hurtigladestasjoner. Det må være høy sirkulasjon på DC-stasjoner, man kan ikke reise fra bilen på den måten.

Hvis ordføreren skal få til noe som han tenker på, så må feks kommunen eller noen andre bidra med å sette opp 40-80 Type2-ladestasjoner på samme sted. Da kan man kunne sette fra seg bilen der på saktelading og ta en tur inn til byen uten å blokkere en hurtigladestasjon.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

jlan

En skal vel ikke se helt bort fra at det kan fungere, for eksempel at far og barn drar på shopping i Lillesand med bussen, mens mor sitter igjen og lader, for deretter å plukke opp de andre i byen.

Etterhvert vil vel FSD biler kunne flytte seg selv.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

Innfartsparkering med hyppig og effektiv sentrumstransport kan fungere bra det.
Kombiner parkeringen med tresifret antall AC stolper slik at man vet man finner plass med strøm så vil svært mange med elbil foretrekke den løsningen.

Brukte innfartsparkering senest i Canterbury i fjor sommer. Stor p-plass med hyppige bussavganger rett til bykjernen. Vurderte lenge å kjøre X`en til England istedenfor å leie bil. Da ville innfartsparkering med AC uttak vært genialt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 11. april 2018, klokken 10:12
Sitat fra: weaverwaver på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:25
Sitat
Ordfører Arne Thomassen mener ladestasjonen i Lillesand på sikt vil føre til økt handel og økt besøk i Lillesand sentrum. – Det er mye snakk om lokalbusstilbud. Om to år skal vi ha på plass en miljøbuss som kan ta folk fra Kjerlingland og inn til vår vakre by, mens de lader. Tenk hvor bra det blir, sier ordføreren.

Tanken fra ordføreren er god, men dette vil som flere er inne på her ikke fungere i samband med hurtigladestasjoner. Det må være høy sirkulasjon på DC-stasjoner, man kan ikke reise fra bilen på den måten.

Hvis ordføreren skal få til noe som han tenker på, så må feks kommunen eller noen andre bidra med å sette opp 40-80 Type2-ladestasjoner på samme sted. Da kan man kunne sette fra seg bilen der på saktelading og ta en tur inn til byen uten å blokkere en hurtigladestasjon.

Jeg tror nesten dette må være en feilsitering fra journalisten, eller en misforståelse. Ordfører Thomassen er høyst oppegående når det gjelder elbiler og lading og har nettopp oppgradert fra E-UP til Egolf som sin private elbil :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Avh

Ordføreren har mao ingen erfaring med Teslas SC og Ionity.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

turfsurf

Sitat fra: goggo på onsdag 11. april 2018, klokken 10:42
Ordfører Thomassen er høyst oppegående når det gjelder elbiler og lading og har nettopp oppgradert fra E-UP til Egolf som sin private elbil :)
Det at man har elbil betyr ikke at man trenger å vite noe om hurtiglading. Vi er syv stykker på jobben med elbil. Kun tre av oss har noensinne hurtigladet, og kun to av oss gjør det jevnlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA