Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Amoss på fredag 21. oktober 2016, klokken 17:21
Sitat fra: sn0le på fredag 21. oktober 2016, klokken 16:50
Får Tesla tilskudd til ladelokasjoner som ikke settes opp sammen med f.eks Fortum?
De plassene der Tesla også tilrettelegger for andre kommersielle ladetilbydere så skjønner jeg godt at de kan få litt tilskudd.

Ut i fra tidligere uttalelser fra Tesla (Norge) så tilrettelegges det for dette på alle lokalisasjoner. Så er det opp til de andre kommersielle lade-tilbyderne å benytte seg av tilbudet eller ei.

Om dette fortsatt står til lag, eller om Tesla har funnet ut at det ikke har noen hensikt likevel dersom de ikke får på plass en avtale på forhånd er jeg ikke kjent med.

Tesla får ikke tilskudd fra Enova. Men de får vel ofte tilbud om gratis leie av tomt i 10-15 år osv, og det kan jo regnes som et slags tilskudd.

Det er vel heller slik at der kommunene er inne i bildet som f.eks tomteeier, så er det et visst krav om at ladeplassene skal være allment tilgjengelige og til almennhetens interesse, ikke bare en gavepakke til et enkelt bilmerke, og da bidrar Tesla at kommunen kan krysse av for dette ved å klargjøre kapasitet på trafo osv for multistandard hurtiglader i tillegg til sine egne superchargere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på fredag 21. oktober 2016, klokken 17:43
Det er vel heller slik at der kommunene er inne i bildet som f.eks tomteeier, så er det et visst krav om at ladeplassene skal være allment tilgjengelige og til almennhetens interesse, ikke bare en gavepakke til et enkelt bilmerke, og da bidrar Tesla at kommunen kan krysse av for dette ved å klargjøre kapasitet på trafo osv for multistandard hurtiglader i tillegg til sine egne superchargere.

Tesla oppga den gang ingen grunn, men er nok svært sannsynlig at du er inne på noe her ja...
Model S 85D

Siggen

Sitat fra: sn0le på fredag 21. oktober 2016, klokken 16:50
Sitat fra: Siggen på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:43
Det klinger nok ikke like godt i alles ører at kommunene skal avstå (i de fleste tilfeller, sentrumsnær grunn) grunnen vederlagsfritt samt tilskudd på opp mot 1,5 mill for en ladeløsning som pr nå kun kan brukes av en fabrikant.
Får Tesla tilskudd til ladelokasjoner som ikke settes opp sammen med f.eks Fortum?
De plassene der Tesla også tilrettelegger for andre kommersielle ladetilbydere så skjønner jeg godt at de kan få litt tilskudd.

De søker i første omgang om vederlagsfri leie av grunn/erverv av grunn samt tilskudd fra kommunen for å dekke "installasjonskostnader". På flere lokasjoner har det vært opp mot 1.2- 1.5 mill. Dette er ubudsjetterte midler kommunene må ta fra en plass(Disposisjonsfond o.l). Det klinger svært dårlig flere plasser med skranten kommunekasse og for eksempel masseer av IKS´er som er mer og mer vanlig for flere diftsfunksjoner med ekstreme tikkende bomber når det blant annet gjelder pensjon f.eks.

Det tilskuddet du antagligvis tenker på er fra Transnova for å elektrifisere stamvegnettet for elbilisme. Det er statlige penger satt av til det. Telsa kan ikke søke på de og er ei heller berettiget til slikt tilskudd grunnet sin driftsmodell.

Når sant skal sies så har Tesla moderert middlene dem søker etter flere plasser etterhvert i prosessen når dem har sett at dem har gapet over for mye.

Tesla hadde fått opp sine ladere mye raskere hadde dem heller søkt om 6-700 000 første gang isteden for å gå flere runder der dem gradvis senker beløpet.

Andre steder setter kommunene krav til at det skal tilrettelegges for ladere som kan brukes av flere samme sted, før Tesla får tilskudd. Det er steder som f.eks Lampland der kommunen hadde satt av penger til ladested. Tesla har da blitt meget flinke med Marianne &Co i spissen for å ta det byggherreansvaret og få fortgang på det når dem først har fått GO.

Eip

Tesla i samtaler med kvalsund kommune. Endelig en liten positiv nyhet for oss oppe i nord....
VIN: 509XX PD

jkirkebo

Sitat fra: Eip på søndag 23. oktober 2016, klokken 16:38
Tesla i samtaler med kvalsund kommune. Endelig en liten positiv nyhet for oss oppe i nord....

Og for oss søringer som innimellom ferierer i nord ;)

Må vel bli i Skaidi da? Ladet der i sommer, en time på 22kW. Kjedelig å vente på det, men kjekt at jeg hadde dobbeltlader. SC blir en annen verden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Sitat fra: Eip på søndag 23. oktober 2016, klokken 16:38
Tesla i samtaler med kvalsund kommune. Endelig en liten positiv nyhet for oss oppe i nord....


What the hell! Kilde???
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Må ikke poste slikt på forumet. Lunitiks får våte drømmer.

lunitiks

Dagen jeg kommer meg hjem til kjære Finnmark i min 70D uten overnatting... Ooooh *sikle-sikle*
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Eip

Sitat fra: lunitiks på søndag 23. oktober 2016, klokken 18:56
Sitat fra: Eip på søndag 23. oktober 2016, klokken 16:38
Tesla i samtaler med kvalsund kommune. Endelig en liten positiv nyhet for oss oppe i nord....


What the hell! Kilde???

Har ikke funnet noe på offentlig postjornual , men kun via kilder i kommunen. Skaidi tror jeg vil være den rette plaseringen
VIN: 509XX PD


Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Andrewas

2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Siggen

Sitat fra: Eip på mandag 24. oktober 2016, klokken 07:35
Sitat fra: lunitiks på søndag 23. oktober 2016, klokken 18:56
Sitat fra: Eip på søndag 23. oktober 2016, klokken 16:38
Tesla i samtaler med kvalsund kommune. Endelig en liten positiv nyhet for oss oppe i nord....


What the hell! Kilde???

Har ikke funnet noe på offentlig postjornual , men kun via kilder i kommunen. Skaidi tror jeg vil være den rette plaseringen

Tesla har vært i Kvalsund på besøk sier mine kilder i næringslivet der oppe. Og anledningen var SuC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA