Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Cirion

Kjørte forbi Marche på Solli (Sarpsborg) i går. Det ser ut som at arbeidet har startet...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Tønsberg

Sitat fra: Cirion på torsdag 12. juni 2014, klokken 06:40
Kjørte forbi Marche på Solli (Sarpsborg) i går. Det ser ut som at arbeidet har startet...
Ser det står "Kim Steinsholt" på gravemaskinen, så det stemmer bra med opplysningene fra offentlige journaler.
Vedig kult at de er i gang!
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

janmb

Supert!

Men må innrømme at jeg fortsatt er meget betenkt på at de visstnok skal ha bare 4 søyler der. Vanskelig å tro at ikke dette blir en av de mest trafikerte av samtlige....

Dessuten er det i min begrensede erfaring stort sett alltid minst en søyle jeg sliter med og som må betraktes som ute av drift. Har skjedd meg 3 av 3 ganger hittil - koble fra og til hjelper ikke.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jakoys

Bare 4 på Solli betyr kanskje at vi noen ganger må vente litt i kø. Men når jeg ser hvilken infrastruktur som Tesla bygger ut sammenliknet med annen hurtigladerinfrastruktur så ville selv en enkeltlader på hver plass bli tatt godt imot av meg. At vi får 4-8 reservert bare til TMS føles jo helt utrolig når jeg er vant med ladere til Leaf som er tregere, nesten ikke-eksisterende og relativt kostbare i bruk.

Jeg har hørt rundtforbi at Tesla har leveranseproblemer med utstyr til superladerne, og da er det vel naturlig at de prioriterer å få ut noen få ladestolper på hvert sted fremfor full utbygging som ville forsinket antall lokasjoner. Jeg synes også det er naturlig at de i tilfelle begrenset utrullingskapasitet prioriterer 'nye markeder' som Tyskland og Asia hvor superladere er viktigste incitamentet. Her i Norge har man jo maks salg uansett fundert i myndighetsincitamentene.

jkirkebo

Sitat fra: janmb på torsdag 12. juni 2014, klokken 11:11
Supert!

Men må innrømme at jeg fortsatt er meget betenkt på at de visstnok skal ha bare 4 søyler der. Vanskelig å tro at ikke dette blir en av de mest trafikerte av samtlige....

I følge byggesøknaden blir det 6 ladeplasser der.

Ang. trafikk så tror jeg ikke noe på at det blir en av de mest trafikkerte. Nordmenn kjører da mye mer fra Oslo mot Trondheim, Bergen og Sørlandet enn mot Sverige? Riktignok er den en del trafikk over grensen men om man ser bort fra utlendingene og østfoldinger på handletur er det da ikke så mange igjen...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Blir nok endel mindre trafikk på Inspiria da framover på de 22kW-stolpene når dette er på plass..
Elbilist

jakoys

Som programmerer har jeg en magefølelse av at Tesla sentralt har god oversikt over hvor hver TMS er til enhver tid uten at man overvåker på enhetsnivå annet enn når bilen rapporterer en incident. Men som planleggingsverktøy er jo dette gull verdt ved at man ser bruksmønsteret på flåtenivå i kombinasjon med SOC og kjørelengde, hvor bilene har alternativ lading, destinasjons- og kjøremønster, snitt forbruk på angitte veistrekninger etc. og bruker dette til å planlegge SC infrastruktur.

Amoss

Sitat fra: jakoys på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:32
Som programmerer har jeg en magefølelse av at Tesla sentralt har god oversikt over hvor hver TMS er til enhver tid uten at man overvåker på enhetsnivå annet enn når bilen rapporterer en incident. Men som planleggingsverktøy er jo dette gull verdt ved at man ser bruksmønsteret på flåtenivå i kombinasjon med SOC og kjørelengde, hvor bilene har alternativ lading, destinasjons- og kjøremønster, snitt forbruk på angitte veistrekninger etc. og bruker dette til å planlegge SC infrastruktur.

Dette har du nok helt sikkert rett i ja. Men det som ikke avsløres er hvordan kjøremønsteret vil bli endret av at det settes opp superladere på ett nytt sted/en ny strekning.
Model S 85D

Hyperstress


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:20
Sitat fra: janmb på torsdag 12. juni 2014, klokken 11:11
Supert!

Men må innrømme at jeg fortsatt er meget betenkt på at de visstnok skal ha bare 4 søyler der. Vanskelig å tro at ikke dette blir en av de mest trafikerte av samtlige....

I følge byggesøknaden blir det 6 ladeplasser der.

Ang. trafikk så tror jeg ikke noe på at det blir en av de mest trafikkerte. Nordmenn kjører da mye mer fra Oslo mot Trondheim, Bergen og Sørlandet enn mot Sverige? Riktignok er den en del trafikk over grensen men om man ser bort fra utlendingene og østfoldinger på handletur er det da ikke så mange igjen...;)

Ja, 4 stolperryktet kan avlives, det står 6 stolper blandt utstyret der :)

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

janmb

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:20
I følge byggesøknaden blir det 6 ladeplasser der.

Ang. trafikk så tror jeg ikke noe på at det blir en av de mest trafikkerte. Nordmenn kjører da mye mer fra Oslo mot Trondheim, Bergen og Sørlandet enn mot Sverige? Riktignok er den en del trafikk over grensen men om man ser bort fra utlendingene og østfoldinger på handletur er det da ikke så mange igjen...;)

Flott, i de første rundene med innsyn mener jeg folk, deriblant deg, hevdet 4 på Solli. Mulig jeg tar feil. Uansett bra at det faktisk er 6 som er det rette tallet.

Og ja, mulig jeg overvurderer trafikken nedover østfold.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: jakoys på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:32
Som programmerer har jeg en magefølelse av at Tesla sentralt har god oversikt over hvor hver TMS er til enhver tid......

De hevder selv at de ikke fører noen slik logging, ei heller på makronivå, men ja, jeg ville bli veldig overrasket om de ikke i det minste logger makrodata for bilflåten. I tillegg lagres selvsagt en masse bruksstatistikk fra de eksisterende SCene, uten at det nødvendigvis er like relevant.

For min del må gjerne Tesla logge alt de vil for meg - så lenge dataene ALDRI deles med myndigheter og andre uvedkommende. I det loggede data hos en billeverandør blir etterforskningsgrunnlag er det helt uakseptabelt - men det er OT her.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sveinung1954

Noen som vet hvordan det gikk i møtet i Tysvær Kommune 10.6 hvor de skulle ta stilling til SC i Aksdal?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

fredag

Sitat fra: janmb på torsdag 12. juni 2014, klokken 13:41
Sitat fra: jakoys på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:32
Som programmerer har jeg en magefølelse av at Tesla sentralt har god oversikt over hvor hver TMS er til enhver tid......

De hevder selv at de ikke fører noen slik logging, ei heller på makronivå, men ja, jeg ville bli veldig overrasket om de ikke i det minste logger makrodata for bilflåten. I tillegg lagres selvsagt en masse bruksstatistikk fra de eksisterende SCene, uten at det nødvendigvis er like relevant.

For min del må gjerne Tesla logge alt de vil for meg - så lenge dataene ALDRI deles med myndigheter og andre uvedkommende. I det loggede data hos en billeverandør blir etterforskningsgrunnlag er det helt uakseptabelt - men det er OT her.

Hvis et amerikansk firma (eller norsk firma for den saks skyld) får en rettslig kjennelse, så er det lite annet å gjøre enn å følge kravet i kjennelsen.

I USA blir man straffet for spionasje hvis man ikke følger anmodning i en kjennelse fra NSA (national security letter), eller hvis man forteller andre om kjennelsen.

Nordmenn og andre ikke-statsborgere har ingen grunnlovsbeskyttelse mot ransakelse uten gyldig grunn. Relevante amerikanske myndigheter kan kreve å få utlevert hva slags data de vil om ikke-statsborgere uten rettslig kjennelse. I real time om nødvendig.

Husk også at det er en mikrofon i bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

arnkl

Sitat fra: SKH på torsdag 12. juni 2014, klokken 14:31
Noen som vet hvordan det gikk i møtet i Tysvær Kommune 10.6 hvor de skulle ta stilling til SC i Aksdal?

Protokoll frå møte er enno ikkje lagt ut. Den kjem vel om ikkje så alt for lenge

http://82.134.72.197/eInnsynTK_A/Utvalg/UtvalgmoeteDetail?UmoeteId=1372
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Oreo

#1199
Sitat fra: fredag på torsdag 12. juni 2014, klokken 15:09
Husk også at det er en mikrofon i bilen.

Hehe da blir det mye bannskap å høre når trege fossilbilister bruker en evighet for å komme opp i fart etter rødt lys. Håper de kan sensurere for egen helses skyld.

Tilbake til topic så har jeg en agent utplassert nær Åmot for å komme med oppdateringer. Merkelig nok hører jeg lite fra vedkommende, skulle tro hun kunne prioritere mammapermisjonen sin til daglige rapporter? Kanskje oppdraget med å fotografere strømkabler på et anleggsområdet ikke møtte noen forståelse hos en småbarnsmor? En må bare konstantere at ikke alle har samme prioriteringer her i livet, og at jeg mulig satte feil "mann" på jobben.  :o
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA