Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Leif1

Skulle satt deg på de og truet med å ikke slippe de løs igjen før de tilsto hvor de skulle montere
de neste superladerne.. ;)

Konvertitt fra S til X

Oreo

Det er iallfall ingen tegn til noen forberedelser mtp. Graving o.l. ved Vinjekroa på Åmot ennå.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

cito13


Oreo

Ifølge min svoger hadde det allerede stått i lokalavisa (Vest Telemark Blad) at det skulle komme en "Tesla lader" i Åmot. Jeg fant ingenting om dette i nettutgaven dems. Noen gang er jeg redd for at 22kW ladere blir litt blandet sammen med Superchargere.

@Leif1, ja jeg skulle ha truet til meg info, men det var den samme metoden mer eller mindre, ungene brukte da de hylte etter isen jeg hadde lovt bort.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Tesladigger

Var innom både Tesla i Drammen og Vinjekroa i Åmot i går.
Spurte begge plasser om det kom SC ved denne lokasjonen og fikk dette bekreftet både fra en ved Tesla i Drammen, og fra en på kroa.
Han på kroa nevnte også dette med at det var samme eier av Vinjekroa og Cinderella som allerede har SC lokasjonen ved Brokelandsheia. Spurte også om oppstart av arbeidet, men det var han ikke helt sikker på, men regnet med at den skulle være klar til ferien.

Spurte også rep. fra Tesla om det kom flere ladere på E134, men det visste han ikke.
Men han understrekte at veistrekningen E134 skulle bli dekket, så om det da blir en i Aksdals området utenfor Haugesund i tillegg til den på Åmot i Vinje som blir dekningen av E134 gjenstår å se.

Har også nevnt i et tidligere innlegg at Tesla har vært i kontakt med Tysvær kommune vedr. plassering av SC i Aksdal's området.
Man kan også finne bekreftelse på kommunikasjon mellom Tesla og Tysvær kommune i postlistene, men jeg vet ikke om dette valget er tatt enda. Men det ville vært en bra plassering som ville dekket både E134 og E39.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Hyperstress

Bra å få det mer eller mindre bekreftet! Åmot er et veldig bra plassering. Da blir det nok bare en SC på E134 (i tillegg til Aksdal). 22mil fra Oslo og Aksdal skulle være helt fint. Og bra at den ligger forholdsvis nært fjellovergangen når en kommer fra øst, og at det er 600 høydemeter ned fra fjellet til SC når en kommer fra vest.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Per Magnus

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 17. april 2014, klokken 14:24
Var innom både Tesla i Drammen og Vinjekroa i Åmot i går.
Spurte begge plasser om det kom SC ved denne lokasjonen og fikk dette bekreftet både fra en ved Tesla i Drammen, og fra en på kroa.
Han på kroa nevnte også dette med at det var samme eier av Vinjekroa og Cinderella som allerede har SC lokasjonen ved Brokelandsheia. Spurte også om oppstart av arbeidet, men det var han ikke helt sikker på, men regnet med at den skulle være klar til ferien.

Spurte også rep. fra Tesla om det kom flere ladere på E134, men det visste han ikke.
Men han understrekte at veistrekningen E134 skulle bli dekket, så om det da blir en i Aksdals området utenfor Haugesund i tillegg til den på Åmot i Vinje som blir dekningen av E134 gjenstår å se.

Har også nevnt i et tidligere innlegg at Tesla har vært i kontakt med Tysvær kommune vedr. plassering av SC i Aksdal's området.
Man kan også finne bekreftelse på kommunikasjon mellom Tesla og Tysvær kommune i postlistene, men jeg vet ikke om dette valget er tatt enda. Men det ville vært en bra plassering som ville dekket både E134 og E39.

Bra jobba :) Vi får følge nøye med Vinjekroa og Aksdal fremover.
Model X - 90

janmb

Fikk opplyst av personal på stedet at Tesla har vært på befaring og utredet Marche Solli (E6 Østfold) som et alternativ for SC. Nå antar jeg de utreder og avklarer flere kandidater for hver planlagte SC, men det gir jo en viss indikasjon om at de kanskje har tenkt seg lenger sør i Østfold enn enkelte har trodd hittil.

Har sett mange helt korrekt påpeke at avstanden til Lillehammer blir for stor, men hvor relevant er egentlig det dersom man ser på det eksisterende SC-nettet? Lillehammer-Brokelandsheia er nesten 40 mil... De har altså hittil knyttet byer sammen, men ikke nødvendigvis kontinuerlig. (med andre ord betraktes byene som et ladepunkt i seg selv)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på torsdag 17. april 2014, klokken 22:31
Fikk opplyst av personal på stedet at Tesla har vært på befaring og utredet Marche Solli (E6 Østfold) som et alternativ for SC. Nå antar jeg de utreder og avklarer flere kandidater for hver planlagte SC, men det gir jo en viss indikasjon om at de kanskje har tenkt seg lenger sør i Østfold enn enkelte har trodd hittil.

Ja, det var overraskende. Dersom dette stemmer betyr det at det også må bli enda en ladestasjon mellom Lillehammer og Brokklandsheia (rundt Drammen/Horten ett sted?), og en til langs E18 mot Ørje. Askim/Mysen?  Men klart, avstanden fra Lillehammer er 26 mil. Litt over 25, men ikke mer enn at det går helt greit vil jeg tro (selv om det her blir mye motorvei med 100++).

Sitat fra: janmb på torsdag 17. april 2014, klokken 22:31
Har sett mange helt korrekt påpeke at avstanden til Lillehammer blir for stor, men hvor relevant er egentlig det dersom man ser på det eksisterende SC-nettet? Lillehammer-Brokelandsheia er nesten 40 mil... De har altså hittil knyttet byer sammen, men ikke nødvendigvis kontinuerlig. (med andre ord betraktes byene som et ladepunkt i seg selv)

Nja, de har ikke sett på "byene" som ladepunkt i seg selv så langt, kun Oslo. Nettet dekker f.eks. fint veien mellom Stavanger og Oslo uten å ha opphold over Kr.sand (S). Men på sikt holder ikke dette å la Oslo eller evnt. Tr.heim være "ladestasjoner" i nettet. Ser man på USA så har de ikke endt opp med det der, selv om det kanskje så slik ut helt i starten. Min teori da jeg tippet nærmere Oslo var for å redusere antallet ladestasjoner. Ved å plassere en enten i Oslo eller på Vinterbro/Ås så hadde den ene stasjonen dekket både E6 sydover og E18 østover fra Oslo (og tildels E18 sydvestover via Oslofjordtunnelen). Ved å plassere den så langt syd som dette må de nesten (på sikt) dekke begge/alle tre veiene med egne ladestasjoner.

Men uansett interessant å få høre :)
Model S 85D

Avh

Å betegne Oslo som eget ladepunkt blir selvsagt helt feil. Da faller PR-argumentet om hurtiglading som et korthus. Oslo blir proppen for langturer. Ikke alle vil ha lang Oslo-stopp men tvinges til det dersom turen f.eks går fra kontinentet retning Trondheim.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

janmb

#805
Sitat fra: Avh på fredag 18. april 2014, klokken 10:21
Å betegne Oslo som eget ladepunkt blir selvsagt helt feil. Da faller PR-argumentet om hurtiglading som et korthus. Oslo blir proppen for langturer. Ikke alle vil ha lang Oslo-stopp men tvinges til det dersom turen f.eks går fra kontinentet retning Trondheim.

Jeg er selvsagt enig. Når det er sagt er vel 26 mil innenfor smertegrensen også - selv om litt kortere stint nok ville være mer tidseffektivt.

Avstanden til Brokelandsheia er omtrent det samme. Ganske nøyaktig det samme om man drar via Oslofjordtunnelen, og vesentlig kortere om man tar Horten-Moss.

Faktisk er jo forbindelsen til Brokelandsheia og sørlandet en kraftig pekepinn på at SC i Østfold nødvendigvis uansett ikke kan komme nord for Drøbak/Oslofjordtunnelen, men snarere bør plasseres så langt sør som praktisk fornuftig/mulig.

Når det gjelder Lillehammer - Brokelandsheia er jo det et "problem" som har eksistert med de allerede valgte lokasjonene som jeg ikke tar det for gitt at blir løst. Selv om det er dumt er det fullt mulig at det legges til grunn at man lader i Oslo.

Det ville jo heller ikke være fornuftig med en SC langt nord i Østfold eller sør i Akershus heller - slik at man må kjøre milevis omvei om man skal mellom Brokelandsheia og SC Østfold.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mhal

Ser mange etterlyser lading mellom Brokelandsheia og Lillehammer. Dei fleste klarer seg vel med 30 min stopp i Oslo  på 32 a stolpe?

jkirkebo

Sitat fra: Mhal på fredag 18. april 2014, klokken 10:56
Ser mange etterlyser lading mellom Brokelandsheia og Lillehammer. Dei fleste klarer seg vel med 30 min stopp i Oslo  på 32 a stolpe?

I godt vær, og om man har dobbeltlader, ja. Men folk har brukt 250Wh/km eller mer på denne strekningen i dårlig vær. Da trenger man påfyll av minst 25kWh, og med enkeltlader vil det for tiden ta nesten 3 timer om man finner en stolpe som gir trefase. Selv med dobbeltlader tar det nesten 1,5 time. Det er ikke noe godt salgsargument. For ikke å snakke om en TMX med henger bak...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NilsG

Morsomt å se at det begynner å røre seg med litt mere håndfaste ting i denne igjen! Jeg tror forøvrig at diskusjonen med at det blir for langt mellom x og y om relativt kort tid blir unødvendig og at vi vil se en stadig fortetting av SC'er rundt om i landet.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Avh

Første SC i England bygges nå.  Beliggenhet: South Mimms, United Kingdom M25, Junction 23
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA