Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Tesladigger

Noen som har hørt noe mer vedr. eventuelle plasseringer for nye SC.
Har fått et hint om at det er en dialog ifm. plassering i Aksdal, vil i tilfelle dekke både E134/E39.
Håper de får dette til, vil bli en veldig bra plassering som dekke nåde nord/sør og vest/øst.  :)
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

arnehelge

Jeg fikk dette svaret fra Rasta i Grums (E-18 til Stocholm):
Tesla håller på att titta på detta & samtal förs.
Vad jag vet är inget helt bestämt/klart än, vi får hoppas att det blir av.

Med vänlig hälsning
Ulf Norbäck
Rasta Grums
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

Havebigfun

Jeg hørte idag at det sto noe om SC i et lokalblad i Ringebu. Jeg er ikke sikker på om det er referert riktig- kansje det bare er en 22kW stolpe :o

cito13

#723
Dette kan tyde på at det kommer bevegelse i SC utbyggingen om et par-tre måneder? Lagt ut 14. mars.

http://www.stepstone.se/jobs--Project-Developer-Tesla-Supercharger-Stockholm-Tesla-Motors--241235-inline.html?cid=partner_thelocal_ABC_network

sondell

Sitat fra: arnehelge på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:22
Jeg fikk dette svaret fra Rasta i Grums (E-18 til Stocholm):
Tesla håller på att titta på detta & samtal förs.
Vad jag vet är inget helt bestämt/klart än, vi får hoppas att det blir av.

Med vänlig hälsning
Ulf Norbäck
Rasta Grums
Har vel skrivet om det tidligere ja. Det er vel höyst sannsynlig. Har snakket med han et par ganger også, men ble jo overfört til hovedkontoret for Rasta siden de også var intressert i andre lokasjoner. Har lobbet for dette siden august 2013 :).

sondell

Sitat fra: cito13 på mandag 17. mars 2014, klokken 09:14
Dette kan tyde på at det kommer bevegelse i SC utbyggingen om et par-tre måneder? Lagt ut 14. mars.

http://www.stepstone.se/jobs--Project-Developer-Tesla-Supercharger-Stockholm-Tesla-Motors--241235-inline.html?cid=partner_thelocal_ABC_network
Jo, men de skal vel finne folk også :). Fikk denne tilsendt på epost i januar når jeg diskuterte lokasjoner med Tesla. Så kan jo tyde på at det går litt tregt. Hade tenkt legge det ut her på forumet og på bloggen, men fikk aldri tid. Så hvis dere kjenner noen gode personer, se til at de söker så vi får litt fortgang :).

mecanica vergara

Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

OleJA

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:05
Her er et helt uofisielt kart laget av en på Teslaforum Sverige.

https://a.tiles.mapbox.com/v3/tothod.hhdl5m9j/page.html?secure=1#7/59.908/8.948
Dette er nok bare vill gjettning: Flere av de tiltenkte laderne i Norge er plassert midt på fjellet, 10-20 km fra vei. (F.eks v/ Berkåk og Ringebu) Hmmm, ved nærmere ettertanke: kanskje det er derfor vi ikke har klart å finne flere enn 6 SC'er i Norge  ::)

eclipse

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:33
Da blir det nok Åmot, Vinje.

Hvorfor mener du det?  Vinje kommune dekker så vidt jeg kan se hele veien fra Haukeliseter Fjellstue og til Åmot. Så at det er søk ett sted langs E134 i Vinje kommune kan bety så mye. Men at det står " langs E134 Haukelifjell" tolker jeg heller ditthenn at det IKKE blir Åmot, men derimot på eller nær Haukeli.

Selv mener jeg Åmot er mer logisk, men ser jo klart problemet for de som kommer opp (eller skal ned) Setesdalen. Men, på den annen side, om den havner på Haukeli, i alle fall om den havner helt oppe på fjellstua, så kan det lettere argumenteres for at man trenger enda en før Oslo ;)

Jeg mener Haukeligrend (Edland) er mest logisk, avstandene mellom SC/byer vil da være:

Lyngdal - Haukeligrend: 260 km
Haugesund - Haukeligrend: 196 km
Bergen - Haukeligrend: 233 km
Oslo - Haukeligrend: 261 km
Cinderella - Haukeligrend: 194 km
Gol - Haukeligrend: 272 km
Stavanger - Haukeligrend: 234 km
Kristiansand - Haukeligrend: 241 km

En SC på Haukeligrend/Edland vil bli et knytepunkt for hele sørnorge, selv med et 60 kwt batteri vil en komme seg til Haukeligrend fra alle større byer i sør-norge uten å lade på veien. Den vil også knytte SC i Lyngdal sammen med den på Gol-Aurland-Lillehammer-Dombås.

Jeg klarer ikke å se en enkel SC plassering som vil være mer effektiv enn denne når det gjelder utbygging av allerede eksisterende SC nettverk

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Per Magnus

Sitat fra: eclipse på torsdag 20. mars 2014, klokken 15:24
Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:33
Da blir det nok Åmot, Vinje.

Hvorfor mener du det?  Vinje kommune dekker så vidt jeg kan se hele veien fra Haukeliseter Fjellstue og til Åmot. Så at det er søk ett sted langs E134 i Vinje kommune kan bety så mye. Men at det står " langs E134 Haukelifjell" tolker jeg heller ditthenn at det IKKE blir Åmot, men derimot på eller nær Haukeli.

Selv mener jeg Åmot er mer logisk, men ser jo klart problemet for de som kommer opp (eller skal ned) Setesdalen. Men, på den annen side, om den havner på Haukeli, i alle fall om den havner helt oppe på fjellstua, så kan det lettere argumenteres for at man trenger enda en før Oslo ;)

Jeg mener Haukeligrend (Edland) er mest logisk, avstandene mellom SC/byer vil da være:

Lyngdal - Haukeligrend: 260 km
Haugesund - Haukeligrend: 196 km
Bergen - Haukeligrend: 233 km
Oslo - Haukeligrend: 261 km
Cinderella - Haukeligrend: 194 km
Gol - Haukeligrend: 272 km
Stavanger - Haukeligrend: 234 km
Kristiansand - Haukeligrend: 241 km

En SC på Haukeligrend/Edland vil bli et knytepunkt for hele sørnorge, selv med et 60 kwt batteri vil en komme seg til Haukeligrend fra alle større byer i sør-norge uten å lade på veien. Den vil også knytte SC i Lyngdal sammen med den på Gol-Aurland-Lillehammer-Dombås.

Jeg klarer ikke å se en enkel SC plassering som vil være mer effektiv enn denne når det gjelder utbygging av allerede eksisterende SC nettverk

Del informasjonen din med Tesla.
Model X - 90

Hyperstress


Sitat fra: eclipse på torsdag 20. mars 2014, klokken 15:24
Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:33
Da blir det nok Åmot, Vinje.

Hvorfor mener du det?  Vinje kommune dekker så vidt jeg kan se hele veien fra Haukeliseter Fjellstue og til Åmot. Så at det er søk ett sted langs E134 i Vinje kommune kan bety så mye. Men at det står " langs E134 Haukelifjell" tolker jeg heller ditthenn at det IKKE blir Åmot, men derimot på eller nær Haukeli.

Selv mener jeg Åmot er mer logisk, men ser jo klart problemet for de som kommer opp (eller skal ned) Setesdalen. Men, på den annen side, om den havner på Haukeli, i alle fall om den havner helt oppe på fjellstua, så kan det lettere argumenteres for at man trenger enda en før Oslo ;)

Jeg mener Haukeligrend (Edland) er mest logisk, avstandene mellom SC/byer vil da være:

Lyngdal - Haukeligrend: 260 km
Haugesund - Haukeligrend: 196 km
Bergen - Haukeligrend: 233 km
Oslo - Haukeligrend: 261 km
Cinderella - Haukeligrend: 194 km
Gol - Haukeligrend: 272 km
Stavanger - Haukeligrend: 234 km
Kristiansand - Haukeligrend: 241 km

En SC på Haukeligrend/Edland vil bli et knytepunkt for hele sørnorge, selv med et 60 kwt batteri vil en komme seg til Haukeligrend fra alle større byer i sør-norge uten å lade på veien. Den vil også knytte SC i Lyngdal sammen med den på Gol-Aurland-Lillehammer-Dombås.

Jeg klarer ikke å se en enkel SC plassering som vil være mer effektiv enn denne når det gjelder utbygging av allerede eksisterende SC nettverk

261km til Oslo blir for langt. Må tenke på at 60kwh og nye Model E skal nå i mellom SC på vinter og med gamle batterier.
Om de setter en på Haukeligrend så kommer de i såfall til å sette en til på strekningen - noe jeg ikke tror, så da faller det tilbake til at Åmot er stedet å forvente SC. Tror jeg.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trustno1

Du kan vel ikke ta utgangspunkt i hva rekkevidden blir med gamle batterier. I følge Elon så skal de jo hele tiden utvide superchargernettet. Tipper innen rekkevidde med gamle batterier blir en issue, så er landet teppebombet med superchargers :)

Tesla-man

Haukeligrend vil være det naturlige valget dersom det kun kommer en SC på strekningen, ref lista til eclipse. 
Kan egentlig ikke se noen argumenter for Åmot.

Bygger de ut med to ladere er det vel tenkelig med en i Seljord og en lenger vest, f.eks Seljestad.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman


cito13

Det kan også være interessant med SC i Danmark og på det danske Teslaforum sitter noen åpenbart på ganske sikre informasjoner om at det blir SC i Sæby på Nordjylland.

http://teslaforum.dk/forum/topic/her-kommer-de-nye-superchargere?&page=5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA