Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Sølve

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:36
Sitat fra: Sølve på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:09
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:07

Gjaldt 22kw bare eidfjord, eller Odda også?

Fylkeskommunen har bedt kraftselskapene (Hardanger Energi og Odda Energi) sette opp 22kVh Type 2 på de planlagte hurtigladestasjonene både i Eidfjord og Odda. Hordaland fylkeskommune dekker ekstrakostnaden for Type2-lading.  Det er ikke avgjort om det blir trippellader eller duolader + egen type 2.  Beklagligvis er ABB igjen forsinket med leverering og greier ikke levere laderne før i mars.  Anleggsarbeidet vil da også bli forsinket.   Forhåpentligvis er de likevel ferdig til påske om det ikke skjer ytterligere forsinkelser, men vi har ingen garanti for dette.   Dato for åpning er ikke kjent, men at det kommer kjapp Type2 -lading både i Odda og Eidfjord er godt nytt for elbilister.

Sølve: Vet du om Etne også får Type2-lading?

I samtalen jeg hadde med prosjektleder var ikke laderen i Etne tema.  Jeg kan melde fra om jeg får noen informasjon om Etne.   

Ellers er det sikkert en god ide at de som har ønske og behov forType2-lading i Etne tar kontakt med eier av den planlagte laderen; Etne elektrisitetslag AS. http://www.etneelag.no/kontakt-oss   Da får de synliggjort ønsket fra Tesla-eiere. Bygging av laderen i Etne skjer om kort tid.
Bergen

Per Magnus

Sitat fra: Sølve på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:43
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:36
Sitat fra: Sølve på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:09
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:07

Gjaldt 22kw bare eidfjord, eller Odda også?

Fylkeskommunen har bedt kraftselskapene (Hardanger Energi og Odda Energi) sette opp 22kVh Type 2 på de planlagte hurtigladestasjonene både i Eidfjord og Odda. Hordaland fylkeskommune dekker ekstrakostnaden for Type2-lading.  Det er ikke avgjort om det blir trippellader eller duolader + egen type 2.  Beklagligvis er ABB igjen forsinket med leverering og greier ikke levere laderne før i mars.  Anleggsarbeidet vil da også bli forsinket.   Forhåpentligvis er de likevel ferdig til påske om det ikke skjer ytterligere forsinkelser, men vi har ingen garanti for dette.   Dato for åpning er ikke kjent, men at det kommer kjapp Type2 -lading både i Odda og Eidfjord er godt nytt for elbilister.

Sølve: Vet du om Etne også får Type2-lading?

I samtalen jeg hadde med prosjektleder var ikke laderen i Etne tema.  Jeg kan melde fra om jeg får noen informasjon om Etne.   

Ellers er det sikkert en god ide at de som har ønske og behov forType2-lading i Etne tar kontakt med eier av den planlagte laderen; Etne elektrisitetslag AS. http://www.etneelag.no/kontakt-oss   Da får de synliggjort ønsket fra Tesla-eiere. Bygging av laderen i Etne skjer om kort tid.

E-post er sendt :)
Model X - 90

Per Magnus

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:50
Sitat fra: Sølve på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:43
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:36
Sitat fra: Sølve på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:09
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:07

Gjaldt 22kw bare eidfjord, eller Odda også?

Fylkeskommunen har bedt kraftselskapene (Hardanger Energi og Odda Energi) sette opp 22kVh Type 2 på de planlagte hurtigladestasjonene både i Eidfjord og Odda. Hordaland fylkeskommune dekker ekstrakostnaden for Type2-lading.  Det er ikke avgjort om det blir trippellader eller duolader + egen type 2.  Beklagligvis er ABB igjen forsinket med leverering og greier ikke levere laderne før i mars.  Anleggsarbeidet vil da også bli forsinket.   Forhåpentligvis er de likevel ferdig til påske om det ikke skjer ytterligere forsinkelser, men vi har ingen garanti for dette.   Dato for åpning er ikke kjent, men at det kommer kjapp Type2 -lading både i Odda og Eidfjord er godt nytt for elbilister.

Sølve: Vet du om Etne også får Type2-lading?

I samtalen jeg hadde med prosjektleder var ikke laderen i Etne tema.  Jeg kan melde fra om jeg får noen informasjon om Etne.   

Ellers er det sikkert en god ide at de som har ønske og behov forType2-lading i Etne tar kontakt med eier av den planlagte laderen; Etne elektrisitetslag AS. http://www.etneelag.no/kontakt-oss   Da får de synliggjort ønsket fra Tesla-eiere. Bygging av laderen i Etne skjer om kort tid.

E-post er sendt :)

Beklager at innlegget er noe OT.

Jeg fikk som svar på min e-post at det i Etne kommer Chademo og CCS hurtiglading i 2014. 22 kw AC er ikke planlagt i denne omgang dessverre. Håpet er at Tesla ser behovet og kommer med superchargere langs E134. Har et lite håp om at så skal skje :)
Model X - 90

arnkl

Eg søkte i postlista til Tysvær komune og kom over denne:

http://82.134.72.197/eInnsynTK_A/Journalpost/Details/269305

"EL. Bil - Superladestasjon Aksdal"

Desverre ser det ikkje ut som at avsendar har noko med Tesla å gjere. Kanskje er det ein privatperson eller næringsdrivande som gjerne vil ha ein superladar etablert her.

Eg har i alle fall bestilt innsyn, og kjem tilbake til det om det er noko interessant.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Balrog

Det skal altså bygges enda flere SC i grisgrendte strøk til glede for bønder og hytteeiere, mens der det virkelig er trafikk - Østlandsområdet - planlegges ingen SC?

Jeg synes det er et stort problem at strekningen Brokelandsheia-Lillehammer ikke er dekket og heller ikke de av oss som ønsker å rømme landet via Svinesundsbrua.

Alle SC i landet er i de retningene jeg, og kanskje flere med meg, nesten aldri drar, og ettersom det ikke finnes Chademo å få kjøpt, samt at adaptere ikke finnes begrenser dette min rekkevidde nå til 180km hjemmefra.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Muffinman

Sitat fra: Balrog på fredag 31. januar 2014, klokken 12:39
der det virkelig er trafikk - Østlandsområdet - planlegges ingen SC?
Du mener der DU bor?

Kan glede deg med at det foreløpig ikke finnes en eneste SC jeg kan bruke enda heller. Tålmodighet er nok nøkkelen her. Alle skal få ;)

turfsurf

Sitat fra: Balrog på fredag 31. januar 2014, klokken 12:39
Det skal altså bygges enda flere SC i grisgrendte strøk til glede for bønder og hytteeiere, mens der det virkelig er trafikk - Østlandsområdet - planlegges ingen SC?

Jeg synes det er et stort problem at strekningen Brokelandsheia-Lillehammer ikke er dekket og heller ikke de av oss som ønsker å rømme landet via Svinesundsbrua.

Alle SC i landet er i de retningene jeg, og kanskje flere med meg, nesten aldri drar, og ettersom det ikke finnes Chademo å få kjøpt, samt at adaptere ikke finnes begrenser dette min rekkevidde nå til 180km hjemmefra.

Brokelandsheia - Lillehammer og Brokelandsheia - Gol er ett sort hull som bør kunne dekkes av en superlader i nærheten av Drammen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

krister461

Sitat fra: Balrog på fredag 31. januar 2014, klokken 12:39
Det skal altså bygges enda flere SC i grisgrendte strøk til glede for bønder og hytteeiere, mens der det virkelig er trafikk - Østlandsområdet - planlegges ingen SC?
Bønder og hytteeiere? Er det det du kaller oss fra Bergen og Stavanger?

Oslofolket har superladere som hjelper dere nordover til Trondheim, vestover til Bergen og sørover til sørlandet og videre til sørvestlandet.

En superlader mellom Bergen og Stavanger vil knytte sammen vestlandet samt knytte sammen superladerne mellom Aurland og Lyngdal og er en selvsagt naturlig del av utviklingen videre...

Hyperstress

Siden de bruker ordet "superladestasjon" så høres det mistenkelig Teslaisk ut, ja. Aksdal skulle være en god plassering, men det er litt lengre unna Lyngdal (238km) enn jeg trodde de ville gå for.. Kanske ok distanse pga mildt klima(?). Har stor tro på at E39 & E134, blir dekket i 2014.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Yagi

Før superladerne kom i Norge var det snakk om at man ville binde sammen de store byene i Sør-Norge og også Oslo - Stockholm. Er det noen som har hørt om det skjer noe i Sverige snart?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Amoss

Sitat fra: Yagi på fredag 31. januar 2014, klokken 13:24
Før superladerne kom i Norge var det snakk om at man ville binde sammen de store byene i Sør-Norge og også Oslo - Stockholm. Er det noen som har hørt om det skjer noe i Sverige snart?

Elon nevnte Oslo - Trondheim, Oslo - Bergen og Oslo - Stockholm, men nevnte ikke noe om Oslo - Stavanger. Tipper han blandet sammen to byer som begge startet på "S" :p

Sies jo nå at det skal komme tre ladere i Danmark før sommeren. Tipper de som trengs på E6 fra Norge til Køben kommer omtrent samtidig. E18 til Stockholm tar nok litt lengre tid....
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Yagi på fredag 31. januar 2014, klokken 13:24
Før superladerne kom i Norge var det snakk om at man ville binde sammen de store byene i Sør-Norge og også Oslo - Stockholm. Er det noen som har hørt om det skjer noe i Sverige snart?

Hos Tesla Skøyen fikk jeg høre at det skulle komme mellom Oslo og Gøteborg før sommeren. Men hva de vet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Det går jo an å spørre superchargers kanelbolle teslamotors.com om konkrete lokasjoner/strekninger (tviler på de sender noe deteljert svar på "can I have a list of planned SC-sites, please" ;) ). Har selv gjort dette for en tid siden ang. hurtiglader på Skei/Førde og fått "anteklig i løpet av 2014" som svar. En nabo sendte tilsvarende mail nylig, og fikk "forhåpentligvis i løpet av de nærmeste 6 månedene". Ingen konkret dato eller lokasjon altså, men litt mer nøyaktig enn det jeg fikk for et par måneder siden. Det interessante i det er at de har konkrete planer om strekninga/lokasjonen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

det som gjør at det ikke er noe i nærheten av drammen eller oslo  er at det skal være super ladre sån at de i oslo kan reise rundt fra oslo ikke at de skal hurtiglade  ved der de bor  men ja jeg mener selv at det burde vært så de som bor på sørlandet  kunne reise å og at en kunne tatt teslan til oslo levert ting å reist hjem i gjen en ved sandefjord eller rett ved hadde hvert fint for her kan folk komme ferge både fra og til sverje og dannmark ++++

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA