Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Hjortefot

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 12. april 2025, klokken 01:11Hvordan er overensstemmelse mellom Findus kart og navigasjonen i bilen (Tesla selvfølgelig)?

Den er meget god, men bilen navigerer jo ikke til lokasjoner som er under planlegging eller bygging. De som er åpne er godt oppdaterte.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 12. april 2025, klokken 08:31;D  Verkstedet i Andebuveien - Tønsberg SC, åpnet for over ett år siden. Neppe plass til noe SuC der.
OK. Så bare at de har noe papirarbeid gående, men ikke noe om ladere sånn ved først skråblikk. Tenkte at kort avstand til en europavei er et smart triks, så i det generelle området, ikke nødvendigvis på samme tomt.
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Du har rett i at det er noe "papirarbeid" som omfatter Teslas eksisterende anlegg på Sem - Tønsberg. De skal utvide verkstedsanlegget. (Marker gult er det eksisterende, markert rødt er det nye)

Counterpointer

Sitat fra: Hjortefot på lørdag 12. april 2025, klokken 18:05
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 12. april 2025, klokken 01:11Hvordan er overensstemmelse mellom Findus kart og navigasjonen i bilen (Tesla selvfølgelig)?

Den er meget god, men bilen navigerer jo ikke til lokasjoner som er under planlegging eller bygging. De som er åpne er godt oppdaterte.
Det er da enda godt at den ikke navigerer til byggeplasser 😏👍🏼

Forholder meg alltid til navigasjon i bilen når jeg trenger strøm.

Men har hatt stor glede av å følge både Trysil og Røros her i tråden, fra en fjern plan til nå to fungerende lokasjoner hvor den ene er viktig på vinteren.

Trysil har mye kø i høytider, og litt dårlig med flere feil på ladepunkter. Der kunne det godt vært litt bedring.

Håper det meldes i tråden her om den utvides, evt får mer strøm. Har flere ganger fått mye lavere fart der enn på Elverum som ble løsningen i stedet for å stå lenge på lav fart på Trysil.

Otkristo

Ny Tesla Supercharger Tvedestrand
Antall: 20 stolper
Adresse: Industriveien 9

Electric cars in Norway

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 22. april 2025, klokken 11:52Ny Tesla Supercharger Tvedestrand
Antall: 20 stolper
Adresse: Industriveien 9

Nå snakker vi fugl :+1: takk for den info Ot...

Otkristo

Ny Tesla Supercharger Porsgrunn

Antall: 12 stolper
Adresse: Kulltangveien 53

jkirkebo

Det er egentlig veldig gunstig for Tesla at de bruker 480V. Da kan de eie sine egne trafoer og betaler høyspenttariff for nettleien. Fordelen med det er at effektavgiften normalt er mye lavere for høyspenttilkobling.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Hjortefot

Oppdatering om Støren. Arbeidet starter 19. mai. 16 stolper. Veikryss på E6 (med wienerbrød og toaletter) så det hjelper på både Trondheim-Røros og E6. Bra greier.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2025, klokken 22:53Det er egentlig veldig gunstig for Tesla at de bruker 480V. Da kan de eie sine egne trafoer og betaler høyspenttariff for nettleien. Fordelen med det er at effektavgiften normalt er mye lavere for høyspenttilkobling.
Jeg ville ha tippet det blir det samme for en stor Ionity- eller St1-stasjon for eksempel, selv om de kanskje har andre spesifikasjoner for spenning. 480-tallet nok bare av historiske årsaker fra det amerikanske opphavet til teknologien. Når effektbehovet blir så stort skal man være ganske heldig om det står en hendig trafostasjon der og surrer på tomgang fra før. Det er kanskje mulig for AC-ladere eller et par stolper på 50 kW som i gamle dager. (Jeg prøver å innføre at alt før korona er gamle dager.)
Model 3 LR - 2019

Electric cars in Norway

Sitat fra: Hjortefot på lørdag 26. april 2025, klokken 10:04Oppdatering om Støren. Arbeidet starter 19. mai. 16 stolper. Veikryss på E6 (med wienerbrød og toaletter) så det hjelper på både Trondheim-Røros og E6. Bra greier.
Veldig bra på det strekket der :+1:

jkirkebo

Sitat fra: Hjortefot på lørdag 26. april 2025, klokken 10:15
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2025, klokken 22:53Det er egentlig veldig gunstig for Tesla at de bruker 480V. Da kan de eie sine egne trafoer og betaler høyspenttariff for nettleien. Fordelen med det er at effektavgiften normalt er mye lavere for høyspenttilkobling.
Jeg ville ha tippet det blir det samme for en stor Ionity- eller St1-stasjon for eksempel, selv om de kanskje har andre spesifikasjoner for spenning. 480-tallet nok bare av historiske årsaker fra det amerikanske opphavet til teknologien. Når effektbehovet blir så stort skal man være ganske heldig om det står en hendig trafostasjon der og surrer på tomgang fra før. Det er kanskje mulig for AC-ladere eller et par stolper på 50 kW som i gamle dager. (Jeg prøver å innføre at alt før korona er gamle dager.)

Poenget er at 480V er en spenning som nettselskapet ikke vil levere, da ingen andre enn Tesla bruker den i Norge. Derfor får de konsesjon til å eie trafo selv. Om Ionity bruker 400V eller 690V, noe jeg anser som relativt sannsynlig, vil de ikke få konsesjon til å eie trafo selv siden dette er standard spenningsnivåer som er mye brukt i Norge.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Hjortefot

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. april 2025, klokken 11:48Poenget er at 480V er en spenning som nettselskapet ikke vil levere, da ingen andre enn Tesla bruker den i Norge. Derfor får de konsesjon til å eie trafo selv. Om Ionity bruker 400V eller 690V, noe jeg anser som relativt sannsynlig, vil de ikke få konsesjon til å eie trafo selv siden dette er standard spenningsnivåer som er mye brukt i Norge.
Det kan nok stemme. Har prøvd å lese meg litt kjapt opp, og det ser ut som for større installasjoner må det som regel uansett bygges en ny trafostasjon. Forskjellen blir at om man kjører på "norske" spenninger kan man forsyne andre forbrukere i området også, så nettleverandøren bygger og eier stasjonen, og må tjene inn igjen den kostnaden over tid. De andre forbrukerne kan jo også være en direkte konkurrent med ladere rett ved siden av. Tesla sine amerikanske spenninger er ubrukelige for noen andre, så de får bare stille med penger og bygge stasjonen selv som et unntak for hver enkelt ladestasjon. Men det er jo enklere å få det slik man vil uten for mange involverte parter på den måten. Og prisen for strømleveransen blir også lavere. Kjenner jeg Tesla rett, kommer de bedre ut av det både praktisk og økonomisk ved å gjøre det slik.
Model 3 LR - 2019

Otkristo

Ny Tesla Supercharger Lier
Antall: 40 stolper
Adresse: Sankt Hallvards vei 9, 3414 Lier

Hjortefot

Er det ikke V2-lading på den Lier-tomta fra før, så dette blir som en oppgradering? Eller er dette et litt annet sted?
Model 3 LR - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA