Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Stellar

Er det alle steder slik at to og to ladepunkter deler strømforsyning? Slik er det hvertfall i Aurland. Dette vil da halvere ladestrømmen når begge punktene er i bruk. .
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

gbzdoc

Ja, den vil deles mellom de to bilene, men husk at ladestyrken synker gradvis i løpet av ladingen, og da balanseres det automatisk slik at mer kommer til den med lavest SOC.

Det vil nok ofte være mer enn nok KW tilgjengelig når bil 2 kobler seg på siden bil 1 som regel allerede har ladet en stund. I det minste er den kanskje nede på 60KW og vil i hvert fall ikke selv bli "skadelidende" av at bil 2 kobler seg på. :)


Lars J

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 28. august 2013, klokken 12:30
Ja, den vil deles mellom de to bilene, men husk at ladestyrken synker gradvis i løpet av ladingen, og da balanseres det automatisk slik at mer kommer til den med lavest SOC.

Det vil nok ofte være mer enn nok KW tilgjengelig når bil 2 kobler seg på siden bil 1 som regel allerede har ladet en stund. I det minste er den kanskje nede på 60KW og vil i hvert fall ikke selv bli "skadelidende" av at bil 2 kobler seg på. :)
Usikker på korleis dette kan fungera i praksis.
Ved hurtiglading er ekstern kabel i direkte elektrisk kontakt med batteriet i bilen. På andre sida er vel kabelen i direkte kontakt med ladaren i SC-stasjonen.
Dersom to bilar koplar seg til samme ladar, vil batteria i dei to bilane bli parallellekopla (?). Dersom ladestatus(SOC) og batterispenning på begge bilane er lik, er det ingen problem. Ladaren i SC-stasjonen vil lada opp begge batteria i parallell.
Men dersom SOC og batterispenning er ulik, så vil (normalt) batteriet med høgast SOC/spenning overføra energi til det med lågast SOC/spenning når desse blir kopla i saman.
Altså dersom bil 1 har SOC-status lik 70% når bil 2 med SOC-status 30% koplar seg på, kva skjer då?
Blir batteria parallell-kopla? Hvis ja, så tvingar ein fram ei utjamning av spenning på dei to batteria (?) og bil 1 overfører energi til bil 2 til ein får lik status (?)
Sandnes, Think Classic og TMS

Stellar

Sitat fra: OleJA på onsdag 28. august 2013, klokken 12:52
Sitat fra: Bonefish på tirsdag 27. august 2013, klokken 20:39
Kan bekrefte at Aurland har 4stk SC.

Det står 'Charging Stalls – 6' på http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger/aurland  :o

Ja, men det står også "Public Charging:Level 2 charging on site coming late 2013"

Det er 4 SC, og to ledige punkter som ikke er koblet til/har uttak. Her er det kanskje kommunene som kan sette opp/leie ladepunkt. Disse vil høyst sannsynligvis være Type2 kontakt.

P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

jkirkebo

Sitat fra: Lars J på onsdag 28. august 2013, klokken 16:00
Usikker på korleis dette kan fungera i praksis.
Ved hurtiglading er ekstern kabel i direkte elektrisk kontakt med batteriet i bilen. På andre sida er vel kabelen i direkte kontakt med ladaren i SC-stasjonen.
Dersom to bilar koplar seg til samme ladar, vil batteria i dei to bilane bli parallellekopla (?). Dersom ladestatus(SOC) og batterispenning på begge bilane er lik, er det ingen problem. Ladaren i SC-stasjonen vil lada opp begge batteria i parallell.

Nei. SuperChargeren inneholder 12 stk. 10kW ladere. Disse kan fordeles dynamisk mellom de to utgangene. F.eks 5x10kW til den ene og 7x10kW til den andre. Det er ingen forbindelse på utgangssiden mellom disse to "ladestackene".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Terhar

Kikket litt på http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger og de forskjellige ladestedene.
For Lillehammer er det beskrevet  åpningstider som følger:


LILLEHAMMER SUPERCHARGER

Korgvegen 37, 2619 Lillehammer, Norway

Mon-Fri: 08-21, Sat: 10-20, Sun: 10-21

Betyr det at vi ikke kan lade etter kl 20/21?
Tror mange kan få seg en overraskelse hvis man ikke er klar over dette.

Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Eivind_Bergen

Sitat fra: Terhar på onsdag 28. august 2013, klokken 18:18
Kikket litt på http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger og de forskjellige ladestedene.
For Lillehammer er det beskrevet  åpningstider som følger:


LILLEHAMMER SUPERCHARGER

Korgvegen 37, 2619 Lillehammer, Norway

Mon-Fri: 08-21, Sat: 10-20, Sun: 10-21

Betyr det at vi ikke kan lade etter kl 20/21?
Tror mange kan få seg en overraskelse hvis man ikke er klar over dette.

Sitat
Are the Superchargers always open? What are the hours?

Stations are open for charging 24-hours a day, however, nearby amenities are subject to business hours.

Hentet fra Tesla sin "Supercharger" nettside.

glaserud

For å dobbeltsjekke, sendte jeg spørsmålet til supercharger@teslamotors.com:

SitatReading on the descriptions on the SC page, I see that the chargers at Dombaas, Lillehammer and Aurland have indicated opening hours. Does this mean that I cannot charge outside these hours, or does it just mean that the establishment next to the charger (road side diner, etc.) is closed?

Svar:

SitatThe charging stations are open 24 hours so please feel free to charge up whenever you'd like!
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Terhar

Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Spooz

Trenger man adapter for å bruke SC, eller er det bare å plugge ledningen fra stasjonen rett i bilen?

Nuvolari

Sitat fra: Spooz på torsdag 29. august 2013, klokken 20:01
Trenger man adapter for å bruke SC, eller er det bare å plugge ledningen fra stasjonen rett i bilen?

Plugge rett i bilen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Knut Øygard

Veldig spent på hvor og når Tesla planlegger de neste europeiske superladerne! Hadde håpt de skulle komme med en utbyggingsplan i forbindelse med åpningen av de første 6, men det skjedde ikke.

Jeg håper denne tråden snart er full av nye rykter og spekulasjoner ;) Men aller helst pålitelig informasjon :D
Hold øyne og ører åpne, folkens!
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Nuvolari

Sitat fra: KnutGol på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:56
Veldig spent på hvor og når Tesla planlegger de neste europeiske superladerne! Hadde håpt de skulle komme med en utbyggingsplan i forbindelse med åpningen av de første 6, men det skjedde ikke.

Jeg håper denne tråden snart er full av nye rykter og spekulasjoner ;) Men aller helst pålitelig informasjon :D
Hold øyne og ører åpne, folkens!

Jeg er 100% sikker på at det blir SC langs hele Europavei 7 gjennom Tyskland (fra hamburg og sørover).
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

teslaz

Jeg er 100% sikker på at det blir SC langs hele Europavei 7 gjennom Tyskland (fra hamburg og sørover).
[/quote]

++1
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA