Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Johnny

Tesla vil selge biler for omtrent en milliard her til lands i år. Det setter ting litt i perspektiv i forhold til investeringene de har gjort på ladestasjonene. Skulle bare ønske det var meg som drev en pølsebod som nermeste nabo på Gol!
TMS og eGolf.

MR Tesla

Gutter og Jenter! , det vi opplever nå er som å se åpningen av Norges første bensinstasjon, hvor er Kongen, hvor er Krompen ? Dette er historisk ! TSLA gikk opp nesten 10$ idag og det skader heller ikke noen av oss !

Ladefabrikken

Ja dette er drit kult heia Tesla. Nå håper jeg de norske hurtigladerutbyggerene kan lære litt av Tesla.
Det går jo så tregt at man kan få helt fnatt :-[
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Amoss

Sitat fra: Gusse på torsdag 22. august 2013, klokken 23:41

Gla, men samtidlig litt skuffet. Offesiell åpning 30.8...det kan virke som det er dette som er det berømte event vi venter på.
Hadde håpet på en framtidig plan for feks E6 nord for Trondheim :-\

Nja, hva vet vi om hva de vil si på den offisielle åpningen da?  Se ikke bort i fra at de da også vil presentere de videre planene for utbygging, det være seg i Norge eller Europa som helhet... Finner i alle fall det svært naturlig.

Ps: Virker som om stasjonen er oppe å går - kan noen med utlevert bil kanskje kjøre innom og se om de fungerer? Og samtidig få æren av å være den første europeèiske superladeren ;)
Model S 85D

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Nuvolari

Sitat fra: Amoss på fredag 23. august 2013, klokken 01:21
Sitat fra: Gusse på torsdag 22. august 2013, klokken 23:41

Gla, men samtidlig litt skuffet. Offesiell åpning 30.8...det kan virke som det er dette som er det berømte event vi venter på.
Hadde håpet på en framtidig plan for feks E6 nord for Trondheim :-\

Nja, hva vet vi om hva de vil si på den offisielle åpningen da?  Se ikke bort i fra at de da også vil presentere de videre planene for utbygging, det være seg i Norge eller Europa som helhet... Finner i alle fall det svært naturlig.

Ps: Virker som om stasjonen er oppe å går - kan noen med utlevert bil kanskje kjøre innom og se om de fungerer? Og samtidig få æren av å være den første europeèiske superladeren ;)

Ja hvem blir først i Europa til å superlade? Løpet er i gang :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Espen Hugaas Andersen

Kjempebra av Tesla. Dette er nok den første SC av mange SC. :)

Jeg skal forresten til en hytte rett i nærheten av Gol i dag. Jeg får kjøre innom å ta en titt. (Riktignok bare i fossilbil.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

flux

Sitat fra: Hallingen på torsdag 22. august 2013, klokken 20:59
Forsøker igjen... (ny bruker, så slet litt ved første forsøk...)

Her er siste status fra Gol:

Alle 8 SC er nå på plass, plassen er ferdig asfaltert, og jammen sto det ikke en rød Model S fra Tesla der i dag og ladet også  :)
Utrolig bra!!

At Tesla har klart å få på plass EU/CE godkjenninger for SC, kommet seg gjennom norsk plan/byggesak byråkrati, samt klarer å leverer både biler og SC på tid er nærmest uforståelig. De gjennomfører i en utrolig fart og surfer på en bølge der både byråkrater og underleverandører ivrer etter å surfe med.

De andre bilprodusentene må skifte gir, det holder ikke lenger å vise noen konsepter som kommer om x år med masse markedsjippo rundt, Tesla har en HyperDrive nå som ingen har sett maken til.



Cowboystrekk

Håper flere er på plass i europa snart! Skal til sør-sverige neste sommer og hadde vært kjekt med en mellom Oslo-Gbg og Gbg-Malmø. Rekkevidda stuper fort i 120 km\t ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OleJA

Sitat fra: 2EL på fredag 23. august 2013, klokken 00:31
Ja dette er drit kult heia Tesla. Nå håper jeg de norske hurtigladerutbyggerene kan lære litt av Tesla.
Det går jo så tregt at man kan få helt fnatt :-[

Det blir liksom litt patetisk når andre utbyggere av hurtigladere, etter lang søknadstid og utbygging, feirer at de har satt opp en ny hurtiglader. Her smeller Tesla opp 6 stasjoner med inntil 8 ladere på rad og rekke  8)

Nuvolari

Sitat fra: taraquin på fredag 23. august 2013, klokken 09:03
Håper flere er på plass i europa snart! Skal til sør-sverige neste sommer og hadde vært kjekt med en mellom Oslo-Gbg og Gbg-Malmø. Rekkevidda stuper fort i 120 km\t ;)

Jeg har regnet litt på det og iflg mine beregninger spiller det liten rolle hvilken fart man holder på motorveien gitt at det finnes SC med 15mils mellomrom. Kjører man fortere bruker man mer strøm og må lade noe lengre på neste SC. Dette balanserer sånn omtrent i intervallet 90km/t-120km/t. Dette er gitt 0 kø på SC. Er det kø endrer regnestykket seg betraktlig og man bør sette ned farten slik at man klarer å lade på annenhver SC i stedet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Cowboystrekk

Sitat fra: Nuvolari på fredag 23. august 2013, klokken 09:17
Sitat fra: taraquin på fredag 23. august 2013, klokken 09:03
Håper flere er på plass i europa snart! Skal til sør-sverige neste sommer og hadde vært kjekt med en mellom Oslo-Gbg og Gbg-Malmø. Rekkevidda stuper fort i 120 km\t ;)

Jeg har regnet litt på det og iflg mine beregninger spiller det liten rolle hvilken fart man holder på motorveien gitt at det finnes SC med 15mils mellomrom. Kjører man fortere bruker man mer strøm og må lade noe lengre på neste SC. Dette balanserer sånn omtrent i intervallet 90km/t-120km/t. Dette er gitt 0 kø på SC. Er det kø endrer regnestykket seg betraktlig og man bør sette ned farten slik at man klarer å lade på annenhver SC i stedet.
Ja, men så var det det med at det faktisk må finnes SCer og der er det såvidt jeg vet ingen planer ennå. Chademo til 10.000,- ekstra er uaktuelt ihvertfall!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: taraquin på fredag 23. august 2013, klokken 09:35
Ja, men så var det det med at det faktisk må finnes SCer og der er det såvidt jeg vet ingen planer ennå.

Det ble sagt at erfaringene til Tesla så langt er at det var mye enklere å komme seg gjennom byråkratiet i Norge enn i Sverige. Så jo, det ER planer - og arbeid i gang - med å få på plass noen i Sverige.  Hvor vet vi derimot mindre om, men Elon selv nevnte jo Oslo <-> Stockholm. Andre har snakket om en "trekant" mellom Malmø <-> Gøteborg <-> Stockholm. Selv mener jeg at E6 Oslo <-> Malmø er svært sannsynlig.

Spørsmålet er vel heller hvilken tidshorisont vi snakker om før de er på plass :p
Model S 85D

Nuvolari

Sitat fra: Amoss på fredag 23. august 2013, klokken 10:10
Sitat fra: taraquin på fredag 23. august 2013, klokken 09:35
Ja, men så var det det med at det faktisk må finnes SCer og der er det såvidt jeg vet ingen planer ennå.

Det ble sagt at erfaringene til Tesla så langt er at det var mye enklere å komme seg gjennom byråkratiet i Norge enn i Sverige. Så jo, det ER planer - og arbeid i gang - med å få på plass noen i Sverige.  Hvor vet vi derimot mindre om, men Elon selv nevnte jo Oslo <-> Stockholm. Andre har snakket om en "trekant" mellom Malmø <-> Gøteborg <-> Stockholm. Selv mener jeg at E6 Oslo <-> Malmø er svært sannsynlig.

Spørsmålet er vel heller hvilken tidshorisont vi snakker om før de er på plass :p

Det er jo uttalt at dette er på plass innen neste sommer ref trheim-milano traseen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Amoss

Sitat fra: Nuvolari på fredag 23. august 2013, klokken 10:14
Det er jo uttalt at dette er på plass innen neste sommer ref trheim-milano traseen.

Den ruten kan være definert dekket med Teslastasjoner i Danmark og ferge til Norge. :p Ikke at jeg tror det er planen...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA