Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 03. august 2021, klokken 10:19
20 stalls Supercharger Rudshøgda
Plassering er ved Coop Rudshøgda.
Kople har ladere på samme parkeringsplass
Plassering

Magnus Hansen

Sem i Vestfold er fjernet fra kartet. Er vel den som endte opp på Fokserød antar jeg

Motorwatt

Stort veiserviceanlegg på Ramsum (veikro mellom Stokke og Sandefjord - E18) har vært planlagt et par år. Mulig det var her Tesla også hadde planlagt å komme inn, men det ser ut som det tar litt tid å komme i gang. Så det er absolutt mulig at de har skrotet dette til fordel Fokserød. Kan ikke tro at de vil ha nok en ladestasjon på denne strekningen.

Prosjektområdet ligger langs E18 ved sydgående løp, ca. 1,5 kilometer nordøst for avkjøringen til Gjennestad og ca. 3 kilometer nord for Stokke sentrum.
Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for etablering av et vegserviceanlegg (bensinstasjon) med tilhørende servicebygg, ladestasjoner for biler, oppstillingsplasser for vogntog og busser med dieselpåfyllingsanlegg og uteområder. Eksisterende gatekjøkken og toalettfasiliteter planlegges videreført som i dag i den nye planen. Planen er ikke er til hinder for at dagens virksomhet skal kunne fortsette som før.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Otkristo

Noen som husker om Supercharger Fauske lå inne på kartet tidligere?

alb92

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 03. august 2021, klokken 20:10
Noen som husker om Supercharger Fauske lå inne på kartet tidligere?

Den er ny. Ser at Gullesfjord er også kommet tilbake (men heter Evenes!).

Gullesfjord forsvant til fordel Evenes, som selv forsvant når Svolvær fikk.

Ser at Riksgransen har også endret navn til Bjorkliden, men ikke flyttet på kartet. En del som er endret til Q2 2022 (for eksempel Reine).

DagfinnN

#4280
Både Fauske og Åfjord er nye (oppdatert kart) så vidt jeg husker. Begynner virkelig å flaske seg i Nord. I sør er det voldsomt tett med ladere.
Åfjord sammen med Ørnes gjør det mye letter å kjøre kystriksveien i Nordland.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 03. august 2021, klokken 10:19
20 stalls Supercharger Rudshøgda
Plassering er ved Coop Rudshøgda.
Kople har ladere på samme parkeringsplass
@Andrewas Kan du oppdatere Supercharge.info ?

ahusom


Byggingen på Kløfta godt i gang, rett ved siden av E6 og Burger King. 12 sokler i bakken og en pall med 8 sokler observert så tyder vel på 20 stalls totalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Det var da voldsomt brede grøfter. Er det vanlig? Minner litt om Forum Romanum...  ;)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Andrewas

Sitat fra: Otkristo på torsdag 05. august 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 03. august 2021, klokken 10:19
20 stalls Supercharger Rudshøgda
Plassering er ved Coop Rudshøgda.
Kople har ladere på samme parkeringsplass
@Andrewas Kan du oppdatere Supercharge.info ?
Lagt til Rudshøgda nå. Var på ferie. 6142km i vår 2013 model S - Asker t/r Nordkapp via Stavanger, Loen og Tromsø. Det fungerer fremdeles, men en fordel med kortere avstand mellom laderne nå som ladehastigheten ikke er så god som den var før. Typisk rundt 70kW selv om bilen er nede i 10-20%. Kjører bevisst innenfor spekteret 10 - 60%. Kun høyere om vi har over-natten lading ved overnatting slik at vi starter med 90-100%. Så kjører så langt det går på dagens første etappe og deretter lader vi bare nok til å være sikker på å nå neste lader.

I sommer noterte vi oss at det fremdeles er dårlig med lading i sør-vest (Rogaland - og om man kjører fra Stavanger over Rosendal mot Odda (og ikke via Røldal). At det er et savn at superladeren havnet på Bismo og ikke på Lom. Blir alltid en halvtime på Lom for å gå på bakeren der og da kunne vi ladet isteden. Kystriksveien langs Nordland fylke er også et "hull". Her bør laderne plasseres i hver ende av de "sonene" hvor fergene passer med hverandre slik at man kan kjøre fra en fergelem til den neste og ankomme i tide til å bli med neste ferge.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

geear

Sammenlignet med sør-øst/øst så er det rett og slett dårlig med SuC fra Lillesand via Stavanger og omtrent oppover hele Vestlandet. Lange avstander mellom hver, slik at det gir lite fleksibilitet.

sjokomelk

Det er jo mulig at Tesla venter med en større utbygging langs E39 mellom Kristiansand og Bergen siden det er en del byggeprosjekter på gang der nå og de neste årene.
Vi kan jo håpe på at det kommer noe ved siden av McDonalds som skal bygges i det nye Mandalskrysset: https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter/satser-pa-ladeplass-for-bade-mennesker-og-maskiner/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Caffe

Meløy kommune skriver i et høringssvar til Nordland fylkeskommune at Tesla har planer om å bygge 3-4 ladestolper på Ørnes. Kommunen må da vite noe mer enn at det står på Teslas nettsider, men finner ingen andre spor etter Tesla.

Du kan finne høringssvaret her:
https://postliste.meloy.kommune.no/api/postliste/2021-07-08/lade//U/0/0
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

RJK

Ørnes står inne i findus-kartet med estimat på Q1-22. Halsa i Nordland var relativt nært i mine øyne, men da ser det jo ut som Tesla lukter på å fylle på med stasjoner langs RV 17. Regner med det vil komme meldinger om flere av disse fremover, så kan være interessant å følge med hva som skjer i kommunene langs denne aksen.

Veldig positivt, da dette er en flott strekning, med foreløpig alt for dårlig ladenettutbygging, selv om Enova og ReCharge holder på med å bygge der nå. Flere steder som får 4 CCS-punkter som minimum, i tillegg til 2 eller flere AC-punkter.

Kombinert med BKK og Enova sin utbygging i Nordre Norland og Lofoten, der noen stasjoner er kommet opp allerede, og Tesla sin utbygging med bl.a. Evenes, begynner dette å se veldig bra ut. Da mangler bare flere ladere i Troms og Lofoten. Både Hinnøya, Langøya og Andøya, samt Senja, er steder som mangler raske ladere.

Evenes er som nevnt heldigvis på kartet igjen, men håper det og kommer en i Ballangen-Narvik-området, samt en i området nært Tromsø. Kanskje hadde noen Urban chargers vært smart å vurdere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Kjørte Kystriksveien (Fv. 17) fra Brønnøysund via Vega til Saltstraumen i sommer. Nå er det vel ingen hurtiglader nord for Sandnessjøen på denne strekningen. Det er noen 22 kW AC-stolper i Glomfjord og i Aldersund. På Tverlandet (noen km forbi krysset mellom Rv. 80 mot Bodø og Fv. 17) er det lynladere. Vi endte opp med å måtte lade på 22 kW lader i Aldersund for å komme oss mellom Tverlandet og Mo i Rana da vi ikke ladet helt opp på Tverlandet, og hadde overnatting uten lademulighet og en del småkjøring/avstikkere fra hovedveien på tur sørover.

På tur nordover kjørte vi inn på E6 ved Korgen, dvs. kjørte Fv. 17 opp til Sandnessjøen. På tur sørover kjørte vi inn på E6 ved Mo i Rana. Kystriksveien ble delt i to pga. dårlig vær på tur nordover (og sørover også), og vi kunne da lade i Mo i Rana. Hvis man kjører kystriksveien hele strekningen går det med mye tid, og det blir helt sikkert avstikkere ut til noen av øyene og flere overnattinger. Foreløpig kan man ikke regne med å få overnatting med lademuligheter, så man er avhengig av lading underveis. Med SuC i Fauske og Ørnes er man et stykke på vei, men det bør også komme SuC i Sandnessjøen. Selv med Fauske, Ørnes og Sandnessjøen på plass er man avhengig av andre lademuligheter langs Fv. 17 hvis man ikke skal kjøre korteste vei. Håper det kommer på plass en del kommersielle lynladere langs ruta også før neste gang vi skal oppover. Synes det burde komme hurtig/lynlademuligheter i alle fall i Høylandet, Foldereid, Nesna, Utskarpen og Glomfjord og gjerne ute på Vega og Dønna også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA