Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: spirrevipp på mandag 04. februar 2019, klokken 20:04
Samtidig så må det vel kunne sies at det ikke akkurat er her skoen trykker mest...
Jeg vil nå påstå at skoen trykker veldig mye i Porsgrunn.
Selv om disse to ligger veldige nære hverandre, er det vel et håp om at Porsgrunn kan ta seg av trafikken til/fra Telemark (Vinje), mens Rugtvedt tar seg av de som kjører opp/ned E18.

GOS

Sitat fra: jorgen.jevne på mandag 04. februar 2019, klokken 20:19
Dersom man ikke kan få i pose og sekk, så tror jeg nok de fleste foretrekker nybygging istedet for utbygging. Slik som på Lillehammer nå hvor man har fått Øyer i svært behagelig nærhet, tar antageligvis veldig godt unna for helge- og ferietrafikken, uten at det "går ut over" den ene eller andre i negativt fortegn.

Samtidig er det helt nødvendig med utbygging av eksisterende nettverk også for å imøtekomme Model 3.

Sliter du med å selge en elbil nå så har du satt feil prisantydning på den.

Solgte nylig min Model S. Tok under 24t fra den ble lagt ut på Finn.no til den var solgt for prisforlangende. Satte den ikke til Solgt flr flere dager etterpå for å se om det var andre som prøvde å tilby mer, men kom ikke noen over, så prisen var nok ca der den burde være.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

spirrevipp

Sitat fra: Ellemelle på mandag 04. februar 2019, klokken 20:30
Jeg vil nå påstå at skoen trykker veldig mye i Porsgrunn.

Porsgrunn er nok den superladeren jeg har brukt mest (selv om jeg ikke superlader ofte). Så langt har det vært rimelig problemfritt sammenlignet med hva jeg har opplevd andre steder. Med hhv Larvik og Brokelandsheia på hver sin side er det allerede ganske god fleksibilitet. En superlader litt lengre inn i Telemark som fungerer både for rute fra Porsgrunn til Vinje og Porsgrunn til Rjukan hadde vært langt bedre synes jeg.

Men for all del, skal ikke klage for mye. Alle nye lokasjoner er velkomne.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Philip Marlowe

Rugtvedt? Det blir vel kanskje like ved Telemarksvingen veikro? Nam,nam, da vet jeg hvor jeg kommer til å stoppe for å lade.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Otkristo

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:51
Rugtvedt? Det blir vel kanskje like ved Telemarksvingen veikro? Nam,nam, da vet jeg hvor jeg kommer til å stoppe for å lade.
Her:

Andrewas

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 05. februar 2019, klokken 12:40
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:51
Her:
Har vi sikker informasjon på at det er Telemarksvingen veikro som blir stedet? Er det andre potensielle steder på Rugtvedt det kan være?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Otkristo

Ikke Telemarksvingen. Heimat Lasses Kafe og veikro

daktari

Hm? Den Rugtvedt er jo midt i blinken for å avlaste Porsgrunn som mange klager på er altfor full? Og perfekt for de som vil toppe opp før man ruller inn på Fjord Line. Hvis de beholder Porsgrunn også blir det bra avlastning.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Simen1

Jeg sjekket svenske teslaforum og fant ut at det er stillstand ved Töre på grunn av kulden (-30 grader).

Er det noen her som har funnet info om den som skal komme i Lofoten (Gullesfjorden)? Jeg har forsøkt å søke i Kvæfjord, Hadsel, Vågan og Lødingen kommunes postjournaler, men jeg tror ikke søkefunksjonen fungerer helt bra for noen av disse.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

fredag

Midt i blinken for meg i forhold til hytta, egentlig, og jo flere superladere, jo bedre, men...

Rugtvedt er rett på E18 og den nye motorveien, og Heimat har veikro-mat. Men ellers er det dødt der. Ingen butikker.

Telemarksporten superlader i Porsgrunn er mye bedre sånn sett, for der er det dagligvarebutikk, slik at man kan handle mat til hytta mens man lader, det er lekeplass ute for barna, Plantasjen, Burger King, Montér...

Jeg kunne ønsket meg noen superlader-stolper på Brotorvet kjøpesenter i Langesund. Det er bare 3 minutter kjøretur fra Rugtvedt (men hele 40 minutter å gå!!!), og har masse butikker der man kan gjøre noe ut av tiden mens man lader.

Men veldig bra at det kommer en kapasitetsøkning i dette området nå når Model 3 kommer. Porsgrunn er ofte helt full. Det er sånn ca riktig avstand fra Oslo i forhold til lading, og nyttig for de som skal til/fra hytte i Kragerø-området.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cato76

Sitat fra: fredag på onsdag 06. februar 2019, klokken 13:46
Midt i blinken for meg i forhold til hytta, egentlig, og jo flere superladere, jo bedre, men...

Rugtvedt er rett på E18 og den nye motorveien, og Heimat har veikro-mat. Men ellers er det dødt der. Ingen butikker.

Telemarksporten superlader i Porsgrunn er mye bedre sånn sett, for der er det dagligvarebutikk, slik at man kan handle mat til hytta mens man lader, det er lekeplass ute for barna, Plantasjen, Burger King, Montér...

Jeg kunne ønsket meg noen superlader-stolper på Brotorvet kjøpesenter i Langesund. Det er bare 3 minutter kjøretur fra Rugtvedt (men hele 40 minutter å gå!!!), og har masse butikker der man kan gjøre noe ut av tiden mens man lader.

Men veldig bra at det kommer en kapasitetsøkning i dette området nå når Model 3 kommer. Porsgrunn er ofte helt full. Det er sånn ca riktig avstand fra Oslo i forhold til lading, og nyttig for de som skal til/fra hytte i Kragerø-området.

Selv bor jeg i Langesund og jeg tror nok ikke at en superlader ved et kjøpesenter som Brotorvet (på Stathelle) ikke er så lurt. Blir bare mer missbruk, da folk kopler til bilen ved enhver anledning når de skal handle på senteret.. Brotorvet har heller ikke toalettmuligheter 24/7...

At det er sånn passelig med tilbud er viktigere. Som toalettmuligheter, mat å spise, eller mat å handle med seg.

Den oppmerkede plassen ved Rugtvedt har døgnåpen Shell-stasjon, Heimat stenger litt tidligere enn SPAR butikken som er åpen til 21 (eller 22) og OBS-Bygg kommer der etterhvert. På den andre siden av motorveien (gangbru) ligger Europris, døgnåpen Esso-stasjon med 7eleven og Telemarksvingen Veikro.

Så alt-i-alt er dette en riktig plassering :)

Skulle gjerne hatt slike "rest-rooms" som de hadde ved superladeren i Bregenz i Østerike. Her var selve plassen for superladeren låst med port som man åpnet med kode som kom opp på displayet når man entret plassen. "Pauserommet" måtte også åpnes med kode som kom opp på skjermen. Her var det rene toaletter, mulighet for å lade telefonen og automat med snacks og drikke  :)

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Sitat fra: Cato76 på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:21
Sitat fra: fredag på onsdag 06. februar 2019, klokken 13:46

Selv bor jeg i Langesund og jeg tror nok at en superlader ved et kjøpesenter som Brotorvet (på Stathelle) ikke er så lurt. Blir bare mer missbruk, da folk kopler til bilen ved enhver anledning når de skal handle på senteret.. Brotorvet har heller ikke toalettmuligheter 24/7...

At det er sånn passelig med tilbud er viktigere. Som toalettmuligheter, mat å spise, eller mat å handle med seg.

Den oppmerkede plassen ved Rugtvedt har døgnåpen Shell-stasjon, Heimat stenger litt tidligere enn SPAR butikken som er åpen til 21 (eller 22) og OBS-Bygg kommer der etterhvert. På den andre siden av motorveien (gangbru) ligger Europris, døgnåpen Esso-stasjon med 7eleven og Telemarksvingen Veikro.

Så alt-i-alt er dette en riktig plassering :)

Skulle gjerne hatt slike "rest-rooms" som de hadde ved superladeren i Bregenz i Østerike. Her var selve plassen for superladeren låst med port som man åpnet med kode som kom opp på displayet når man entret plassen. "Pauserommet" måtte også åpnes med kode som kom opp på skjermen. Her var det rene toaletter, mulighet for å lade telefonen og automat med snacks og drikke  :)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

geear

Skal ikke klage på utbygging, syns heller det er kjekt å se at det ikke har stoppet opp, men stusser på prioriteringen her, det må allerede være det området i landet (verden?) med tettest utbygde SuCer?

Lillesand, Brokelandsheia, Porsgrunn, Larvik, og nå enda en, bare ti minutter unna Porsgrunn? Er ikke langt fra Larvik til Holmestrand og Drammen heller.

daktari

Høy tetthet er bra for X med henger. Og smart å lage ny stasjon fremfor å utvide eksisterende med moderat god beliggenhet, øker fleksibiliteten.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Simen1

Personlig mener jeg en tetthet på 20-25 mil er nødvendig for å sikre at alle modeller har mulighet for å kjøre der selv i motvind på vinteren. Så kan tettheten eller antall ladestolper per sted øke når behovet øker. I nesten hele Norge skaleres det etter behov, men i landets største fylke er det dessverre ikke en eneste SC ennå. På grunn av store avstander men antagelig lavt behov de nærmeste årene så burde de fordelt for eksempel 20 ladestolper ut på 5 steder. Samme med Nord-Sverige og Nord-Finland.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA