Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Ellemelle

Apropos nye SCs, så er den i Uppsala mest sannsynlig angitt feil i Supercharge.info.
Den er trolig basert på en avisartikkel som igjen er basert på Tesla sitt eget SC-kart hvor de skriver at de vil bygge en SC i løpet av 2017. Flere svensker har vært innom uten å se antydning til byggeaktivitet.

knut3448

#3046
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 24. mai 2017, klokken 10:19
Vet ikke, men på facebookgruppen til de danske Teslaeierne er det lagt ut bilder som viser at de har kommet godt i gang. Mest sannsynlig blir det også 16 plasser, ikke 8 som det står på Supercharge.info (bilder viser (minst) 16 fundamenter).
TOC Danmark på fb er nok stedet å følge med ja, takk. Jeg planlegger å kjøre fra nordvest gjennom Viborg til Vejle, er avhengig av Horsens for å få minimalt med omvei da. Det er på tide at de får SC andre steder enn i øst langs E45 og E20, ser det planlegges ved Holstebro og Esbjerg og, uten at det hjelper turen min. Forhåpentligvis øker Teslasalget i DK nå, slik at de får behov for flere SC vest for E45.

Edit: På facebooksida var det akkurat lagt ut bilder av SC Horsens. Laderne står nærmere bestemt i Løsning og skal angivelig være ferdig uke 27.

Jejl

Ifølge ladekartet til Tesla er de 16 superladerne i Horsens (Hedensted) åpnet.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

MyMuffin

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. juli 2017, klokken 13:45
Ny superlader på Rygge?

https://www.nrk.no/ostfold/vil-bygge-verdens-storste-hurtigladestasjon-i-rygge-1.13592511

helt konge om de får til den der.
Har flere ganger ladet på solli og den er rimelig bra trafikkert - nesten uten unntak at jeg må stå i kø.



2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

fredag

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. juli 2017, klokken 13:45
Ny superlader på Rygge?

Hmm, hvis de planlegger en ny stor superlader-lokasjon i Østfold, og trafikken nord for Oslo har fått Nebbenes, så er det logisk om de planlegger en ny stor lokasjon i Vestfold også.

Drammen, Porsgrunn og Brokelandsheia er det jo veldig stort trykk på.

Kandidater:
- Marché Holmestrand, dvs Grelland. Da må de ha på begge sider av veien.
- Circle-K Nykirke
- Fokserød
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GOS

Sitat fra: fredag på torsdag 13. juli 2017, klokken 21:29
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. juli 2017, klokken 13:45
Ny superlader på Rygge?

Hmm, hvis de planlegger en ny stor superlader-lokasjon i Østfold, og trafikken nord for Oslo har fått Nebbenes, så er det logisk om de planlegger en ny stor lokasjon i Vestfold også.

Drammen, Porsgrunn og Brokelandsheia er det jo veldig stort trykk på.

Kandidater:
- Marché Holmestrand, dvs Grelland. Da må de ha på begge sider av veien.
- Circle-K Nykirke
- Fokserød

Eller at de omsider begynner først å prioritere noe sør for Stavanger (eller andre nødvendige plasser utenfor Østlandet).....og deretter tar andre plasser og eventuelt enda mer i Vestfold og der omkring.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

afitch80

Sitat fra: GOS på torsdag 13. juli 2017, klokken 21:57
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. juli 2017, klokken 13:45
Ny superlader på Rygge?

Eller at de omsider begynner først å prioritere noe sør for Stavanger (eller andre nødvendige plasser utenfor Østlandet).....og deretter tar andre plasser og eventuelt enda mer i Vestfold og der omkring.

Ja, hadde vært fantastisk og på tide at de bygget noe mer på sørvestlandet. Lyngdal er tydeligvis gammel og sliten nå. Leser stadig om nye problemer og køer der, men lite blir visst gjort for å bedre situasjonen.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

spirrevipp

Sitat fra: fredag på torsdag 13. juli 2017, klokken 21:29
Hmm, hvis de planlegger en ny stor superlader-lokasjon i Østfold, og trafikken nord for Oslo har fått Nebbenes, så er det logisk om de planlegger en ny stor lokasjon i Vestfold også.

Drammen, Porsgrunn og Brokelandsheia er det jo veldig stort trykk på.

Drammen er vel allerede planlagt utvidet, det vil forhåpentligvis hjelpe endel.

Sitat fra: GOS på torsdag 13. juli 2017, klokken 21:57
Eller at de omsider begynner først å prioritere noe sør for Stavanger (eller andre nødvendige plasser utenfor Østlandet).....og deretter tar andre plasser og eventuelt enda mer i Vestfold og der omkring.

Helt enig, sør for Stavanger burde stått høyt på listen over kommende Supercharger-lokasjoner. Utrolig sårbart slik det er nå med bare SC Lyngdal mellom Kristiansand og Stavanger.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

krl

Et eller annet sted i nærheten av Ikea/Dyreparken/Sørlandssenteret/Sørlandsparken ville vært greit. Da kan mange kjøre direkte fra Oslo og Lier uten mellomlading.

Dette passer bra med tanke på dem som skal på hytta også; det er ikke alle parkeringsplassene ute i havgapet som har lademulighet, og antall hytter mellom Lillesand og Mandal er ganske stort... Det føles tryggere å sette fra seg bilen med 50-80% restkapasitet enn 15-20%.

afitch80

Skulle vært en SuC mellom Brokelandsheia og Lyngdal, og en mellom Lyngdal og Stavanger.
Og den mellom Lyngdal og Stavanger bør komme først. Er for langt mellom Lyngdal og Aksdal. 235 km for å være nøyaktig. Spesielt vinterstid kan det bli i lengste laget for mange. Og/eller man må lade lenge en av stedene for å komme seg til den andre. Som ikke hjelper på situasjonen i Lyngdal. I Lyngdal er det kun ladere av den gamle typen som er tregere. Som heller ikke hjelper.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

spirrevipp

Sitat fra: afitch80 på torsdag 13. juli 2017, klokken 23:18
I Lyngdal er det kun ladere av den gamle typen som er tregere.

Var ikke klar over at det var forskjellige typer superladere, hva slags hastigheter får man på den gamle typen?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

GOS

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 13. juli 2017, klokken 23:21
Sitat fra: afitch80 på torsdag 13. juli 2017, klokken 23:18
I Lyngdal er det kun ladere av den gamle typen som er tregere.

Var ikke klar over at det var forskjellige typer superladere, hva slags hastigheter får man på den gamle typen?
90 kw versus 130, men du får ikke mer enn 118 til din bil på de nyeste. (Muligens nyere biler med 90 og 100 batteri får mer)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Siggen

– Vi hadde kontakt med Tesla for et års tid siden om å bygge ladestasjon på Skaidi, men det ble ingenting av. Antakeligvis på grunn av kostnadene.

Teknisk sjef Pål-Reidar Fredriksen i Kvalsund kommune.
Foto: Jan Harald Tomassen / NRK
Det forteller teknisk sjef i Kvalsund kommune i Vest-Finnmark, Pål-Reidar Fredriksen. Han hilser derfor tiltaket fra Enova velkommen.


https://www.nrk.no/finnmark/300-kommuner-mangler-elbil-ladere-_-det-vil-enova-gjore-noe-med-1.13600551

Da er vel ballen død enn så lenge angående SuC i Skaidi

aness

Rygge er satt opp med "permit" og 40 stalls på supercharge.info nå.

Er dette spekulasjoner basert på oppslag i pressen, eller er det noe mer konkret info som finnes?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA