Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alternativ lader i Think Classic

Startet av Caspar, fredag 17. mai 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

Caspar

Dette har det sikker vært både skrevet og diskutert om tidligere. Men nå begynner det å haste. De resterende Classicene dør fortløpende og blir frembudt på Finn for 10K som donorer. Det er en uverdig avsluttning for en så god vogn. Det er jo også et stykke norsk industrihistorie som på den måten forsvinner. Hva med denne løsningen ? Jeg har jo Classicinnmat i Minien min, i kombinasjon med litium og en annen lader/BMS og det fungerer veldig bra. Er det noe i veien for å bruke en slik lader og et BMS system tilsvarende som jeg har i kombinasjon med Nic batteriene ? Da kunne man brukt en Elconlader i kombinasjon med et BMS, og på kjøpet ville man fått batteriovervåking på enkeltcellenivå. (Jeg innrømmer at dette nå ble aktualisert av at jeg nå har satt inn min siste reservelader  :))
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

NiCd batteriet er enestående enkelt å balansere, men trenger en tilpasset ladekurve som fyller opp forbrukt energi, og gir en viss mengde overlading. Dette kan naturligvis programmeres inn i en erstatningslader, men det hadde vært enklere å bytte både batteri og lader slik du har gjort i Minien.

Med ny lader og LiFePo4 celler er så godt som alle de 5 feilene med Think Classic eliminert, og en sitter igjen med en evighetsmaskin.

Det er da også dette tyskerene gjør med arvegodset vårt. De har nemlig forstått hvilken genistrek Classic'en er. ;) Når dagens trillinger og Leaf'er begynner å dra på årene vil A266'en med enkle oppgraderinger fremdeles gli rundt like frisk i plasten, og med like stor kjøreglede.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Ja jeg skjønner jo at en slik ombygging burde innebære nye batterier også. Men dette er jo godkjenningsteknisk problematisk og vesentlig mer kostbart enn bare lader og BMS. Hvis jeg ser på div. nettsider om Elcon, så ser det ut som du kan velge ladekurve for Nicad
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hens

Hvis en kobler en uoriginal lader via interfaceboksen, vil bilen våkne slik at kapasitetsmeteret følger batteristatusen. Jeg har forsøkt dette med en 1000 VA trafolader, og det går greit bortsett fra at det tar dobbelt så lang tid å lade.

Jeg har en gammel Kewet ladere (Serie1-2) hvor styringsprintet kan tilpasses en annen trafo med midtuttak, slik at styringsprintet jobber med halv utspenning. Da kan en justere hovedladestrøm, terskelspenning, etterladingsstrøm og tid. Til sammen kan dette være bedre enn originalladeren, fordi det kan tilpasses gamle batterier med lavere spenningskurve.   Og 20 -21 blokker!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. mai 2013, klokken 07:10
Det er da også dette tyskerene gjør med arvegodset vårt. De har nemlig forstått hvilken genistrek Classic'en er. ;)

Hvor mange Classicer går det egentlig i Tyskland med Litium ? Det høres av og til ut på deg som om halve Tyskland kjører slik bil
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA