Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SOC-meter for Android

Startet av Sverre_E, tirsdag 14. mai 2013, klokken 11:43

« forrige - neste »

keca

Tok skjermbilde av gammel og ny versjon av programmet, men forstår ikke helt hvordan man skal lese dette og hvilke innstillinger man skal/bør gjøre under settings. F.eks under DTE kan man stille % SOC Reserved (5 default). Under Battery kan man jo stille AHr=100% og Nom. Voltage... hva skal man gjøre for at den mest riktige informasjonen vises...

Til nå har jeg ikke endret noe.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

keca

Kanskje det er denne som er viktig, med battery statusen øverst der..

For min del kommer jeg nok ikke til å bruke denne særlig aktivt, har aldri gått tom da.

Pleier å kjøre batteriet ganske langt ned hver dag og lader til 100% hver dag (å ja, plugger den i med en gang jeg kommer hjem og den står fulladet hele natten).. og jeg hurtiglader en god del.

Batteriet burde vel ha blitt redusert ved et slikt mislighold, men som sagt så kan ikke jeg lese det ut i fra dette programmet.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

RuneW

Sitat fra: keca på søndag 16. juni 2013, klokken 22:31
Tok skjermbilde av gammel og ny versjon av programmet, men forstår ikke helt hvordan man skal lese dette og hvilke innstillinger man skal/bør gjøre under settings.

Du er ikke alene om dette. Jeg har fortsatt tilgode å se en tydelig og god forklaring på dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Ingez

#183
Sitat fra: RuneW på torsdag 20. juni 2013, klokken 10:01
Sitat fra: keca på søndag 16. juni 2013, klokken 22:31
Tok skjermbilde av gammel og ny versjon av programmet, men forstår ikke helt hvordan man skal lese dette og hvilke innstillinger man skal/bør gjøre under settings.

Du er ikke alene om dette. Jeg har fortsatt tilgode å se en tydelig og god forklaring på dette.

Leaf har NEC batteri, det er oppgitt 66,25 Ah @ 360 Volt, sa de tallene er riktige (66,25 er  normal, noe har litt mer)
% SOC Reserved er tall som du bestemer når appen skal vise 0 km igjen, (5% soc .. mer eller mindre) fritt valg :)
Jeg har sammenlignet kapasitet test fra Nissan og appen, resultatene var ganske like
Håper dette hjelper litt  ;D
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Kryten

Sitat fra: Ingez på torsdag 20. juni 2013, klokken 14:43
Sitat fra: RuneW på torsdag 20. juni 2013, klokken 10:01
Sitat fra: keca på søndag 16. juni 2013, klokken 22:31
Tok skjermbilde av gammel og ny versjon av programmet, men forstår ikke helt hvordan man skal lese dette og hvilke innstillinger man skal/bør gjøre under settings.

Du er ikke alene om dette. Jeg har fortsatt tilgode å se en tydelig og god forklaring på dette.

Leaf har NEC batteri, det er oppgitt 66,25 Ah @ 360 Volt, sa de tallene er riktige (66,25 er  normal, noe har litt mer)
% SOC Reserved er tall som du bestemer når appen skal vise 0 km igjen, (5% soc .. mer eller mindre) fritt valg :)
Jeg har sammenlignet kapasitet test fra Nissan og appen, resultatene var ganske like
Håper dette hjelper litt  ;D

Får jeg en rapport på batteriet når bilen skal på service?

Ser i loggen at jeg har 67,57 Ah, spennende å se om dette stemmer eller ikke.

Sent from my ME301T using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

BE

Bruksrapporten du får på service er en vits. Den forteller ikke noe om status på batteriet annet enn antall streker...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ingez

#186
Sitat fra: BE på torsdag 20. juni 2013, klokken 20:46
Bruksrapporten du får på service er en vits. Den forteller ikke noe om status på batteriet annet enn antall streker...

Jeg fikk Batteri EV Level også, % ladding.. og hvor mange Kilowatt det var. Litt lavere tall på EV-CAN.
Men bruksrapporten sier ikke mye
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Ronny

Jeg skulle teste hvor langt ned jeg kunne kjøre, bilen stoppet på 13% soc og 3 kWh igjen iflg app. Er det en innstilling i app som er feil?
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Sverre_E

Sitat fra: Ronny på torsdag 04. juli 2013, klokken 10:42
Jeg skulle teste hvor langt ned jeg kunne kjøre, bilen stoppet på 13% soc og 3 kWh igjen iflg app. Er det en innstilling i app som er feil?

Det var interessant.
Tror ikke det er noen instillinger i appen som kan påvirke SOC og kWh?

Man kan påvirke antatt kjørelengde ved å reservere SOC eller kWh fra å være med i regnskapet.
Jeg har lagt inn 5% buffer på SOC, og ser at det passer ganske bra med bilens GOM, men det er kanskje for optimistisk?

Har lest et sted at beregningene er mindre nøyaktige ved lavere kWh.
Hvis et cellepar har tydelig dårligere spenning enn de andre, kan det være det som begrenser uttaket av kWh.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Kryten

Hvis du logger så kan du sette inn korrekt Ahr verdi. Da blir CAP riktig.

Sent from my ME301T using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Ingez

Ny versjon 0.26

*Real GIDS med CAR-CAN
*Telleverk på lading QC og Normal
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

RuneW

På siden til Leaf Batt (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=278726) står det nå for v0.26c:

Warning: This app will only work with original unmodified ELM327 devices connecting to the CAR-CAN.

Betyr det at det at vi som har moddet ELM327 til EV-CAN kan glemme denne versjonen? Er det slik at V0.26c viser like riktige data fra CAR-CAN som EV-CAN? Er det mulig?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BE

Sitat fra: RuneW på torsdag 01. august 2013, klokken 09:50
Er det slik at V0.26c viser like riktige data fra CAR-CAN som EV-CAN? Er det mulig?
Det er slik jeg oppfatter det!

Dersom du har modifisert din må du nok ut med en ny 50-lapp for å få de nye funksjonene.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

RuneW

Sitat fra: BE på torsdag 01. august 2013, klokken 10:01
Sitat fra: RuneW på torsdag 01. august 2013, klokken 09:50
Er det slik at V0.26c viser like riktige data fra CAR-CAN som EV-CAN? Er det mulig?
Det er slik jeg oppfatter det!

Dersom du har modifisert din må du nok ut med en ny 50-lapp for å få de nye funksjonene.

Det koster å være i forkant gitt  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA