Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Goku

Mange takk for tips. Da blir det innkjøp av mer bilpleie snart. Er det noe poeng med skinnforsegling i tillegg eller er det bortkastede penger?
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Klykken

Det holder fint med skinnrens og oppfriskningen (milk) for å forhindre tørrhet og oppsprekking.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Goku

Jeg vurderer sterkt å delfoliere (transperant film, 0,22,mm tykk) bilen hos firma. Noen som har prøvd det? Lurer på om det blir pent eller om foliekanten blir svært synlig? På gamle yarisen min, som hadde litt fabrikkmontert folie ved bakhjulene, samlet drit og gamle voksrester seg i kanten rundt folien.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Klykken

Du vil høyst sannsynlig få en kant tilsvarende forrige bil du hadde, ja. Hvis du ikke dekker et helt panel med folien da. Går nok også fint å vaske bort skitt på kanten med vattpinne og litt pirking.

Tenker du foliering på utsatte karosserideler rundt hjul eller?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Goku

Ja jeg tenkte støtfanger framme, delpanser (spare penger), hjulbue bak, nede langs dørene, innlastning bak og innsteg dører.

Det er spesielt panser og dørene jeg er usikker på. Jeg har ikke råd til å ta både fullt panser og dører, men kanskje råd til fullt panser og delvis dører. Eventuelt droppe dørene og kjøpe skvettlapper som RonnyØ hadde i en tråd for noen dager siden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22288.0.html
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Klykken

Gå for skvettlapper. Husk at bil er en forbruksting også da, så man kan ikke bli for paranoid her.
Du bør iallefall dekke et helt panel med folie hvis du vil at det skal ta seg best mulig ut. Mulig du vil få litt fargeforskjeller også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BjornLo

Tesla har fått meg interessert i bilpleie på en helt annen måte enn jeg har vært med tidligere biler. Kjører derfor stort sett rundt i en relativt ren bil - bortsett fra: innsiden av hjulbuene!

Noen som har gode tips for å rengjøre dette "grovfibrete tekstilet" (eller hva det nå er)?
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

cairnz

Sitat fra: BjornLo på onsdag 15. juli 2015, klokken 23:30
Tesla har fått meg interessert i bilpleie på en helt annen måte enn jeg har vært med tidligere biler. Kjører derfor stort sett rundt i en relativt ren bil - bortsett fra: innsiden av hjulbuene!

Noen som har gode tips for å rengjøre dette "grovfibrete tekstilet" (eller hva det nå er)?
Såpevann og børste. Eller så gir du bare beng i det.
Elbilist

VL

Hei!
Hva anbefaler dere å polere en S85 i solid black med? Prøvde med en fra turtle wax, men det ble bare skjoldete. Vil ha vekk alle de små ripene i ytterste lakk laget!

Hvilke shampo gjør susen? Har alltid problemer med at bilen har skitne flekker rundt om uansett hvor mye den svampes inn.... Noen tips?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

RonnyØ

Sitat fra: VL på tirsdag 21. juli 2015, klokken 23:33
Hei!
Hva anbefaler dere å polere en S85 i solid black med? Prøvde med en fra turtle wax, men det ble bare skjoldete. Vil ha vekk alle de små ripene i ytterste lakk laget!

Hvilke shampo gjør susen? Har alltid problemer med at bilen har skitne flekker rundt om uansett hvor mye den svampes inn.... Noen tips?
Sett bilen til en skikkelig detailer som går på med livet som innsats for noen tusen, og "start på nytt" med skikkelig vaskeutstyr. Svart bil=vask i skyggen.
www.detailersclub.no

Teslavest

Hvilken detailer bør jeg bruke i Bergen/vestlandet? Hvem er den beste?
P85D.  Mod X reservert

plvr

Sitat fra: Teslavest på onsdag 22. juli 2015, klokken 10:43
Hvilken detailer bør jeg bruke i Bergen/vestlandet? Hvem er den beste?

Har selv blitt anbefalt Raa detailing, ikke prøvd selv ennå.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

mr.rs4

Lag deg en konto på www.detailersclub.no
Lag en forespørsel der, spør etter en som er flink og er i ditt område.

Mange dyktige der inne. Flere som bruker opptil 50timer på en bil. Og da er bilen strøken etterpå:-)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

staleand

"Problemet" slik jeg ser det når det kommer til å få bilen detailet av noen andre enn seg selv, det være seg et firma eller en hobby entusiast, er tiden etter behandlingen. Min erfaring er at selv glass coatinger alá Modesta, Ceramic Pro, OptiCoat etc. ikke holder mer enn max ett år. Og mange ganger så forsvinner effekten lenge før dette igjen.

Swissvax-behandlinger, samt andre voksbehandlinger varer gjerne bare max 6 måneder, selv den mest holdbare voksen.
Hvis man avfetter bilen hyppig med petroleumsbasert avfetting kan voksen forsvinne på under en måned.

Skal man få bilen lakkbehandlet 1-2-3 ganger per år så blir det faktisk ekstremt dyrt med årene, hvertfall hvis eier ønsker å ha "konstant" beskyttelse året rundt.

Og det er her fordelen med å lære seg å vokse bilen på riktig måte selv kommer inn i bilde.
En krukke med kvalitetsvoks med f.eks Swissvax Shield (en av de mest holdbare fra Swissvax, med PTFE) koster ca. 1200,- Den holder gjerne til minst 20 behandlinger om man bruker produktet riktig.
Si at man ønsker å være helt sikker på at bilen er beskyttet året rundt og samtidig holder seg hydrofobisk (vannavstøtende), da har man 20 / 4 = 5 år med behandlinger om man kan gjøre jobben selv. Og dette er noe de aller fleste kan gjøre selv, om de avsetter et par timer med lesing rundt temaet.

Kluet er bare å få bilen klinisk ren før man påfører voksen. Selve påføringen kan jo enhver idiot få til.

At noen ikke har garasje eller mulighet grunnet helse, lite fritid etc. er jo selvsagt mulig. Og det er jo flott at tilbudene for å få slikt gjort eksisterer. Personlig har jeg benyttet meg av Ceramic Pro til 8.100,- (fikk 900 i rabatt) og den varte i 5 måneder før den hydrofobiske effekten var tilnærmet borte. Før jeg la behandlingen fikk jeg oppgitt 3 års holdbarhet - dette var selvsagt bare tull.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

satheesh.net

Sitat fra: staleand på onsdag 22. juli 2015, klokken 16:16
At noen ikke har garasje eller mulighet grunnet helse, lite fritid etc. er jo selvsagt mulig. Og det er jo flott at tilbudene for å få slikt gjort eksisterer. Personlig har jeg benyttet meg av Ceramic Pro til 8.100,- (fikk 900 i rabatt) og den varte i 5 måneder før den hydrofobiske effekten var tilnærmet borte. Før jeg la behandlingen fikk jeg oppgitt 3 års holdbarhet - dette var selvsagt bare tull.

Ok? Er på mitt andre år og den er fortsatt god. Frontruten må man dog etterbehandle da viskerne sliter på Rain coatingen. Ellers er den så og si like god som ny.

Hvor fikk du utført behandlingen og hvor mange "lag" ble det lagt på?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA