Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

MrDriveby

Sitat fra: Jimpec på fredag 13. desember 2013, klokken 20:57

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 17:49
Sitat fra: Harlex på fredag 13. desember 2013, klokken 17:26
Sitat fra: Jimpec på søndag 08. desember 2013, klokken 11:25
Sitat fra: jsu224 på søndag 08. desember 2013, klokken 10:51
Sitat fra: Lokführer på søndag 08. desember 2013, klokken 10:47
Kjøp Bilt-Hamber Korrosol og Prickbort Mac 124. Fantastiske produkter.

Ja dette har jeg seff kjøpt og det står klart. Problemet er minusgrader. Liker ikke å vaske når det er for kaldt.

Korrosol og Prickbort fjerner som regel det som er av beskyttelse/voks. Bilen blir udiskutabelt ren - men blir desto fortere skitten igjen, og skitten vil sitte hardre. (Litt som å vaske seg med Zalo på hendene) Jeg ville ikke benyttet disse produktene til vanlig vaskerutine. Spesielt ikke på Teslas myke lakk som skitten fester veldig godt på (når den er helt ren uten voks e.l.)

I tillegg til min egen bil som vaskes relativt ofte så har jeg ofte besøk av en og annen Model S som får detailing/nybilklargjøring. Det blir mer og mer klart for meg at denne lakken krever ekstra oppfølging og svært forsiktig fremferd - om man vil beholde den strøken.
Min egen bil spyles ofte, men vinterstid lar jeg ofte vanskelig skitt langs panelene ligge da det vil slite mer på lakken å fjerne det eller la det ligge til våren (så lenge det er noe beskyttelse i bunnen). Bilen ser likevel ren ut.
Så hvilken avfetting tærer minst på voks da? Har behandlet med swissvax mystery og ønsker selvsagt at denne helvetes dyre voksen ikke skal spyles bort med det første.... Spyler bilen noen ganger i uken men ser at det noen steder trengs sterkere  saker enn høytrykkspyling...

Prickbort skal i grunnen ikke ta voksen har jeg hørt fra flere andre detailere. Har selv ikke noen erfaringer med produktet.

Det er jo bare å prøve seg frem. Prickbort er sterke saker og kan heller ikke tynnes med vann. Jeg bruker aldri Prickbort om voks skal beholdes. Men alltid på kundebiler som skal poleres.

Noe annet å anbefale? :)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Dr.Ling

#451
Sitat fra: laumb på fredag 13. desember 2013, klokken 23:09
Tips 1:
- Ikke forvent at poleringen skal fjerne møkk. Når du polerer skal bilen være HELT, H E L T rent. Etter en runde med clay tar du en kjapp vask og tørk av bilen. H E L T ren.

Tips 2: Kontroller at bilen er HELT ren før du polerer. Jobben til polering er å fjerne swirls/riper ved å slipe bort "toppene" i lakken/"avrunde hjørner" på dypere riper etc.. Har du møkk/skitt/støv på området som poleres blir dette dratt rundt og skaper små riper/swirls.

Tips 3: Etter polering er lakken sårbar. Legg alltid en beskyttende hinne til slutt: f.eks. voks.


Lykke til! ;)

Takk for tips. Kanskje litt knotete forklaring av meg, men fikk ikke mikroriper pga poleringen, de var der fra før. Jeg brukte utvannet sjampo som claylube så måtte spyle av bilen. Og etter turen hjem brukte jeg masse tid på å spraye vann og tørke av det lille støvet som var kommet. Mener lakken var helt ren før polering. Har sett bilder av maskinpolering med DG501 som resulterte i noen skitne pads, var derfor fornøyd med at jeg ikke fant så mye skitt ved ivrig håndpolering. Etter denne første runden har jeg ihvertfall lært meg de plassene på bilen det er vanskelig å komme til. Og at jeg ønsker meg egen varm og deilig garasje når jeg kjøper hus til neste år :)

Legger ved dårlige mobilbilder. 2d etter Duraglossbehandling, men har kjørt i snøvær og er overskyet.....
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

eledille

#452
Tenkte å bruke svigerfars svære garasje til bilpuss i jula, men han har ikke skumkanon og min passer ikke. Uaktuelt å drasse med hele spyleren over fjellet. Hvordan får jeg Surfex'en lettest på da? Trykksprøyte?

Har også Duragloss 111 og Autoglym extra gloss protection - hvilken bruker jeg, tro?

Jeg er noob på detailing - er dette rett fremgangsmåte: Spyle, surfex på, la virke, spyle av, prickbort, spyle, korrosol, spyle, vaske, spyle, eventuelt clay og spyle, tørke av, Duragloss eller Autoglym EGP, la herde, gni av med mikrofiberklut.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

laumb

Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 14. desember 2013, klokken 11:12
Takk for tips. Kanskje litt knotete forklaring av meg, men fikk ikke mikroriper pga poleringen, de var der fra før.

Har du fortsatt mikroriper funket ikke poleringen - den skal fjerne disse helt når den er gjort riktig.
Man prøver seg fram på et lite område med forskjellige kombinasjoner av pads og polish til man ser at det fungerer effektivt. Start med minst grove polish. Blir det for grovt må du gå over en ekstra runde eller to til slutt med mildere midler for å fjerne kjørespor/hologrammer.

Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 14. desember 2013, klokken 11:12
Har sett bilder av maskinpolering med DG501 som resulterte i noen skitne pads, var derfor fornøyd med at jeg ikke fant så mye skitt ved ivrig håndpolering.

Hva slags lakk var dette på? Kan det ha vært gammel lakk og ikke møkk?

Polish er bygget opp av små mikropartikler som "barberer" av toppene i lakken. Etter hvert som polishen brytes ned blir disse partiklene mindre og mindre og kutter mindre og mindre av slik at overflaten blir jevn. En grov polish vil aldri klare å arbeide til den er så liten at resultatet blir skinnende; ergo behovet for å gå over med mildere polish etter bruk av grov for å hindre kjørespor. Aldri avslutt en polering på en flate før polishen er helt nedbrutt - da vil neste steg ikke klare å ta unna siden "toppene" er for grove.

Poenget mitt er: Dersom de bildene du har sett har vært av mørk lakk uten klarlakk over - så kan det være lakk du har sett. Er det ikke det har ikke personen rengjort godt nok. Det skal legges til at polish + lakkrester ikke = hvitt og rent etter behandling uansett.


Sitat fra: eledille på tirsdag 17. desember 2013, klokken 09:54
Jeg er noob på detailing - er dette rett fremgangsmåte: Spyle, surfex på, la virke, spyle av, prickbort, spyle, korrosol, spyle, vaske, spyle, eventuelt clay og spyle, tørke av, Duragloss eller Autoglym EGP, la herde, gni av med mikrofiberklut.

Ikke bruk clay dersom du ikke planlegger å polere etterpå. Dette medfører bare et ekstra massivt antall mikroriper/swirls. Kun clay før polering som tommelfingerregel.

DavidRS

Føler for å spesifisere litt mer på det forrige taler sier om clay. Clay bør kun brukes før maskinpolering, da clay kan lage endel merker som er vanskelig å fjerne for hånd. :)

Omnilord

X Sig reservert

Dr.Ling

Takker for tips igjen.
Bare for å være helt tydelig er Duragloss sine produkter ikke til polering slik poleringsbegrepet brukes innen detailing (å slipe ned), så jeg har vel ikke polert bilen (skulle heller ikke være nødvendig på en 1 mnd gammel lakk). Beklager å ha kalt min gnikking og gnukking for polering! ;)

Duragloss kaller sine produkter 501, 101, 105 og 111 for "polish", men de er i beste fall en god lakkrens med beskyttelse i. Ganske så villedende begrepsbruk på de produktene, selv om polering i dagligtale betyr å gnikke noe til det blir blankt og skinnende. 111 har vel ingen renseegenskaper i det hele tatt, og er bare beskyttelse / forsegling. Duragloss har andre produkter med littegrann polerende egenskaper; 671 Swirl Mark Remover og 652 Precleaner.

Dermed hadde jeg ikke regnet med å fjerne hver minste mikroripe helt ved den jobben jeg gjorde nå (501 for hånd, og 111 for hånd et døgn senere).
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

eledille

Takker for tips jeg og, da blir det kun rensing og beskyttelse i denne omgang.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

laumb

Sitat fra: DavidRS på tirsdag 17. desember 2013, klokken 10:44
Føler for å spesifisere litt mer på det forrige taler sier om clay. Clay bør kun brukes før maskinpolering, da clay kan lage endel merker som er vanskelig å fjerne for hånd. :)

Selvfølgelig. Korttenkt.

Er det folk som fortsatt bruker elbow grease når de polerer?

Jimpec

#459
For å understreke om clay fra de gode herrer over:
Clay bør man bruke med stor varsomhet på Teslalakk. Jeg har testet, og det kan fort bli lite hyggelig.

Har forøvrig inne en sort maskinvasket Tesla for fiksing nå (les noen poster over her). Eieren har gitt meg lov til å deler bilder her. Flere bilder kommer..
Kan på forhånd røpe at en Tesla ikke bør besøke en børstevask - overhodet.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

DavidRS


Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 17. desember 2013, klokken 15:26
For å understreke om clay fra de gode herrer over:
Clay bør man bruke med stor varsomhet på Teslalakk. Jeg har testet, og det kan fort bli lite hyggelig.

Har forøvrig inne en sort maskinvasket Tesla for fiksing nå (les noen poster over her). Eieren har gitt meg lov til å deler bilder her. Flere bilder kommer..
Kan på forhånd røpe at en Tesla ikke bør besøke en børstevask - overhodet.



De lokale vaskesjappene i Oslo som tar 150,- for en vask gjør følgende:

Skumlegger
Høytrykkspyler
Skumlegger
Håndvasker med svamp

Er dette en fremgangsmåte som frarådes mtp å få mikroriper i en svart Tesla!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

DavidRS


Jimpec


Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:17
Sitat fra: Jimpec på tirsdag 17. desember 2013, klokken 15:26
For å understreke om clay fra de gode herrer over:
Clay bør man bruke med stor varsomhet på Teslalakk. Jeg har testet, og det kan fort bli lite hyggelig.

Har forøvrig inne en sort maskinvasket Tesla for fiksing nå (les noen poster over her). Eieren har gitt meg lov til å deler bilder her. Flere bilder kommer..
Kan på forhånd røpe at en Tesla ikke bør besøke en børstevask - overhodet.



De lokale vaskesjappene i Oslo som tar 150,- for en vask gjør følgende:

Skumlegger
Høytrykkspyler
Skumlegger
Håndvasker med svamp

Er dette en fremgangsmåte som frarådes mtp å få mikroriper i en svart Tesla!

Her bør man i så fall kjenne til hva som gjøres og hvilke midler som brukes.
Personlig hadde jeg ikke gitt fra meg en sort Model S til et slikt sted. (Ikke min brune heller..)
Er bilen skitten nok så blir det nok riper vil jeg anta.

For å sette det i perspektiv så blir det riper i sort av mine aller mykeste mikrofiberkluter om jeg legger litt trykk på. Det har jeg aldri klart på noen annen bil.
Dette er synd rett og slett. For sort Tesla er meget pent, og den hadde fortjent litt hardere lakk.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:25

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:17
Sitat fra: Jimpec på tirsdag 17. desember 2013, klokken 15:26
For å understreke om clay fra de gode herrer over:
Clay bør man bruke med stor varsomhet på Teslalakk. Jeg har testet, og det kan fort bli lite hyggelig.

Har forøvrig inne en sort maskinvasket Tesla for fiksing nå (les noen poster over her). Eieren har gitt meg lov til å deler bilder her. Flere bilder kommer..
Kan på forhånd røpe at en Tesla ikke bør besøke en børstevask - overhodet.



De lokale vaskesjappene i Oslo som tar 150,- for en vask gjør følgende:

Skumlegger
Høytrykkspyler
Skumlegger
Håndvasker med svamp

Er dette en fremgangsmåte som frarådes mtp å få mikroriper i en svart Tesla!

Her bør man i så fall kjenne til hva som gjøres og hvilke midler som brukes.
Personlig hadde jeg ikke gitt fra meg en sort Model S til et slikt sted. (Ikke min brune heller..)
Er bilen skitten nok så blir det nok riper vil jeg anta.

For å sette det i perspektiv så blir det riper i sort av mine aller mykeste mikrofiberkluter om jeg legger litt trykk på. Det har jeg aldri klart på noen annen bil.
Dette er synd rett og slett. For sort Tesla er meget pent, og den hadde fortjent litt hardere lakk.

Takk for svar. Noen som kan anbefale noen som flinke i oslo i området Nordstrand - Fornebu? Tenker på vanlig ukentlig vask.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA