Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

MeTesla

Sitat fra: Brede på fredag 06. november 2015, klokken 12:04
Sitat fra: MeTesla på fredag 06. november 2015, klokken 11:59
Sitat fra: Resistes på fredag 06. november 2015, klokken 11:11
Plasten nede på sidene bruker du plastfornyer på, ikke polish / voks. Nosecone er lakkert så det er samme som på lakken.

Supert, takk for tips!

I dag blir det grundig vask slik at bilen får stå å tørke i garasjen før morgendagen.

Hva med stolpene mellom dørene da? Polish eller plastfornyer?

Polish/voks :)

Supert, takk, da er jeg klar for morgendagen :)

Resistes

Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

BMW850

Sitat fra: rr2000 på onsdag 04. november 2015, klokken 20:11
Sitat fra: VL på onsdag 04. november 2015, klokken 14:50
Noen som har en skjermbeskytter av noe salg på 17"eren? Hvor får man kjøpt i så fall? Ser skjermen har fått en del riper
Disse er fine av glass, men vanskelige å få av igjen
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=401018535346&globalID=EBAY-US

Jeg har hatt denne ett års tid. Veldig fornøyd! Kan ikke se noen grunn til å prøve og få den av igjen forresten ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

MeTesla

#1353
Sitat fra: MeTesla på fredag 06. november 2015, klokken 12:26
Sitat fra: Brede på fredag 06. november 2015, klokken 12:04
Sitat fra: MeTesla på fredag 06. november 2015, klokken 11:59
Sitat fra: Resistes på fredag 06. november 2015, klokken 11:11
Plasten nede på sidene bruker du plastfornyer på, ikke polish / voks. Nosecone er lakkert så det er samme som på lakken.

Supert, takk for tips!

I dag blir det grundig vask slik at bilen får stå å tørke i garasjen før morgendagen.

Hva med stolpene mellom dørene da? Polish eller plastfornyer?

Polish/voks :)

Supert, takk, da er jeg klar for morgendagen :)

Da er  helgen omme og jeg har fått polert bilen etter alle kunstens regler - kneel for your Tesla :)

Den største utfordringen lørdag var fukt i været - jeg var selvsagt alt for sent ute, det er jo  nesten vinter! Sol og blå himmel men i og med at bilen sto i garasje som var kaldere enn utetemperaturen så la det seg kondens på den da den kom ut. Tørket av bilen men den ble rett og slett våt igjen.

Så jeg endte i garasjen og da gikk ting mye bedre. Såpass bra at når jeg først var varm i trøya så la jeg på polish i to omganger vel uvitende om det er smart.

Søndag var det tid for Autoglym HD VAX og været var tørrere. Dermed gjorde jeg jobben ute. Tenkte at det var lurt å la voksen ligge på noen timer før jeg tok den av igjen men det var kanskje ikke så lurt. For da jeg skulle ta den av igjen var lufta igjen fuktig så det ble litt stress med å få den av i en fart.

Hva tror dere? Voksen hadde "kondensert" før fukten kom å la seg på bilen. Så tror dere det er noe problem? Eller bør jeg legge på voks på nytt?

Bilen ser helt strøken ut og vannet preller av som det skal.

Klykken

#1354
Nå vet jeg ikke hvordan du polerte, men regner med det var for hånd? Polish (poleringsmiddel) skal jo korrigere (evt skjule) defekter i lakken, så du legger ikke polish i den forstand. Polish skal buffes panel for panel og ikke ligge noe på lakken slik voks skal. Voks skal beskytte lakken og arbeidet du har lagt ned med polering i forkant.

I følge instruksjonene hos Autoglym skal HD Wax buffes etter 10-15minutter på lakken. http://www.autoglym.com/products/products/high-definition-wax
Dvs det kan være lurt å legge voks på to panel og buffe det første etter at det andre har fått voks. Tynne lag er viktig, da HD Wax lugger noe jævlig ved for tykt lag..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MeTesla

Ja jeg polerte for hånd, etter å ha sett denne videoen på Youtube:


https://www.youtube.com/watch?v=DKLJDB5VaNU

Denne karen gjør eksakt samme sak som meg, først polish og så HD WAX. Han anbefaler å ta hele bilen først og så ta av alt sammen etterpå og det gjorde jeg med polishen.

Men det var da jeg la HD WAX at jeg lot den ligge på lenger, et par timer. Men jeg hadde lagt på et supertynt lag - som han også anbefaler i videoen - så å få det av igjen var ikke vanskelig.

Men da jeg skulle ta det av igjen så hadde lufta blitt så fuktig at fukt la seg på bilen og det jeg lurer på er om det kan ha forårsaket noen skade på beskyttelsen? Eller om beskyttelsen kommer når voksen legges på og så tørker?

For å sette det på spissen: Kunne jeg ha lagt på HD WAX i supertynt lag, latt den stå og tørke og så spylt bilen med høyttrykksspyler i steden for å polere det vekk med kluten? Ville det gitt samme beskyttelse?

Klykken

Det er nok ikke optimalt, men siden det tar 10-15min å ferdigherde dette produktet, så har det nok ikke gjort stor "skade" i den forstand. Du buffer jo av overflødig produkt vet du. Preller vannet av jevnt over hele bilen kan du ta det hele med ro. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ksandal

hvis en har polert bilen og så en uke eller to senre kjører den i bilvaskemaskin( banne i kirken?) vl det da ødelegge poleringen siden de blruker affetting osv?
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Klykken

Mange avfettinger er "snille" mot beskyttelsen på lakken, som f.eks mildt blandet Bilt Hamber Surfex HD og Mac 124 Prickbort.
Akkurat hva som benyttes av avfettinger i de forskjellige bilvaskene aner jeg ikke, men det er nok det minste problemet man får etter en runde med juling i en automat. Automatvask med børster gjør at arbeidet som er lagt ned med polering (ripefjerning) blir temmelig bortkastet, da kostene drar/banker resterende sand og drit som ikke ble fjernet i forvasken bortetter lakksiden. Kjør børsteløs vask hvis du ikke har noen andre valg og helst vil bevare lakken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MeTesla

Sitat fra: Klykken på tirsdag 10. november 2015, klokken 10:08
Det er nok ikke optimalt, men siden det tar 10-15min å ferdigherde dette produktet, så har det nok ikke gjort stor "skade" i den forstand. Du buffer jo av overflødig produkt vet du. Preller vannet av jevnt over hele bilen kan du ta det hele med ro. :)

Vannet preller av jevnt og fint og bilen har ALDRI vært blankere enn nå!

- skulle vært detailer ;)

Havebigfun

Sitat fra: MeTesla på mandag 09. november 2015, klokken 14:00
Ja jeg polerte for hånd, etter å ha sett denne videoen på Youtube:


https://www.youtube.com/watch?v=DKLJDB5VaNU

På denne videoen lakkbehandles bilen i sollys:o- jeg trodde det var dødssynd- mulig Autoglym-produkter er annerledes- jeg tviler- men resultatet ser bra ut iallefall.

plvr

#1361
Jeg har både SRP og HDwax men etter at jeg fikk tips om fussocoat har disse blitt stående ubrukt. Vesentlig billigere og http://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-light#product_tabs_additional_tabbed
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

SunSeeker

Sitat fra: plvr på onsdag 11. november 2015, klokken 17:44
Jeg har både SRP og HDwax men etter at jeg fikk tips om fussocoat har disse blitt stående ubrukt. Vesentlig billigere og http://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-light#product_tabs_additional_tabbed

Hei og takk for tips. Er denne også like drøy,  like enkel å påføre og bøffe av??

plvr

Sitat fra: SunSeeker på torsdag 12. november 2015, klokken 00:07
Hei og takk for tips. Er denne også like drøy,  like enkel å påføre og bøffe av??

Hei, jeg merket meg at den var nokså tung å buffe av om man la for tykt lag. Men utrolig bra beading selv 3 måneder etter påføring (still counting). Du kan lese mer om denne på dcn:
http://www.detailersclub.no/forums/topic/21687-fusso-coat-12-months-wax/?page=1
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Klykken

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 11. november 2015, klokken 17:40
På denne videoen lakkbehandles bilen i sollys:o- jeg trodde det var dødssynd- mulig Autoglym-produkter er annerledes- jeg tviler- men resultatet ser bra ut iallefall.
Viktig med godt lys når man behandler lakken på bilen, spesielt med maskin. Når man polerer med maskin er man avhengig av varme på panelene for å oppnå ønsket korrigeringseffekt, og sånn sett kan sollys også hjelpe til en viss grad. En annen ting sola hjelper til med er å fremheve ugagn etter maskinkjøringa, såkalt hologrammer og kjørespor. :)
Ulempen med å stå ut er faren for at skitt fester seg på lakken mens du holder på, og lager nye riper.

Fusso kan gi skolder og er litt vrien hvis man smører for tykt. Holdbarheten er derimot i toppsjiktet, og vannavvisningsegenskapene er helt rå. HD-Wax fra Autoglym er i samme gaten, forøvrig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA