Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Muffinman

Jepp, erfaringsmessig er det ikke helt feil å bruke 10x i forhold til dollar.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 05. juni 2013, klokken 13:45
I US koster adapterne 45$, bortsett fra J1772 som koster 95$. Så en bør vel kunne regne med 500 - 1.000,- i Norge ?

J1772 blir neppe aktuelt her, så da står vi igjen med de andre. Jeg tipper de kjører samme linja på adapterne som på resten, men pluss mva. Så mitt råtips er ca. 350,- pr. stk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cs erlend

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. juni 2013, klokken 13:13
Hadde virkelig håpet at bilen kom med "full pakke" med adaptere. Noen som drister seg på å tippe prisen for de ekstra adapterene?

For min del er det vel shuko, 16A/32A 230v 3fas, 32A enfas industrikontakt og 16A/32A 400v trefas. Synd om man skal være nødt til legge ut f.eks. 10.000 ekstra for dette.
Muffinman - det er vel dessverre bekreftet at Tesla ikke støtter 230v 3fas? Tenker da på teksten på spesifikasjonen på web som nevner 1 fas 230V "husholdning" , "rød" plugg for 400V og "blå" for 230V 32A 1fas.
Håper jeg har misforstått, for det passer svært dårlig at 230V 3 fas ikke støttes....... 
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

DonPedro

Sitat fra: cs erlend på onsdag 05. juni 2013, klokken 15:17Muffinman - det er vel dessverre bekreftet at Tesla ikke støtter 230v 3fas? Tenker da på teksten på spesifikasjonen på web som nevner 1 fas 230V "husholdning" , "rød" plugg for 400V og "blå" for 230V 32A 1fas.
Håper jeg har misforstått, for det passer svært dårlig at 230V 3 fas ikke støttes.......

Jeg fikk nylig bekreftet skriftlig fra Tesla at 230V IT støttes, og det var etter flere runder med presisering av "IT". Så du skal ikke være for sikker på noe. :-)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Muffinman

Må si at skuffelsen blir stor om det ikke støttes for min del - jeg klarer meg sikkert likevel, men hvis jeg skal ha de ønskelige marginene ved jobbkjøring trenger jeg trefas IT.

Det er nok riktig som siste taler sier - her er det bekreftet og avkreftet i det vide og brede, og jeg anser ikke dette for avklart.

glaserud

Sitat fra: DonPedro på onsdag 05. juni 2013, klokken 16:34
Sitat fra: cs erlend på onsdag 05. juni 2013, klokken 15:17Muffinman - det er vel dessverre bekreftet at Tesla ikke støtter 230v 3fas? Tenker da på teksten på spesifikasjonen på web som nevner 1 fas 230V "husholdning" , "rød" plugg for 400V og "blå" for 230V 32A 1fas.
Håper jeg har misforstått, for det passer svært dårlig at 230V 3 fas ikke støttes.......

Jeg fikk nylig bekreftet skriftlig fra Tesla at 230V IT støttes, og det var etter flere runder med presisering av "IT". Så du skal ikke være for sikker på noe. :-)

Spesifiserte du da IT 3-fas eller bare IT?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

DonPedro

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Muffinman

Som det står i tråden det linkes til, når de svarer at 32A 230V trefas gir 22KW er de bra ute og sykler. For å få ut 22KW på 32A trefas trengs det 400V. På tide at de snakker sammen litt internt hos Tesla og blir enige med seg selv.

Elmo

#128
Sitat fra: DonPedro på onsdag 05. juni 2013, klokken 19:43
Sitat fra: glaserud på onsdag 05. juni 2013, klokken 18:58Spesifiserte du da IT 3-fas eller bare IT?

Her er dialogen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7635.msg90185.html#msg90185

Her er vel det du støtter deg på i innlegget du linket til:
SitatJa dette gjelder også for 3-fase strøm. 3-fase plugger vil være langt mer effektive enn 1-fase, så vi anbefaler å bruke disse!

Eksempelvis:
1-fas 230V 32amp – 6kW: ca 35km per time lading
3-fas 230V 32amp – 22kW: ca 100km per time lading

Men du glemte visst å lese innlegget etter:
Sitat fra: OleJA på torsdag 09. mai 2013, klokken 17:16
Nå er ikke 230V, 32A (IT) 3fas 22kw, men ca 12kw. Så fremdelds litt skeptisk jeg om de vet hva de egentlig svarer på her. (400V , 32A er 22kw)

Fysikken beviser at de ikke forstår problemet/saken
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.0
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

DonPedro

Sitat fra: Elmo på onsdag 05. juni 2013, klokken 21:11Fysikken beviser at de ikke forstår problemet/saken

Det var vel også poenget mitt. Noen hevdet at Tesla har avklart at det ikke blir 3-fas 230V IT lading. Mitt svar var at andre deler av Tesla har sagt noe helt annet.

Vi får bare vente på den offisielle ladeguiden som de sier skal komme straks.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

cs erlend

Dette er teksten som dukket opp på teslamotors.com model s under alternativer og priser i løpet av siste uke:

Lading

Model S leveres med nødvendig utstyr for å lade hjemme eller på farten ved hjelp av enten offentlige ladestasjoner eller Tesla Supercharger nettverk. Dette utstyret inkluderer:
◾Mobile connector
◾Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
◾Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter


Dersom dette er korrekt, kan vi trolig glemme 230V 3 fas  :-[
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Epleskreller

Det burde vel være mulig å lage en HPWC til 230V IT 3-fase? Det kan bli en løsning.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

En tanke som surrer litt i hodet. Om Tesla har gått ut og bekreftet at 230V 3-fas IT støttes (og det har de jo egentlig) og det viser seg at det ikke støttes likevel har de jo levert et produkt med en mangel. Plikter, rettigheter og konsekvenser er så vidt jeg vet nedfelt i bl.a. forbrukerkjøpsloven, og det skulle heller ikke forundre meg om det har vært relevante saker oppe i FTU.

Ikke utenkelig at slikt rot kan føre til konsekvenser for Tesla i et land med kanskje verdens sterkeste forbrukervern.

jkirkebo

Sitat fra: cs erlend på onsdag 05. juni 2013, klokken 21:45
Model S leveres med nødvendig utstyr for å lade hjemme eller på farten ved hjelp av enten offentlige ladestasjoner eller Tesla Supercharger nettverk. Dette utstyret inkluderer:
◾Mobile connector
◾Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
◾Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter[/i]

Dersom dette er korrekt, kan vi trolig glemme 230V 3 fas  :-[

Ikke nødvendigvis. Det kan også leses som at 3-fase 230V adapter ikke kan velges som en av de som følger med bilen, men må kjøpes separat. Det kan også leses som at UMCen ikke støtter 230 trefase men at det kun fungerer med fast ladeboks.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cs erlend

Arrgghhh. Det er nå vi må avgjøre om vi skal legge opp 3fas 230 på elbilplasser på jobben eller om det blir 1fas på alle plasser. Ganske frustrerende.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA