Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lør 11. mai 2013, kl. 16:44

« forrige - neste »

Olatho

Burde også kunne løses ved at man feks kjører loggeren fra teslams-prosjektet og så setter opp en eller annen form for varsling (epost, sms eller lignende) selv. Evt installer feks APPen "pushover", så kan du sende deg selv pushmeldinger også.
Litt mer jobb, og kanskje ikke like sexy, men relativt enkelt og veldig fleksibelt.

Dog er jeg enig i at Teslas egen app burde gjort dette allerede.

olav69

>Push-meldinger fungerer utmerket hvis man bruker Windows Phone mobilen og Tesla Companion App'en.

Regner med dette ikke er push meldinger, men "alarmer" som appen selv utløser fordi den overvåker f.eks SOC på bilen og gir alarm når den bryter en grense som defineres i appen.

satheesh.net

Sitat fra: olav69 på man 25. aug 2014, kl. 15:11
>Push-meldinger fungerer utmerket hvis man bruker Windows Phone mobilen og Tesla Companion App'en.

Regner med dette ikke er push meldinger, men "alarmer" som appen selv utløser fordi den overvåker f.eks SOC på bilen og gir alarm når den bryter en grense som defineres i appen.

Nei, den er koblet via en skytjeneste som poller serverne til Tesla. (På lik linje med VisibleTesla som også har denne funksjonen.) :)

sjokomelk

Sitat fra: P85TMS på fre 22. aug 2014, kl. 18:41
Ser at Zaptec skal løse 230V/32A til 400V/16A problemet, men hva gjør man om man vil andre veien? Jeg har 400V/16A til Model S i dag, men skulle gjerne hatt mulighet for 230V/32A for f.eks. i3. Finnes det en enkel løsning?
Da oppgraderer du til 400V 32A og har en Type2 veggboks. Og så kobler du til i3 eller annen bil som liker 230V 32A på den. Du får ut 230V enfas fra 400V trefas.
Ratter 2026 Tesla Model Y Performance
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Philippo10

Dem på tesla mener at jeg ikke trenger å kjøpe noen ladekontakter når jeg får bilen. Men leser jo her at folk har kjøpt Meneskes osv. Så kan noen informere meg litt her
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

OddB

Tror de er litt for opptatt av å ikke komplisere kundeopplevelsen med for mye tekniske "dippedutter". Å anbefale å ha frunken full av Kirkebøs overganger skjønner jeg at de ikke gjør, men å ikke fortelle om Type 2 kabelen som er europastandarden og helt nødvendig for at du skal få brukt dobbletladeren din er pussig at de ikke gjør.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Philippo10

Olatho

Type2 er en moderne, driftssikker og trygg kontakt laget for lading av elbil.
Den er egentlig bare en vanlig AC (vekselstrøm)-kabel, men det ligger litt styringselektronikk i "vegguttaket" (eller ladestolpen) som lar bilen og "boksen" kommunisere og fortelle hverandre om hvilke egenskaper de har (spenning osv). Men egentlig er det bare en litt avansert stikkontakt.
Alle disse - rødt adapter, blått adapter, schuko (vanlig husholdningskontakt) og type2 bruker bilens innebygde lader. Og med dobbeltlader får du potensielt ladet med dobbel hastighet.

Så har du andre kontakter (chademo feks), som er bokser som lar deg lade med likestrøm (DC), direkte til batteriet. Da ligger selve ladeelektronikkken i "veggboksen", og strømmen går ikke gjennom laderen i bilen.

Philippo10

Skjønner.
Burde jeg da investere i en Menneskes kabel å ha i tillegg? Den som følger med bilen er jo en type2 kabel som har en verdi på 6600 kr, som jeg vet hverfall.

Olatho

Mennekes er bare en produsent. Du trenger en kabel med type2 i den enden som ikke skal i bilen.
Kabelen som følger med - med "kladd" - er ikke type2. Med type2 sitter altså "kladden" (elektronikkke) innebygget i stolpen eller veggboksen.

Om du kjøper Tesla sin type2-kabel, produsert av Mennekes, eller et annet merke fra feks Salto, Nofuel, Elbilhjelpen eller et annet sted spiller ingen rolle.
Bare sørg for at den har kapasitet til å utnytte dobbeltladeren hvis du har det i bilen.
Men ellers er jo prisen på Tesla sin (Mennekes) av de rimeligste på markedet, så det kan være likegreit å kjøpe den.

NilsRo

Kjøper du den fra Tesla med bilen, får du den for 1400,-. Dette er kabelen du trenger i tillegg til den som følger med bilen. Har selv et sett fra Kirkebø, veldig bra. Mest for langturer hvor du trenger overgang til det du finner av uttak.

Prøv å få type2-type2 kabelen med på kjøpet, så slipper du mva.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

F_P

Sikkert nevnt titt og ofte her i tråden, men etter å ha hatt bilen i kun 2 dager kan jeg rimelig bastant skrive under på at man ikke trenger store kursen i det daglige. Jeg har ca. 70km tur/retur jobb + litt småkjøring, og en 16A kurs holder alle dager i året. Med det sagt så kommer det en 32A/230V på veggen snart i tilfelle jeg skulle ha behov for det. Billig forsikring :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RonnyØ

Sitat fra: F_P på ons 01. okt 2014, kl. 23:25
Sikkert nevnt titt og ofte her i tråden, men etter å ha hatt bilen i kun 2 dager kan jeg rimelig bastant skrive under på at man ikke trenger store kursen i det daglige. Jeg har ca. 70km tur/retur jobb + litt småkjøring, og en 16A kurs holder alle dager i året. Med det sagt så kommer det en 32A/230V på veggen snart i tilfelle jeg skulle ha behov for det. Billig forsikring :)
Støtter den, F_P. Trodde jeg skulle ha større behov, men bilen står mer enn jeg hadde tenkt over :)

Øyvind.h

Sitat fra: RonnyØ på tor 02. okt 2014, kl. 06:25
Sitat fra: F_P på ons 01. okt 2014, kl. 23:25
Støtter den, F_P. Trodde jeg skulle ha større behov, men bilen står mer enn jeg hadde tenkt over :)
Etter å ha hatt bilen i litt over ett år kan jeg si meg enig i at 16A fungerer for de aller fleste (ikke schuko, husholdningsstikk er ikke løsningen for hjemmelading).

MEN jeg har derimot merket at høyere ladeeffekt  er mer behagelig og gir mer fleksibilitet. For å gjøre en lang historie kort: 32A har gitt mer komfortabel buffer når vi har kommet hjem fra langtur og må ut å kjøre litt ekstra etter ankomst. Hadde jeg ikke hatt 32A hadde jeg konsekvent ladet bilen til høyere SOC enn jeg gjør nå.
Og en ting til: bilen lader mer effektivt på 32A enn 16A. Dvs mindre strøm går tapt i prosessen.
Men det er ikke realistisk at alle skal kunne lade med 32A enfas hjemme, og da er 16A med industristikk eller fastmontert veggboks beste løsning :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Asarin

Sitat fra: Øyvind.h på tor 02. okt 2014, kl. 09:28
Etter å ha hatt bilen i litt over ett år kan jeg si meg enig i at 16A fungerer for de aller fleste (ikke schuko, husholdningsstikk er ikke løsningen for hjemmelading).
...

Hei!

Jeg lurer på om du/noen har litt innspill på hvordan jeg kan løse min ladesituasjon.

Har fellesgarasje, og har _egentlig_ bare en normal schuko tilgjengelig. Er en annen elbil i garasjen, og han bruker en slik: http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444 for å rapportere hvor mye strøm han bruker til borettslaget (som er påkrevd).

Jeg har lov til å gjøre endringer, om jeg betaler for elektriker selv. Ser at flere folk sier at de setter opp blå/rød kontakt, selv om de fortsatt lader på 16A. Kunne gjerne tenkt meg dette selv, men vet ikke hvordan jeg skal rapportere forbruk.. Har ikke lyst til å bruke masser av penger, da jeg vet at schuko i utgangspunktet er mer enn nok for meg (kan også lade på jobb de aller fleste dagene).
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA