Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Gladtrd

Sitat fra: alfi på søndag 20. juli 2014, klokken 20:37
Hjemme har vi 230V 32A trefas i garasjen. Ønsker å få en permanent løsning med fast kabel som enkelt kan kobles til bilen (ikke UMC, den skal bare ligge i bilen). Har bestilt dobbeltlader på bilen og dagens behov for kjøring er rundt 100 km per dag (regner med dette utvides noe).

Hva anbefaler dere å installere? Salto boks og type 2 kabel? Zaptec er vel fortsatt ett stykke unna levering.

Med det du har av installasjon ville jeg gått for en type2-boks (Salto eller lignende) om du ikke ønsker å vente på Zaptec. Det har ingenting å si om du har dobbellader eller ikke så lenge du skal lade på 230V hjemme, men det hjelper jo de stedene du kommer over 22kW (32A/400V).
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

Bjørn

Sitat fra: alfi på søndag 20. juli 2014, klokken 20:37
Hjemme har vi 230V 32A trefas i garasjen. Ønsker å få en permanent løsning med fast kabel som enkelt kan kobles til bilen (ikke UMC, den skal bare ligge i bilen). Har bestilt dobbeltlader på bilen og dagens behov for kjøring er rundt 100 km per dag (regner med dette utvides noe).

Hva anbefaler dere å installere? Salto boks og type 2 kabel? Zaptec er vel fortsatt ett stykke unna levering.
Eller bestill deg en ekstra umc som kan henge fast på veggen.. da har du jo også en i spare i tillfelle den org ryker.. og det gjør dem jo!

F_P

Sikkert et dumt spørsmål som det muligens allerede finnes svar på her inne et sted.

Hvordan ser man egentlig om man har 3-fas 400V inn i huset?

Huset mitt er bygd i 1968 så i utgangspunktet ville jeg sagt at det har jeg naturligvis ikke, men i forbindelse med bygging av garasje på 90-tallet en gang før jeg kjøpte huset er det lagt inn nytt inntak på loftet. Grunnet oppussing om dagen kommer jeg meg ikke opp for å sjekke, men mener å huske at det kommer inn 3 rimelig feite kabler i «inntaksboksen» der oppe, og det er trekt egen kabel derfra til garasjen. Utenom sikringsskapet inne altså. I garasjen går denne kabelen rett inn i et mindre sikringsskap. Alt jeg vet er at en kjenning tidligere har kommentert at det var nok strøm i garasjen til å starte verksted  :P Sikringene i garasjen er ikke spesielt godt merket. Tror det er 3stk 16A kurser som er lagt opp.

Spør fordi jeg vil finne ut av hvilke muligheter jeg har for lading hjemme uten alt for store kostnader.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

E_S

Sitat fra: F_P på torsdag 21. august 2014, klokken 10:03
Sikkert et dumt spørsmål som det muligens allerede finnes svar på her inne et sted.

Huset mitt er bygd i 1968 så i utgangspunktet ville jeg sagt at det har jeg naturligvis ikke, men i forbindelse med bygging av garasje på 90-tallet en gang før jeg kjøpte huset er det lagt inn nytt inntak på loftet. Grunnet oppussing om dagen kommer jeg meg ikke opp for å sjekke, men mener å huske at det kommer inn 3 rimelig feite kabler i «inntaksboksen» der oppe, og det er trekt egen kabel derfra til garasjen. Utenom sikringsskapet inne altså. I garasjen går denne kabelen rett inn i et mindre sikringsskap. Alt jeg vet er at en kjenning tidligere har kommentert at det var nok strøm i garasjen til å starte verksted  :P Sikringene i garasjen er ikke spesielt godt merket. Tror det er 3stk 16A kurser som er lagt opp.

Spør fordi jeg vil finne ut av hvilke muligheter jeg har for lading hjemme uten alt for store kostnader.

Høres ut fra beskrivelsen veldig ut som IT-nett (230V) med 3-fas inn. Det er vel ganske vanlig i litt større eneboliger, og IT-nett er (dessverre) det vanligste i Norge. I så fall kan du få opp blå 3-faskontakt.
:)

jkirkebo

Sitat fra: F_P på torsdag 21. august 2014, klokken 10:03

Huset mitt er bygd i 1968 så i utgangspunktet ville jeg sagt at det har jeg naturligvis ikke, men i forbindelse med bygging av garasje på 90-tallet en gang før jeg kjøpte huset er det lagt inn nytt inntak på loftet. Grunnet oppussing om dagen kommer jeg meg ikke opp for å sjekke, men mener å huske at det kommer inn 3 rimelig feite kabler i «inntaksboksen» der oppe, og det er trekt egen kabel derfra til garasjen.

3 kabler inn => 230V IT.
4 kabler inn => 400V TN.

Sånn generelt sett. Du kan også se på hovedsikringen. 3 moduler=IT, 4 moduler=TN. Eller legg ut bilde av sikringsskapet (dvs. innmaten...) her.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

MrUnderhill

Sikringsskapet er merket med ett rødt skilt hvor det står 400V. Hvis du ikke har dette skiltet har du 230V.

Det er stort sett bare nyere byggefelt som har 400V...

PS: Du bør tenke litt på hvor mye du kjører før du legger mye penger i oppgradering. Du lader 3kW (ca 13km rekkevidde) per time på en vanlig stikkontakt (13A). Så du lader over 150km rekkevidde på en natt (12timer)...

jkirkebo

Sitat fra: MrUnderhill på torsdag 21. august 2014, klokken 10:57
PS: Du bør tenke litt på hvor mye du kjører før du legger mye penger i oppgradering. Du lader 3kW (ca 13km rekkevidde) per time på en vanlig stikkontakt (13A). Så du lader over 150km rekkevidde på en natt (12timer)...

Ja, bruksmønsteret er greit å ta i betraktning. Personlig har jeg hatt mye nytte av 32A lading hjemme de siste par ukene, da det har skjedd flere ganger at jeg kom hjem på kvelden med ganske tomt batteri og skulle ut igjen bare 5-8 timer senere. Fikk ikke fulladet, men fikk med 32A ihvertfall innpå nok til at jeg slapp å stoppe på Solli for å hurtiglade.

sturle

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 10:50
3 kabler inn => 230V IT.
4 kabler inn => 400V TN.

Sånn generelt sett. Du kan også se på hovedsikringen. 3 moduler=IT, 4 moduler=TN. Eller legg ut bilde av sikringsskapet (dvs. innmaten...) her.
Her i byen står det TT-nett på mange skåp.  Det er vel for alle (våre) praktiske føremål det same som IT?  Evt kan det kanskje fungere som 230V TN om ein har god jord til trafoen, men likevel ubrukeleg?

F_P

Takker og bukker :)

Bruk og behov skal vurderes. Kjører ikke mer enn at 13A skulle holde 90-95% av tiden. Det frister først og fremst med en fastmontert løsning. God forslag forutsatt 230V IT mottas med takk  :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Bjørn

sett opp en 32A enfaskontakt i garasjen, så gir du denne det som kursen(e) i garasjen din tillater.. har du 3x 16A inn i garasjen å får du ihvertfall lade via denne 16A istedet for 13A.
Eventuelt kan du se på mulighetene til å få større sikkringer der, det kommer ann på kabelen fra huset dit.. skulle det vise seg at du har feks 3x25A inn så kan du selvsagt skru opp ladesrtømmen på bilen til dette.. Er skriften utydelig kan du skru ut sikringene å lese direkte på disse.. :)

sn0le

Sitat fra: MrUnderhill på torsdag 21. august 2014, klokken 10:57
Og en billig og enkel oppgradering er å montere en blå 32A 1-fas kontakt om man har 16A kurs i garasjen.
Da kan man lade på 16A (ca 23% raskere) samt at CEE-kontakten er mye sikrere mtp brannsikkerhet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

olav69

Hvorfor er det ikke mulig å justere ladestrøm fra iPhone Tesla applikasjonen?

jkirkebo

Sitat fra: olav69 på mandag 25. august 2014, klokken 13:03

Ja, det lurer jeg på også. Har irritert meg over det flere ganger da jeg kunne hatt nytte av denne muligheten. Håper det kommer etterhvert.

olav69

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. august 2014, klokken 13:30

Ja, det lurer jeg på også. Har irritert meg over det flere ganger da jeg kunne hatt nytte av denne muligheten. Håper det kommer etterhvert.

Ja det er irriterende.

Skulle også ønske at push meldinger ble muligjort, slik at applikasjonen kan motta push meldinger om f.eks lading ble avbrutt (spenning på 12V batteri ble for lav, SOC for lav, alarm osv).

Regner med at dette gjelder Android applikasjonen også?

satheesh.net

Sitat fra: olav69 på mandag 25. august 2014, klokken 13:39
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. august 2014, klokken 13:30

Ja det er irriterende.

Skulle også ønske at push meldinger ble muligjort, slik at applikasjonen kan motta push meldinger om f.eks lading ble avbrutt (spenning på 12V batteri ble for lav, SOC for lav, alarm osv).

Regner med at dette gjelder Android applikasjonen også?

Grunnen til at dette ikke foreløpig ikke er mulig er fordi API'et ikke gir støtte for det. Spiller derfor ingen rolle om man bruker iPhone, Android, VisibleTesla eller andre former for kommunikasjon.

Push-meldinger fungerer utmerket hvis man bruker Windows Phone mobilen og Tesla Companion App'en. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA