Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 20. april 2014, klokken 17:56
Skal tro om det kan komme muligheter til å lade på 63 amp 400v og 125 amp 400volt. Har slike uttak tilgjengelig.  ::)

Bilen har 2 innebyggede AC-ladere. Disse kan "spise" til sammen 22kW.

For 400V 3-fase 32A, så har man 22kW. Dvs. all ampere over 32A kan man ikke nyttig-gjøre seg for lading på en Tesla med dobbel-lader.

Men for å kunne lade, så er det bare å få laget den rette overgangen. Eller montere en korrekt kontakt.

TeslaSvein63

Ja det er vel slik. Men så er det supeladerne da, hva er det som gjør at de kan måkke på med mer en 32 amp? Hva skal da til for å kunne bruke 63 og 125 amp kontakter? Dette er jo selvsagt litt tankespinn.

sn0le

Superladerne til Tesla forer 400V likespenning rett på batteripakken i bilen.
Da går man utenom bilens AC/DC-omformer og er ikke begrenset til max 22kW.
Hvis man lader med 120kW på SC så kjøres det 400V og 300A rett inn i batteriet. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sigurdi

SC bås par (eks 1A,1B) består av 10-12 eksterne ladere, montert inn i rack med kjølevifter.

Skal være samme type som i bilen, men strøm blir konvertert frs AC til DC utenfor bilen.
Så i teorien kan du utnytte 400v 125A, ved å kjøpe inn endel ladere og sette opp en lokal SC. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Leafern

#679
Har nå prøvd type 2 ladning ett par ganger og lurer på omdet er noe feil eller om det er noe jeg ikke forstår...
Både coop asker og INSPIRIA  Sarpsborg oppgir 32A/400V/3fas, men jeg får ikke mer enn 240 volt som gir:

         

239(V) *13A*   1,7(3-fas) = 54 teoretisk Km/hr              

Hadde det vært 400V burde jeg vel få rundt 90 Km/hr?

Jeg har bare enkeltlader (dessverre) og type 2 kablene som var til salgs gjennom elbilforeningen.
Leaf 2012
S85 2013

Griffel

#680
Sitat fra: Leafern på tirsdag 29. april 2014, klokken 11:09
Har nå prøvd type 2 ladning ett par ganger og lurer på omdet er noe feil eller om det er noe jeg ikke forstår...
Både coop asker og INSPIRIA  Sarpsborg oppgir 32A/400V/3fas, men jeg får ikke mer enn 240 volt som gir:

         

239(V) *13A*   1,7(3-fas) = 54 teoretisk Km/hr              

Hadde det vært 400V burde jeg vel få rundt 90 Km/hr?

Jeg har bare enkeltlader (dessverre) og type 2 kablene som var til salgs gjennom elbilforeningen.
Det var vel ca. August i fjor at dette fenomenet med at Tesla viset fasespenning + et 3 tall for antall faser ble omtalt 1. gang, og gjentatt mange ganger siden.
I Tesla språkbruk betyr altså 230V + 3faser det samme som det vi kaller 3 fas 400V.
230X32X3 = 400X32Xkvadratroten av 3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Hansen

En enkel ladern i Tesla er faktisk 3 stk 230v ladere koblet i stjern, men felles nullpungt i mitten. Som gir 230v over hver lader. Derfor 230v ikke 400v.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Griffel

#682
Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 29. april 2014, klokken 13:55
En enkel ladern i Tesla er faktisk 3 stk 230v ladere koblet i stjern, men felles nullpungt i mitten.
Kanskje, eller noe lignende.

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 29. april 2014, klokken 13:55
Derfor 230v ikke 400v.

Det er nok heller slik at den som designet displayet mente at det var enklere for folk flest (de er vant til Amerikanere) å forstå at 3 fas 13A var 3 ganger så raskt som enfas 13A.

(De slipper de å forklare de som ikke er helt vant til strøm, spenning en- og tre-fas, hvorfor 400V er 230V x kvadratroten av 3, og at en derfor ikke kan gange 3fas med 3 men bare med kvadratroten av 3 siden spenningen allerede er multiplisert med kvadratroten av 3. Nå er dette tilstrekkelig med rot)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Hansen

Så kan mann spørre seg hvorfor ikke Tesla kan legge inn ett rele som vi kan koble de tre laderne i trekant så vi kan lade med 3fas 230v?
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Griffel

#684
Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:34
Så kan mann spørre seg hvorfor ikke Tesla kan legge inn ett rele som vi kan koble de tre laderne i trekant så vi kan lade med 3fas 230v?
En klar ulempe med det vil være konflikten med den europiske ladestandarden som forutsetter 400V ved 3 fas lading og 230V ved enfas. De ofentlige ladepunktene vil uansett måtte kobles ihh til denne standarden.
En annen ting er at dette ikke er en "vanlig" ohmsk eller induktiv last men trolig transistorbaserte likerettere hvor det er behov for N leder.
(Jeg tror forøvrig til forskjell fra mange her at vi ikke har tre ladere, men en 3 fas + N inngangslikeretter som igjen mater en lader (styreelektronikk, chopper, transf, utgangslikeretter), uten at det egentlig spiller noen rolle i forhold til observert funksjon)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tony@lunatech.no

Kjapt og sikkert enkelt spørsmål fra en skikkelig lade noob  ???

Bilen (P85 m/dobbeltlader) kommer ikke før om noen uker, men saltoboksen henger allerede klar på veggen. Jeg er av de heldige som har 400V. For å ikke strupe hovedsikringen så ble Saltoboksen "låst" til å gi 18A 400V.

Hadde en kompis med sin Tesla hjemme hos meg i dag for å teste den. Fint å se at den funket, men ble litt skuffet over effekten. Som dere ser på bildene fikk jeg ca 50 til 55km/t og mellom 10 til 11w. Den sto på 13/20a og rundt 240V.

Men så kom jeg på at han ikke hadde dobbeltlader i bilen og at dette sikkert var grunnen til at det ikke ble mere juice!

Så kommer alle spørsmålene:

  • Hvor mange mil bør man kunne lade i timen med 400V 18A og dobbeltlader? (Saltoboks)

  • Henger begrensningen på bildet her da sammen med mangel på dobbeltlader?

  • Det står 13/20A.. Betyr det at det egentlig er 20A tilgjengelig (og ikke 18 som jeg ba de å sette den på?.. ingen big deal da jeg kan justere ned dette i bilen.)

  • Og et siste ett som egentlig ikke har noe med denne posten å gjøre.. Det gikk opp for meg at jeg jo på min type 2 kabel som står i saltoboksen ikke har noen fancy knapp til å åpne ladeluken. Mener å huske å ha sett en liten fjernkontroll man kunne kjøpe til å gjøre dette. Noen som har en link eller tips? (for å slippe å måtte gå inn i bilen for å åpne)

Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

jkirkebo

Sitat fra: Lunatech på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:46
Så kommer alle spørsmålene:

  • Hvor mange mil bør man kunne lade i timen med 400V 18A og dobbeltlader? (Saltoboks)

  • Henger begrensningen på bildet her da sammen med mangel på dobbeltlader?

  • Det står 13/20A.. Betyr det at det egentlig er 20A tilgjengelig (og ikke 18 som jeg ba de å sette den på?.. ingen big deal da jeg kan justere ned dette i bilen.)

  • Og et siste ett som egentlig ikke har noe med denne posten å gjøre.. Det gikk opp for meg at jeg jo på min type 2 kabel som står i saltoboksen ikke har noen fancy knapp til å åpne ladeluken. Mener å huske å ha sett en liten fjernkontroll man kunne kjøpe til å gjøre dette. Noen som har en link eller tips? (for å slippe å måtte gå inn i bilen for å åpne)

1. 18*3=ca. 54km/t typical. Rated blir vel omtrent 68km/t tenker jeg.
2. Ja.
3. Ja, du har 20A tilgjengelig. Mulig boksen bare kan justeres i "sikringsstørrelse"? Dvs. 10,16,20,25 og 32A.
4. Jeg bare åpner før jeg går ut. Lett å lage en vane av det. Har ofte ting i bagasjerommet og da åpner jeg luka der også før jeg går ut, knappene er jo ved siden av hverandre. Men ja, det finnes ekstra fjernkontroll å få kjøpt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tony@lunatech.no

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:51
Sitat fra: Lunatech på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:46
Så kommer alle spørsmålene:

  • Hvor mange mil bør man kunne lade i timen med 400V 18A og dobbeltlader? (Saltoboks)

  • Henger begrensningen på bildet her da sammen med mangel på dobbeltlader?


1. 18*3=ca. 54km/t typical. Rated blir vel omtrent 68km/t tenker jeg.
2. Ja.

Hvis 54 er det som boksen kan gi på 18A (og det her virker som det er 20A og ikke 18 som er tilgjengelig) hvordan stemmer det overrens med at den faktisk viser 55km/t på display? Er dette kanskje rated? (ikke at jeg vet forskjell på de to)  :o Er det ikke 4 x 18? .. eller ikke.. som sagt litt grønn her :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

eclipse


Sitat fra: Leafern på tirsdag 29. april 2014, klokken 11:09
Har nå prøvd type 2 ladning ett par ganger og lurer på omdet er noe feil eller om det er noe jeg ikke forstår...
Både coop asker og INSPIRIA  Sarpsborg oppgir 32A/400V/3fas, men jeg får ikke mer enn 240 volt som gir:


239(V) *13A*1,7(3-fas) = 54 teoretisk Km/hr           

Hadde det vært 400V burde jeg vel få rundt 90 Km/hr?

Jeg har bare enkeltlader (dessverre) og type 2 kablene som var til salgs gjennom elbilforeningen.


Du har vel fått svaret ditt allerede, spenningen du ser er mellom fase og N leder. Det står nok et 3 tall foran som indikerer 3 fas.

Siden du har enkeltlader er hver av 3 "ladere" foreløpig begrenset til 13A, dette skal visstnok økes til 16A.

Du har derfor 240V*13A = 3120W*3=9360W

Når 13 ver 16A problematikken er løst vil du kunne lade med 11kW fra denne ladestasjonen og dermed i teorien ca 50 km/t (nå har du sikkert rundt 40 km/t)

Alt i orden med utstyret ditt med andre ord, men kanskje du hadde vurdert dobbeltlader om du hadde vist dette
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

sn0le

#689
@Lunatech:
Ifølge Tesla sine websider gir 400V og 16A ca 11kW og 55 km/t.
18A bør dermed gi ca 12,5kW og ca 62 km/t ladehastighet.

400V gir bilen 3 faser som hver måler ca 230V mot null-leder.
230x18=4.140W
4.140x3=12.420W.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA