Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Simen1 på mandag 19. februar 2018, klokken 14:08
Finnes det en type 2-adapter a la den blå og røde adapteren? Altså fra UMC til bruk i Type 2 ladeuttak.

Nei. Det går ikke an og er ikke lov. Type 2 er basert på at "ladeboksen" henger på veggen og det er kun ledning mellom bil og ladeboks. UMC er basert på at "ladeboksen" integrert i "ledningen alla den kladden som henger på ledningen. Kan ikke ha "dobbelt ladeboks".
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

cra

Sitat fra: Simen1 på mandag 19. februar 2018, klokken 14:08
Finnes det en type 2-adapter a la den blå og røde adapteren? Altså fra UMC til bruk i Type 2 ladeuttak.

For å lade der trenger du bare en Type 2 kabel. Koster ikke allverden, og følger nå når man kjøper Tesla.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Simen1

Takk for svar. Da skjønner jeg hvorfor jeg får null treff når jeg prøver å søke etter det. Har egentlig bestilt type-2 kabel, så et eventuelt ja ville uansett vært for sent for min del. Takk for hjelp.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tuslaman

Hvordan lader man på f.eks GOL? Tesla supercharger?

Steg for steg?

Rygge inntil..velge hvor mange ampere? Er det noe man må stille inn på laderen?

Espen Hugaas Andersen

#949
Sitat fra: tuslaman på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:19Hvordan lader man på f.eks GOL? Tesla supercharger?

Steg for steg?

Rygge inntil..velge hvor mange ampere? Er det noe man må stille inn på laderen?
På supercharger, f.eks Gol, så rygger man inntil en ledig lader, og plugger inn. Det er alt. Bilen vil så begynne å lade uten at du trenger å gjøre noe mer. Når du har nok strøm til å komme deg videre, så trykker du på knappen på ladekabelen, som avslutter lading, og så plugger du ut og henger kabelen pent tilbake på plassen sin.

En ting man bør huske på er at om man har bilen stilt inn til å avslutte lading på f.eks 80% til vanlig, så vil denne grensen fortsatt gjelde. Om man kanskje vil være borte fra bilen en god stund kan det lønne seg å justere opp til 100%. Når bilen slutter å lade må man betale for å okkupere laderen, mens stiller man ladingen opp til 100%, så har man god tid.

En annen ting man som er valgfritt å tenke på er at to og to ladepunkter deler samme lader. Altså om du ser at det er flere andre Teslaer der, og disse står på 1A, 2A og 3A, så bør du velge 4A, 4B, 5A eller 5B. Du har lyst på ditt eget tall for raskest lading. (Som en tommelfingerregel treffer man bra om bilene stiller seg på annenhver plass.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Det med annenhver plass fungerte til å begynne med. Etter hvert som det er bygde flere stasjoner og de gamle er bygd ut så fungerer det dårlig. Man bør se på tallene. Og ellers tenke seg litt om. Man skal og koble til ladestolpen på den siden tallet er. På steder som Nebbenes og Lampeland kan valg av feil lader føre til at man tar opp to stolper.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lindberg

Syns ikke vi som har litt erfaring med superladere skal oppfordre "nybegynnere" (beklager om du føler deg feilaktig truffet tuslaman...) til å oppta en stolpe på SC til de har nådd 100 %

Vi har diskutert såkalte "hjemmeladere" og "gnukkere" mye her på forumet, og det er viktig å presisere at Superladere er plassert ut for Tesla-førere på langtur, ikke Tesla-eiere som "tilfeldigvis" bor rett ved en SC. Så for å ta Gol som et eksempel, - sett bilen til lading, ta deg en kaffe eller en burger på Jafs ved siden av og følg med ut av vinduet, og reis videre når du har nok power til å komme deg hjem, eller til neste lader. Ladingen går uansett bare saktere og saktere etterhvert som batteriet begynner å fylle seg.

Vi må dele broderlig på denne goden og ta hensyn til hverandre, for det blir flere og flere biler pr tilgjengelige SC-stolpe ser det ut til i den overskuelige fremtid dessverre.

My two cents  :+1:

Jo, og et lite tips; Tesla Owners Club har hengt opp oversikter ved "sikringsskapene" på mange av SC-ene i Norge. De viser hvilke stolper som deler kapasitet. Ligger også ute på hjemmesidene til TOCN.

tuslaman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:33
Sitat fra: tuslaman på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:19Hvordan lader man på f.eks GOL? Tesla supercharger?

Steg for steg?

Rygge inntil..velge hvor mange ampere? Er det noe man må stille inn på laderen?
På supercharger, f.eks Gol, så rygger man inntil en ledig lader, og plugger inn. Det er alt. Bilen vil så begynne å lade uten at du trenger å gjøre noe mer. Når du har nok strøm til å komme deg videre, så trykker du på knappen på ladekabelen, som avslutter lading, og så plugger du ut og henger kabelen pent tilbake på plassen sin.

En ting man bør huske på er at om man har bilen stilt inn til å avslutte lading på f.eks 80% til vanlig, så vil denne grensen fortsatt gjelde. Om man kanskje vil være borte fra bilen en god stund kan det lønne seg å justere opp til 100%. Når bilen slutter å lade må man betale for å okkupere laderen, mens stiller man ladingen opp til 100%, så har man god tid.

En annen ting man som er valgfritt å tenke på er at to og to ladepunkter deler samme lader. Altså om du ser at det er flere andre Teslaer der, og disse står på 1A, 2A og 3A, så bør du velge 4A, 4B, 5A eller 5B. Du har lyst på ditt eget tall for raskest lading. (Som en tommelfingerregel treffer man bra om bilene stiller seg på annenhver plass.)

Nydelig. Takk!  :+1:

tuslaman

Sitat fra: Lindberg på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:20
Syns ikke vi som har litt erfaring med superladere skal oppfordre "nybegynnere" (beklager om du føler deg feilaktig truffet tuslaman...) til å oppta en stolpe på SC til de har nådd 100 %

Vi har diskutert såkalte "hjemmeladere" og "gnukkere" mye her på forumet, og det er viktig å presisere at Superladere er plassert ut for Tesla-førere på langtur, ikke Tesla-eiere som "tilfeldigvis" bor rett ved en SC. Så for å ta Gol som et eksempel, - sett bilen til lading, ta deg en kaffe eller en burger på Jafs ved siden av og følg med ut av vinduet, og reis videre når du har nok power til å komme deg hjem, eller til neste lader. Ladingen går uansett bare saktere og saktere etterhvert som batteriet begynner å fylle seg.

Vi må dele broderlig på denne goden og ta hensyn til hverandre, for det blir flere og flere biler pr tilgjengelige SC-stolpe ser det ut til i den overskuelige fremtid dessverre.

My two cents  :+1:

Jo, og et lite tips; Tesla Owners Club har hengt opp oversikter ved "sikringsskapene" på mange av SC-ene i Norge. De viser hvilke stolper som deler kapasitet. Ligger også ute på hjemmesidene til TOCN.

Ja, jeg føler meg truffet - men ikke feilaktig. :D

Jeg skal ikke så mange mil videre etter Gol, så trenger ikke fullt batteri. På vei hjem må jeg riktignok kjøre full guffe.

Amoss

Sitat fra: tuslaman på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:35
Jeg skal ikke så mange mil videre etter Gol, så trenger ikke fullt batteri. På vei hjem må jeg riktignok kjøre full guffe.

To tips:  Når du kommer frem så lad så mye som praktisk mulig. Ladingen går raskest når bil og batteri er varme. Kommer du til superladeren på hjemtur etter kanskje bare ett par mils kjøring så vil det ofte ta lang tid å få laded. Dropp heller å stikke innom der på tilbakeveien.

Tips to er det samme som andre har nevnt over: Ikke lad til "full guffe". Lad det du trenger for å komme deg til neste lader eller til bestemmelsesstedet. Ja, også litt buffer å gå på. Som andre har nevnt her - jo fullere batteriet er jo treigere går ladingen. Mener noen nevnte en gang at det kan ta like lang tid - eller mer - å lade fra 80% -> 100% som det tar å lade fra 0% -> 80%. Kommer du over 90% kan du fort se at du kan spare tid på å koble deg fra superladeren og heller koble deg på en ChaDemo lader for de siste prosentene om du virkelig trenger dem.
Model S 85D

Muffinman

Sitat fra: Amoss på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:21
Kommer du over 90% kan du fort se at du kan spare tid på å koble deg fra superladeren og heller koble deg på en ChaDemo lader for de siste prosentene om du virkelig trenger dem.
Hvorfor? Jeg får samme effekt på supercharger og chademo på høy soc. I tillegg er det svindyrt å topplade til kr. 2,5 i minuttet.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 13. mars 2018, klokken 14:07
Hvorfor? Jeg får samme effekt på supercharger og chademo på høy soc. I tillegg er det svindyrt å topplade til kr. 2,5 i minuttet.

Har sett flere rapporter - bla. fra Bjørn i sine videoer - der ladehastigheten for topplading på superlader kommer under hastigheten man får fra ChaDemo ved samme SOC. Ved enda høyere SOC skulle også 22kW Type2 kunne levere raskere lading enn SuC. Dersom dette ikke er korrekt så får jeg be om unnskyldning for feilinformasjon.

Ps: Merk også at jeg skrev at man kunne spare *tid* - ikke penger ;)
Model S 85D

Muffinman

#957
Mulig dette gjelder ny batterikjemi og ikke den gamle. Jeg har gammel. Men jeg får jo naturligvis også høyere effekt på chademo når soc og dermed spenning øker siden adapteret er begrenset til 125A. Supercharger har ikke samme begrensningen. Men jeg ser altså ingen forskjell på f.eks. 80-85% (når chademo begynner å trappe ned) om jeg står på supercharger eller chademo.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 13. mars 2018, klokken 15:28
Mulig dette gjelder ny batterikjemi og ikke den gamle. Jeg har gammel. Men jeg får jo naturligvis også høyere effekt på chademo når soc og dermed spenning øker siden adapteret er begrenset til 125A. Supercharger har ikke samme begrensningen. Men jeg ser altså ingen forskjell på f.eks. 80-85% (når chademo begynner å trappe ned) om jeg står på supercharger eller chademo.

Det er godt mulig at du har rett i at dette kan være en forskjell mellom forskjellige batterikjemier. Da tar jeg i alle fall dette til etterretning :)
Model S 85D

Simen1

Ny funksjon: Batterioppvarming før superlading skal øke ladehastigheta med angivelig 25%. Det gjelder naturligvis bare når batteriet ikke er varmt nok for optimal lading. Superlader er jo noe man benytter typisk etter flere timers kjøring. Oppvarming krever energi. Mer energiforbruk gir i utgangspunktet økt ladetid.

Spørsmål: Når stemmer 25%-påstanden? Hva koster det typisk? (x*1,7 kr/kWh). Kan det skrues av?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA