Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Muffinman

Ville sett på oppgradering til trefase her. Da vil teoretisk makseffekt i huset øke fra 14,4 kW til ca. 25kW. Da klarer du neppe å trippe hovedsikringen.

Johnny

Om 32A er litt i overkant på anlegget du har nå, så får du en fin ladeløsning med 20-25A og en ladestasjon fra Elbilhjelpen. Ladestasjonene på 32A kan enkelt begrenses til det kursen kan levere, om du ikke bare gjør det fra bilen.
TMS og eGolf.

Jejl

Vi har 1-fase 230V 63A  hovedsikring til hus og utleieleilighet. Vi lader bilen på 32A det meste året bortsett fra hvis det er veldig kaldt, da skrur vi ned til 20-25A.

cra

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juni 2015, klokken 14:05
Har til nå ladet 85S-bilen fra i fjor med Schuko, som for så vidt går greit, men litt kjipt for en lat fyr å måtte lade over par dager når en har kjørt litt langt, så vil helst unngå det.

Hvis du er lat så må da shucko være midt i blinken, helst på 10A eller lavere, så har du en unnskyldning til å sitte i sofaen et par dager mens bilen lades!  ;) ;D

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juni 2015, klokken 14:05
På Tesla sine sider så står det at du kan ha en blå kontakt hvis du vil lade med 32A - 1 fase, som gir 7,4 kW. Forstår jeg det riktig i trådene på forumet at ikke alle el-verk godtar dette? Hvorfor står det i så fall ingenting om dette på Teslas hjemmesider?

Kan ikke se at det har noen hensikt å ha noen liste over hvor det er lov/ikke lov, for det vil være mange lokale ting som avgjør, og det vil være en "umulig" oppgave å holde rede på dette. Det er ikke slik at i ett fylke er det lov, i et annet ikke. Det kan sikkert være tilfeller så spesielle at ett hus kan få det, mens nabohuset ikke kan.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juni 2015, klokken 14:05
Er det å anbefale å kjøpe f.eks. 31339 eller B3200N fra http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html så en slipper å plukke ut ladekabelen fra bagasjerommet for hver gang (husk at jeg er lat)? Eller er det andre produkter som er å anbefale?

Nå vet jeg ikke hvor mye du kjører og lader når du er på tur, men jeg har i alle fall montert medfølgende UMC "fast" i garasjen, slik at jeg ikke trenger å ta den inn og ut av bilen hver gang jeg skal noe sted. Skal jeg på langtur plukker jeg den selvsagt med just in case, men som regel holder det med superladerne på turen.

Om du ikke kjører så veldig mye trenger du jo strengt tatt ikke fullade bilen etter langtur heller, men det er bare du som kjenner kjøremønsteret ditt. Å bruke halve kapasiteten av det du har tilgjengelig i huset burde heller ikke være noe problem om det bare er nødvendig sporadisk. Da kan du ta høyde for det ved å holde øye med øvrig forbruk mens du lader bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ToWalkOrDrive

Takk for alle svar. Snakket med en prosjektleder i Apply TB (elektrikerfirma) og spurte om de kunne installere 32A 1-fas sikring/kabel og kontakt ihht installasjonsveiledningen som ligger på Tesla sine hjemmesider (som viser hvilken kontakt som passer til Blått adapter). Da jeg spurte om det kunne bli problemer med Lyse (nettleverandør), så mente han at så lenge det er kun 1-fas inn til huset, og 1-fas kontakt var det ikke problem. Verre hvis jeg skulle ha flere faser ut....Jeg nevnte at en del nettleverandører visstnok ikke likte 1-fas 32A til Elbiler ifølge elbilforumet, uten at han laget et problem av det. Godt nok svar for meg. Sikkert fordi Sandnes har så mange innbyggere at sjeldnere lading - og mer lading når du lader - jevner seg ut. Så nå har jeg bestilt installering av dette. Så får vi se om elektrikeren er av samme oppfatning som prosjektlederen.

Tesla Model Y                         2021-

Joachim@sancon.no

Sånn hypotetisk.. 

Om jeg får montert en 3 fas 32amp 230v kontakt i garasjen til min fremtidige vedkløyer, er det da noe i veien for å lade tesla'en fra den kontakten?

Griffel

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 08. juni 2015, klokken 18:17
Sånn hypotetisk.. 

Om jeg får montert en 3 fas 32amp 230v kontakt i garasjen til min fremtidige vedkløyer, er det da noe i veien for å lade tesla'en fra den kontakten?
Hvor i all verden får du tømmer fra som trenger en slik vedkløyver?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Griffel på mandag 08. juni 2015, klokken 21:34
Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 08. juni 2015, klokken 18:17
Sånn hypotetisk.. 

Om jeg får montert en 3 fas 32amp 230v kontakt i garasjen til min fremtidige vedkløyer, er det da noe i veien for å lade tesla'en fra den kontakten?
Hvor i all verden får du tømmer fra som trenger en slik vedkløyver?
Ja, selv 7 tonns vedkløyvere får du med 1500w motorer. Og den drøyeste elektriske motoren jeg har sett er Biltema's 2800w - en 8 tonns. Og da er du fremdeles innenfor 16A.
Tesla Model Y                         2021-

Johnny

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 08. juni 2015, klokken 18:17
Sånn hypotetisk.. 

Om jeg får montert en 3 fas 32amp 230v kontakt i garasjen til min fremtidige vedkløyer, er det da noe i veien for å lade tesla'en fra den kontakten?

Nei, men du må ha en overgang på en kabelstump fra trefas til enfas.
TMS og eGolf.

NilsRo

Dette er vel rent hypotetisk en elektrisk vedkløyver som ikke er i salg enda.. ;D
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

hgs

Sitat fra: NilsRo på tirsdag 09. juni 2015, klokken 00:11
Dette er vel rent hypotetisk en elektrisk vedkløyver som ikke er i salg enda.. ;D

Jeg skal også ha slik vedkløyver og en liten ledningsstump om ikke nettselskapet tar seg sammen eller zapcharger snart ser dagens lys
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

nagela

De fleste kan jo ha bruk for følgende i garasjen  8)

Karcher varmtvannsvasker / Høytrykkspyler
Karcher HDS 10/20

Drift: Strøm 3FAS/32A
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Griffel

Sitat fra: nagela på tirsdag 09. juni 2015, klokken 12:41
De fleste kan jo ha bruk for følgende i garasjen  8)

Karcher varmtvannsvasker / Høytrykkspyler
Karcher HDS 10/20

Drift: Strøm 3FAS/32A
Er den noe tess som vedkløver?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman


ToWalkOrDrive

#854
http://www.mascus.no/park-og-hageanlegg/hoytrykksvasker/karcher-hds-10-20-4-m/korppiil.html

Med en spyler til 30.000,- som spruter 1000 liter i timen ved hjelp av 7,8 kW motor så bør du nesten kunne både kløyve og kappe ved hjelp av rette dysen  :o  Blir nesten som en vannsag:


Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA