Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

OddB

Slik jeg har forstått det foreligger/forelå det en svakhet i hardware i bilen som førte til at ladehastigheten ble satt ned fra 16A til 13A pr. dellader i påvente av utbedringer.
Det er en god stund siden dette skjedde...
All fornuft tilsier at biler levert i dag har denne utbedringen.
Vil vi måtte vente til ALLE eldre biler har blitt fikset  før softwarebegrensingen blir fjernet ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på mandag 31. mars 2014, klokken 08:36
Slik jeg har forstått det foreligger/forelå det en svakhet i hardware i bilen som førte til at ladehastigheten ble satt ned fra 16A til 13A pr. dellader i påvente av utbedringer.
Vil vi måtte vente til ALLE eldre biler har blitt fikset  før softwarebegrensingen blir fjernet ?
Elon sa i februar at fiks ville være klar i mars.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OddB

...så da skal de ettermontere den på X antall gamle biler før SW blir oppdatert for alle ?

K

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. mars 2014, klokken 11:03
Sitat fra: OddB på mandag 31. mars 2014, klokken 08:36
Elon sa i februar at fiks ville være klar i mars.

Når man lader på et 32A 1-fase uttak er det ikke noe problem med ladehastighet > 13 A, så det kan vel ikke være relatert til noen svakhet i hardware i bilen? Jeg tipper det er et "sikkerhetstiltak" for å unngå svidde Schuko-stikkontakter, noe som kan skje med litt dårlig / korrodert kontakt.

Tøyer man strikken litt og tester 18A fra Schuko (via en overgang til 32A kontakt) blir i alle fall pinnene i Schuko-støpselet farlig varme etter en stund.

sigurdi

Sitat fra: OddB på tirsdag 01. april 2014, klokken 20:42
...så da skal de ettermontere den på X antall gamle biler før SW blir oppdatert for alle ?

Du skal ikke se bort fra at software sjekker om hardware oppgraderingen er utført, eller at service verkstedene, går inn og endrer en parameter i software, slik at etter service opphold har du 16A pr del lader.

Men at biler utlevert nå ikke har hardware oppgraderingen ferdig installert, er helt naturlig siden bilene ble produsert før løsningen var ferdig.

sigurdi   
Horten
Model X90D (18.03.17)

Batteritralla

Sitat fra: Hellemann på søndag 12. mai 2013, klokken 01:21
Hatten av for Fredag! Veldig godt oppsummert. Jeg ble klokere av dette!!
Har forøvrig ikke tatt dobbel lader. Det er pga tips her på forumet:-)

Men spørsmålet er om man skal utvide kobling til garasjen. Pr nå har jeg 20a en fas. Kan legge 32A tre fas.
Tenker det er sikrest å avvente tiltakene, og se hva Tesla kommer med til slutt.

Om du har 20A en fas, og denne kursen ikke brukes til noe annet, så kan du nok trekke opp mot 20A med blått adapter på UMC - og strømtrekk justert ned i din Tesla.

20A gir roughly 20Km i timen, og dette vil holde til de flestes bruk.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Mr.Hansen

Etter det jeg kan forstå så er det 3 enkle ladere i en enkel Tesla lader. De er koblet i stjerne. Så når du kobler den til 400v TN net så blir det 3 faser imot N. 230v over hver lader.
Gjør man dette med IT net så går dette ikke da mann har ikke N. For å få dette til må det ett rele som kobler de 3 interne laderne i trekant.

Da vil de få 230v over hver lader i bilen akkorat som mann får ved TN nett i stjerne.

Tror jeg Tesla kommer til å modifisere laderne så de passer Norge? Vanskelig spm. Det kommer annpå kostnadene.

Menn vi får et problem her i Norge, som er på trappene allerede. Nett leverandørene liker ikke den skjeve belastningen på nettet av alle disse 1 fase 32A vi Tesla eierene har. Det kan bli slutt på lade med 1 fase over 20A. Hva gjør da alle Tesla kundene mot Tesla, kan bli problem for Tesla.

Jeg tror Tesla må komme opp med løsning kanskje snart,før dette blir en stort problem.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Mr.Hansen

Denne teorien på ladern i Tesla'n støtter de med at man får kun 13A på 1 fase ladning og 32A hvis mann lasker den ene fasen over alle tre laderne mot den andre fasen i senter.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Mhal

Kan bli vanskelig å ta forandringer i strømnettet over på Tesla.

Men det kan vel hende at Tesla finner på en måte å nyttiggjøre seg 3 fas 230V for å ha ett godt produkt å tilby.

Mr.Hansen

Jeg ville legge inn en klage til Tesla hvis jeg ikke får lade med 32A på mitt IT Nett. Da har Tesla lovet noe de ikke kan levere lenger.

OddB

I følge xstrømmåleren min utgjør induksjonstoppen og stekeovnen et større skjevbelastningsproblem ( pulserende strømtrekk) enn 32A kontakten i garasjen.
Vi kan da ikke forlange at nabolaget skal drive med synkron-matlaging heller ??

sigurdi

Sitat fra: OddB på torsdag 10. april 2014, klokken 14:55
I følge xstrømmåleren min utgjør induksjonstoppen og stekeovnen et større skjevbelastningsproblem ( pulserende strømtrekk) enn 32A kontakten i garasjen.
Vi kan da ikke forlange at nabolaget skal drive med synkron-matlaging heller ??

Regner ikke med at du lager mat hele natta, ellet i 6-7 timer i strekk. :-)

Dette er da skjevlast i korte perioder som ikke betyr noe. Vedvarende skjevlast er det værre med. :-)

Det er og andre bilet som støttet 32A enfas lading for hjemmebruk.

Det kommer nok endel produkter etter hvert (digitale transformator 230v 3 fas til 400v med n leder), når salget tar seg opp og markedet blir større.

Når så produksjonen av slike enheter går opp går prisen ned, så litt tolmodighet hjelpet. :-)

Tror vi får ganske kompakte enheter med 230v 3fas inn og Type 2 plug ut. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

andgun

Det står at høyspenningskontakt kommer sent i 2014 (I parantes - på bildet øverst).
Er det noen som vet hva som trengs av strømmating? :)

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/basics

---------------------------------------------------------------
Grå S85 mottatt 9. februar 2014 kl 12:00

Griffel

Sitat fra: andgun på søndag 20. april 2014, klokken 00:46
Det står at høyspenningskontakt kommer sent i 2014 (I parantes - på bildet øverst).
Er det noen som vet hva som trengs av strømmating? :)

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/basics

---------------------------------------------------------------
Grå S85 mottatt 9. februar 2014 kl 12:00

99,995% sansynlig = Salto-ladestasjon 400V 3 fas 32A (eller andre tilsvarende 3.parts ladestasjoner), men i Tesladesign og med Tesla logo. Og kan da fores med alt fra 400V 32A til 230V 16A eller mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TeslaSvein63

Skal tro om det kan komme muligheter til å lade på 63 amp 400v og 125 amp 400volt. Har slike uttak tilgjengelig.  ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA