Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

K

Sitat fra: Rio på onsdag 05. mars 2014, klokken 19:06
Sitat fra: NilsRo på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:58
Har et dumt spørsmål, siden jeg kan lite om dette. Du lader fra et schukouttak og har ikke tilgang til å sjekke hvor store sikringen er. Vil da bilen automatisk sette ned ladingen til under 13 A dersom sikringen er mindre enn dette? Eller bør en da sette ned ampere i bilen til 8/10A for å være på den sikre siden.


Nei, ladekladden vet ingenting om sikringsstørrelsen. Den informerer bilens lader om hvor mange ampère den kan trekke, og hvis du har sagt 13 A, og sikringen er på 10 A så vil sikringen gå etter en stund.

...og en stund kan være godt over en time. Dersom det er gammeldagse skrusikringer type "trege" så skal vel disse minst tåle 120% av "pålydende" i en time. Og maks 160% i en time. Automatsikringer slår av fortere.

NilsRo

Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

OleJA

Sitat fra: Daniel.B på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:36
Hvor mange amp får man ut ved bruk av 32 amp 1 Fas og UMC?

Fra Tesla: IEC 60309 Blått - adapter   230 V  /  32 A   7,4 kW   40 km/per time

Hørt noen har nevnt at man kun får ut 26 amp nå og at det måtte en liten hardware fiks for å kunne få utnyttet 32 amp. Noen som vet?
På 32A 1 fase kan du nyttiggjøre samtlige 32A allerede i dag
På 3 fase derimot, så er det pr. dd. en begrensning på 13/26A avhengig av om du har enkelt eller dobbeltlader.

hma

Sitat fra: OleJA på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:01
På 32A 1 fase kan du nyttiggjøre samtlige 32A allerede i dag
På 3 fase derimot, så er det pr. dd. en begrensning på 13/26A avhengig av om du har enkelt eller dobbeltlader.
Har du testet dette selv? Eventuelt hvilket ladeutstyr brukte du da?

Grunnen til at jeg spør er fordi RoadRunner og jeg i kveld har testet min hjemmelader og portable lader, begge med 32A Mainpine kontroller på Model S med dobbelt lader.

- Hjemmeladeren er tilført 1-fase 32A/230V som går direkte til bilen. Det gav maksimalt 26A på skjermen i bilen. Hadde bilen hatt enkeltlader skulle det resultert i 13A.
- Den portable laderen er også tilført 1-fase 32A/230V, men der er én av fasene lasket til tre av bilens ladefaser. Den andre fasen er koblet til nøytrallederen på bilens lader. Dette gav også 26A og hadde bilen hatt enkeltlader ville dette "koblingstrikset" også resultert i 26A.

Dette stemmer omtrent med 'jkirkebo' sine resultat i lenken under, bortsett fra at han fikk 32A ved å laske 3 ledere. Mulig pga enkeltltlader, eller at det har kommet inn SW-versjoner med andre begrensninger i mellomtiden?
Se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg151198.html#msg151198
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

OleJA

Sitat fra: hma på torsdag 06. mars 2014, klokken 00:05
Sitat fra: OleJA på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:01
På 32A 1 fase kan du nyttiggjøre samtlige 32A allerede i dag
På 3 fase derimot, så er det pr. dd. en begrensning på 13/26A avhengig av om du har enkelt eller dobbeltlader.
Har du testet dette selv? Eventuelt hvilket ladeutstyr brukte du da?

Bruker Teslas UMC med blått adapter.
Dette skal virke med både enkelt og dobbeltlader siden det blå adapteret lasker sammen alle 3 fasene. Dvs. kun ~11A på hver av de 3 sub-laderne.

Sitat fra: hma på torsdag 06. mars 2014, klokken 00:05
Grunnen til at jeg spør er fordi RoadRunner og jeg i kveld har testet min hjemmelader og portable lader, begge med 32A Mainpine kontroller på Model S med dobbelt lader.

- Hjemmeladeren er tilført 1-fase 32A/230V som går direkte til bilen. Det gav maksimalt 26A på skjermen i bilen. Hadde bilen hatt enkeltlader skulle det resultert i 13A.
- Den portable laderen er også tilført 1-fase 32A/230V, men der er én av fasene lasket til tre av bilens ladefaser. Den andre fasen er koblet til nøytrallederen på bilens lader. Dette gav også 26A og hadde bilen hatt enkeltlader ville dette "koblingstrikset" også resultert i 26A.

Dette stemmer omtrent med 'jkirkebo' sine resultat i lenken under, bortsett fra at han fikk 32A ved å laske 3 ledere. Mulig pga enkeltltlader, eller at det har kommet inn SW-versjoner med andre begrensninger i mellomtiden?
Se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg151198.html#msg151198
Dersom det er stort spenningsfall, eller ustabil spenning, så vil ladesoftwaren i bilen begrense til 26A.

pej

Vi har drøssevis med overganger og skjøtekabel i både 3 fas og 1 fas på utleie. Både 230 og 400V. Alt fra 16A,32A,63A,125A osv og opp til 400A på powerlock. Vi benytter 32A enfas til kraftforsyning til forsterkere Lyd/PA, samt sterke følgespotter 5kW osv. Om du skal på tur og trenger en eller to overganger så kan du sende meg en mail, så kan jeg se om jeg kan hjelpe:) pej@frontlite.no
www.frontlite.no eller www.avab-cac.no samme firma fra april.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)


Cronos

Ser i en annen tråd her hva angår blått adapter...
Jeg har fulgt med relativt bra, men dette har gått meg hus forbi:

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2014, klokken 17:21

De som har planer om å lade på hoteller, campingplasser og lignende i Norge bør nok vurdere å ha med slikt adapter selv. 32A 3-fase er en svært vanlig plugg å finne, 32A 1-fase svært sjelden.

Trenger man en adapter 3-fase -> 1-fase for å kunne lade på slike offentlige steder?
Hvor får man evt. kjøpt en slik?
Hvor mange A får man da?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Griffel

#653
Sitat fra: Cronos på mandag 10. mars 2014, klokken 11:38
1. Trenger man en adapter 3-fase -> 1-fase for å kunne lade på slike offentlige steder?
2. Hvor får man evt. kjøpt en slik?
Hvor mange A får man da?
1. Ja dersom vi snakker om blå 3fas industrikontakt. Nei dersom vi snakker om offentlige ladestasjoner for elbil.
2. jkirkebo
3. 32A
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Teslanewbie

Tidligere fulgte blå og rød adapter med bilen ? Nå må man kjøpe rød ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 11. mars 2014, klokken 21:03
Tidligere fulgte blå og rød adapter med bilen ? Nå må man kjøpe rød ?

Nei, rød har aldri vært inkludert i Norge, kun blå.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

satheesh.net

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 11. mars 2014, klokken 21:03
Tidligere fulgte blå og rød adapter med bilen ? Nå må man kjøpe rød ?

Det er viktig å understreke at det aldri har fulgt med både blått og rødt adapter. Man kunne velge én av dem. Den andre må man naturligvis betale for. Bestilles denne samtidig som bilen slipper man mva, bestilles denne etterpå må mva betales.

Quattro

Sitat fra: fredag på søndag 12. mai 2013, klokken 01:03
Sitat fra: Quattro på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44
Jeg har ingen erfaring med EL bil og er sikkert ikke den eneste som lurer på dette.

Jeg har lest meg opp og ned i mente på lading, om man skal velge dobbeltlader eller ikke.

Det jeg har oversikt over er jo selvsagt SC og vanlig 240 volt.

Det er snakk om CHADEMO og andre typer....

Kan noen enkelt sette opp en oversikt og oppsummere hvilke alternativer som eksisterer og som er relevant for en Model S?


Siden mange lurer på akkurat dette med lading, så kan Tesla med fordel legge ut informasjon om dette på sine websider, slik at folk slipper å spørre.

Her er slik jeg har forstått det:

Støttes helt sikkert:
Vanlig jordet stikkontakt (også kalt "schuko") 230V 16A med mobil ladekabel. Alle schuko-stikkontakter er enfas. Model S kommer max til å trekke 13A på schuko. Fullading vil ta ca 34 timer.

Merk at ikke alle jordete stikkontakter står på kurs der man kan trekke 13A. Både 10A, 13A og 16A er vanlig i Norge. Model S kan stilles inn til hvor mye/lite strøm den skal trekke fra en kurs.

En stikkontakt gir ingen informasjon til bilen om hvor mye strøm man kan trekke fra kursen. Sjekk sikringsskapet for info om kursen. Hvis bilen forsøker å trekke 13A fra en stikkontakt som står på en 10A kurs vil sikringen gå for å beskytte mot overbelastning/brann.

Støttes helt sikkert:
Blå industrikontakt. 230V enfas, opp til 32A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 14 timer på 32A.

Støttes helt sikkert:
Rød industrikontakt, 400V trefas, opp til 16A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 8-9 timer.

Støttes helt sikkert:
Ladestasjon, level 3 type 2 med såkalt "mennekes"-kontakt. Fordelen med dette er at du får noe fastmontert i garasjen, slik at du slipper å koble til og fra den mobile ladekabelen hele tiden og kan la denne ligge i bilen. En ladestasjon støtter også mer effekt og dermed raskere lading enn den mobile ladekabelen. En ladestasjon vil helt sikkert kunne lade 230V enfas opptil 32A, og høyst sannsynlig også 400V opp til 16A hvis du har enkeltlader og 32A hvis du har dobbeltlader. Fullading med 400V 32A med en slik type 2 ladestasjon vil ta ca 5 timer (forutsatt at bilen har dobbeltlader).

De fleste kommer ikke til å behøve en type 2 ladestasjon hjemme i garasjen for vanlig bruk av bilen. De fleste vil klare seg godt med mobil ladekabel som følger med bilen tilkoblet 16A schuko stikkontakt, blå industrikontakt eller rød industrikontakt.

Type 2 ladestasjoner med mennekes-plugg er EUs standard for lading av elbiler, men foreløpig er ikke disse ladestasjonene utbredt i Norge. Det er ventet at stadig flere offentlige ladestasjoner kommer til å være type 2 ladestasjoner, istedet for schuko som idag. Noen av disse kommer til å tilby opptil 22kW, som feks på Strømmen storsenter. Model S som ikke har dobbeltlader vil ikke kunne lade raskere enn 10-11kW på type 2 ladestasjoner, dvs 8-9 timer for fullading. Med dobbeltlader vil man kunne fullade på 4-5 timer på slike ladestasjoner.

Hvis du ser for deg at det kan være nyttig å lade opp bilen på 4-5 timer fremfor 8-9 timer på offentlige type-2 ladestasjoner med kapasitet opp til 22kW, så bør du bestille dobbeltlader til bilen.

Den europeiske versjonen av Tesla High Power Wall Charger kommer sannsynligvis til å være en brandet versjon av en type 2 ladestasjon.

Sannsynligvis/forhåpentligvis støttet, delvis ubekreftet:
75% av Norge har ikke støtte for 400V (TN) trefas, vi har 230V (IT) trefas istedet. Tesla sier de skal støtte norsk 230V (IT) trefas også, men uten å komme med håndfaste spesifikasjoner. Teslas svar på spørsmål om ladehastighet for 230V (IT) trefas gir som regel ut hastigheten for 230V enfas eller 400V trefas istedet, noe som fører til en del usikkerhet om hvor alvorlig man kan ta informasjon fra Tesla om støtten for 230V (IT) trefas.

Den mobile ladekabelen vil sannsynligvis støtte lading på blå industrikontakt med 230V (IT) trefas, og vil gi ca dobbelt så lang ladetid som 400V med samme strømstyrke.

Det er uklart om det går å sette opp en type2 ladestasjon dersom man bare har 230V (IT) trefas. Muligens vil den da bare ha støtte for 230V enfas.

Støttes helt sikkert:
Teslas superladere. Tesla har lovet å sette opp superladere mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim, Oslo og Stockholm, og kanskje også mellom Oslo og Kristiansand-Stavanger. Gratis. Lader opp fra fullt på ca 1 time, kanskje enda raskere hvis ryktene om at de skal sette opp effekten på superladerne stemmer.

Foreløpig er det uklart hvor det kommer superladere ellers i Europa.

Superladere er kun for langdistanse-kjøring, og det er ikke forventet superladere i bynære strøk. Superladere er ikke en erstatning for å lade bilen hjemme eller på jobb.

Lading med superlader benytter ikke enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med superlader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Ubekreftet:
Elon Musk har sagt at norsk/europeisk Model S skal kunne lades med Chademo. Dette er den typen ladestasjoner som tilbys av feks Ishavsveien, Lyse, ABB, Nissan-forhandlere, Grønn kontakt og Statoil rundt omkring i landet, ofte mot betaling eller abonnement. Dette kommer sannsynligvis/muligens til å kreve et adapter som må kjøpes fra Tesla, pris ukjent, leveringstid ukjent.

En Tesla-ansatt har visstnok sagt at den versjonen av Model S som vi får levert her til lands skal støtte både Chademo og Combined charging (CCS) hurtiglading fra leveringsdagen, men dette er ubekreftet. Combined charging (CCS) hurtiglading er en ny standard for hurtiglading av elbiler. De fleste hurtigladere i Norge hittil er Chademo, men det kommer noen som støtter begge disse konkurrerende standardene.

Lading med chademo vil ikke benytte enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med chademo-hurtiglader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Bør dette innlegget nå oppdateres? Det har skjedd litt siden sist og Tesla har vel endret kalkulatoren på nettsiden sin. Noen som vil ta seg bryet verdt å oppdatere dette?

Forøvrig syntes jeg det er rart at det ikke ligger en klar "tolkning" av hvordan vi skal lade bilene våre et sted på forumet, kanskje en ny "stickypost".

For min egen del får jeg bil nå førstkommende fredag (28.03.14) og for å slippe å brenne av en del kroner på adaptere og overganger jeg ikke trenger, har jeg bestemt meg for å prøve å feile og finne ut hva jeg trenger når bilen tas i bruk.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

jsu224


nofuelno

Sitat fra: jsu224 på lørdag 29. mars 2014, klokken 21:17
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Her snakkes det om type, men forskjellige kw effekt.

Det er en og samme kabel til alle disse eller?

Sånn? http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-32a-4m#product
Det stemmer bra det. Samme kabel kan benyttes overalt og du får den i 4m, 6m og 8m utgaver.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA