Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Åpent spm: Besittes det kunnskap her inne på forumet om TMS?

Startet av frskby, lørdag 11. mai 2013, klokken 12:14

« forrige - neste »

Desdi

Sitat fra: paracord på lørdag 11. mai 2013, klokken 14:34
Jeg må si meg enig med repr. fra Tesla der. Dette er det som får begeret til å flyte over for min del. Jeg trodde dette forumet skulle bidra med positivitet og saklig informasjon/diskusjoner rundt Tesla, men dette er jo rett og slett ett oppkomme av negativitet og flisespikkeri.

OMG. Seriøst?  ???  Fail 

Har kun hatt nytte av dette forum og det sitter mange her med mye kunnskap som de gjerne deler til nytte for oss andre. Og det må være lov å stille spørsmålstegn ved diverse ting.

Epleskreller

#16
Kjempefint forum med mange kunnskapsrike medlemmer som bidrar og belyser.

Jeg har lært veldig mye her og jeg tror det var dette forumet som "vervet meg" i oktober..

Støtter også de som skriver at den beste løsningen for å fjerne feilinformasjon er at noen i Tesla registrerer en "offisiell" bruker her og informerer. Slik hender jo at skjer på teslamotorsclub.com
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

flux

Sitat fra: frskby på lørdag 11. mai 2013, klokken 12:14
Tesla representanten frarådet alle fremtidige Tesla eiere om å holde seg unna alle mulige forum, for man ble bare mer tvilende og feilinformasjon spredt. Hans råd var kun å holde seg til informasjonen Tesla gir.
I så fall tror jeg en stor del av gleden ved å kjøpe et nytt produkt forsvinner for mange "early adopters" :)

Hverken Leaf eller Tesla hadde vært i nærheten av samme suksess uten engasjerte "early adopters", og det ved Elon Musk svært godt.

Tesla beveger seg helt i grenseland av hva som er mulig tror jeg i forhold til løpende endringer. Får håpe de unngår alvorlige bugs og feil som oppstår pga. oppdateringer mens modellen er i produksjonsyklus.

Ingen andre store bil produsenter jobber slik, og de som kjøper Tesla nå, må være villig til å godta at de kjøper en bil som endres underveis.

Kanskje Tesla helst vil at vi skal se på bilen som en tjeneste de leverer, og som de når som helst kan endre / oppdatere. Akkurat som SaaS endret måten vi kjøper/bruker programvare, vil Tesla endre hvordan vi kjøper bil/bruker bil.


DonPedro

Sitat fra: Gjermund på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:36Der er nok hovedgrunne hans, han vil nok helst at ingen skal bli tvilende og kanselere. Det er bedre for ham at vi kun for positiv info.... Synes det er litt merkelig at de fraråder dette, når de selv også bør vare klar over egen utilstrekkelighet.

Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg tror årsaken er at de til stadighet får folk på besøk som har lest spekulasjoner på forumet og der de gang på gang må "gi rett informasjon" slik de ser det.  Pluss at de får masse spørsmål om "230V IT" og "Mennekes-kabler" fra folk som i utgangspunktet ikke ville ha tatt en teknisk tilnærming dersom de ikke hadde lest masse på forum.

Det hadde rett og slett vært lettere å være dem dersom de bare kunne gi svar og folk bare kunne stole på dem (evt. at de kunne gitt svaret "det vet vi ikke enda", og folk ville ventet i stedet for å gravd og diskutert).

Intet behov for å tillegge dem uredelige hensikter - reaksjonen er nokså menneskelig.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Ønsker deg lykke til videre med andre informasjonskilder paracord.

Dessverre vil aldri et diskusjonsforum kunne tilby til en hver tid gyldig, oppdatert og presis informasjon på samme måte som selskapet selv.
Som man sier i Knowledge Management prosessene; all informasjon som skal være tilgjengelig for alle skal til en hver tid være oppdatert, gyldig og presis samt samlet på ett sentralt sted der de som har behov for informasjonen får den når de har behov for den.

Dessverre klarer ikke Tesla dette helt - men det er noe de jobber hardt med.

Blant annet 3-fase 230V IT. Der er kaaanskje ikke endelige spesifikasjoner klare til å publiseres - men de mangler også et sentralt sted for absolutt alle i virksomheten som har behov for informasjon vedrørende status på den endelige informasjonen. Ting flyter ikke "så godt" internt.

Det er forståelig da de er en sped organisasjon, som har satset på andre områder, og glemt noen underveis. At det jobbes med prosesser internt og standardiserte rutiner er klart. Ting former seg dag for dag - men dette synes ikke utad fra butikken - da det som skjer er internt. Resultatet av en prosessinnføring er aktuell for en kunde, prosessen not so much.

Cato76

Det første jeg gjorde etter å ha hørt om TMS en gang i høst var å melde meg inn i dette forumet (etter Google-søk). Takk til alle dere som har gitt/delt informasjon her inne!!!

Informasjonen filtrerer jeg ut etterhvert som jeg leser. Liker å ha referanser til opplysninger jeg får, men som oftes så diskuteres ting opp og i mente, slik at bitene faller på plass etterhvert! 

En annen ting, det er godt mulig at jeg ikke hadde fått finalized bilen ennå hadde det ikke vært for dette forumet. Jeg har nemlig aldri fått mail fra Tesla Motor før jeg har ringt å purret etter å ha lest på forumet at jeg burde vært informert...

Fortsett å del info, men hold dere til tema!  :)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Dette forumet har for meg stått for markedsføringen samt gitt meg tilstrekkelig beslutningsgrunnlag til å kjøpe en Model S til nesten 700 laken. Tesla har ikke klart dette selv, til tross for at produktet er bra.

Hvis ansatte hos Tesla ikke skjønner hvor viktig slike communities har vært og er for selskapet bør de finne seg noe annet å gjøre.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på lørdag 11. mai 2013, klokken 19:31
Dette forumet har for meg stått for markedsføringen samt gitt meg tilstrekkelig beslutningsgrunnlag til å kjøpe en Model S til nesten 700 laken. Tesla har ikke klart dette selv, til tross for at produktet er bra.
De aktive forumdeltakerne her er garantert Tesla ambassadører, selv om vi vet mye mer om de negative sidene enn folk flest!

Var nylig i 60-årslaget til min mor, og mange av gjestene hadde fått med seg at jeg ventet på Model S. Flust med godt voksne der som var veldig interessert i å høre mer, men som fortsatt satt på gjerde ift. å se at bilen fungerer i praksis. En vurderte å sette seg på listen for Model X allerede. Tipper det blir en del salg når de får teste min ved anledning. Og sånne som meg er det mange av her på forumet.

Kunnskapsrike og engasjerte kunder er et pluss, ikke et minus :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Jeg er tydeligvis litt i drøftingsmodus idag.
Jeg er helt enig med Øyvind.h i at kunnskapsrike kunder er meget gode ambassadører for Tesla og det er de veldig klar over. Det at disse samme kundene i dagens samfunn alltid møtes på forum er ikke spesielt nytt eller spesielt. Så denne selgeren fra Tesla har nok snakket litt raskt og muligens hadde en dårlig dag.

Samtidig jeg har snakket en del med Kjell Arne Wold i det siste i forbindelse med noen besøk hos Tesla Alna. Han er såvidt jeg vet Norgessjefen for Tesla. Han er også negativ til forumene som en informasjonskanal og føler at det fort blir en full hønsegård av noen få fjær. Jeg er naturligvis ikke helt enig med han, men jeg ser poenget hans.

Jeg diskuterte tåkelys som vi "vet" er borte med han. Han er fullt klar over at de siste blå Model S'ene han har fått fra USA ikke ahr disse men har plastdekselet, mens de aller første han fikk har de gamle tåkelysene. Europiske regler tilsier også at det er påbudt med røde tåkelys bak og dermed vil Tesla nok gjøre samme endring på norske Model S som de har gjort med Roadsteren hvor det ene av ryggelysene blir bakre tåkelys. Dermed er det klart at de Model S vi har sett har reodor felgen løsninger for å få lysene godkjent for bruk i Europa, mens de faktiske Europa utgavene vet han ikke hvordan lysene ser ut (eller kunne ikke/ville ikke fortelle meg) i detalj enda.
Nå kommer poenget mitt  ;) dermed føler han det er dumt at forumbrukerne bruker mye tid på å hisse seg opp over lys som kanskje er annerledes/borte/blinker/bytter farge/fuglane vet...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

#24
Sitat fra: Cobos på lørdag 11. mai 2013, klokken 20:28
Nå kommer poenget mitt  ;) dermed føler han det er dumt at forumbrukerne bruker mye tid på å hisse seg opp over lys som kanskje er annerledes/borte/blinker/bytter farge/fuglane vet...
Helt enig. Jeg opplever det som urealistisk å forvente å få nøyaktig samme bil som de første i USA har fått. Både på godt og vondt. Tesla vil fortsette å justere, men de bør være så åpne som mulig om det de endrer på! Kundene må ikke få diktere, men de må gjerne få si sin mening :)

Kjell Arne Wold er iflg. Linkedin assisterende butikksjef på Alnabru, dvs. ikke Norgessjef. Lurer på om Peter Bardenfleth-Hansen har/har hatt ansvaret for Norge.

Må for øvrig legge til at jeg har opplevd veldig god kundebehandling av Kjell-Arne, Peter, Heidi, Justine og Stephen i Tesla! Sleivete kommentarer virker alltid å komme fra nye selgere uten erfaring, og jeg har respekt for den tøffe situasjonen folk som Kjell-Arne, Peter, Heidi etc. er i når de jobber i et selskap med voksesmerter. Ikke alle holder ut under det presset jeg regner med de opplever nå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ebbrey

Sitat fra: Gjermund på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:36
Når det gjelder ingeinør fra Tesla på forum, kan derenok glemme det, de er børsnotert og da er informasjon ut strengt kontrollert.

Jau.. Snakket med noen fra tesla tidligere i år, de sa de fulgte med her på elbilforum men at det absolutt ikke var tillat å delta i diskusjonene.

Men som nevnt tidligere, mye bra info kommer her, og flere som leter opp info fra andre sider eller andre nåværende eiere som poster på teslamotorsclub deler det hit slik at vi får en bedre ide og ikke minst en morsommere ventetid.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

19quiz76

Det er nok også lurt å ha edruelig forhold til forumer når man jobber som produktspesialist - fort gjort å blande sammen fakta man får fra oven med spekulasjoner her inne ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

DonPedro

Jeg er en av de som har stor sympati for folket på Alnabru, men den holdningen du refererer til er latterlig. Hvis de synes at folk blir feilinformert på forum så er det én ting som garantert ikke virker: Å ignorere forumet og snakke det ned.

Ting som funker:

  • Legge ut en FAQ der man oppklarer misforståelsene
  • Når man ikke har klare svar - kommunisere det også (inkl. når svar kan komme og hvordan de vil bli offentliggjort
  • Delta på forumet selv

Dette er så ABC at selv dinosaurselskaper som SAS har begynt å fatte poenget.

Den kommunikasjonsformen de har nå - direkte mellom enkeltselgere og enkeltkunder - skalerer veldig dårlig og blir spesielt problematisk når kundene oppdager at de får forskjellige svar av forskjellige personer.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

kshaukenes

Jeg har i lengre tid sittet på sidelinjen og observert på forumet her, samtidig som jeg har snakket ganske mye med flere av de ansatte i Tesla.

Først og fremst; jeg synes det er flott at forumet er såpass aktivt og at det er så mange som ønsker å dele meninger/erfaringer osv. fra Tesla. Dette er et helt nytt produkt, og det finnes masse usikkerhet rundt en del ting, derfor kan et forum som dette være et strålende sted å diskutere, debattere og kverulere.

Problemet oppstår vel med at en rekke brukere her er "selvutnevnte" eksperter, som tråler forum på forum etter ny informasjon fra Tesla. Med en gang noe nytt dukker opp på amerikanske forum, blir flere av menneskene her sjokkert over at ikke all informasjon rundt det samme er tilgjengelig i Norge enda...

Elbilforum har opplevd en enorm økning i interesse etter Tesla kom til landet, og det betyr at det er svært mange potensielle Tesla-kunder som anskaffer sin informasjon fra denne siden.
Det betyr at rykter bør presenteres som rykter, og fakta bør presenteres som fakta, med tilhørende kilde(helst en Tesla-kilde). Videreformidling av hva du har opplevd av informasjon er ikke nødvendigvis enbetydende med at det er korrekt.

For det første:
Hvor mye rykter/informasjon er det som kommer fra tvilsomme kilder?
   Det er svært viktig å huske på at selvom en person sier/oppfatter/tror han hører et eller annet en Tesla-rep     sier om noe, betyr det ikke at han har opplevd informasjonen korrekt.  Tenk deg litte-grann om før du løper til nærmeste forum og presenterer noe du har "hørt" som fakta og dermed feilinformerer masse mennesker om et fantastisk produkt.
 
For det andre:
Jeg ser det er en del sutring over at Tesla ikke går inn og "veileder" oss her på elbilforum..
Elbilforum har ingenting med Tesla og gjøre, hvis det er så noe du ønsker å få offisiell rettledning på, bør du enten fyre av en mail til Tesla, eller så kan du skrive på forumet til Tesla Motors, og få svar.

Elbilforum er et fantastisk sted for disuksjon, meningsutveksling og ideer, men å basere faktaene dine rundt et bilkjøp på 500k+ etter noe "en eller annen på internett" har skrevet, er neppe en særlig god ide.


Jeg håper alle vil fortsette å bruke elbilforum til diskusjon, meningsutveksling, erfaringer og ideer. Faktaene lar jeg Tesla stå for, på tross at det ikke alltid er alt som er klart.

Tenk, om et par måneder vil vi alle kunne kjøre rundt i verdens feteste bil ;)


@roger

Uten tilgang på inspirasjon og informasjon fra dette forumet, er jeg sterkt i tvil om jeg ville ha gjennomført "mitt livs nybilkjøp"!

Det at det er sterkt varierende kvalitet på et så aktivt forum som dette, vil jeg betegne som krydder. Jeg har ikke opplev det som problematisk å skille innlegg i kategorien "synsing og rykter" fra innlegg underbygget med åpenbar kunnskap.

Jeg vil derfor takke alle bidragsytere på dette forumet, og uttrykke en form for familiefølese for dere, uten å kjenne en eneste en av dere (så vidt jeg vet....) Følelsen av å være med på en kollektiv "galskap" som dette, er litt deilig  :o . Samtidig som dette forumet gir oss muligheten til å dele erfaringer, og faktisk kunne opptre kollektivt ved behov etter levering, det bidrar med litt trygghet.

Kommer derfor til å ta med meg en hyggelige gest fra Alfa Romeo familien, man hilser på brødre/søster når man møtes på veien :-* 
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA