Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag om økning av vektfradrag for hybrider

Startet av tomrh, tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:54

« forrige - neste »

tomrh

Jfr. http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article7526229.ece
Forslag om å øke vektfradrag fra 10% til 15%. Hva vil dette si i kroner og øre for f.eks. Opel Ampera? Et piss i havet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:54
Jfr. http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article7526229.ece
Forslag om å øke vektfradrag fra 10% til 15%. Hva vil dette si i kroner og øre for f.eks. Opel Ampera? Et piss i havet?

Om jeg har regnet riktig utgjør det i underkant av 16.000 kroner.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tomrh

#2
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 17:28
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:54
Jfr. http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article7526229.ece
Forslag om å øke vektfradrag fra 10% til 15%. Hva vil dette si i kroner og øre for f.eks. Opel Ampera? Et piss i havet?
Om jeg har regnet riktig utgjør det i underkant av 16.000 kroner.
Såpass ja! :) Det vil gi enda litt større utslag for Outlander PHEV som er en tyngre bil, skulle jeg tro. Outlander skal visst prises i Sverige fra ca. SEK 420.000, dvs. NOK 375.000 med dagens kurs. De særnorske avgiftene for hybrider er vel såpass lave at den skulle komme godt under 400k i Norge da, selv uten dette økte vektfradraget?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 07. mai 2013, klokken 17:40
Såpass ja! :) Det vil gi enda litt større utslag for Outlander PHEV som er en tyngre bil, skulle jeg tro.

For en bil på 2 tonn blir utslaget -19.000,-. Trekk fra ennå ca. en tusenlapp pr. 100kg over dette. Vektavgiften i dette intervallet (>1500kg) er ca. 190 kr/kg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 07. mai 2013, klokken 17:40
Såpass ja! :) Det vil gi enda litt større utslag for Outlander PHEV som er en tyngre bil, skulle jeg tro. Outlander skal visst prises i Sverige fra ca. SEK 420.000, dvs. NOK 375.000 med dagens kurs. De særnorske avgiftene for hybrider er vel såpass lave at den skulle komme godt under 400k i Norge da, selv uten dette økte vektfradraget?

Jeg regnet meg fram til en engangsavgift på ca. NOK 38.000,-. Med svensk innpris blir det da 413.000,-.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

thorlar

#5
Blir litt forundret over dette. Er det kun vekt som avgjør den varslede avgiftslette for hybridbilene? Hegnar.no og VG.no opererer med -4500 for PIP Prius og -3000 for Ampera. Mens Volvo V60 Hybrid visstnok skulle få avgiftslette på 18000! Her tyder det ikke på at vekt er gitt særlig betydning i beregningen :o

jkirkebo sine beregninger virker sånn sett mer vettuge, men hvorfor drar man ikke inn f.eks CO2 utslipp? I henhold til standardberegningen i EU har Ampera 27g CO2/km, mens PIP Prius har 49g CO2/km. Det påstås at V60 har utslipp på 48g, noe som virker svært lite realistisk når man ser på hvordan denne bilen er satt opp; 215 hk diesel og en ynkelig 70 hk elmotor. Her inviteres det til mye brooom. Ikke mye kjøreglede igjen dersom denne kjøres på ren el!

At man ikke straffes for vekt som skyldes batteriet er helt greit. I tillegg burde det vektlegges rekkevidde på pur el-kraft og totalt utslipp av CO2. CO2 er jo allerede med i beregningen av avgifter, men her er det sikkert rom for ytterligere vridning mot lavest mulig CO2
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA