Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På tide med nye regler for lading og offentlig parkering?

Startet av akseln, tirsdag 07. mai 2013, klokken 11:00

« forrige - neste »

akseln

Økt elbil-salg gjør at antall elbiler pr. tilgjengelig ladestasjon øker kraftig ref. http://elbil.no/ladestasjoner/982-mest-og-minst-populaere-ladestasjoner-i-oslo.

En av utfordringene etter min mening er at ladestasjonene både tilbyr strøm og lang parkeringstid. Spesielt i Oslo gjør tilgangen på lang parkeringstid at mange som ikke behøver å lade velger å parkere på en ladeplass i stedet for å la de som faktisk trenge å lade anledning til å bruke denne. Flere som bor i Oslo har nå elbil og bruker ladeplass som sin private parkeringsplass f.eks. på Grünerløkka.

Det at ladbare hybrider også kan parkere på ladeplasser i Oslo, gjør ikke denne situasjonen bedre.

Så lenge tilgangen til ladestasjoner er et knapphetsgode, synes jeg det er på tide at vi diskuterer løsninger som gjør at de som faktisk trenger lading får anledning til dette. Jeg vet at dette har vært diskutert ved flere anledninger her på forumet, men jeg er usikker på hva status er nå.

Det er flere tiltak som jeg synes kan være aktuelle:
1. Begrense parkeringstiden på ladeplasser til f.eks. 3-4 timer. Dette gir en viss rullering på plassene og gir flere anledning til å lade i løpet av en dag.
2. Øke parkeringstiden på kommunale plasser. Ved å la elbiler parkere gratis en hel arbeidsdag på alle eller noen utvalgte kommunale plasser, vil dette minske presset på ladeplassene.
3. Innføre betaling på ladestasjoner. Dette vil automatisk føre til mindre press på ladestasjonene. Kan enkelt innføres i områder som allerede har parkeringsautomater, men kanskje til en noe lavere pris.

Som strakstiltak vil tiltak 2 løse mange problemer. En kombinasjon av 1 og 2 vil gi enda bedre effekt, mens en kombinasjon av tiltak 1 og 3 mest sannsynlig vil løse hele problemet.

For min egen del betaler jeg gjerne litt for å lade de dagene f.eks. på vinteren hvor jeg faktisk trenger litt ekstra lading i byen.

Hva er egentlig elbil-foreningens offisielle holdning til dette?

el-snorre

Saken er ikke så lett at det er mulig å gi et kort svar. Dette handler med elbilisme (oppførsel/hensyn), men også om å finne en balanse mellom det praktiske og fornuftige. Ladebehovet varierer som kjent mellom sommer og vinter. For Oslos del må man også definere de ulike brukergruppen i tre hovedkategorier:
1 Oslo-beboere med ladebehov
2 Pendlere med ladebehov
3 De som kjører til byen i ulike kortere ærend med ladebehov

"Privat parkeringsplass", tja, er det verre enn langtidsparkering av andre biler i beboerstrøk, hvor fossilbiler står parkert i ukesvis uten å bli flyttet?


På løsning 2 har det vært diskutert med kommunen, hvorpå kommunen svarer at det er mer aktuelt å redusere fra 3 timer til 2 timer enn å øke elbilenes goder. Noe av grunnen er hensynet til handelstanden. "Reservert ladbar motorvogn" uten lading har også vært diskutert og avvist.

Kommunen ser også presset har landet på at de vil om-skilte deler av Aker brygge til korttidsplasser (3 timer). Samtidig så girer Oslo kommune opp utbyggingstempoet og skal opp med 200 nye ladepunkt over sommeren.

Elbilforeningen sin holdning/erkjennelse er at det i Oslo sentrum er kapasitetsproblemer på parkering og det vil det nok alltid være på gateplan. For oss som for andre så er det først til mølla, MEN elbilister må bruke huet, vi står gratis parkert også utenom ladestasjon.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Hejduk

Jeg for min del ville absolutt foretrekke at det var en liten betaling for å lade. Ser at bortimot halvparten av de som parkerer der jeg jobber ikke lader....
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

jkirkebo

Sitat fra: Hejduk på onsdag 08. mai 2013, klokken 18:46
Jeg for min del ville absolutt foretrekke at det var en liten betaling for å lade. Ser at bortimot halvparten av de som parkerer der jeg jobber ikke lader....

Øh, hvis det blir betaling for å lade vil vel ennå færre lade, og kun parkere? Jeg antar du mente betaling for å parkere på ladeplass?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hejduk

2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

sven erik

jeg tror ikke redusert  tid  er tingen for når en trenger full tank for å akkurat komme seg jem  hva gjør en da  det er noe herk men om  alle som kan tar hensyn  for eksempel  flytter elbilen i lunsjen
er man ikke mer villig til det  en  at det blir betaling 
og kanje det er en ide  å ta det på rejerings nivå med at elbil skulle kunne stå lenger en andre som har 2timer for eksempel så blir det ennå mer at folk

el-snorre

For å problematisere: betaling for parkering med lading medfører opphevelse av fritaket i parkeringsforskriften over alt.
Betaling for tjeneste tilgang til ladepunkt på feks kr 50 per gan for at det skal monne kan oppfattes som uforholdsmessig dyrt for de som bare kan bruke det.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Limodriver

Jeg tror lovgiver må vurdere hvilke incentiver elbileiere faktisk skal ha.

Det er en del forhold som jeg mener er i ferd med å utvikle seg i en veldig negativ retning. Ønsker vi at elbiltrafikk skal komme i tillegg til annen trafikk eller ønsker vi å erstatte annen kollektiv  persontransport med elbilen?

Det er et faktum at ikke alle kan bruke bil til og fra jobb i sentrum, elbil eller ikke. Således må det være en målsetting å redusere biltrafikken, men overføre bruken fra biler med forbrenningsmotorer til biler med nullutslipp.

Slik det er i dag med gratis parkering en hel ardeidsag og vel så det, blir disse parekeringsplassene benyttet av de som er tidligst på jobb og lar bilen stå der hele dagen. Dette kan ikke være lovgivers intensjon og verken ønskelig eller hensiktsmessig. Det er forunderlig at det er 40-50 gratis pendlerplasser med gratis drivstoffylling på Aker Brygge, men at en krever betalt for pendlerparkering langs innfartsårene til Oslo.

Jeg mener det må være spesielt ønskelig å erstatte trafikken i sentrum av byene med nullutslippsbiler. Ved å korte ned gratis parkeringstid på ladeplasser til tre timer og innføre maksimal gratis parkeringstid på kommunale parkerinsplasser til 3 timer (dette er ment på dagtid på virkedager) vil en få rotasjon på parkeringsplassene. Bilister som skal forflytte seg i sentrum vil ha mulighet både til å finne parkeringsplasser og ladeplasser.

Jeg ser en utvikling hos elbilister som jeg tror er selvforsterkende i forhold til at fordelene ved elbilene blir fjernet. I denne sammenhengen synes jeg følgende kan være retningsgivende; en skal ferdes i trafikken på en slik måte at ingen legger merke til deg negativt og husker deg etter at kjøreturen er avsluttet. Dette blir i mindre og mindre grad tilfellet og det fremstår som elbilister i større og større grad er egoister som kun har egeninteresse for øyet. Dette være seg parkering, lading eller bruk av kollektivfeltet.

I forskjellige tråder andre steder på forumet ser jeg også at en slik holdning uttales i forhold til lading og hurtiglading. Det er en gang slik at veldig mange av de fordelene en har er begrensede ressurser da det ikke er ubegrenset med ladeplasser eller parkeringsplasser. Et godt eksempel på dette er en erfaring jeg gjorde ved hurtigladeren ved ABB på Billingstad. Jeg kom dit med et instrumentpanel som blinket fordi jeg var så godt som tom for strøm. Det var en bil som ladet og en som stod i kø. Den som ladet gjorde seg ferdig og kjørte etter få minutter. Den neste brukte all verdens tid på å koble til laderen og påbegynte ladingen. Det var 25 varmegrader ute så ladingen gikk relativt raskt. Det står et skilt med maksimal parkering ved hurtiglader 30 minutter. Da det hadde gått 30 minutter og han hadde 85% lading gjorde jeg ham oppmerksom på at det var en maksimaltid på 30 minutter og at han nå hadde ladet denne tiden (EL1763X). Det falt ikke i god jord. Jeg fikk beskjed om at han ladet og at jeg bare kunne vente. Da jeg fortalte ham at det var begrensninger på ladetid for at flere skulle få mulighet ble han mer irritert. Han fortalte at han hadde ventet uten å trakassere de andre, og at han ga faen i reglene. Da jeg sa at jeg ikke brydde meg særlig om han hadde ventet eller ikke, men at han ikke fulgte reglene ble jeg sammenlignet med menneskets endetarmsåpning og deretter en tirade om nordmenn. Dette er en ekstrem opplevelse, men det fremstår som mer og mer typisk for elbileiere der de kun er opptatt av egen nytte og ikke å fordele godene slik at alle får utført sine gjøremål.

Jeg må vedgå at jeg er bekymret for elbilenes eksistensvilkår i norge dersom den negative utviklingen fortsetter.

Thomas Parsli

Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 19:27
Jeg tror lovgiver må vurdere hvilke incentiver elbileiere faktisk skal ha.

Det tror jeg politikerene har gjort, selv om du åpenbart ikke er enig.

Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 19:27
Det er en del forhold som jeg mener er i ferd med å utvikle seg i en veldig negativ retning. Ønsker vi at elbiltrafikk skal komme i tillegg til annen trafikk eller ønsker vi å erstatte annen kollektiv  persontransport med elbilen?

Hvilke forhold er det som får deg til å stille det spørsmålet?
Svaret er uansett at ingen ønsker i flytte passagerer fra kollektivtransport over i elbiler, selv ikke vi som kjører elbil.

Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 19:27
Det er et faktum at ikke alle kan bruke bil til og fra jobb i sentrum, elbil eller ikke. Således må det være en målsetting å redusere biltrafikken, men overføre bruken fra biler med forbrenningsmotorer til biler med nullutslipp.
Det er også et faktum at ikke alle kan reise kollektivt.


Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 19:27
Slik det er i dag med gratis parkering en hel ardeidsag og vel så det, blir disse parekeringsplassene benyttet av de som er tidligst på jobb og lar bilen stå der hele dagen. Dette kan ikke være lovgivers intensjon og verken ønskelig eller hensiktsmessig. Det er forunderlig at det er 40-50 gratis pendlerplasser med gratis drivstoffylling på Aker Brygge, men at en krever betalt for pendlerparkering langs innfartsårene til Oslo.
Du er altså forundret over at vi har insentiver og at flere bruker insentivene?
Lovgivers intensjon er å bytte ut fossilbiler med elbiler (av miljøhensyn), majoriteten av elbilene som er parkering på ladeplassene i Oslo sentrum er bevis på at insentivene fungerer.


Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 19:27
Jeg mener det må være spesielt ønskelig å erstatte trafikken i sentrum av byene med nullutslippsbiler. Ved å korte ned gratis parkeringstid på ladeplasser til tre timer og innføre maksimal gratis parkeringstid på kommunale parkerinsplasser til 3 timer (dette er ment på dagtid på virkedager) vil en få rotasjon på parkeringsplassene. Bilister som skal forflytte seg i sentrum vil ha mulighet både til å finne parkeringsplasser og ladeplasser.
Kollektivtilbudet i Oslo sentrum er så godt at jeg har problemer med å forstå hva du ønsker å oppnå. Mener du at de som kjører fra Asker til Oslo skal kjøre fossilbil, mens de som kjører rundt i Oslo sentrum på dagtid skal kjøre elbil?

Jeg kjenner tre andre med elbil, vi har alle byttet ut en fossilbil med elbilen -og kjører kun bil fordi vi må. Hvis jeg ikke skulle levere og hente barn i barnehage/SFO/trening ville jeg reist kollektivt (de har jeg gjort i flere år, men det lar seg altså ikke kombinere med barn og fulltidsjobb for vår del).

Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 19:27
Jeg ser en utvikling hos elbilister som jeg tror er selvforsterkende i forhold til at fordelene ved elbilene blir fjernet. I denne sammenhengen synes jeg følgende kan være retningsgivende; en skal ferdes i trafikken på en slik måte at ingen legger merke til deg negativt og husker deg etter at kjøreturen er avsluttet. Dette blir i mindre og mindre grad tilfellet og det fremstår som elbilister i større og større grad er egoister som kun har egeninteresse for øyet. Dette være seg parkering, lading eller bruk av kollektivfeltet.
Jeg ser ingen slik utvikling, bortset fra den naturlige som kommer med sterk vekst i antallet elbiler. På E18 ser jeg hver dag elbiler som slipper inn biler som har vikeplikt (i større grad enn andre brukere av kollektivfeltet) og i Oslo sentrum ser jeg elbillister som prøver å parkere på vanlige ladeplasser når de kan og bruke ladeplassene kun når de må.
Det var mange tullinger som kjørte elbil for 10 år siden også, hvis det er en trøst.

Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 19:27
I forskjellige tråder andre steder på forumet ser jeg også at en slik holdning uttales i forhold til lading og hurtiglading. Det er en gang slik at veldig mange av de fordelene en har er begrensede ressurser da det ikke er ubegrenset med ladeplasser eller parkeringsplasser. Et godt eksempel på dette er en erfaring jeg gjorde ved hurtigladeren ved ABB på Billingstad.
...
klippe
...
Jeg må vedgå at jeg er bekymret for elbilenes eksistensvilkår i norge dersom den negative utviklingen fortsetter.

Det du opplever er at enkelte av de som kjører elbil er tullinger på lik linje som de som kjører fossilbiler. Dessverre har ikke et stort antall tullinger bremset utbredelsen av fossilbiler.

Dagens problemer med asosiale elbilister ved ladestasjoner og hurtigladere er kortsiktige, da dette er prisen av "gratis". Du kan være sikker på at tullingen du møtte ved ABB ikke ville stått like lenge hvis det kostet like mye som på Statoil.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Limodriver

I forhold til incentivene elbiler har, tror jeg faktisk ikke lovgiver forstod konsekvensene av dem. Bil og trafikk har i årevis representert et enormt avgiftsproveny for samfunnet. Elbilene bidrar med så godt som ingenting, med en såvidt rask økning i antall elbiler tror jeg vi vil få reduserte fordeler og har liten tro på at elbilens fordeler er fredet i 5 år. Det gjenstår å se.

Jeg kjenner også mange elbileiere, ikke en har byttet ut fossilbilen, elbilen kommer i tillegg. Imidlertid har de fleste redusert bruken av fossilbilen noe, men antageligvis øket bilbruken totalt sett. Det jeg mener er gunstig for samfunnet er å redusere utslipp ved å erstatte fossil bilbruk med nullutslipp bilbruk. Et forhold er utslippene, men parkering, kø, ulykker osv representerer samme utfordringen uansett utslipp eller ikke.

Det er helt riktig at ikke alle kan reise kollektivt. Imidlertid er det mer ønskelig at en bruker elbilen til en gratis pendlerparkering enn at elbiler fyller opp kollektivfeltene. Ja, dette krever en forbedring av kollektivtilbudet. Men, flere av de jeg kjenner som bor vest for Oslo og nå har kjøpt elbil hadde minibuss da de kunne benytte kollektivfeltet. De har økonomi til det, og betaler seg ut av køen på bekostning av andre. Ja, i enden av veien der det ikke er kollektivfelt skal alle bilene gjennom "trakten". Det blir som å sammenligne en kassekø der den vanlige kunden må stå i den ordinære køen, men det er en ekstrakø for spesielt utvalgte som kan gå direkte i kassen uten kø. Dersom en ikke øker kassekapasiteten, vil de i den vanlige køen stå lenger i kø, gjennomsnittstiden vil imidlertid være lik om en har en eller ti køer.

Jeg er ikke forundret over at fordelen benyttes, men jeg føler meg trygg på at de ikke vil vedvare særlig lenge. Nådestøtet tror jeg faktisk kommer når lade/parkeringsplassene på f.eks. Aker Brygge er fullt av Teslaer og kollektivfeltet vestfra Oslo nærmest har kø av Teslaer. Da vil vårt sosialdemokratiske samfunn mislike fordeler til "de rike" og disse vil relativt raskt opphøre.

Jeg tror det er mange som parkerer på ladeplassene i sentrum som ikke tar kollektivtransport dersom de skal forflytte seg i løpet av dagen for da vil de ikke få igjen plassen når de kommer tilbake. Etter å ha gått til fots i sentrum ved svært kaldt vær siste vinter ble jeg skremt over luftkvaliteten. Da jeg pustet inn luften føltes det som om diesel eksosen stakk i luftveiene. Dette er trafikken som burde vært erstattet med utslippsfrie biler, selv om tungtrafikken ennå ikke har utslippsfrie alternativer.

Jeg er enig med deg i at det ikke er flere tullinger som kjører elbil enn fossilbiler. Imidlertid er de mer synlige i og med at de kan hive seg ut og inn i kollektivfeltet og gjør det. Jeg har kun kjørt strekningen fra Slependen og mot Oslo en gang om morgenen det siste året, den gangen reagerte jeg på aggressivitet ved påkjøringene der det nærmest var kø av elbiler. Imidlertid kan jeg uttale meg om hvordan elbilistene kjører på ved Lysaker. Der legger de seg i høyre felt så rask som mulig og hindrer ofte påkjøringsfeltet i Lysakerlokket og smetter ut og inn av kollektivfeltet uten særlig hensyn til annen trafikk. For å sette det litt på spissen har Audi, BMW og Mercedes førerne nå kjøpt seg elbiler.

Jo før gratisfordelene til elbilene blir borte jo før tror jeg en vil få fornuftig bruk av både ladeplasser og parkering. Et gratis gode er det i praksis ubegrenset etterspørsel etter. Dersom lading blir priset slik at det er dyrere enn å lade hjemme og en må lade ved parkering på ladeplasser vil vi få en vridning mot hjemmelading og ikke egoistisk bruk av ladeplasser fordi det er enklest for den som finner en ledig ladeplass uten å ha behov for å lade. Dersom en avgiftsbelegger parkering av elbiler etter samme tidsbegrensinger som fossilbiler, men til en lavere pris enn fossilbiler vil en også få en fornuftig bruk av disse.

Sist, men ikke minst representerer elbilene en kostnad for samfunnet, en kostnad kjøp og bruk av elbilene ikke dekker.

Det fremstår sikkert for mange som om jeg vil elbilene til livs. Men, jeg har og kjører elbil selv. Etter at jeg fikk elbilen i hus har fossilbilene mine stått mer eller mindre ubrukt og det er kamp om å kjøre elbilen. Nettopp fordi jeg er så frelst av elbilen, dens lokale miljøvennlighet og dens fremragende egenskaper ser jeg ikke en langsiktighet i dagens elbilregime.

Elmo

Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07
Jeg kjenner også mange elbileiere, ikke en har byttet ut fossilbilen, elbilen kommer i tillegg.
Det er vel ganske naturlig, med dagens relativt korte rekkvidde må man enten ha en fossibil i "bakhånd" eller leie bil til lengre turer. El fossilbil som står forurenser veldig lite.
Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07
Imidlertid har de fleste redusert bruken av fossilbilen noe
Da er jo hensikten oppnådd
Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07

Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07
men antageligvis øket bilbruken totalt sett.
Jeg kan ikke helt forstå det. Mener du at det ser SÅ gøy å kjøre elbil ?
Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07
Men, flere av de jeg kjenner som bor vest for Oslo og nå har kjøpt elbil hadde minibuss da de kunne benytte kollektivfeltet.
De kjørte altså fossilbil til Oslo før, og kjører elbil nå. Hensikten oppnådd.
Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07
De har økonomi til det, og betaler seg ut av køen på bekostning av andre.
Kan ikke helt se at det noen har eller tar seg råd til å kjøpe en elbil går på bekostning av de som ikke gjør det ?
Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07

Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07
Jeg er ikke forundret over at fordelen benyttes, men jeg føler meg trygg på at de ikke vil vedvare særlig lenge. Nådestøtet tror jeg faktisk kommer når lade/parkeringsplassene på f.eks. Aker Brygge er fullt av Teslaer og kollektivfeltet vestfra Oslo nærmest har kø av Teslaer.
Det er klar ikke insentivene varer evig. Det vet alle.
Når det gjelder Aker Brygge så blir faktisk ca halvparten av plassene der endret til 3-timers "rotasjonsplasser" plasser.
Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07
Sist, men ikke minst representerer elbilene en kostnad for samfunnet, en kostnad kjøp og bruk av elbilene ikke dekker.
Så lenge en avgift er satt til null har ikke samfunnet tapt noen ting.
Sykkel er heller ikke avgiftsbelagt. Taper samfunnet på at folk sykler ??
Du har selv sagt tidligere at de som kjøper elbil stort sett beholder fosilbien. Ingen avgifter tapt der - utenom bensinavgiften da, men ved minsket forbruk av en avgiftsbelagt vare gir mindre betaltavgift uansett årsak.
Sitat fra: Limodriver på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:07
Men, jeg har og kjører elbil selv. Etter at jeg fikk elbilen i hus har fossilbilene mine stått mer eller mindre ubrukt og det er kamp om å kjøre elbilen. Nettopp fordi jeg er så frelst av elbilen, dens lokale miljøvennlighet og dens fremragende egenskaper ser jeg ikke en langsiktighet i dagens elbilregime.
Så du har fossilbilen i bakhånd du også ja.
Hadde du forresten kjøpt elbilen hvis insentivene ikke hadde vært der??
Ikke det nei.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA