Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

geear

Alle Teslaer er raske, og har vanvittig mye bedre gassrespons, i forhold til en ordinær personbil. Noen av oss er glad for dette. Er det noe å forklare? ;)

Muffinman

Det er jo ikke bra at man får denne effekten når man trykker på feil pedal. Det er derimot bra at man får den når man trykker på rett pedal.

Godt gammeldags ordkløyveri  8)

Thor2014

Effekten skal reduseres når bilen merker at det er noe rett foran. Det var det kanskje ikke i dette tilfellet

geear

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/2Gjk5B/Stale-Aartun-fikk-en-bil-dundrende-inn-i-hagen-og-garasjen

Tar visst litt av dette her ja, fortsatt er ikke Tesla nevnt, kun at det er en elbil. Fører på 70 år, kjørt over en mur, gjennom et par hekker og en kompostbinge før den er godt kollidert mot en garasje. En person alvorlig skadet. I en 40-sone midt i sentrum på en stor by..

Sitat fra: Thor2014 på ons 22. mai 2019, kl. 12:57
Effekten skal reduseres når bilen merker at det er noe rett foran. Det var det kanskje ikke i dette tilfellet
Kun hvis du har obstacle aware accelleration påslått. Det er et fører/profilvalg. Forutsetter kanskje også at man har bil med radar? Eller er det ultralydssensorene den bruker? Føler den har mer rekkevidde enn ultralydssensorene...

Espen Hugaas Andersen

Ganske sikker på at den bruker de ultrasoniske sensorene. Men obstacle aware acceleration vil bare hjelpe i visse situasjoner. F.eks om man står rett foran en vegg og forsøker å akselerere inn i den.

Det er ingenting som stopper sjåføren fra å f.eks gi full gass inn mot en sving og deretter ikke klare å holde svingen. Har man da kommet opp i 100 km/t på 3-4 sekunder, så kan det bety ganske store skader.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Obstacle aware acceleration er en setting som må velges. Kanskje den ikke var satt ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Hodetelefoner

Den står på som default

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 22. mai 2019, kl. 09:32
Er ganske utrolig at 2 av 3 er nærmest helt uskadd når en ser skadene på bilen. Jeg begynner jo å tenke litt på folk i USA som har sagt at den gasser på av seg selv....og om det kan være tilfellet at det har vært opplevelsen her...

Jeg vil jo heller si at det er ganske utrolig at en person er alvorlig skadd i den ulykken. Det lukter enten manglende bilbeltebruk, eller sykdom, eller flygende last i bilen som har truffet en av passasjerene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: StianSoppsan på tor 23. mai 2019, kl. 07:55Jeg vil jo heller si at det er ganske utrolig at en person er alvorlig skadd i den ulykken. Det lukter enten manglende bilbeltebruk, eller sykdom, eller flygende last i bilen som har truffet en av passasjerene.
Tja. Utifra bildene ser det ut som ulykken inntraff ved relativt høy hastighet. Da er det ikke uvanlig at folk blir skadd. Jeg ville kanskje anta at det har kommet en gren eller noe inn ruten foran på passasjersiden. Det ser ut som det er blod på airbagen, og bilen ser ut som den har fløyet sideveis gjennom en hekk eller noe...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 22. mai 2019, kl. 09:32
Er ganske utrolig at 2 av 3 er nærmest helt uskadd når en ser skadene på bilen. Jeg begynner jo å tenke litt på folk i USA som har sagt at den gasser på av seg selv....og om det kan være tilfellet at det har vært opplevelsen her...

Alle tilfeller av at bilen gasser av seg selv har vært at folk ville trykke på bremsen, men trykket på gassen i stedet, og da skjer ting veldig fort i en Tesla. (Tesla logger jo alt som skjer)

I andre biler høres det når du gasser så der er det ikke like enkelt å skylde på bilen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Elmo

Når vi snakker om folk som kjører gjennom veggen, så minner jeg om denne.
https://nab.no/nyheter/kjorte-gjennom-vegg-i-parkeringshus-sjafor-omkom/19.16439

Det står ikke lenger i artikkelen, men dette var en TMS
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

geear

Kjørte ned bakken der i dag, og så sporene etter bilen. Ikke rart noen har blitt skadet. Hun MÅ enten ha kommet i en solid fart nedover bakken, i et lyskryss med 40-sone, eller gitt flat fjøl over i motgående kjørefelt. Veldig spesiell sak.

Se her på street view, fra lyskrysset, der hun må ha kommet nedover:

https://www.google.no/maps/@58.8523959,5.7253499,3a,75y,69.98h,82.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3Y_J8T3xd_yLFOiF0WYckQ!2e0!7i13312!8i6656

Snurr rundt litt for å orientere. Hun har klart å krysse over enten før første midtrabatt, eller mellom de to, midt i lyskrysset, hoppet over betongkanten rett ved kornsiloene, inn gjennom begge de to hagene, som inkluderer to kraftige hekker, og truffet garasjen til det grønne huset.

OhmPaPa

Illebefindende? 

Hjerte, føling, epilepsi...

Elmo

Sitat fra: OhmPaPa på tor 23. mai 2019, kl. 19:33
Illebefindende?  Hjerte, føling, epilepsi...
Nå syns jeg du tillegger Tesla'n veldig menneskelig egenskaper  :o :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Klykken

Sikkert tatt feil av pedalene, som ble foreslått over her. Skulle sikkert bråbremse, men gav flat pedal. Trenger ikke mer enn 60-70m for å passere 100kmt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA